Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Oatlys ombytta roller gick hem hos juryn – vinner Månadens film

Oatlys ombytta roller gick hem hos juryn – vinner Månadens film

I ”Pappahjälpen” gjorde Oatly tonåringen till den vuxne i rummet, för det prisas de med en förstaplats i årets sista Månadens film. På andra respektive tredjeplats kom King och Cancerfonden samt Dear Friends och Göteborgs stadsmission.

Publicerad: 17 december 2020, 10:39

Ämnen i artikeln:

OatlyKingCancerfondenDear FriendsGöteborgs Stadsmission

Innehåll

 

01. ”Pappahjälpen”

Byrå: Oatly Department of Mind Control
Kund: Oatly

De flesta föräldrar hamnar någon gång i klinch med sina tonåringar om hur frågan om alkohol ska hanteras. Det kan bråkas om att köpa ut, om det är okej att få ett glas vin på släktmiddagen eller födelsedagskalaset. Genom Systembolaget och Tonårsparlören har scenerna tolkats av svenska kreatörer om och om igen, senast i Nord DDB:s kampanj för just Systembolaget.

För Oatly står striden i stället kring mjölken och de animaliska produkternas vara eller icke vara, och i ”Pappahjälpen” är det föräldrarna själva agerar obstinata. I fem korta filmer tar tonåringarna i stället på sig rollen som övervakare och den som säger nej, till föräldrarnas stora förtret. Och precis som tonårsföräldrar ibland söker stöd och bekräftelse i att de gör rätt, diskuterar tonåringarna vid återvinningen om hur 55 är en riktigt svår ålder. Det smälls i dörrar, liv hatas och föräldrarna försöker (men misslyckas) smyga med sitt mjölkdrickande. 

LÄS MER: Juryordförande Josefine Richards om slutomgången: Svenska byråer har stundtals problem med tydligheten 

Bakom filmerna står Oatlys inhouse-byrå Oatly Department of Mind Control, kreatörer är bland andra nytillskotten Lisa och Daniel Vaccino som tidigare i år flyttade från Åkestam Holst.

– Vi höll på att göra ut en annan kampanj och hade kommit rätt långt när någon plötsligt sa ”hörni, är det här verkligen det bästa vi kan göra?”. Svaret blev nej och då jobbade vi fram pappa-idén istället, vilket med facit i hand var helt rätt sak att göra. Den verkar ha landat väl och det känns superkul, berättar Lisa Vaccino för Resumé.

Vad vill ni uppnå med kampanjen? 

– Vi vill som alltid uppmuntra till diskussion och debatt om vad vi stoppar i oss, och vad det får för konsekvenser för klimatet. Med den här kampanjen vill vi även nå en lite annan målgrupp än tidigare för att få med oss fler på det växtbaserade tåget, och papporna kändes som en naturlig och viktig fortsättning på denna resa.

”Spola mjölken” var ju en tydlig anspelning på klassiska ”Spola kröken” och ett par juryledamöter tyckte sig se spår av gamla Systembolaget-kampanjer även i ”Pappahjälpen” – är de rätt ute och vilka filmer är det ni i så fall inspirerats av?

– Inspirationen är i så fall ett tvärsnitt av alla Systembolagets filmer någonsin, men vi ser det inte riktigt så. Tittaren ska inte behövt titta på nåt annat eller läsa in nån subtil referens för att kunna förstå våra filmer, de ska stå på egna stolta ben.

Att ni valt just alkoholdiskussionen som jämförelse, hur kom ni fram till det?

– För oss handlar filmerna snarare om att vända på en välkänd maktbalans mellan föräldrar och deras tonåringar, där föräldern är den som sitter inne på kunskap och erfarenhet. I vårt universum är det tvärtom, vi låter tonåringen vara den vuxna i rummet.

Arbetsgrupp

Amanda Lindblom, projektledare
Martin Ringqvist, creative director
Lars Elfman, design director
Ida Backman, copywriter
Björn Lindén, art director
Daniel Vaccino, kreatör
Lisa Vaccino, kreatör
Fanny Ericsson, production manager

 

Produktionbolag: BRF
Torbjörn Martin, film director

Alexander Blidner, agency producer, Blidner Production

Så tyckte juryn:

Det här är oväntad, kreativ och skruvad igenkänningshumor när den är som bäst – med bra regi, tajming och fina skådisinsatser. Jag skrattar, myser och glömmer skandalerna för en stund. Och vem vill inte drömma sig bort till ett Oatly pre-Blackstone?

Maria Fridman, art director, B-Reel

------

En värdig vinnare denna omgång. Rolig, fräsch, oväntad och samtidigt helt rätt. Extra imponerande att så många filmer i samma serie håller hög kvalitet, och att det nog finns något för alla här.  Oatly bygger insiktsfullt vidare på sanningen att många barn i dag får ta på sig rollen att utbilda sina föräldrar om klimatansvar, med en del roliga blinkningar till klassisk Systembolaget-reklam på vägen. Givet blåsvädret kring varumärket tidigare i år känns detta också som ett smart sätt att försöka lyfta tillbaka fokus till hur Oatly gör skillnad, och ett sätt att driva varumärket framåt utan att bli defensiv.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

 

Medverkade vid mötet gjorde även: Calle Isberg, Petra Wiik, Terese Andén, Hampus Mattsson, Adam Gäfvert, Kalle Widgren och Josefine Richards.

02. ”Tillsammans igen”

Byrå: King
Kund: Cancerfonden

De senaste åren har King och Cancerfonden tagit fram några av Reklamsveriges mest hyllade julkampanjer. 2020 blev inget undantag.

I år berättar de tillsammans med regissören Sacarias Kiusalaas historien om en ensamstående pappa och dennes relation till sin son. Vi får följa med och se hur pappan finns där under sonens första dag i sin nya klass, lek på hemmaplan och uppesittarkvällar framför Davis Cup. När sonen en dag hittar pappans cancerbesked i pappersinsamlingen vänder historien utan att för den delens skull tappa sin värme. Precis som i 2018 års hyllade ”Minns det som igår” är det en svensk version av nyårshymnen ”Auld lang syne” som bär filmen, den här gången tolkad av Thomas Stenström. Filmen har fått enorm organisk spridning, inte minst genom att flera av Sveriges största influencers delat den i sina kanaler. För knappa två veckor sedan hade hela 1,5 miljoner sett filmen på Cancerfondens IGTV-kanal.

”Tillsammans igen” är som tidigare nämnt en av vinterns mest hyllade kampanjer. Filmen hyllades även av Månadens kampanj-juryn som var imponerade av alltifrån skådespelare till klippteknik och allmän produktionskvalitet. Hela vägen räckte det dock inte, ett par jurymedlemmar ställde sig tveksamma till filmens längd och en, som förblir anonym, kom fram som hjärtlös genom att berätta att den inte drabbade hen överhuvud taget. Med det sagt är ”Tillsammans igen” en av årets starkaste sillvermedaljörer.

Arbetsgrupp

Cancerfonden:

Anders Widlund, kampanjledare
Veronica Widlund, marknadschef

King:

Adam Gäfvert, art director
Pontus Ekström, copywriter
Per Wilson, strateg/projektledare
Katarina Bäcklund, produktionsledare
Casper Brommé, planner
Caroline Hallersjö, grafisk designer
Sunit Mehrotra, kundansvarig
Frank Hollingworth, executive creative director

Produktionsbolag: BRF

Sacarias Kiusalaas, regissör
Tim Lorentzén, DOP
Anisa Dzindo, producent
Viviana Figueraoa, regiassistent/SAD
Kim Jansson, produktionsledare
Rickard Åström, exekutiv producent
Musik: Thomas Stenström, artist och låtskrivare
Skådespelare:

Sam Rigi
Rayan Khosropour
Elias Benkabbou

Så tyckte juryn:

Det är imponerande hur King tillsammans med Cancerfonden lyckas leverera film av den här höga kvalitén år efter år. Fantastiskt fint hantverk och en rörande berättelse, skildrad på ett kärleksfullt sätt, där far och son känns autentiska och engagerande. Att filmen ingår i ett tydligt koncept är en styrka för varumärket, men kanske en nackdel för berättelsen som då blir mer förutsägbar.

Maria Fridman, art director, B-Reel

------

En vacker, filmisk och autentisk berättelse med oerhörd detaljrikedom där många små ögonblick dröjer kvar länge. Oerhört fint hantverk. Det är inte första gången Cancerfonden berättar den här berättelsen, men de gör det med bravur.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

Medverkade vid mötet gjorde även: Calle Isberg, Petra Wiik, Terese Andén, Hampus Mattsson, Adam Gäfvert, Kalle Widgren och Josefine Richards.

03. ”Hemligheten”

Byrå: Dear Friends
Kund: Göteborgs stadsmission

Årets sista omgång av Månadens film var sedvanligt späckad av julkampanjer. Men medan ”Tillsammans igen” på många sätt tänder på alla känslocylindrar valde Dear Friends och Göteborgs stadsmission en betydligt mer avskalad väg. Det gick hem hos juryn det också. 

Flera ur juryn var nästan förvånade över hur mycket de tog till sig den enkla storyn om en ekonomiskt utsatt mamma och dennes son. Hela filmen är byggd på några få scener men lyckas på ett träffsäkert sätt fånga vad barnfattigdom handlar om. Extra 

Arbetsgrupp

Dear Friends:

Agnes Edin, copywriter
Calle Österberg, creative director
Katarina Amneus, projektledare
Charlotte Liljesand, digital designer
Roger Brovik, kundansvarig

Göteborgs Stadsmission:

Jennie Elheim, insamlingschef
Frida Lundmark, digital marknadsförare
Martin Watsfeldt, kampanjansvarig privata gåvogivare
Camilla Hall, projektledare företag och event
Sofie Lindh, kommunikatör
Emma Anderberg, enhetschef
Produktionsbolag: Oddway
Richard Tsalikis, producer
Anton Källrot, director
Kenneth Ishii, DP
Pierre Wernäng, gaffer
Spike Jonzon, gaffer
Adam Söderström, 2nd cam ass.

Lars Bergbom, 3rd cam ass.
Petter Nilsson, sound
Martin Jönsson, set design
David Peters, SFX

Carl Olsson, grade

 

Johan Westerlind, fotograf
Petter Nilsson, sound design
Håkan Hellström, musiker

Så tyckte juryn:

Ännu en fin familjehistoria bland vinnarna denna månad, skildrad på ett sätt som blir berörande och ögonöppnande i all sin enkelhet.

Maria Fridman, art director, B-Reel

------

I en omgång med ett sedvanligt stort julutbud av välgörenhetsorganisationer så stack den här filmen ut. En produktion med mindre budget än många av de mest påkostade hjälporganisationsfilmerna, som fångade juryn tack vare sin enkelhet, fingertoppskänsla och självsäkerhet i sitt berättande. En ren berättelse om hur den osynliga fattigdomen kan upplevas inifrån -  ”a death by a thousand cuts”  - som träffade rakt i magen och hjärtat.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

Medverkade vid mötet gjorde även: Calle Isberg, Petra Wiik, Terese Andén, Hampus Mattsson, Adam Gäfvert, Kalle Widgren och Josefine Richards.

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.