Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Polestars Super Bowl-reklam tar hem Månadens film

Polestars Super Bowl-reklam tar hem Månadens film

Med minimalistiska ”No compromises” lyckades Polestar tillsammans med Forsman & Bodenfors ta fram en Super Bowls mest uppmärksammade reklamfilmer. Nu prisas den med en vinst i Månadens film.

Publicerad: 22 mars 2022, 09:31

Ämnen i artikeln:

NyheterForsman & BodenforsPolestarBloomy IdeasNorrlands Guld

Innehåll

 

01. ”No compromises”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Polestar

När Polestar tidigare i år hostade upp 75 miljoner kronor för 30 sekunder i rampljuset blev man vid sidan av Klarna, Oatly och Volvo det fjärde svenska varumärket att synas i världens mest uppmärksammade reklampaus. När de nu tillsammans vinner Månadens kampanj når bolaget ytterligare en milstolpe.

Trots målet om att ”sticka ut” följer Super Bowl-filmerna ofta ett givet och kändis-tungt recept. Inte sällan leder det till att man kommer ihåg själva filmen men har svårt att minnas produkten. Med ”No compromises” sprang Forsman & Bodenfors och Polestar åt andra hållet. Elbilstillverkaren ser sig själv som ett designvarumärke som gör elbilar snarare än tvärtom, ett Apple för bilindustrin. Med avstamp i det berättade de en visuellt driven historia om vad varumärket är genom att berätta vad de inte är. De är inte en del av den klassiska bilindustrin, vilket gör att de inte har en ryggsäck fylld av utsläppsskandaler eller ”blah blah blah”-löften. 

Genom att gå emot strömmen blev kampanjen en succé och enligt siffror från EDO var Polestar och F&B:s film den som genererade störst söktryck på varumärket. Det skadade inte att filmen uppmärksammades av Tesla-grundaren Elon Musk som i filmen fick något av ett nålstick.

Se hela byråtoppen i Månadens kampanj här! 

Julia Holtback Yeter, art director på Forsman & Bodenfors, medger att det var en extra press att leverera på reklamens största scen.

– Det var absolut extra nervositet! Polestar var ett relativt okänt varumärke i USA, och man får bara en chans att göra ett första intryck. Men både vi och gänget på Polestar hade samma syn på uppgiften och vad vi ville åstadkomma. 

Att Polestar skulle vara trogna sitt minimalistiska formspråk var en av de viktigaste frågorna i briefen.

– Det viktigaste för oss var att folk skulle bli nyfikna och lägga Polestar på minnet. Därför var det aldrig aktuellt att göra en kändistät humorsketch där produkten hamnar i passagerarsätet.

I kampanjen gör ni flera tydliga nålstick mot Polestars konkurrenter i elbils-sektorn. Hur resonerade ni kring det valet?

– Målet var att på 30 sekunder skapa engagemang och få i gång en konversation där Polestar stod i centrum.  Det krävdes att göra något utöver det vanliga. I och med att idén i sig handlar om att säga nej till konventioner, ville vi visa att vi menar vad vi säger.

Att någon som Elon Musk uppmärksammar er reklam som han gjorde, vad betyder det för genomslaget?

– Mycket! Han har sina lojala fans som är aktiva och högljudda, så det är lätt att anta att alla älskar Tesla. Men med input från våra kollegor i USA blev det tydligt att det är många amerikaner som är trötta på hans upptåg och åsikter, som aktivt söker efter ett Tesla alternativ. Det finns en tydlig position att ta som vi ville åt. Hans tweet bidrog till den diskussionen, så det gläds vi åt!

 

Arbetsgrupp:

Polestar

CMO:Åsa Borg

Project lead Global: Cornelia Andersson

North America Head of Marketing: Gabe Dunn

Creative Director: Samuel Åkesson

Head of brand: Pär Heyden

Art Direction: Susanne Blomster, Dan Persson

Copywriters: Fabian Starck, Chris Cornwall

Forsman & Bodenfors

Creatives / Art Directors: Julia Holtback Yeter, Sophia Lindholm, Karl Risenfors,

Leo Dal, Adam Ulvegärde, Jose D’Alta, Brent Bobo

Creatives / Copywriters: Fredrik Jansson, Hampus Elfström, Gustav Johansson,

Connor Patterson, Matt Creamer

Client Director: Magnus Wretblad

Account Director: Katarina Klofsten, Peter Whalen

Account Executive: Sofie Bengtsson

Agency Producer: Pia Dueholm, Kim Jose, Laura Peguero

PR: Bjarne Darwall

Planner: Daniel Sjöstrand, Tom Suharto, Steve Gorski

Art Designer: Martin Joelsson, Chanelle Kazemi

Mediebyrå: iProspect

Film:

Produktionsbolag: BRF

Director: Christian Larson

Executive Producer: Rikard Åström

Producer: Mats Wolgers

Account Executive: Hanna Wahlström

DOP: Gösta Reiland

Editor: Johan Söderberg

Grade: Mathieu Caplanne

Online: Malte Önnestam

Sound Erik Olsson /Red Pipe

Music Supervisor: Jenny Ring

Composer: Daniel Fagerström

Production Company: F&B NY Studio

Editor: Luke Butler

Asst Editor: Tom Sexton

Stillbilder:

Photographer: Stefan Isaksson /Polestar

Art Director: Susanne Blomster /Polestar

Post production: Sugarhouse

Så tyckte juryn:

”Det här är fantastiskt fint! Inte bara ett gediget hantverk av högsta internationella klass, utan även en kommentar till samtiden som genomsyras av en härlig kaxighet. Allt paketerat på 30 sekunder.”

Kristian Lundman, kreativ chef, Telia

------

”Fin bilreklam för folk som inte tycker klassisk bilreklam är så skoj.”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

------

”Yes. Jag säger ja till den smarta enkelheten. Det här är ingen tvåa. Det är en etta som lyckas balansera varumärke med produkt och får mig att känna.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Smart i all sin enkelhet. Som mottagare får man också känna sig lite klipsk när man knäcker de dolda buskapen. Rätt tacksamt med Super Bowl-reklam som inte är totalmaxad.”

Agnes Zetterman, Valtech Radon, art director

02. ”Världens bästa djurskydd”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Naive
Kund: Djurens rätt

Efter Aftonbladets avslöjande om Kronfågels djurhållning har frågan om kycklingars levnadsvillkor varit på tapeten. Avslöjandet fick enormt genomslag och ledde till att en lång rad beställare bröt med Kronfågel.

Djurens rätt har tidigare jobbat med ett verklighetsnära material för att visa hur det faktiskt ser ut i de industriella system som döljer sig bakom kött- och fågeldisken. Med ”Världens bästa djurskydd” ville de testa ett nytt och mer humoristiskt grepp, även om budskapet är lika tydligt som tidigare. Tillsammans med produktionsbolaget Naive synar de påståendet om att Sverige skulle ha världens bästa djurskydd i grunden. Det görs dock inte via dokumentära bilder, utan animerade ”intervjuer” med en trio kycklingar i olika delar av sin korta livscykel. Från juryn fick de högsta betyg för produktionsvärdet och det minst sagt annorlunda greppet.

Arbetsgrupp:

Djurens rätt:

Emma Bäckström, projektledare

Anna Harenius, sakkunnig etolog

Coral Ricote, kampanjchef

Benny Andersson, generalsekreterare

Produktionsbolag: Naive

Regissör & Manusförfattare: Robin Jonsson, Naive

Producent: Frida Klarker, Naive

3D lead och karaktärsdesign: William Colling, Naive

3D generalister: Oskar Jonsson, Linus Kullman, Naive

Grafik: Jonas Lindman, Naive

Grade: Oskar Gullstrand, Naive

Ljudläggning & mixning: Robert Eklund, Red Pipe

Kompositör: Per Egland

 

Röstskådespelare: Dragomir Mrsic, Sanna Sundqvist, Mattias Fransson, Josefin Sonck

Så tyckte juryn:

”Djurens rätt har inte gjort en film för att sig själva, utan väcker frågan om djurskydd till några som nog aldrig skulle engagera sig i Djurens rätt. Och de lyckas bra. Det är välbalanserat, med lika delar allvar som krass humor. Och hantverket är imponerande.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Ett oväntat grepp med högt produktionsvärde som verkligen lyckas nå ut med sitt budskap. Väldigt berörande.”

Kristian Lundman, kreativ chef, Telia

------

”Oväntat grepp från denna typ av organisation som säkerligen fick folk att lyssna lite extra uppmärksamt i biosalongerna.”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

------

”Tillräckligt snäll för att inte titta bort. Tillräckligt grym för att väcka eftertanke. ”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Det här är jättebra och jättesorgligt på samma gång. En film som med hantverk och karaktär lyckas blanda grymhet med humor på ett hjärtskärande sätt – jag känner för kycklingarna. Jättemycket.”

Agnes Zetterman, art director, Valtech Radon

03. ”Jakten på sköna ljud”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Bloomy Ideas
Kund: Norrlands guld

Ibland är det ljudet som spelar huvudrollen. I ”Jakten på sköna ljud” från Norrlands Guld och Bloomy gäller det i dubbel bemärkelse. Tillsammans lanserade de häromåret ett nytt koncept byggt kring en radiostation med fokus på det riktigt norrländska. Som att slappna av, som att lyssna till forsens strömmande vatten. Som att knäcka en Norrlands guld. 

Arbetsgrupp:

Norrlands guld:

Charlotte Liljewall, produktchef

Marcus Thollin, marknadschef

Bloomy Ideas:

Carl Wahlberg, planner

Jon Rönström, kreatör

Marcus Holmlund, kreatör

Daniel Lindell, kreatör

Pernilla af Klintberg, projektledare

Produktionsbolag: Madre

Jon Holmberg, regissör

Cornelia Opitz, producent

Jenny Pihl, producent

Så tyckte juryn:

”Kul att se ett koncept som fortsätter att vara sant mot sig självt. I det här fallet i en film med grym ljudläggning som gör att den kvalar in på topp 3.”

Kristian Lundman, kreativ chef, Telia

------

”Att Norrlands pratar ljud har vi ju sett förr, men ljudet av en kall öl som öppnas är ju trots allt avväpnande härligt.”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

------

”Det enda okommenterade ljudet är kanske det som överträffar dem alla. Tänk vad snyggt att sätta punkt där? I det här fallet blir ”När du vill vara dig själv för en stund” en jobbig släkting man inte blir av med i stället för den träffsäkra vännen vi vill hänga med.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Känns Norrlands. Och det är ju bra!  För att citera reklamen: ”En skön ljudläggning”.”

Agnes Zetterman, art director, Valtech Radon

 

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.