Månadens film
Reklam som känns i magen – Barncancerfonden och Garbergs tar hem Månadens film
Reklam som känns i magen – Barncancerfonden och Garbergs tar hem Månadens film
Barncancerfonden och Garbergs koncept ”Barn och cancer hör inte ihop” har fått uppmärksamhet för sina print- och utomhusenheter. Nu vinner den även Månadens kampanjs filmkategori.
Publicerad: 13 december 2021, 15:14
01. ”Barnen behöver dig”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Garbergs
Kund: Barncancerfonden
Konceptet ”Barn och cancer hör inte ihop” hör till de senaste årens mest uppmärksammade. För arbetet har Garbergs och Barncancerfonden bland annat belönats med nomineringar i Guldägget och nu senast en vinst i 100-wattaren.
I konceptet får vi följa de hjältar till barn som varje dag slåss mot sin sjukdom. Konceptet utgår från den löjligt enkla insikten om att barn och cancer är två ord som aldrig bör höra ihop. I de uppmärksammade print- och utomhusenheterna har det fångats genom barn som skjuter bokstäverna bort från varandra.
I den senaste filmen tar Garbergs och Barncancerfonden oss med bortom den blå studion med de stora bokstäverna. I stället får vi följa med när barnen gör sig redo för inspelning. Klippen för närmast tankarna till reklamfilmer från idrottsvärlden där de stora sportjättarna visar den oglammiga kamp som förs utanför arenorna. Tanken är att greppet ska visa den dagliga kamp det är att vara drabbad av cancer. Mattias Dahlqvist är art director på Garbergs och har jobbat med Barncancerfonden sen samarbetet inleddes. Under pitchprocessen för två år sedan var han själv nybliven pappa, vilket ledde till att han knappt klarade av att läsa in sig på researchen.
– Barnen är fantastiska att jobba med. Ibland kommer de direkt från sjukhuset och kämpar ändå på som bara den. Det är en fantastisk känsla att ha varit med i arbetet från början samtidigt som det stundtals har varit väldigt svårt, under inspelningarna gråter man i princip dagligen.
Månaden efter att ”Barn behöver dig” syntes slog Barncancerfonden insamlingsrekord.
Vad var tanken med just den här filmen?
– I det här konceptet har vi inte jobbat så mycket med film. Nu när vi gör det ville vi hitta en lite uppdaterad take med ett annat tonläge, det var helt enkelt dags att visa barnen som de hjältar de är. Tanken är att spegla en lite längre resa än när barnen syns mot den blåa studioväggen.
Arbetsgrupp:
Barncancerfonden:
Michel Brygiewicz Marknadschef
Anne Bergsten Kreativ chef Inhouse och varumärke
Johnny F Kroneld Enhetschef kampanj och event
Garbergs:
Art Director Mattias Dahlqvist
Copywriter Fredrik Sundqvist
Formgivare Rasmus Asp
Original Rasmus Asp
Projektledare Mehrnaz Bejne
Produktionsledare Birgitta Bergström
Byråproducent Birgitta Bergström
Motion creative Iris Rylander
Motion creative Najeb Alkabar
Mediabyrå: Carat
Produktionsbolag: Giants&Toys
Regissör: Farzad Farzaneh
Exekutiv Producent: Christian Rehnfors
Linjeproducent: Fred Thustrup
Regiass/ FAD: Emelie Carlsson
Foto: Erik Nordlund
B-foto: Astrid Junker
C-foto: Filip Thunberg
Gaffer: Pontus Hellberg
El-ass: Stefan Sigtryggsson
El-Ass: Rebecka Bäckström
Ljus: Jorge Olivar Rivas
SAD: Amica Palenius
Steadicam: Nestor Salazar
Rekvisita: Nils Wikander
Rekvisita: Toft Herven
Rekvisita: Tage Wikander
Kostym: Natalie Olenheim
Kostym Ass. Lina Eriksson
Make Up: Jasmine Lundmark
Prod Ass: Erik Ambertsson
Offlineklippare: Nicklas Amin
Grade: Johan Wiman
Ljudmix: Calle Buddee Roos/ Ponytail
Online: Evelina Åström/ Tint
Musik: Crille Ohlsson
Så tyckte juryn:
”Även om man ser bortom budskap och avsändare var filmen ändå något som väckte fina känslor. Väldigt filmisk och klockrent ljudlagd . Självklar vinnare för mig.”
Andreas Karlsson, art director, Åkestam Holst
------
”Väldigt fint hantverk och underbart att se barnens kaxiga självsäkerhet – att de inte framställs som offer. En film som får mig att le med tårar i ögonen.”
Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau
------
”Fint att se konceptet tas ut vidare i denna film. Stark cast som förkroppsliga det viktiga budskapet. Synd på slutrutan som äts upp av grafiken.”
Sara Edbom, art director, Acne
------
”Filmen med högst hantverk denna omgången. Fin och filmiskt. Budskapet känns i magen och karaktärerna lyser genom rutan.”
Nina Friman, art director, Nord DDB
02. ”Scan & Pay”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Coop
Coop befinner sig mitt uppe i en digital omställningsresa. En stor del handlar om att utveckla själva butiksupplevelsen och röra sig bort från de klassiska kassorna. En stor utmaning i det är kunderna måste få upp ögonen för den nya tekniken. Att hitta på kreativa idéer som ska kommunicera en ny betaltjänst hör inte till de lättaste uppgifterna, men Forsman & Bodenfors tar sig an det genom att skicka en passning till samtidens selfiekultur. Med hjälp av Bianca Ingrosso gör de en ironisk blinkning till vår selfiebesatta samtid. Tittarna får följa med när Ingrosso vandrar runt i Coop-butiken och tar en till synes obscen mängd selfies, i slutet visar det sig dock att hon istället gått runt och scannat varor och på så sätt bli av med vardagssysslorna utan att behöva ställa sig i kö.
Arbetsgrupp:
Advertisers Supervisor: Maria Bolin Lilja och Johan Öhlin
Forsman & Bodenfors:
AD: Johan Eghammer
Copy: Pontus Thorén
Designer: Axel Söderlund och Marina Argén
Projektledare: Leif Sorte
Produktionsledare: Lena Grundström
Byråproducent: Jens Odelbring
PR: JadeDeconzac Mbay
Music Supervisor: Jenny Ring
Produktionsbolag: Thirsty Film
Regissör: Sebastian Hedin
Producent: Niklas Adolfsson
Fotograf: Christian Haag/Rockson
Scenograf: Niklas Lund/TTG
Styling: Anna Grenås/AOA
Make/Hår: Sofia Lewandrovski/AOA
Klippning: Robin Siwe/TTG
Grading: Mikael Balle VFX
Ljud: RedPipe
Online/VFX: Gangsters
Så tyckte juryn:
”Smart att låta Bianca förkroppsliga en selfie-generation. Tvisten i filmen fungerar. Ett högt produktionsvärde rakt igenom, men lite för glatt och polerat för mig personligen.”
Andreas Karlsson, art director, Åkestam Holst
------
”Det finns torra ämnen och så finns det jättejättetorra ämnen. Lansering av en betaltjänst är det sistnämnda. Att då förvandla detta till en smart och kul film, det är värt en varm applåd.”
Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau
------
”Ingen pallplats för mig tyvärr. Saknar finess och jag tycker gradingen känns för hård och kall. Men tydlig är den i budskapet.”
Sara Edbom, art director, Acne
------
”Blir sugen på att skaffa en lila kavaj och använda Scan & Pay.”
Nina Friman, art director, Nord DDB
03. ”Bokstäver”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Bloomy Ideas
Kund: KPA Pension
KPA Pensions koncept ”Tack för att ni tar hand om oss” har varit poppis sen start. Med nio år på nacken är det en riktig långkörare, och så sent som i våras prisades det med 50W i 100-wattaren.
De senaste åren har KPA Pension, som vänder sig till kommun- och regionanställda, tillsammans med Bloomy förflyttat konceptet till klassrummet där barnen står i centrum. I ”Bokstäver” är det lektion om bokstavsdiagnoser som utgör skådeplats, det är dock inte alltid lätt att göra skillnad på någon med en verklig diagnos och någon som bara är konstant stressad. Alla som jobbar med barn och film vet hur svårt det är att få till skådespeleriet, något som Bloomy tycks lyckas med i varje enhet.
Arbetsgrupp:
Bloomy:
Jon Rönström, Kreatör
Marcus Holmlund, Kreatör
Carl Wahlberg, Planner
Pernilla af Klintberg, Projektledare
Produktionsbolag: Madre Pictures
Jon Holmberg, regissör
Cornelia Opitz, producent
Jenny Pihl, producent
KPA Pension:
Christopher Norman Constantien, Marknadschef
Anna Johansson, Projektledare
Så tyckte juryn:
”Denna film visar på ett starkt koncept som vi kommer få se en lång tid framöver. Fantastisk casting av barn. Saknar ett mer punchy avslut som i tidigare filmer, men klart värdig pallplats i denna omgång. ”
Andreas Karlsson, art director, Åkestam Holst
------
”Sveriges typ bästa barnskådespelare i kombination med ett fint manus är allt som krävs för att succétåget KPA Pension ska rulla in på en tredjeplats. Kepsen av!”
Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau
------
”Svårt att inte läsa ihop denna med resten av serien, som håller en fin tonalitet. Just denna är inte den bästa, men bra barnskådisar som levererar med värme.”
Sara Edbom, art director, Acne
------
”Just denna film är ingen pallplats för mig. Men tar tillfälle i akt att hylla konceptet och verkshöjden KPA-filmerna bruka hålla. Exakt sådär småputtrigt och mysigt som man vill ha det.”
Nina Friman, art director, Nord DDB
Medverkade på mötet gjorde även: Johan Helander (Familjen), Klas Lusth (Perfect Fools), Pontus Ekström (King), Elisabeth Fischer (Volt) och Johanna Hofman-Bang (Forsman & Bodenfors).