Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Reklam som känns i magen – Barncancerfonden och Garbergs tar hem Månadens film

Reklam som känns i magen – Barncancerfonden och Garbergs tar hem Månadens film

Barncancerfonden och Garbergs koncept ”Barn och cancer hör inte ihop” har fått uppmärksamhet för sina print- och utomhusenheter. Nu vinner den även Månadens kampanjs filmkategori.

Publicerad: 13 december 2021, 15:14

Ämnen i artikeln:

GarbergsBarncancerfondenCoopForsman & BodenforsBloomy IdeasKPA Pension

Innehåll

 

01. ”Barnen behöver dig”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Garbergs
Kund: Barncancerfonden

Konceptet ”Barn och cancer hör inte ihop” hör till de senaste årens mest uppmärksammade. För arbetet har Garbergs och Barncancerfonden bland annat belönats med nomineringar i Guldägget och nu senast en vinst i 100-wattaren.

I konceptet får vi följa de hjältar till barn som varje dag slåss mot sin sjukdom. Konceptet utgår från den löjligt enkla insikten om att barn och cancer är två ord som aldrig bör höra ihop. I de uppmärksammade print- och utomhusenheterna har det fångats genom barn som skjuter bokstäverna bort från varandra.

I den senaste filmen tar Garbergs och Barncancerfonden oss med bortom den blå studion med de stora bokstäverna. I stället får vi följa med när barnen gör sig redo för inspelning. Klippen för närmast tankarna till reklamfilmer från idrottsvärlden där de stora sportjättarna visar den oglammiga kamp som förs utanför arenorna. Tanken är att greppet ska visa den dagliga kamp det är att vara drabbad av cancer. Mattias Dahlqvist är art director på Garbergs och har jobbat med Barncancerfonden sen samarbetet inleddes. Under pitchprocessen för två år sedan var han själv nybliven pappa, vilket ledde till att han knappt klarade av att läsa in sig på researchen.

– Barnen är fantastiska att jobba med. Ibland kommer de direkt från sjukhuset och kämpar ändå på som bara den. Det är en fantastisk känsla att ha varit med i arbetet från början samtidigt som det stundtals har varit väldigt svårt, under inspelningarna gråter man i princip dagligen. 

Månaden efter att ”Barn behöver dig” syntes slog Barncancerfonden insamlingsrekord. 

Vad var tanken med just den här filmen?

– I det här konceptet har vi inte jobbat så mycket med film. Nu när vi gör det ville vi hitta en lite uppdaterad take med ett annat tonläge, det var helt enkelt dags att visa barnen som de hjältar de är. Tanken är att spegla en lite längre resa än när barnen syns mot den blåa studioväggen.

Arbetsgrupp:

Barncancerfonden:

Michel Brygiewicz Marknadschef

Anne Bergsten Kreativ chef Inhouse och varumärke

Johnny F Kroneld Enhetschef kampanj och event

Garbergs:

Art Director Mattias Dahlqvist

Copywriter Fredrik Sundqvist

Formgivare Rasmus Asp

Original Rasmus Asp

Projektledare Mehrnaz Bejne

Produktionsledare Birgitta Bergström

Byråproducent Birgitta Bergström

Motion creative Iris Rylander

Motion creative Najeb Alkabar

 

Mediabyrå: Carat

 

Produktionsbolag: Giants&Toys

Regissör: Farzad Farzaneh

Exekutiv Producent: Christian Rehnfors

Linjeproducent: Fred Thustrup

Regiass/ FAD: Emelie Carlsson

Foto: Erik Nordlund

B-foto: Astrid Junker

C-foto: Filip Thunberg

Gaffer: Pontus Hellberg

El-ass: Stefan Sigtryggsson

El-Ass: Rebecka Bäckström

Ljus: Jorge Olivar Rivas

SAD: Amica Palenius

Steadicam: Nestor Salazar

Rekvisita: Nils Wikander

Rekvisita: Toft Herven

Rekvisita: Tage Wikander

Kostym: Natalie Olenheim

Kostym Ass. Lina Eriksson

Make Up: Jasmine Lundmark

Prod Ass: Erik Ambertsson

Offlineklippare: Nicklas Amin

Grade: Johan Wiman

Ljudmix: Calle Buddee Roos/ Ponytail

Online: Evelina Åström/ Tint

Musik: Crille Ohlsson

Så tyckte juryn:

”Även om man ser bortom budskap och avsändare var filmen ändå något som väckte fina känslor. Väldigt filmisk och klockrent ljudlagd . Självklar vinnare för mig.”

Andreas Karlsson, art director, Åkestam Holst

------

”Väldigt fint hantverk och underbart att se barnens kaxiga självsäkerhet – att de inte framställs som offer. En film som får mig att le med tårar i ögonen.”

Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau

------

”Fint att se konceptet tas ut vidare i denna film. Stark cast som förkroppsliga det viktiga budskapet. Synd på slutrutan som äts upp av grafiken.”

Sara Edbom, art director, Acne

------

”Filmen med högst hantverk denna omgången. Fin och filmiskt. Budskapet känns i magen och karaktärerna lyser genom rutan.”

Nina Friman, art director, Nord DDB

02. ”Scan & Pay”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Coop

Coop befinner sig mitt uppe i en digital omställningsresa. En stor del handlar om att utveckla själva butiksupplevelsen och röra sig bort från de klassiska kassorna. En stor utmaning i det är kunderna måste få upp ögonen för den nya tekniken. Att hitta på kreativa idéer som ska kommunicera en ny betaltjänst hör inte till de lättaste uppgifterna, men Forsman & Bodenfors tar sig an det genom att skicka en passning till samtidens selfiekultur. Med hjälp av Bianca Ingrosso gör de en ironisk blinkning till vår selfiebesatta samtid. Tittarna får följa med när Ingrosso vandrar runt i Coop-butiken och tar en till synes obscen mängd selfies, i slutet visar det sig dock att hon istället gått runt och scannat varor och på så sätt bli av med vardagssysslorna utan att behöva ställa sig i kö.

 

Arbetsgrupp:

Advertisers Supervisor: Maria Bolin Lilja och Johan Öhlin

 

Forsman & Bodenfors:

AD: Johan Eghammer

Copy: Pontus Thorén

Designer: Axel Söderlund och Marina Argén

Projektledare: Leif Sorte

Produktionsledare: Lena Grundström

Byråproducent: Jens Odelbring

PR: JadeDeconzac Mbay

Music Supervisor: Jenny Ring

Produktionsbolag: Thirsty Film

Regissör: Sebastian Hedin

Producent: Niklas Adolfsson

Fotograf: Christian Haag/Rockson

 

Scenograf: Niklas Lund/TTG

Styling: Anna Grenås/AOA

Make/Hår: Sofia Lewandrovski/AOA

Klippning: Robin Siwe/TTG

Grading: Mikael Balle VFX

Ljud: RedPipe

Online/VFX: Gangsters

Så tyckte juryn:

”Smart att låta Bianca förkroppsliga en selfie-generation. Tvisten i filmen fungerar. Ett högt produktionsvärde rakt igenom, men lite för glatt och polerat för mig personligen.”

Andreas Karlsson, art director, Åkestam Holst

------

”Det finns torra ämnen och så finns det jättejättetorra ämnen. Lansering av en betaltjänst är det sistnämnda. Att då förvandla detta till en smart och kul film, det är värt en varm applåd.”

Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau

------

”Ingen pallplats för mig tyvärr. Saknar finess och jag tycker gradingen känns för hård och kall. Men tydlig är den i budskapet.”

Sara Edbom, art director, Acne

------

”Blir sugen på att skaffa en lila kavaj och använda Scan & Pay.”

Nina Friman, art director, Nord DDB

03. ”Bokstäver”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Bloomy Ideas
Kund: KPA Pension

KPA Pensions koncept ”Tack för att ni tar hand om oss” har varit poppis sen start. Med nio år på nacken är det en riktig långkörare, och så sent som i våras prisades det med 50W i 100-wattaren. 

De senaste åren har KPA Pension, som vänder sig till kommun- och regionanställda, tillsammans med Bloomy förflyttat konceptet till klassrummet där barnen står i centrum. I ”Bokstäver” är det lektion om bokstavsdiagnoser som utgör skådeplats, det är dock inte alltid lätt att göra skillnad på någon med en verklig diagnos och någon som bara är konstant stressad. Alla som jobbar med barn och film vet hur svårt det är att få till skådespeleriet, något som Bloomy tycks lyckas med i varje enhet. 

Arbetsgrupp:

Bloomy:

Jon Rönström, Kreatör

Marcus Holmlund, Kreatör

Carl Wahlberg, Planner

Pernilla af Klintberg, Projektledare

Produktionsbolag: Madre Pictures

Jon Holmberg, regissör

Cornelia Opitz, producent

Jenny Pihl, producent

KPA Pension:

Christopher Norman Constantien, Marknadschef

Anna Johansson, Projektledare

Så tyckte juryn:

”Denna film visar på ett starkt koncept som vi kommer få se en lång tid framöver. Fantastisk casting av barn. Saknar ett mer punchy avslut som i tidigare filmer, men klart värdig pallplats i denna omgång. ”

Andreas Karlsson, art director, Åkestam Holst

------

”Sveriges typ bästa barnskådespelare i kombination med ett fint manus är allt som krävs för att succétåget KPA Pension ska rulla in på en tredjeplats. Kepsen av!”

Viggo Lindberg, copywriter, Le Bureau

------

”Svårt att inte läsa ihop denna med resten av serien, som håller en fin tonalitet. Just denna är inte den bästa, men bra barnskådisar som levererar med värme.”

Sara Edbom, art director, Acne

------

”Just denna film är ingen pallplats för mig. Men tar tillfälle i akt att hylla konceptet och verkshöjden KPA-filmerna bruka hålla. Exakt sådär småputtrigt och mysigt som man vill ha det.”

Nina Friman, art director, Nord DDB

Medverkade på mötet gjorde även: Johan Helander (Familjen), Klas Lusth (Perfect Fools), Pontus Ekström (King), Elisabeth Fischer (Volt) och Johanna Hofman-Bang (Forsman & Bodenfors).

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.