Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Nej, nej, nej – Nord DDB och Systembolaget tar hem Månadens film

Nej, nej, nej – Nord DDB och Systembolaget tar hem Månadens film

Systembolaget och Nord DDB:s samarbete får en flygande start och tar hem höstens första Månadens film. På andra- respektive tredjeplats hittar vi Halebop och Perfect Fools samt Forsman & Bodenfors och Häagen-Dazs.

Publicerad: 23 September 2020, 08:59

Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsSystembolagetNord DDBHalebopForsman & Bodenfors

Innehåll

01. ”Säg nej till den du älskar mest”

Kund: Systembolaget
Byrå: Nord DDB

För ett år sedan stod det klart att Systembolaget efter 18 års samarbete med Forsman & Bodenfors istället skulle inleda ett partnerskap med Nord DDB. Ett tajtare samarbete med Systemets egen inhousebyrå stod på menyn och målet var att göra lagom stora förändringar för ett varumärke som redan var ett av Sveriges starkaste. 

LÄS MER: Juryordförande Josefine Richards om humorn i svensk reklam 

I somras var det så premiär för ”Annorlunda av en anledning”, ett koncept som syftar till att tydliggöra varför Systembolaget finns till. I konceptets andra film, som nu tar hem Månadens film, landade Nord DDB och Systembolaget i att de ville ta fram en kampanj med fokus på langning. Stefan Gustafsson, copywriter på Nord DDB, berättar om hur Systembolaget har tonvis med forskning som kan användas för insiktsarbetet. När det kommer till langning avstår exempelvis varannan tonåring från alkohol om de får ett nej från personer i sin närhet. Med filmen vill de ge de föräldrar som säger nej en klapp på axeln. 

– Vi fick gå tillbaka till våra egna tonår och fundera på när vi själva var som jävligast, säger Stefan Gustafsson.

I filmen dröjer det till slutet innan avsändaren avslöjas, även om scener som den med hänglåset på barskåpet skvallrar om vartåt det barkar. Stefan Gustafsson berättar att de i bråkscenerna, där det både smälls i dörrar och kastas blommor runt frukostbordet, ville visa hur verkligheten ser ut.

– Hade vi inte tagit i hade det blivit för platt. Det är klart att vi kunnat göra allting lite snällare men det är inte så livet ser ut. 

Precis som de övriga bidragen på prispallen spelar musikvalet i ”Säg nej till den du älskar” en central roll. I början av 90-talet gick 2 Unlimiteds ”No Limit” gick varm på dansgolv befolkade av många som i dag är tonårsföräldrar. I kampanjen bär den omtolkade versionen, signerad Music Super Circus, ett lite annorlunda budskap än i orginalet. Och tur är väl det.

Jurys kommentarer:

Konceptet ”Annorlunda av en anledning” fortsätter leverera bra filmer för Systembolaget. Fin balans mellan dramatisk utveckling och igenkänning i omgångens självklara vinnare.

Adam Gäfvert, art director, King

-------

Det är i kollisionen mellan den trallvänliga musiken och de laddade situationerna som gör det genialiskt. Tonåringarnas dramatiska utspel skapar en komisk tonalitet genom filmen, utan att det känns konstlat eller helt orealistiskt. Att se filmen utan ljud, är en helt annan upplevelse och visar på avgörandet i sammansättningen.

Robin Günther, regissör, frilans

------

Alkoholmonopol och törstiga ungdomar som inte räds auktoriteter. Finns det något som bättre fångar den svenska folksjälen? Filmen är charmig, kul, avväpnande och väl genomförd. Självklart gillar man den, och vi säger JA till den vi älskar mest. Grattis!

Maria Fridman, art director, B-Reel

-----

Det finns en väldigt bra humor i kontrasten mellan ungdomarnas frustration och föräldrarnas kolugn (ko-lugn, inte kol-ugn) i de här filmerna. Och otroligt bra skådespeleri. Kul att 2 Unlimiteds ”No Limit” fått vakna till liv, tycker man hör fler och fler 90-tals-eurodance-låtar i nerlugnade 20-tals-versioner i reklamblocken. En trend?

Filip Lindquist, regissör och kreatör, JMWGolin

------

Ett väldigt fint formulerat budskap och ett fortsatt väldigt relevant nytt koncept för Systembolaget. Det enda som ger lite minus i kanten på en tänkvärd film är den lite stereotypa framställningen av tonåringar som inte känns 100% tidsenlig.  

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

-----

Effektfulla och fina filmer som i all sin enkelhet, på ett väldigt löttilgängligt och autentiskt vis, kommunicerar budskapet, både i grundidé och casting. Fint hantverk och flow i filmerna rakt igenom där man dras med och där musiken, som kanske initialt i tonen känns som ett lite oväntat val, gör ett väldigt bra jobb. 

Roligt att alla tre vinnare i månadens har så tydliga och framträdande musikspår! 

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys

------

Snygg tonträff och en lika underhållande som berörande skildringar av livet som tonårsförälder och tonåring. En träffsäker serie scener som garanterat får många att känna igen sig. Allt till en låt som säger allt med ett enda ord.

Hampus Mattsson, copywriter, ANR BBDO

Arbetsgrupp

Kreatörer: Nord DDB och Systembolaget Inhouse

Regissör: Jesper Ericstam, Social Club

Produktionsbolag: Social Club

Musik: Music Super Circus

02. ”<3 Regn”

Kund: Halebop
Byrå: Perfect Fools

Det har snart gått över tio sedan Halebop hyllades för sin vågade och ofta normbrytande kommunikation. Sedan tre år tillbaka är det Perfect Fools som står för reklamen och sedan dess har de två parterna anammat en något lugnare tonalitet. 

I årets sommarkampanj tog Halebop och Perfect Fools fasta på att regn inte nödvändigtvis är något dåligt, det ger ju en faktiskt tid att ha timslånga samtal med en eventuell sommarflört. Att erbjuda extrasurf och samtalstid när de regnar är inget nytt erbjudande men med en kampanj som enbart genom att använda ett intimt bildspråk lyckas Perfect Fools berätta om en hel sommar fylld av kärlek. I ett reklamlandskap där många skriker krävs det ibland lite vacker och rogivande tystnad för att stå ut.

Juryns kommentarer:

Bra casting och vågat med lite dovare ton filmen igenom. De kortare formaten gör sig bättre i den här kampanjen. 

Adam Gäfvert, art director, King

------

Vi blir inbjudna på en resa mellan två unga vuxna innan de riktigt vågat formulera kärleken till varandra. Ett naket och ärligt uttryck som fångar en som tittare direkt. Under ytan av skratten och leenden kan en känna pirrandet i magen. Det svartvita-fotot skalar av och lämnar rum för ett bra berättande. Överlag upplever jag att det här är en mer mogen typ av kommunikation från Halebop till deras unga målgrupp.

Robin Günther, regissör, frilans

------

I en tid av snabba medier och ytliga kontakter blir det här ett intimt porträtt av en kärlekssaga som dröjer sig kvar i betraktaren. Regn var den film som verkligen stack ut bland bidragen den här månaden.

Maria Fridman, art director, B-Reel

------

Bra filmarbete med en fin liten berättelse och berättarsätt som jag tror faller målgruppen på läppen. Musiken hjälper också till. Kan dock sakna uniciteten och humorn som fanns i de tidigare Halebop-kampanjerna.

Filip Lindquist, regissör och kreatör, JMWGolin

------

En klar favorit med sitt äkta och varma historieberättande i bild, långt bort från övertydliga voiceovers och sensationssökande bildidéer. En smart kampanj och en lågmäld film som lyckas fånga uppmärksamhet i kraft av sin mänsklighet, utan att ta till billiga knep. Mer sånt, tack.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

------

Älskar denna. Casting, musik, tonalitet, kameraspråk ovh hur dom lyckas skapa det kraftfulla och känsloladdade i det enkla och avskalade. för mig byggdes kampanjen upp och växte mer och mer för varje film jag såg. Roligt också att dom har gjort en lite längre, som jag verkligen tycker funkar och blir väldigt effektfullt i sitt lite långsammare och mer utdragna berättande. Super fin! 

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys

------

En stämningsfull och vacker film som visar att relationer och umgänge på distans blir minst lika äkta och realistiskt med krispiga svartvita bilder som genom ett hackande zoom-fönster.

Hampus Mattsson, copywriter, ANR BBDO

Arbetsgrupp

Perfect Fools:

Klas Lusth, executive creative director
Tobias Brandt, director of strategy
Daniel Lunde, art director
Ebba Körlof Sundberg, copywriter
Eric Karlshammar, client lead/project manager
Mattias Mattisson, design director
Antonino Ognissanti, designer
Carl Berglind, producent
Obeya PR:

Canan Yasar, creative director
Maria Hazard, pr-strateg
Julia Karlsson, pr-konsult
Produktionsbolag: New Land
Joanna Nordahl, director
Sophie Tamm Christensen, executive producer
Ebba von Zweigbergk, producer
Byråproducent: Colony
Musik: Daniella Rathana
Text & Musik: Orup ”Regn hos mig”
Music Producer, Charlie Bernardo
Oskar Linnros, executive music producer
Leif Käck, music supervisor (Universal Music Publishing)
Jonas Holst, music supervisor (Universal Music Publishing)

03. ”Don't hold back”

Kund: Häagen-Dazs
Byrå: Forsman & Bodenfors

Det är sällan en svensk byrå får chansen att ta fram en global kreativ kampanj för ett varumärke som Häagen-Dazs. De senaste årens internationalisering har dock lett till att Forsman & Bodenfors kunnat knyta till sig en ny typ av uppdragsgivare.

Hela ”Don't hold back”-kampanjen smakar glass. Det är ett färgsprakande potpurri av gospelkörer, basebollträn, Cadillacs och klänningar till tonerna av The Chemical Brothers ”Galvanize”. Juryn var oenig kring själva idéhöjden på kampanjen men hade svårt att motstå den höga ambitionen. 

Juryns kommentarer:

Inte jättehög idéhöjd men färgstark och påkostad med bra och aptitligt produktfokus.

Adam Gäfvert, art director, King

------

Som titeln indikerar, hålls det inte tillbaka på något plan. Det är en färgsprakande visuell reklamfilm. En storbudget produktion som levererar ett modernt utryck med flera personligheter i filmen som får ta plats - många av dem normbrytande. Musiken hamrar in budskapet ”Don't hold back” med en amerikansk gospelkör till en den tidiga 2000-tals klassikern ”Galvanize” med The Chemical Brothers. Musikcovern flyger inte i min mening och filmen tappar lite sin edge. Det annars häftiga streetdancescenerna från musikvideon gör att dansscenen i reklamfilmen känns något malplacerad. Utöver det ser glassen riktig god ut och filmen är underhållande och uppfriskande.

Robin Günther, regissör, frilans

------

Den här typen av balla-klipp-utan-handling- till-ball-musik-filmer brukar sällan besitta några bestående värden, men den här är undantaget som bekräftar regeln. Kanske för att de tagit ifrån knäna här.

Filip Lindquist, regissör och kreatör, JMWGolin

------

En film som lyckas med sin ambition att måla upp en god, färgsprakande och oemotståndlig glassvärld. Önskar bara att den inte prickade av så mycket självklart ”coola” saker längs vägen, vilket lämnar en lite artificiell bismak i all glasshärlighet.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

------

Rolig och lekfull film på alla vis. Kul med så många olika oväntade scenerier, casting, locations och detaljer som lyckas vävas samman till en enda stor lekfull Häägen-Dazs värld som man kastas rakt in i. Och att dom mitt i detta också lyckas kommunicera riktigt goda smaker!  

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys

------

Explosiv energi rakt igenom och ett snyggt hantverk. Perfekt låtval i fin ny version, som både ramar in budskapet och hela tiden driver filmen framåt.

Hampus Mattsson, copywriter, ANR BBDO

Arbetsgrupp

Häagen-Dazs:

Gini Sharvill, global marketing manager
Michelle Odland, global business director
Advertisers producer: Patrick Levno

Forsman & Bodenfors:

Projektledare: Guy Hayward, Peter Kamstedt, Mia Kleist, Lena Olander, Lotta Brattin, Sue Su
Produtionsledare: Patrik Danroth, Nina Widemar, Lena Grundström, Bella Zhao, Greta Wang
Art directors: Emma Eriksson, Josefin Roxeheim, Yangwei Wu
Copywriters: Agnes Uggla, Marcus Hägglöf, Sherry Shi, Orson Xu
PR-strateger: Amat Levin, Maja Bredberg
Designer: Andrea Kellerman, Axel Söderlund, Kalle Garmark, Albin Christiansson, Ona Wu, Cora Yang, RU Zhu
Planners: Alena Sucher, Douglas Lin, Robin Yuan
Byråproducenter: Åsa Hammar, Magnus Kennhed
Produktionsbolag: AD&P AB
Postproduktion: Swiss
Grade: Tint
Regissör: Philippe Tempelman
Musik: Håkan Eriksson, TTG (”Galvanize” av The Chemical Brothers)
Executive producer: Ylva Axell
DOP: Katelin Arizmendi, XO
Ljud: Redpipe

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.