Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Mögelsuccén fortsätter – ”Moldy Whopper” vinner Månadens film

Mögelsuccén fortsätter – ”Moldy Whopper” vinner Månadens film

I vårens sista omgång av Månadens film var juryn rörande överens om vinnaren – storsnackisen ”Moldy Whopper” från Burger King, Ingo och David. Andraplatsen gick till Trocadero och Åkestam Holst medan bronset gick till Storytel och B-Reel.

Publicerad: 20 Maj 2020, 13:15


Innehåll

01.”Moldy Whopper”

Kund: Burger King
Byrå: Ingo/David the agency

Sedan Burger King, Ingo och David i mitten av februari släppte ”The Moldy Whopper” har den varit den svenska reklambranschens mest omtalade kampanj. Både den globala marknadschefen Fernando Machado och Burger Kings svenska vd fick snabbt svara på frågor om hur de egentligen tänkte när de släppte igenom kampanjen. Båda var rörande överens om att den sämsta sortens marknadsföring är den som ingen lägger märke till eller som inte lyckas trigga några känslor. Vilken effekt kampanjen kommer ha för varumärket har sedan lanseringen debatterats friskt, få är det dock som ifrågasatt den kreativa höjden och hantverksnivån på enheterna. Uppskattningen har redan visat sig genom prestigepriser som årets modigaste kampanj i Andy Awards och full nomineringspott när det kom till One Show. Fler framgångar lär det bli.

LÄS MER: Vik. juryordförande Karl Wikström om hur coronareklamernas pianoslingor leder till homogen reklam

Briefen för kampanjen var att kommunicera att Burger King börjat fasa ut artificiella ingredienser i sin signaturburgare Whopper. Även om kreatörerna själva sagt att kampanjen inte ska ses som en motreaktion på de virala bilderna på en 20 år gammal, och till synes opåverkad, Big Mac bidrog det till den kontext som kampanjen lanserades i. Kampanjen är resultatet av ett samarbete mellan Ingo och Miami-baserade David men grundidén kom från den svenska byrån. Kreatörsduon bakom kampanjen består av art directorn Max Hultberg och copywritern Magnus Ivansson.

Häromdagen vinst i månadens utomhus och nu i film, vilken enhet är er personliga favorit? Var gör sig kampanjen sig som bäst?

– Väldigt skoj! Vi har lite svårt att bestämma oss faktiskt. Vi hade inledningsvis väldigt stort fokus på print och utomhus, och vi tycker burgarna blev väldigt vackra i stills. Men filmen växte mer under projektet och när låten satt kändes den plötslig minst lika viktig. Sen fyller de ju lite olika funktion, så det känns kul att vi blev så nöjda med helheten.  

Berätta mer om inspelningsprocessen för filmen!

– Det är ju den helt klart den längsta filmen vi gjort om man räknar inspelningsdagar. Det var så klart mycket att fixa med burgarna och vi hade ett gäng backups som låg i plastlådor ifall vi behövde börja om. Men under en lång period drog Pål, vår fotograf, största lasset när han fick åka till studion och plåta ett par gånger om dagen.

Vad har ni som kreatörer lärt er av att arbeta med ”The Moldy Whopper”?

– Väldigt mycket om mögel! Vissa typer av mögel vill man absolut inte hitta hemma. Det är ju på riktigt alltid kul att man får lära sig om lite otippade saker man inte orkar läsa på om annars.

Så tyckte juryn:

En helt otrolig kampanj och filmen är ingen undantag. Det här kommer inte bli sista vinsten den här kampanjen kammar hem.

Adam Gäfvert, art director, King

------

Alla detaljer sitter i månadens vinnande film som är lika enkel som genialisk till både idé och form. Mögel är vackert, mögel är naturligt och aldrig igen vill vi sätta tänderna i en burgare som inte underordnar sig naturlagarna. What a difference an ad makes.

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors

------

Jag tycker detta är så bra. En produkt/kampanj som sätter en ny standard och konkret förändrar snabbmatsindustrin. Hoppas Burger king fortsätter på denna linje (och att fler följer efter). En given vinnare i omgången!

Terese Andrén, regissör, Slutet Är Nära

------

Den här idén är lika modig som briljant och kanske allra bäst som just film. Det krispiga fotot och musiken gör tidsresan mot okrispig sallad och mögel till ren konst.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs

------

Väldigt fascinerande, vågad, modig och cool kampanj på alla sätt och vis. Fint genomförd och grymt musikval. Gillar allt! 

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys

------

Medverkade vid mötet gjorde: Kalle Widgren, Tilde Franzén, Hampus Mattsson, Petra Wiik, Terese Andrén, Adam Gäfvert, Maria Fridman, Filip Lindquist, Karl Wikström och Marcus Enström

 

Arbetsgrupp

Ingo:

Björn Ståhl, ECD
Max Hultberg, AD
Magnus Ivansson, copywriter
Rickard Allstrin, projektledare
Mia Melani, produktionsledare
Åsa Eklund, final art
Alexander Lundvall, final art
Stefan Kindgren, tech director
David:
Pancho Cassis, CCO
Fernando Pellizzaro, group creative director
Jean Zamprogno, group creative director
Camilo Jiménez, art director
Sergio Takahata, art director
Stefane Rosa, projektledare
Carlos Torres, producent
Pål Allan, fotograf
Anna Lindblad, matstylist

Erik Ögnelooh, fotoassistent

Colony:
Viktor Kumlin, DOP
Kalle Dahlberg, graffer
Jenny Steggo, producent

Lena von der Burg, producent
Markus Ahlm, regissör/producent

Burger King:

Fernando Machado, global chief marketing officer
Iwo Zakowski, vd
Daniel Schröder, marknadschef

02.”Sätt lite gulkant på tillvaron”

Kund: Trocadero
Byrå: Åkestam Holst

Tillsammans med Coca-Cola och Cuba Cola är Trocadero Sveriges äldsta läsk. Medan den förstnämnda är en global jätte och den senare alldeles nyligen gjort comeback har dock Trocadero stått stadigt med båda fötterna i den svenska myllan. Sedan 2017 ägs varumärket av Spendrups. 

Sedan några år tillbaka finns även Trocadero Zero, ett sockerfritt alternativ. Det är dock inte förrän det senaste året som bolaget valt att göra någon större kommunikationssatsning på produkten. I kampanjen ”Sätt lite gulkant på tillvaron” lyfter de tillsammans med Åkestam Holst fram flera tillfällen då skådespelarna inte tror att de kan få det bättre, bara för att sekunden senare se en Trocadero Zero firas ned från okänd avsändare. Enkla filmer som är spot on för varumärket, ansåg Månadens film-juryn.

Så tyckte juryn:

Folkkärt varumärke som tokar till det på ett tämligen folkligt vis. Gillar det korta formatet!

Adam Gäfvert, art director, King

------

En ojämn men också väldigt rolig filmserie som skapar tydlig identitet för Trocadero. Bion är min absoluta favorit, vem skrattar inte när han famlar efter läskburken?

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors

------

Härliga filmer med väl avvägd humor och fina små detaljer, man vill liksom bara dröja sig kvar i den här Trocadero-världen. Helt rätt för varumärket!

Terese Andrén, regissör, Slutet Är Nära

------

Härlig, knasrolig ton i både filmerna och den charmiga flöjtfanfaren. Extra plus för läskburkarnas hemmasnickrade entré.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs

------

Medverkade vid mötet gjorde: Kalle Widgren, Tilde Franzén, Hampus Mattsson, Petra Wiik, Terese Andrén, Adam Gäfvert, Maria Fridman, Filip Lindquist, Karl Wikström och Marcus Enström

 

Arbetsgrupp

Trocadero:

Anna-Stina Hallberg, marknadschef
Jon Hilander, produktchef
Åkestam Holst:
Magnus Jakobsson, creative director
Linus Bronge, art director
Oskar Pernefeldt, art director
Fredrik Burman, projektledare
Anna Svensson, produktionsledare
Leila Widgren, byråproducent
Stina Hansson, strateg

Film de Liberté:
Gustav Egerstedt, regissör
Christer Kildén, producent

Alice Andersson, produktionsledare
BKRY:
Henrik Adenskog, producent
Nisse Axman, filmfotograf
Johan Nurmilehto, motion creative

03.”Open your ears”

Kund: Storytel
Byrå: B-Reel

I den globala kampanjen ”Open your ears” vill ljudboksförlaget Storytel visa att ljudböcker påverkar alla våra sinnen och känslor, från hörsel till ren fantasi. Glasrören som genom färgexplosioner används för att illustrera hur känslorna sprider sig genom vår kropp är framtagna av Gustavsbergs-baserade glasblåsaren Simon Klenell. 

– Vi vill visa alla som tidigare inte haft en relation till ljudboken att det faktiskt händer saker i kroppen och i hjärnan, berättade Cecilia Kroon, global marknadschef på Storytel, i samband med att kampanjen lanserades.

Så tyckte juryn:

En enkel men absolut välfungerande illustration av vad som händer i hjärnan när man lyssnar eller tar in information. Det är otroligt snyggt och ljudbilden är perfekt, på det stora hela en njutningsfull upplevelse.

Terese Andrén, regissör, Slutet Är Nära

------

Snygga, visuella filmer som förmedlar känslan och kraften hos en stark ljudupplevelse och berättelse på ett effektfullt sätt.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs

------

Medverkade vid mötet gjorde: Kalle Widgren, Tilde Franzén, Hampus Mattsson, Petra Wiik, Terese Andrén, Adam Gäfvert, Maria Fridman, Filip Lindquist, Karl Wikström och Marcus Enström

Arbetsgrupp

Storytel:
Cecilia Kroon, head of global storytelling
Kajsa Berthammar, head of global marketing
Candice Madrid-Dahlqvist, global head of design
Sara Waldestam, global campaign planner
B-Reel:

Alexander Gårdenberg
Andrea Dahlbäck
Andreas Godwin
Hanna Ståhl
Helena Månsson
Maja Beckman
Oscar Erlandsson
Petra Albrektson
Rebekah Cabré
Zack McDonald
Marie Linins (Mink Management), CEO/Agent
Studio Kleiner:
Carl Kleiner, photography, direction, development and set design
Evelina Kleiner‚ photography, direction, development and set design
Andrea Portholes, photography, direction, development and set design
Glasartist: Simon Klenell
Mathias Näslund (Mastodont Film), kameraoperatör
The Line:
Olle Ljungman, executive producer
Sara Hagwall, senior editor
Anders Bergén, video editor
Sam Stuller (Stilletto), retoucher
Alexander Kassberg (Lexter), head of studio

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.