Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Pressbyråns Burger King-spoof fick juryn att slicka sig om läpparna – vinner Månadens film

Pressbyråns Burger King-spoof fick juryn att slicka sig om läpparna – vinner Månadens film

Åkestam Holst och Pressbyrån blir först ut med att vinna Månadens film med ett kortare bidrag helt anpassat efter mobilen.

Publicerad: 25 oktober 2022, 11:41

Ämnen i artikeln:

NyheterMånadens KampanjÅkestam HolstPressbyrånNord DDBFolksam

Innehåll

 

01 ”Hambulle-menyer”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Pressbyrån

Det kan tyckas banalt, men årets jurygrupp har vid flera tillfällen diskuterat filmernas längd. Även om det funnits undantag har en gemensam uppfattning varit att de flesta bidrag skulle må bra av att klippas ner. Ett bidrag som inte behöver bli kortare, och som speglar den reklam som möter mottagarna, är omgångens vinnare ”Hambulle-menyer” från Åkestam Holst för Pressbyrån. Det är den första helt mobilanpassade film som tar hem Månadens kampanjs filmkategori.

Kanelbullens dag är alltid en stor dag för Pressbyrån, och på något sätt måste man uppmärksamma att Dagen nalkas. Ofta är ingången ett skämtsamt grepp på något populärkulturellt fenomen, som lyckokakor eller influencers. 

I år var det hamburgerkedjornas, med möjlig extra gliring år Burger King, reklamfilmer som stod i fokus. Den enda skillnaden är att hamburgaren ersatts med en klassisk kanelbulle. Med en amerikanskt pompös voiceover, grillgaller och flames förstår de flesta vad skämtet går ut på. Filmerna kompletterades med produkter som ”Double no beef bulle”, ”Bullpack med dipp” och ”Barnbulle-menyn”. Den sistnämnda kom givetvis med en egen pixiebok.

Kreatörerna bakom kampanjen är Linus Bronge och Ivan Trip. Åkestam Holst har jobbat med Pressbyrån i över tio år och kreatörsparet har varit inkopplade det senaste året. Idén till kampanjen föddes på en icke namngiven hamburgerrestaurang i närheten av byråns kontor i Vasastan.

– Det kändes spännande att krocka den svenska kanelbullen med amerikansk burgarkultur, och enligt burgarreklamens lagar ta den på nästan orimligt stort allvar. När idén väl var satt så fanns det ingen brist på referenser och inspiration, berättar duon.

”Hambulle-menyer” är den första film i lite kortare digitalt format som tar hem Månadens film, hur skiljer sig det kreativa arbetet åt i jämförelse med mer traditionella TVC:er och vari ligger utmaningarna?

– Det är klart att man som kreatör kan ha en förkärlek för långa format, anamorfiska linser och en bild i 2:35:1. I det här fallet flörtar vi ju med klassisk utbudsreklam, vilket gjorde att ett kortare format lyfte fram humorn och snarare kändes som styrka. I den bästa av världar låter man så klart idén styra filmlängden, men det är inte alltid förutsättningar tillåter det och frågar man mediebyråer så är 15 sekunder den nya 1-minutaren.

Hur många hambullar gick åt på ÅH:s kontor på Kanelbullens dag?

– Det faktum att vi hittade kaneldipp på ställen där man inte borde hitta kaneldipp talar sitt tydliga språk.

I och med vinsten tar Åkestam Holst klivet upp på andraplats i Månadens film. I den totala byråtoppen är det dock en bit kvar till Forsman & Bodenfors.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden:

Marknadschef: Lennart Schultz

Campaign Manager: Adrienne Heurlin

Content Manager: Gabriella Matheny

Åkestam Holst NoA:

Kreatörer: Linus Bronge & Ivan Trip

Planner: Patrik Lundberg

Produktionsledare: Bella Lagerquist

Projektledare: Lisa Voltaire

Originalproduktion: BKRY NoA

Filmproduktion/Bildproduktion: Bsmart

Mediebyrå: Carat

Så tyckte juryn:

”Äntligen ett digitalt, kort format. Hambullen sticker verkligen ut ur mängden. Både modigt och kul.”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Med enkla medel och mycket humor går den här rätt in i hjärtat, och ner i bullmagen. Det överdrivna manéret och svengelskan gifter sig fint med denna överdrivet hajpade och svenska ”högtidsdag”.”

Alice Westgårdh, copywriter, BBDO Nordics

------

”Inte den hantverksmässigt starkaste produktion man sett, men roligt tyckte jag! En enkel men fyndig idé som passar i formatet, utförd med förlåtande lätthet och charm.”

Sara Haag, regissör

Medverkade på mötet gjorde även: Folke Kühlhorn (Åkestam Holst), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors), Martin Sööder (King), Agnes Roosman (Valtech Radon) och Fabian Luthander (Nord DDB)

02. ”Adressändra på riktigt”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Nord DDB
Kund: Svensk Adressändring

Adressändring kan vara krångligare än vad det låter. Många tror att det räcker med att ändra hos Skatteverket, men faktum är att bara är tre procent som köper informationen från Skatteverket. För att vara säker på att breven, och inte minst räkningarna, ska komma rätt behöver man adressändra via Svensk Adressändring. Det är det långtifrån alla som gör.

För att visa på hur det skulle se ut om vi skötte de andra delarna av flytten på samma slarviga sätt har Nord DDB tagit fram ”Adressändra på riktigt”. I en serie Roy Andersson-inspirerade filmer kastas det sängar från balkonger, städas ugnar med högtryckstvätt och porslin slängs ned i flyttlådorna. Juryn var något oenig i sin bedömning och kände att somliga filmer var roligare än andra. Samtliga var dock eniga i att idéhöjden förtjänade en pallplacering.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Svensk Adressändring:

VD: Carin Andersson

Marknadschef: Josefine Wahlby

NORD DDB:

Copywriter: Malin Persson

Art Director: Nelly Engström

Projektledare: Sonja Böttcher

Produktionsledare: Åsa Slättegård

Byråproducent: Jacob Fagerström (DDB House)

Business Club Royale:

Regi: Gustav Sundström

Producent: Sia Masoodian

Så tyckte juryn:

”I sann Roy Andersson-anda så är ju det här kul, såklart. Bra casting och roliga situationer som dramatiseras.”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”I vad som känns som en hommage till Roy Andersson lyckas man här fånga känslan av att flytta. Det är jobbigt, tråkigt och man hade helst velat köra en högtryckstvättning av kylskåpet. Men i verkligheten finns det också ett märkligt självförverkligande i att genomföra en perfekt flytt. Där allt klaffar och man har stenkoll på läget. Och där ingår såklart adressändring.”

Alice Westgårdh, copywriter, BBDO Nordics

------

”Det finns liksom massor av komedi i dom här idéerna, men jag tycker tyvärr inte att man riktigt lyckades förvalta det.”

Sara Haag, regissör

------

Medverkade på mötet gjorde även: Folke Kühlhorn (Åkestam Holst), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors), Martin Sööder (King), Agnes Roosman (Valtech Radon) och Fabian Luthander (Nord DDB)

03. ”Hemmets kör”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Folksam Inhouse
Kund: Folksam

Folksam-konceptet ”För allt du älskar” har nu två år på nacken och huvudkaraktären i den gula klänningen bör ha satt sig i svenskarnas medvetande. I ”Hemmets kör” visar möblerna hur mycket de bryr sig om dig och ditt hem genom att stämma upp i en nykomponerad version av Sven Olof Sandbergs vaggvisa ”Lillan ska sova” från 1928. Även om kopplingen till Folksam var något oklar uppskattade juryn animeringarna av själva möblerna och att man låtit dem vara just möbler snarare än figurer med egna ansikten.

Arbetsgrupp:

Folksam Inhouse

Lina Gooch, Kreativ chef

Johan Holmström, Copywriter

Lars Hedlund, Copywriter

Gustav Egerstedt, Art director

Eva Bergfeldt, Art Director

Linda Holmsten, Projektledare

Anna Strandberg, Produktionsledare

Martin Agebrandt, Varumärkesstrateg

Markus Ahlm, Byråproducent, Colony

Produktionsbolag: Aspekt

Directors: RBG6

EP: Kim Buisson

Producer: Mia Sook Young

DOP: Andreas Bjørseth

Klippare: Fredrik Åkerström

Sound: Martin Mighetto

Musik: Christian Olsson

Grade: Joakim Rissveds

Så tyckte juryn:

”Fortsatt småtrevligt koncept och ett kul grepp att nu låta sakerna i hemmet komma till liv. Väl genomfört!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Det är svårt att inte tycka om dessa hemtrevliga karaktärer, som alla värnar om att skapa trygghet och glädje i det gemensamma boet.”

Alice Westgårdh, copywriter, BBDO Nordics

------

”Också charmigt! Med fin analog känsla. Men önskar att man hade bundit ihop allt mer bildmässigt, och måste tänka till för att hänga med i hur det handlar om försäkringar.”

Sara Haag, regissör

------

Medverkade på mötet gjorde även: Folke Kühlhorn (Åkestam Holst), Pontus Thorén (Forsman & Bodenfors), Martin Sööder (King), Agnes Roosman (Valtech Radon) och Fabian Luthander (Nord DDB)

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev