Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Oatlys mjölklangare vinner Månadens film

Publicerad: 19 september 2022, 13:25

I Oatlys ”Normalize it” blir havredryck hårdvaluta som langas i skolans korridorer. Det är sommarens bästa reklamfilm, om Månadens kampanj-juryn får bestämma.


Ämnen i artikeln:

OatlyNyheterIngoM&C Saatchi

 

01. ”Normalize it”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Oatly department of mind control
Kund: Oatly

Oatly har länge drivit en kamp mot EU:s skolmjölksstöd, ett stöd som går till skolor som serverar mjölk i lunchmatsalarna. Det svenska företaget anser att det påverkar barnens preferenser och att det är kontraproduktivt då unionen samtidigt jobbar för att vi ska äta mer växtbaserat. I somras öppnade EU upp en offentlig konsultation vilket innebär att medborgare får komma in med synpunkter på stödet. Från Oatlys håll ville man få så många som möjligt att engagera sig för att även växtbaserade drycker ska ingå i skolmjölksstödet. Ett led i den kampen var reklamfilmen ”Normalize it”. 

I filmen, som visades i stora delar av Europa, har ett gäng barn fått ta saken i egna händer för att förse sina klasskompisar med Oatlys produkter. Till tonerna av ”Pusherman” av Curtis Mayfield, soundtrack till blaxploitation-klassikern ”Superfly”, langar de Oatly-grejer på skolgården, i matsalen och i korridorerna. Den gamla världen, här gestaltad i form av överviktiga säkerhetsvakter, har svårt att hänga med. Jurygruppen kunde konstatera att filmen utöver grundidén bärs fram av briljanta barnskådespelare och en stadig ström av komiska scener.

– Det är otroligt roligt att sätta själva idén och sedan gå raka vägen till exekvering. Det är ju fördelen med att vara både kund och kreatör, att på eget bevåg bestämma filmens alla delar, säger Oskar Pernefeldt, kreatör på Oatly. 

Han jämför filmen med en musikvideo.

– Vi pendlade fram och tillbaka mellan vilken låt vi ville använda. Självklart fanns ”Legalize it” av Peter Tosh nära till hands, och ett tag var vi inne på något med lite högre tempo, typ något av Die Antwoord. I slutändan blev det perfekt med ”Pusherman” som kontrasterar till den moderna och realistiska skolmiljön.

LÄS MER: Juryordförande Hanna Stenwall: ”Vårda de reklampolitiska vildarna” 

Filmen är inspelad i Polen med i huvudsak polska skådespelare. Huvudpersonen i filmen, tjejen som leder ligan, spelas faktiskt av ett tvillingpar. De som jobbat med barnskådisar vet att reglerna kring hur långa pass de får jobba är kraftigt begränsade, det kunde dock lösas med hjälp av de nästintill identiska tvillingarna. 

– Torbjörn Martin (regissör reds. anm) är otroligt duktig på att jobba med och instruera barn.

Huruvida filmen har gett effekt är fortfarande för tidigt att säga. EU kommer att besluta om växtbaserade drycker kommer ingå i skolmjölksstödet först 2023. Oatly känner dock att tidigare initiativ kring liknande frågor burit frukt. När de förra året kampanjade mot det så kallade AM 171-tillägget fick namninsamlingen in 450 000 underskrifter (och kampanjen fick ett diplom i Guldägget). Oskar Pernefeldt är hoppfull om en förändring.

– Det vore befängt om de inte skulle inkludera växtbaserade produkter i skolmjölkstödet. Men det är bara min personliga åsikt.

 

Arbetsgrupp

Oatly department of mind control

Så tyckte juryn:

”Kommer på mig själv med att jag sitter och ler genom hela filmen. Högt produktionsvärde, bra casting och väldigt stringent i handling och budskap. Hatten av!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Ni kommer aldrig höra mig säga det igen: den kunde varit längre. För när 97% av all reklamfilm är för lång så är den här ett undantag, trots sina 1.48 min. Varenda sekund, varenda detalj är väl avvägd och tillför något. Spelfilm nästa?”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Jag vill bara se mer. Vad mer behöver sägas?”

Paula Backman, copywriter, Valtech Radon

------

”Barn som pushers, ja det är ju kul.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Oatly visar ännu en gång på ett snyggt och roligt sätt att man kan göra bra kommunikation i en annars tråkig kategori.”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

Medverkade på mötet gjorde även Johanna Johansson (Ingo), Martin Sööder (King) och Sara Haag (frilansande regissör) och Zeynep Sahin (BBDO Nordics)

02. ”The tavern”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Ingo
Kund: Activision Blizzard

Det har nu gått 18 år sedan det stilbildande spelet World of warcraft släpptes i butik. De tonåringar som då fångades av spelet har i dag fyllt 35, skaffat kneg, sömnsvårigheter och jobbrelaterad stress. Det är i den kontexten ”The tavern” ska ses. Efter ett otal expansioner re-lanserade Activision Blizzard nyligen originalspelet World of warcraft. Förhoppningen var att dels låta de nytillkomna uppleva det men även locka tillbaka några av de som gått vidare i livet. ”The tavern” är fullspäckad av små påskägg perfekt anpassade för att locka fram nostalgikänslorna hos den senare gruppen. Jury-gruppen gladdes extra åt att Ingo och Activision Blizzard vågat satsa på suggestiv dialog. För visst är det roligare att döda drakar och demoner än att förbereda kundpresentationer?

 

Arbetsgrupp

Activision Blizzard

Vice President EMEA Marketing: Daniel Green

Consumer Marketing Manager EMEA: Tom Read

VP Warcraft Franchise Management: Aleksander Olszowka

Warcraft Franchise Director: Rafael Zuana

EMEA World of Warcraft Marketing Manager: Michael Vousden

World of Warcraft Community Manager: Varvara Zakharova

Chief Marketing Officer: Fernando Machado

Chief Creative Officer: Pelle Sjönell

INGO Stockholm

CCO: Björn Ståhl

Copywriter: Philip Frendberg

Project Manager: Rickard Allstrin

Production Manager: Klara Jonssons

Tech Director: Stefan Kindgren

Graphic Designer: Kalle Garmark

Bacon

Director: Bart Timmer

Exec Producer: Sam Cantor

Line producer: Henrik Berthelsen

Dop: Sebastian Blenkov

Editor: Robin Siwe

Head of Communication: Lasse Cato

Post production: Colony Post

VFX Supervisor: Joel Bringmark

Sound design: Quint Starky

Agency Production: Colony

Agency Producer: Markus Ahlm

Så tyckte juryn:

”Unik film på så sätt att den skiljer sig från det mesta som görs just nu. Både modigt att gå så nischat mot en smal målgrupp och att göra en så dialogtung film. Välskrivet!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Att prata om vad livet egentligen handlar om kunde inte bli mer övertygande. Till och med en icke-gamer är beredd att göra en 360.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Jag tycker det vore kul om fler läste reklamrapporten Lemon av Orlando Wood. Men vem har tid med det? Tur då att det ändå görs filmer som denna, vilken sammanfattar hela idén om right-brained reklam på 94 sekunder. Dialog är underskattat. Jag är såld.”

Paula Backman, copyriter, Valtech Radon

------

”Spelfigurer som förfasas över verkliga människors tråkiga liv, ja det är ju kul.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”En välgjord film med många referenser som flög högt över mitt AFK huvud.”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

Medverkade på mötet gjorde även Johanna Johansson (Ingo), Martin Sööder (King) och Sara Haag (frilansande regissör) och Zeynep Sahin (BBDO Nordics)

03. ”Sveriges mest oberesta pasta”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: M&C Saatchi
Kund: Kungsörnen

Björn Carlberg har jobbat med sina karaktäristiska dockor sedan mitten av 00-talet. Genom åren har han legat bakom kultförklarade karaktärer som Allram Est, Kjell och Renata. För Kungsörnen har han och M&C Saatchi lyckats gjuta liv och personlighet i ett par pastapaket som kämpar sig fram i en geografisk frågesport. Hållbarhetsreklam blir ofta tråkigt med svepande bilder över skånska rapsfält och händer som silar korn, i det här fallet lyckas de skapa komik och samtidigt visa att pastapaketen aldrig passerat Sveriges gräns.

 

Arbetsgrupp

M&C Saatchi

Kreatörer/Regi: Henrik Almqvist, Linda Elers, Alexander Elers.

Produktionsledare: Linda Norberg

Projektledare: Therese Krupa

Strategiansvarig: Klara Eide

Final Art: Anton Hååg

Kungsörnen

Helena Fridström - Marketing & portfolio lead

Daniel Löfgren - Brand & Portfolio Manager

Always Frank

Producent: Per Sjöberg

Exekutiv producent: Mattias Coldén

DOP: Robin Trolin

Set designer: Olle Söderlund

Dockspelare: Björn Carlberg

Food stylist: Tove Nilsson

Klippning: Andrej Landin

Så tyckte juryn:

”Det här är ju väldigt roligt. Produkt i bild hela tiden och både ett kreativt och underhållande sätt att prata om närproducerat.”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Den oberesta pastan vinner över den närodlade alla dar i veckan. Äntligen ett originellt uttryck! Och ett bevis på att man aldrig kan ta en idé på för mycket allvar.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Att få folk att känna något för ett varumärke är svårt. Att M&C Saatchi lyckas få en att känna för, känna med och till och med känna igen sig i ett paket fusilli – det är bara hatten av. ”

Paula Backman, copywriter, Valtech Radon

------

”Lokala varor som inte vet något om världen utanför Sverige, ja... det är ju tydligen jättekul!”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Folkligt och gulligt koncept! Otroligt att kunna få en att känna så mycket för.. pastapaket?”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

Medverkade på mötet gjorde även Johanna Johansson (Ingo), Martin Sööder (King) och Sara Haag (frilansande regissör) och Zeynep Sahin (BBDO Nordics)

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

OatlyNyheterIngoM&C Saatchi

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.