fredag9 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

Segdraget smaktest vinner Månadens film

En enkel idé utförd till perfektion ger Forsman & Bodenfors och Burger King vinst i Månadens film. I och med vinsten tar F&B över förstaplatsen i Månadens kampanj från Nord DDB.

Publicerad: 26 maj 2023, 09:20

Ämnen i artikeln:

13Månadens KampanjForsman & BodenforsBurger KingBlocketOKQ8VoltReklam

Innehåll

01. "The eternal taste test"

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Burger king

Håll det enkelt, en av reklamvärldens grundregler. Verkligheten visar dock att den inte är lika lätt att följa som att upprepa. Förklaringarna varför beror på vem du frågar.

Juryordföranden: Reklamproduktioner 2023: Billigt, billigt, billigt

Det var i alla fall enkelheten, parat med ett briljant utförande, som tog Forsman & Bodenfors "The eternal taste test" till förstaplatsen i Månadens film. Faktum är att kampanjen är den första sedan parterna nyligen inledde ett samarbete. Den enkla idén? Att det knappt går att känna skillnad mellan de kött- och växtbaserade alternativen på hamburgerkedjans menyer. Den som vill testa har en krävande uppgift framför sig, en uppgift som kan gå ut över både dig själv och dina efterkommande. Ett budskap som förstärks med inte bara två utan fyra scener.

Copywriterna Karolina Groop är en av kreatörerna bakom filmen.

Burger King har de senaste åren gjort sig kända som en ganska djärv annonsör och det här är ju F&B:s första kampanj för dem. Hur skiljer det sig att som kreatör jobba med just dem?

– Vi är superpeppade på detta samarbete. Burger King är ju ett otroligt spännande varumärke som gör och har gjort otrolig kommunikation. Så det känns kul att se vad vi kan hitta på tillsammans. Och att vinna Månadens känns ju som en rolig början. Det som skiljer sig mot andra kunder är väl att vi äter rätt mycket mer burgare nu…

Vad är svårigheten med att som kreatör hitta roliga sätt att kommunicera gröna alternativ i just snabbmats/hamburgerkategorin?

– Det svåra med just den här idén var att vi fick vänta i nästintill 50 år på inspelningen innan han bestämde sig för vilken av burgarna som var växtbaserad.... Skämtåsido. Miljöbudskap blir ju ofta ganska rediga och hamnar ibland långt ifrån själva produkten, säger Karolina Groop och fortsätter:

– När man äter snabbmat så är man ju mest ute efter något gott och svulligt, snarare än något som är vettigt. Många tycker att det här med gröna alternativ inte alltid låter så gott. Burger Kings växtbaserade burgare har ju en usp som är att dom inte smakar växtbaserat. Faktum är att de smakar nästan precis likadant som köttburgarna. Så därför kändes det självklart att gå på det spåret. Och att hitta roliga sätt att dramatisera just det på var faktiskt inte så svårt. Vi drog helt enkelt bara den insikten lite för långt.

I och med vinsten kliver Forsman & Bodenfors förbi Nord DDB upp på förstaplatsen i den totala Månadens kampanj-ställningen. 13, som placerade sig på andraplats i denna filmomgång, tar dock över förstaplatsen i just filmkategorin.

Så tyckte juryn:

"Det blir kul när man vågar ta en enkel tydlig idé och spendera alla värdefulla sekunder på att bara stegra den."

Markus Ahlm, byråproducent, Colony

------

"Solklar etta denna omgång. Enda filmen jag lolade åt på riktigt. Enkel och kul idé som några haft modet/vettet att dra hela vägen. Man kan ju lätt se annars att ett ängsligare gäng hade tagit bort det mörka och då hade den inte varit hälften så rolig."

Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi

------

"Värdig vinnare! Trots att det inte är mycket som händer så händer egentligen allt. Fina detaljer rakt igenom och för varje gång jag tittar om så ser jag något nytt jag gillar. Kul också med ett blindtest som inte behöver handla om ”vi visar att vi är bättre än våra konkurrenter”. Bra alla inblandade!"

Alhagi Njie, copywriter, King

------

"Det var varken det tighta manuset, den tydliga idén eller leveransen av skådespelet som enskilt gjorde att detta bidrag skilde sig från mängden. Det var den samspelande kvaliteten av alla tre som tillsammans skapade ett självsäkert och balanserat hantverk vilket gjorde att Forsman & Bodenfors kammade hem förstaplatsen."

Oscar Bäckström, copywriter, Animal

------

"Heja knasigheten, knasigheten är tillbaka! Vad härligt med en film som vågar vara ja konstiga! Ingen kund som sagt nej till ansiktstatueringar, barns ångestrop efter sin pappa och ett parallellt liv med en familj som har förvanskats. Jättebra!"

Mats Udd, regissör, Slutet är nära

------

"Välgjort, tramsigt och kul. Allt som behövs för att man ska stanna upp och lyssna. En mycket värdig vinnare."

Kalle dos Santos, art director, Nord DDB

Medverkade på mötet gjorde även Daga Simonsson, Anna Werkell, Hanna Meijer

Arbetsgrupp

Burger king:

Emese Szenczi, brand lead Scandinavia

Bernardo Michelotto, chief marketing officer Scandinavia

Forsman & Bodenfors:

Magnus Wretblad, account supervisor

Helena Lignell, account executive

Leo Dal, art director

Karl Risenfors, arti director

Sophia Lindholm, art director

Nina Friman, art director

Karolina Groop, copywriter

Samuel Danofsky, pr strategist

Chanelle Kazami, designer

Daniel Sjöstrand, planner

Åsa Hammar, agency producer

Emil Gradén, motion graphics

Produktionsbolag: Business Club Royal

Siamand Masoodian, producer

Vedran Rupic, director

Gustav Sundström, director

Nico Poulsson, DOP

Luisa Fanciullacci, gaffer

My Slögher, production designer

Siri Bergnéhr, wardrobe

Niklas Hermansson, SFX Make up

Johanna Eliason, make up

Elias Nilsson, edit and online

Sound Mix: Redpipe

Grade: Tint post

Composer: Gustav Jennefors

02. "150 miljoner flyttfåglar"

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: 13
Kund: OKQ8

Kvällarna blir längre, solen varmare och benen brunare. Sommaren är här, och med den 150 miljoner skitnödiga flyttfåglar. Hur mycket du än spenderat på din nya bil kommer ingen missa den gråvita blaffan på motorhuven, på samma sätt som att ingen lägger märke till din nya frisyr när du saknar en framtand. Tur då att du kan tvätta bilen på OKQ8. Precis som omgångens vinnare föll juryn för en enkelhet i idén och det humoristiskt hotfulla budskapet, även om den förmodat strama budgeten stundtals gör sig påmind.

Så tyckte juryn:

"Bästa idéen jag sett på länge. Så bra att detta var helt klart min favorit. Man hade verkligen önskat att denna idé hade fått blomma ut i en större produktion. Med en så stark internationellt relaterbar idé, för en så enkel produkt som alla känner till skulle denna med ett mer omfattande genomförande kunna plocka hem flera internationella priser! Men, filmen är också ett bra exempel på att när budgetarna sviktar på många håll blir en stark idé ännu viktigare för att underhållningsvärde ska uppnås."

Markus Ahlm, byråproducent, Colony

------

"Jag är så knäpp att jag faktiskt gillar reklamsåpor (så länge de är bra…) och jag tycker filmerna för OKQ8 bara växer och växer. Kul idé här och kul med en film i såpan som inte är dialogdriven."

Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi

------

"När man ska skämta om den svenska våren är det lätt att sparka upp redan vidöppna dörrar. 13 lämnar dock ingen plats åt gnälliga pollenallergiker eller anekdoter om att svenskar grillar vid första plusgraden. Istället får de oss att se på våren med nya ögon på ett unikt och roligt sätt."

Oscar Bäckström, copywriter, Animal

------

"Hatten av för copy-hotet ”Snart är 150 miljoner flyttfåglar tillbaka”. Här är verkligen en ide som ska premieras. En bra ide är allt."

Mats Udd, regissör, Slutet är nära

------

"Fiffig skrämselpropaganda som faktiskt skapar biltvättarbegär!"

Kalle dos Santos, art director, Nord DDB

Arbetsgrupp

Kund: OKQ8
Head of Marketing: Charlotte S Nilsson
Marketing Communication Manager: Lotta Lindkvist

Byrå: 13
Projektledare: Mattias Bohlin
Art Director: Nima Stillerud
Copywriter: Jens Englund, Christian Heinig
Produktionsledare: Emelie Jägstål

Produktionsbolag: Esteban

03. "Säljare utan gränser"

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Förra året bytte Blocket affärsmodell. Att annonsera är numer gratis, medan plattformen satsar på att dra in pengar via olika kringtjänster. En av dem är att skeppa de prylar man köpt. Alla gillar ju inte att åka hem till främmande människor för att hämta upp dem, eftersom många människor i den här världen är något underliga. Även om juryn kände att filmerna höll något ojämn nivå var alla överens om att det både i idé, relevans och utförande fanns något väl värt att belöna.

Så tyckte juryn:

"Rolig insikt att göra ett filmkoncept på. För min smak är situationerna lite för knasiga för att bli roliga och spelet känns en smula forcerat. Men helt klart värdiga än pallplats ändå, trots mitt gnäll."

"Rolig insikt att göra ett filmkoncept på. För min smak är situationerna lite för knasiga för att bli roliga och spelet känns en smula forcerat. Men helt klart värdiga än pallplats ändå, trots mitt gnäll."

Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi

------

"Igenkänningsfaktor deluxe. En gång postade jag ett paket som skulle (obs inget skämt) tre gator bort bara för att undvika mänsklig kontakt med en köpare. Varför? För att köpare inte heller har några gränser. 'Tja! Du skulle inte kunna ta upp tröjan och visa? Alltså jag litar på dig och så men jag vill bara se den innan jag swishar. Kan jag känna på den? Ah men nice. Visst slutade ditt nummer på 32? Sa vi 390 spänn?' (och så ett blygsamt skratt för att visa att man ändå försöker pruta pyttelite men bara om jag är med på det och en gång gick jag faktiskt på det). Bevara mig! Så tack Blocket för att ni tycker det är helt okej med gränser."

Alhagi Njie, copywriter, King

------

"Varumärken med självinsikt är alltid uppfriskande. Det är dock ännu mera uppfriskande när en byrå tar tillvara på denna självironi och skapar något vi både kan skratta åt samtidigt som det stärker varumärket i sig."

Oscar Bäckström, copywriter, Animal

------

"Välskrivna roliga filmer med föredömlig längd (20s!). Fint att Blocket dels sätter fingret på sitt eget problem (man måste träffa säljare suck hjälp!) och lösningen: Frakt genom Blocket. Fin cast och bra regi."

Mats Udd, regissör, Slutet är nära

------

"Rolig igenkänning kring våndan inför ett fysikt Blocketköp. Även om jag tyckte att filmerna var lite ojämna sinsemellan."

Kalle dos Santos, art director, Nord DDB

Arbetsgrupp

Volt:

Alexandra Arvidson, copywriter

Lisa Granberg Gille, art director

Victor Forsberg, produktionsledare

Helena Sjöqvist, planner/strateg

Henrik Toftling/Jonas Brodén, projektledare

Åsa Stjärnquist, originalare

Blocket:

Kristian Packalén, creative director

Erik Wikström, brand manager

Mattias Bogren, marketing director

Sofia Manninger, head of brand

Jasmine Edé, media lead

Produktion:

Jesper Ganslandt, regissör

Christian Rehnfors, exekutiv producent

Erik Molberg Hansen, filmfotograf

Cyndie Vintilescu, producent

Alina Grön, produktionsledare

Henrik Svensson, scenograf

Anya Sylwander, stylist

Vanessa Dime, cast

Peter Wendin, klippare

Redpipe, ljudläggning

Online: Johan Wiman

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev