Månadens film
Månadens film: Utklassningsseger för Länsförsäkringar och Nord DDB
I vinnaren ”Livets tal” från Länsförsäkringar och Nord DDB är det tvära kast mellan känslorna. Juryn hyllade manuset, men copywritern bakom det vill snarare lyfta fram filmens regissör.
Publicerad: 17 mars 2023, 09:37
01. ”Livets tal”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Nord DDB
Kund: Länsförsäkringar
När ”Livets tal” tonade ut uppstod det långsamma applåder i juryrummet. Inte för att idén bakom eller uttaget i filmen är unikt, men för att det är utfört med sådan perfektion.
I ”Livets tal” får vi följa en strid ström av talande människor. Det är lågmälda tal, högtravande tal, tal för att renoveringen börjar närma sig sitt slut. Tal för att välkomna de nyfödda, tal för att säga farväl till de döda. Kort sagt tal för alla tillfällen då livet vänder, samma tillfällen som Länsförsäkringar vill förmedla att de finns där för sina kunder.
Utmärkelsen som Månadens film var odiskutabel och enligt ordförande Hanna Björk kan Nord DDB:s copywriter Petter Dixelius redan börja fila på sitt eget tal – det han kommer hålla när nästa års Guldskrift delas ut. Copyn glider sömlöst från scen till scen och parat med utmärkta skådespelarinsatser svänger känslorna mellan eufori och sorg.
Varför kändes ett långt, ihopklippt tal som det bästa sättet att förmedla budskapet på?
– Tal markerar någon typ av vändpunkt i livet, när man kliver in i nästa fas. Tidpunkter i livet då Länsförsäkringars tjänster kan spela en roll. Vi ville fånga hela känslospannet från euforisk glädje till djup sorg. Att det lyckades och blev trovärdigt är mycket regissör Jens Sjögren förtjänst, vill ge honom en stor kram som tack för den fina personregin, säger Petter Dixelius.
Den övergång som var svårast att få till var enligt Dixelius den avslutande där filmen rör sig från en begravning till en morfar som för första gången håller sitt barnbarn.
– Tvära kast mellan känslorna där. Tror det var det sista vi ändrade i klippningen.
Vilket är egentligen tidernas bästa tal?
– Martin Luther Kings ”I have a dream” är svårslaget vad gäller retorisk skicklighet, budskap och historisk kontext.
I och med vinsten tar Nord DDB över förstaplatsen i Månadens kampanjs totalställning.
Så tyckte juryn:
”Har det gjorts filmer baserade på tal innan? Yes. Har filmer försökt skildra gränssnitt av Sverige och livet från början till slut? Absolut. Men det spelar ingen roll! För när ett så här välskrivet manus fångas av pricksäkert hantverk skapas en helt ny film som är irriterande bra!”
Markus Ahlm, byråproducent, Colony
------
”Det var länge sen jag såg en film vars scener flyter ihop på ett sånt här elegant sätt som ”Livets tal”. Det är inte en rakt igenom perfekt casting men skit samma för jag får gåshud varje gång jag ser den.”
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
”En fin och gripande film som berörde! Väldigt bra manus och snygga övergångar mellan scenerna!”
Maya Papadopoulou, art director, Ingo
------
”Känns i magen från första sekunden! Otroligt välskrivet manus, bra casting, jag vill bara se mer. Fint att lyckas kapsla in så många scener ur livet i ett tal som varken tappar nerv eller blir tråkigt att titta på.”
Erica Hungler, art director, King
Medverkade vid mötet gjorde även Kalle dos Santos (Nord DDB), Christoffer Dymling (M&C Saatchi), Janna Rydberg (Animal), Hanna Björk (Acne), Hanna Meijer (Åkestam Holst) och Carl Lauren (Forsman & Bodenfors)
Arbetsgrupp
Nord DDB
Joel Ekstrand, senior art director
Petter Dixelius, senior copywriter
Paulina Draganja, client director
Albin Gustafsson, senior strategist
Åsa Slättegård, senior client manager
Linda Weissman, graphic designer
DDB House
Jacob Fagerström, agency producer
Jonna Torstensson, post producer
B-Reel Films
Jens Sjögren, director
Mats Wolgers, producer
Rikard Åström, executive producer
Länsförsäkringar
Lina Sennerdal Kolacz, brand manager
Viking Henter, brand specialist
02. ”Filmstaden medlem”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: 13
Kund: Filmstaden
Bara dagar efter att Zara Larsson startat en landsomspännande debatt om huruvida man får prata i biosalongen släppte Filmstaden sin kampanj på liknande tema. Snabbfotat arbete eller lycklig tajming? Oavsett hur kampanjen kom till lyfter de tillsammans med reklambyrån 13 fram att man som Filmstaden-medlem har lite, lite större friheter än vi vanlisar. Enkla men välgjorda filmer där juryn hade en tydlig favorit i kvinnan som känner sig bekväm nog att sparka av sig dojorna och lufta fossingarna på sätet framför. Som av en slump hade en anonym jurymedlem nyligen besökt en biosalong och kunde intyga att det fnissades i samband med att filmen rullade. Vad mer vill man som annonsör uppnå?
Så tyckte juryn:
”Kul i all enkelhet”
Markus Ahlm, byråproducent, Colony
------
”Kul koncept i rakt nerstigande led från Zara Larssons bio-gate. Okomplicerat och roligt!”
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
”Modigt och roligt! Knasiga och tydliga filmer med bra casting.”
Maya Papadopoulou, art director, Ingo
Arbetsgrupp
Filmstaden/Odeon
Marknadschef - Carolin Högmyr
13
Projektledare - Mattias Bohlin
Produktionsledare - Emelie Jägstål
Art Director - Nima Stillerud
Copywriter - Jens Englund
Produktion: Made in Halmstad
Regissör - Joakim Thörn
Producent - Fiffi Kjell
03. ”Fall in love with H&M Home”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: King
Kund: H&M Home
Vi har alla olika definitioner av vad bra reklam består av och sällan blev det så tydligt som i fallet med ”Fall in love with H&M Home”. Somliga hatade den medan andra i jurygruppen älskade den. Somliga var säkra på att de var framtagna med självdistans, andra lika övertygade om en fullkomlig brist på självdistans. Vad alla kunde komma överens om var att kampanjen är hel, ren, snygg och har fruktansvärt bra produktion.
Så tyckte juryn
”Stiliga välgjorda premiumfilmer med hög nivån. Med möjligen en högre placering om dom kunde punkas till och twistas ytterligare.”
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
”Fall in love with HM Home- Är inte överförtjust i musiken, men ett kul grepp och fint hantverk!”
Maya Papadopoulou, art director, Ingo
Arbetsgrupp
H&M HOME
Ida Lindahl - Managing Director
Lisbeth Grapengreisser - Head of Marketing & Communications
Evelina Kravaev Söderberg - Head of Design
Karin Österman - Marketing Project Manager
Julia Sølver - Communications & Product Coordinator
Kristina Willmar - Art Buyer
KING
Frank Hollingworth - Creative director
Martin Sööder - Copywriter
Peter Preisler - Client director
Bacon
Martin Werner - Director
Mette Jeermin - Executive Producer
Axel Herlin - Producer
Kasper Tuxen - DOP
Peter Brandt - Editor
Strange Cargo
Anna Granditsky - Agency Producer
Tee Lapan - Production manager