Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Nord DDB bryter Åkestam Holsts dominans – tar hem månadens film

Nord DDB bryter Åkestam Holsts dominans – tar hem månadens film

Att känna sin målgrupp betyder allt. En träffsäker McDonalds-kampanj från Nord DDB bryter Åkestam Holsts dominans i filmkategorin. Nord DDB lyckas även lägga vantarna på tredjeplatsen.

Publicerad: 13 juli 2018, 08:56


Innehåll

Familjernas frizon

Kund: McDonalds

Byrå: Nord DDB

Även de av oss utan barn kan känna medlidande och förståelse för föräldrar som under restaurangbesök behöver handskas med sina skrikande, bråkande och jag-vill-inte-sitta-stilla-barn. Det är inte helt ovanligt att föräldrarna själva spejar ut mot de övriga restaurangbesökarna i jakt på en blick av just förståelse.

Kanske överger de restaurangprojektet redan innan huvudrätten är avslutad. Kanske beger de sig därefter till McDonalds.

McDonalds är å ena sidan själva symbolen för världens allt fetare befolkning och amerikansk konsumtionskultur. Å andra sidan är det också en restaurang/snabbmatshak där ingen, även föräldrar med besvärliga barn, behöver bry sig om huruvida man gör lite liv kring sig.

Precis den insikten har McDonalds och Nord DDB tagit tillvara på i den senaste kampanjen "Familjernas Frizon".

Träffsäker insikt och full av igenkänning för alla småbarnsföräldrar.

Jesper Holst, senior creative, Åkestam Holst

------

Klockrent koncept med för mig mycket hög igenkänning. Dessutom genomfört med hög fingertoppskänsla. Extra plus för fina POV-vinkeln och förlåtande blicken i slutet.

Stina Lütz, regissör, Camp David

------

McDonalds har kanske inte haft det mest välklingande namnet bland restaurangkedjor i folks (mitt) medvetande på ett tag. Här tycker jag man hittat helt rätt i positioneringen och kasserar in mängder av sympatipoäng med en fint gjord film.

Martin Barholf, grundare, Bartholf Scheibel

------

Arbetgrupp Nord DDB

Andreas Dahlqvist, CCO
Joel Ekstrand, art director
Petter Dixelius, copywriter
Hanna Ternström, planner
Johan Molitor, account director
Carolina Johansson, account manager
Robin Löthberg, social media manager
Sebastian Reinbring, graphic designer
Mei-Li Wu, graphic designer
Isabel Ambring, graphic designer
Patrik Oscarsson, graphic designer

Always Frank

Johan Svensson, agency producer

Produktionsbolag: Social Club

Jesper Ericstam, director
Henrik Stenberg, director of production

Mediebyrå: OMD

Hildegard Rodriguez, client manager
Emanuel Falsén, client manager

PR-byrå: Prime

Sara Davidson, senior associate

McDonalds

Sofie Lager, marketing manager
Laila Mörk, marketing consultant
Christoffer Rönnblad, marketing director
Lisa Palm Danielsson, senior marketing manager

Mothers day

Kund: UNICEF

Byrå: TBWA Stockholm

Precis som att "alla klyschor blivit klyschor för att de är sanna" har uttrycket i sig självt blivit kliché. Men det är för att det stämmer, precis som att tusentals människor död bara är statistik medan en persons död är en tragedi.

Runtom i världen dör tusentals barn varje dag på grund av sjukdomar, undernäring och infektioner. Statistik som med hjälp av rätt hjälp i många fall kan förhindras.

I kampanjen "Mothers day" från TBWA Stockholm för UNICEF har de tagit tillvara på det enskilda människoödet och tagit fram en film som sticker ut från floran av välgörenhetskampanjer.

I en utsökt klippt kampanj förändras mottagarens känsla i ett ögonblick när tystnaden mot slutet av filmen infinner sig.

Fin film med överraskande slut. Hade lite svårt för sista textraden men det hindrar inte att den ändå landar rätt och manar till eftertanke när leendet stelnar.

Jesper Holst, senior creative, Åkestam Holst

------

Angeläget projekt utfört med hög hantverksskicklighet. Fina övergångar och tung landning på slutet. Snyggt!

Stina Lütz, regissör, Camp David

------

Att bygga upp ett drama som sakta letar sig framåt för att slutligen vända sig i magen på betraktaren är ingen lätt uppgift. Men av juryns reaktioner att döma så är det precis vad UNICEF lyckats med. Grattis!

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel

------

Arbetsgrupp UNICEF:

Andreas Eriksson, kommunikationschef
Åsa Lee, projektledare
Alice Beckman, projektledare

Reklambyrå: TBWA Stockholm

Alexander Fredlund, art director
Kalle Håkansson, kreatör
Per Olholt, projektledare
Pernille Nylén Janze, produktionsledare

Produktionsbolag: BRF/Atomik Pictures

Jesper Hiro, regissör
Rikard Åström, executive producer
Nils Ljunggren, producent
Daniel Forsvik, produktionsledare
Staffan Kihlbom, FAD
Jenny Gustavsson, SAD/Casting
Joe Maples, DP
Niklas Backman, 1st AC
Emil Hall, grip
Stefan Wallman, gaffer
Elias Andersson, key sound
Bea Strand, set designer
Pamela Nakabaale, stylist
Madeleine Gaterud, make up
Micha Lazarevic, PA
André Moritz, PA
Fredrika Andersson, klippare
Edward Negussie, grade
Jon Persson/Redpipe, ljud
Kalle Lundberg/TTG, online
Crille Olsson, musik

Smoooth bass

Kund: Klarna

Byrå: Nord DDB

De två senaste åren har Nord DDB:s Smoooth-koncept för Klarna varit ett av de mest omtalade och hyllade i Reklamsverige. Friktionsfria laxar, mjukostar, simmande afghanhundar och dallrande gelétårtor är bara några av de föremål som illustrerat Klarnas användarvänliga betalningstjänst.

För ett par månader sedan presenterades den senaste delen i Smoooth-konceptet, en dallrande basman.

En fråga som åtminstone undertecknad ställd sig är hur länge de kan behålla en fräschör och lyckas överaska inom ramen för konceptet. Behåller de den här nivån låter sig frågan snart inte ställas.

Enkelheten firar ytterligare framgångar. Klarna och DDB lyckas hålla i sitt smoothkoncept och överraska med nya minnesvärda exempel.

Jesper Holst, senior creative, Åkestam Holst

------

En enkel idé som innehåller många av dom element jag går igång på. Tydlighet, enkelhet, estetik, humor och mod. Också kul att Smooth-kampanjen fortsätter hålla en alltjämt hög nivå.

Stina Lütz, regissör, Camp David

------

Det är en fantastisk värld som Klarna lyckats bygga upp i sin kommunikation. På kort tid har man blivit självklara, och då kan man ju kosta på sig att ta ut svängarna i en så här pass skruvad film, som dessutom är en fröjd för ögat.

Martin Bartholf, grundare, Bartholf Scheibel

------

Deltog vid jurymötet gjorde även Gisela Andersson (ANR BBDO), Johanna Johansson (Volt), Daniel Hallberg (King), Freshteh Piltan (BRF), Martin Ringqvist (Forsman & Bodenfors och Hanna Adelstål (Berghs).

Arbetsgrupp Nord DDB:

Andreas Dahlqvist, CCO
Olle Langseth, creative director
Fredrik Simonsson, creative director
Tomas Granath, creative
Martin Lundgren, creative
Linda Bryttmar, account manager
Roshanak Fatahian, account director
Annica Smith, business director
Susanne Johansson, pr
Anna Olivenmark, social media
Emina Hurtig, social media

Produktionsbolag: House Agency

Mattias Bengtsson, producent

Regissör: Perlorian Brothers

Film production: MJZ

Musikproduktion: DeadMono

Ljuddesign: Redpipe

Visuell- och animationsstudio: Important looking pirates

Mediebyrå: OMD

Axel Wikner, client director
Per Jönsson, business director

Klarna:

David Sandström, CMO
Daniel Jontén, vp marketing
Martina Brynielsson, product & marketing manager
Jasmine Riahi, B2C & brand marketing manager
Camilla Birkström, senior visual designer
Martin Wassborn, director marketing
Christian Cabau, director marketing nordics
Emelie Karlsson, marketing manager
Johanna Nyman, senior manager pr & communications

Det är aldrig bara reklam

En gång för väldigt länge sedan när jag pluggade copywriting på Berghs, bestämde vi oss för att dra till Götgatan för att käka lunch. Där låg det två kebabhak på varsin sida gatan (jag vet inte om det gör det längre och kan inte riktigt kolla heller eftersom
jag bor i Göteborg och har lovat mig själv att sluta googla saker i parti och minut), och det sades att det var två bröder som låg i fejd med varandra som ägde de båda ställena.

Detta hade resulterat i ett priskrig där den ena brodern tapetserat fönstret med "KEBABRULLE 20:-" och den andra med "KEBABRULLE 15:-". Vi valde såklart den senare. Jag fick en osedvanligt stor och fin kebabrulle i handen av den där brorsan och han sa kortfattat: "Tjugo kronor". Men vänta nu, tänkte jag, och fick ett ganska osvenskt eller åtminstone för mig otypiskt infall att reagera direkt och sa: "Det står femton kronor på skylten...". Hans svar var lika snabbt som bekymmerslöst: "Äh, det är bara reklam." Som ung reklamstudent var det här såklart häpnadsväckande.

Det vände upp och ner på hela ens världsbild. Var det vi gjorde "bara reklam"? Något som alla köpte i ett slags gemensam acceptans om att reklam är lögn och att de som skapar budskapen därmed inte behöver ta något större ansvar för det som sägs? Som tur var hamnade jag så småningom på Forsman & Bodenfors där inte minst Forsman (Staffan) och Bodenfors (Sven-Olof) tog allt som gjordes på största allvar. Reklam var kul men inte något man skulle skoja bort.

Det förde med sig en respekt inte bara för folk i allmänhet (av marknadsföringskonsulter så kallade "mottagare"), utan också för uppgiften som sådan. Det vi gör är aldrig "bara reklam". Man kan aldrig reducera vårt ansvar, varken för den bild av samhället vi är med om att skapa eller för de varumärken vi fått betalt att förvalta.

Men vad har då månadens vinnare McDonalds med den här kebabhistorien att göra, förutom att båda är snabbmat? Jo, i mina ögon är filmen ett klockrent exempel på någon som tagit sitt jobb på allvar, gått på djupet och fångat upp något i varumärkets själ för att sedan gestalta det på ett begåvat sätt med respekt för mottagaren. Musik, casting, berättande - allt är på plats och den där någon har fått mig att tänka till, vilket är en enastående bedrift för jag är verkligen inget fan av McDonalds.

Men så är ju reklam aldrig heller bara reklam.

Martin Ringqvist, copywriter, Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.