tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Rolig (!) hållbarhetsreklam tar hem årets sista Månadens film

Rolig (!) hållbarhetsreklam tar hem årets sista Månadens film

Med tre skruvade filmer för fryst fisk kammar Acne och Garant hem den sista omgången i Månadens film. Kings tredjeplats gör även att de klättrar till toppen i filmkategorins sammanlagda tabell.

Publicerad: 20 december 2022, 09:15

Ämnen i artikeln:

NyheterAcneTBWAStockholms StadsmissionKing

Innehåll

 

01. ”Håll bara fisken”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Acne
Kund: Garant

Med sin underbart märkliga ”Håll bara fisken”, där nån form av produktfördel är det faktiska skämtet, tar Acne och Garant hem årets sista omgång av Månadens film. I filmerna får vi träffa ett gäng karaktärer som hamnar i situationer där de uppenbarligen inte har en chans. De låter sig dock inte hindras av taskiga förutsättningar, så länge nån bara håller den slibbiga braxen ska nog allt gå bra. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Under året har juryn flera gånger diskuterat reklam som haft det uppenbara syftet att vara galen. Vid flera tillfällen har juryn visserligen uppskattat filmerna men ställt sig frågan vilken funktion galenskaperna spelat. Att vara konstig för sakens skull håller inte.

Att hålla en rak linje är dock inte det lättaste, fråga bara något av riksdagens partier. Dessutom finns argumentet om undantaget som bekräftar regeln. Kanske är det så enkelt som att det till syvende och sist handlar om vad som är tillräckligt bra. Här lyckas Acne dessutom med något så udda som att göra hållbarhetskommunikation rolig. 

Hanna Björk, creative på Acne, berättar att idén till filmen föddes ur det regelverk man måste förhålla sig till när man kommunicerar på hållbarhetstemat. Ska man kalla något för hållbart måste man exempelvis presentera bevis för det i samband med själva påståendet. Samma regler gäller inte om nån bara uppmanas att hålla i en fisk.

– Det finns väldigt mycket regler kring vad man får och inte får säga samtidigt som det är något av en gråzon. Det är en enkel idé som bara blev bättre av att det finns så mycket begränsningar. Vanligtvis har hållbarhetskommunikation en tendens att bli otroligt tråkig. 

Acne började jobba med Garant, som är Axfoods egna varumärke, för ett år sedan. Att sälja in filmen var inga problem.

Bäst i filmtrion var enligt juryn antingen kåkfararna i bilen eller den Evel Knievel-inspirerade tjejen. 

Vilka droger går grabbarna i bilen på?
– Haha, jag frågade aldrig under inspelning så du får höra med regissören!

Om hon själv får välja ut några knasfavoriter från reklamhistorien blir det Skittles klassiska regnbågsfilmer och Visit Östergötlands prins från förra året. I regel tycker sig Hanna Björk se en renässans för mer skruvad reklam.

– Det skruvade har länge fått stå tillbaka för stora och allvarstyngda manifestfilmer men jag tycker mig se att de är på frammarsch. 

I och med tredjeplatsen smyger sig King precis före Bloomy Ideas i den totala ställningen i Månadens film. Stort grattis till Sveriges bästa filmbyrå!

Den slutgiltiga filmtabellen ser ut som följer:

1. King
79 poäng

2. Bloomy Ideas
73 poäng

3. Garbergs, Forsman & Bodenfors, TBWA Stockholm
70 poäng

4. Åkestam Holst
55 poäng

5. TBWA Stockholm, Oatly department of mind control
46 poäng

6. M&C Saatchi
33 poäng

7. Naive, Ingo, Nord DDB
24 poäng

8. GEAB/Folksam, Perfect Fools
9 poäng

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Hanna Björk, Creative Director Acne

Elin Enström, Copywriter Acne

Josefin Samuelsson, Art Director Acne

Henrik Åkerberg, Final art Acne

Patrik Gullbert, Final art Acne

Linnéa Högberg, Planner Acne

Emelie Thoren, ProduktionsledareAcne

Pia Hansson Näslund, Produktionsledare Acne

Agnes Carpelan, Producent Acne Film

Joakim Behrman, regissör Acne Film

Så tyckte juryn:

”Konstigt, roligt och väldigt tydligt. Svårare att få till än vad man tror. Extra plus för bra  - och skruvad - casting!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Reklam för mat utan ”matglädje”. Hållbarhetsreklam utan pompöst allvar. Smart att undvika den mest upptrampade stigarna och i stället leverera absurd humor på ett härligt sätt. Håll bara segern!”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

Medverkade på mötet gjorde även Zeynep Sahin (BBDO Nordics), Agnes Zetterman (Valtech Radon), Martin Sööder (King), Frida Norén (Åkestam Holst) och Hanna Stenwall (Nord DDB)

 

02. ”Inte på papper”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: TBWA Stockholm
Kund: Stockholms stadsmission

Rekryteringsbranschen är på många sätt fylld av floskler. För den vars liv varit krokigt är det lätt att känna sig utanför, trots att de säkerligen har en lång rad erfarenheter som skulle göra dem lämpade för arbetsmarknaden. I ”Inte på papper” radar TBWA Stockholm och Stockholms stadsmission upp klassiska rekryteringsfloskler om att vara ”stresstålig”, ”ha det rätta drivet” och som kan ta ”avgörande beslut” och visar att de inte bara är något man tränar på i yrkeslivet.

 

Arbetsgrupp

TBWA:
Elin Hjelte, Art Director

Svante Ahlman, Copywriter

Kalle Håkanson, Copywriter

Matt Chapman, Planner

Alexander Fredlund, Creative Director

Fanny von Pongracz, Grafisk formgivare

Martina Claesson, Produktionsledare

Pernille Nylén Janze, Produktionsledare

Kalle Widgren, Projektledare

Så tyckte juryn:

”Bra idé i grunden och väldigt fint berättat!”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”De tar glättiga CV-flosklerna och ger tillbaka orden sin mening. Fint och starkt.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

 

03. ”Stockholm film marathon”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: King
Kund: Stockholms filmfestival

Att utmana sin publik har de senaste åren varit något av ett tema för Sveriges filmfestivaler. Oavsett om det varit regelrätta filmmaraton eller att se filmerna i ogästvänliga miljöer. 

När det nu är Stockholms filmfestivals tur att lansera ett maraton vill de visa hur tufft det kan bli. I en trailer-liknande kampanj får vi följa en man som bestämt sig, inget ska stoppa honom från att kolla kvalitetsrullar i ett helt dygn. För att hålla sig vaken nöjer han sig inte med kaffe. I scen efter scen staplar han knep, från att pressa citron i ögonen till att hälla kokande vatten över armen. Snyggt, tillräckligt skruvat och med helt rätt tonalitet, ansåg juryn. 

Arbetsgrupp

Stockholms Filmfestival

Marketing Manager: Magnus Larsson

Marketing Coordinator: Gretha Stevred

King

Art Director: Erica Hungler

Copywriter: Alhagi Njie

Account Director: Anna Sjöberg

Colony

Agency Producer: Marcus Sundqvist

Cast

Mr Marathon: Schiaffino Musarra

FLX

Director: Bill Schumacher

Head of Commercials & BC: Therese Pettersson

Executive Producer: Johan Gabous

Producer: Eleanor Andersson

Production Manager: Nathalie Bergdahl

Fad: Marcus Celikel

Director of Photography: Joe Maples

Dit: Christian Teodorsson

Focus Puller: Daniel Kask

Grip: Emil Kullberg

Gaffer: Per Olsson

Gaffer: Ævar Sigurdsson

Sound Technician: William Schneiderman

Art Department: Frasse Heinze

Props Assistent: Moa Hanseblad

Costum & Makeup: Anna Göransson

Prod.ass/Intern: Judith Ahlström

Prod.ass/Intern: Filip Ehrenstråhle

Post

Offline: Peter Wendin

Grade: Sander van Wijk

Sound designer: Mattias Eklund

Online: Adam Casselbrant

Composer: Tobbe Norberg

Så tyckte juryn:

”Genom att dra det så långt in i filmens värld så får de till både en nerv och emotionell stoppkraft. Bra jobbat.”

Kristian Lundman, head of creative, Telia

------

”Rätt ofta upprepar en film samma skämt om och om igen. Det blir tråkigt om man inte hittar en bra variation och stegring av skämtet, som de gör här. Både kul och lite smärtsamt att se.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev