Månadens film
Segdraget smaktest vinner Månadens film
En enkel idé utförd till perfektion ger Forsman & Bodenfors och Burger King vinst i Månadens film. I och med vinsten tar F&B över förstaplatsen i Månadens kampanj från Nord DDB.
Publicerad: 26 maj 2023, 09:20
01. "The eternal taste test"
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Burger king
Håll det enkelt, en av reklamvärldens grundregler. Verkligheten visar dock att den inte är lika lätt att följa som att upprepa. Förklaringarna varför beror på vem du frågar.
Juryordföranden: Reklamproduktioner 2023: Billigt, billigt, billigt
Det var i alla fall enkelheten, parat med ett briljant utförande, som tog Forsman & Bodenfors "The eternal taste test" till förstaplatsen i Månadens film. Faktum är att kampanjen är den första sedan parterna nyligen inledde ett samarbete. Den enkla idén? Att det knappt går att känna skillnad mellan de kött- och växtbaserade alternativen på hamburgerkedjans menyer. Den som vill testa har en krävande uppgift framför sig, en uppgift som kan gå ut över både dig själv och dina efterkommande. Ett budskap som förstärks med inte bara två utan fyra scener.
Copywriterna Karolina Groop är en av kreatörerna bakom filmen.
Burger King har de senaste åren gjort sig kända som en ganska djärv annonsör och det här är ju F&B:s första kampanj för dem. Hur skiljer det sig att som kreatör jobba med just dem?
– Vi är superpeppade på detta samarbete. Burger King är ju ett otroligt spännande varumärke som gör och har gjort otrolig kommunikation. Så det känns kul att se vad vi kan hitta på tillsammans. Och att vinna Månadens känns ju som en rolig början. Det som skiljer sig mot andra kunder är väl att vi äter rätt mycket mer burgare nu…
Vad är svårigheten med att som kreatör hitta roliga sätt att kommunicera gröna alternativ i just snabbmats/hamburgerkategorin?
– Det svåra med just den här idén var att vi fick vänta i nästintill 50 år på inspelningen innan han bestämde sig för vilken av burgarna som var växtbaserad.... Skämtåsido. Miljöbudskap blir ju ofta ganska rediga och hamnar ibland långt ifrån själva produkten, säger Karolina Groop och fortsätter:
– När man äter snabbmat så är man ju mest ute efter något gott och svulligt, snarare än något som är vettigt. Många tycker att det här med gröna alternativ inte alltid låter så gott. Burger Kings växtbaserade burgare har ju en usp som är att dom inte smakar växtbaserat. Faktum är att de smakar nästan precis likadant som köttburgarna. Så därför kändes det självklart att gå på det spåret. Och att hitta roliga sätt att dramatisera just det på var faktiskt inte så svårt. Vi drog helt enkelt bara den insikten lite för långt.
I och med vinsten kliver Forsman & Bodenfors förbi Nord DDB upp på förstaplatsen i den totala Månadens kampanj-ställningen. 13, som placerade sig på andraplats i denna filmomgång, tar dock över förstaplatsen i just filmkategorin.
Så tyckte juryn:
"Det blir kul när man vågar ta en enkel tydlig idé och spendera alla värdefulla sekunder på att bara stegra den."
Markus Ahlm, byråproducent, Colony
------
"Solklar etta denna omgång. Enda filmen jag lolade åt på riktigt. Enkel och kul idé som några haft modet/vettet att dra hela vägen. Man kan ju lätt se annars att ett ängsligare gäng hade tagit bort det mörka och då hade den inte varit hälften så rolig."
Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi
------
"Värdig vinnare! Trots att det inte är mycket som händer så händer egentligen allt. Fina detaljer rakt igenom och för varje gång jag tittar om så ser jag något nytt jag gillar. Kul också med ett blindtest som inte behöver handla om ”vi visar att vi är bättre än våra konkurrenter”. Bra alla inblandade!"
Alhagi Njie, copywriter, King
------
"Det var varken det tighta manuset, den tydliga idén eller leveransen av skådespelet som enskilt gjorde att detta bidrag skilde sig från mängden. Det var den samspelande kvaliteten av alla tre som tillsammans skapade ett självsäkert och balanserat hantverk vilket gjorde att Forsman & Bodenfors kammade hem förstaplatsen."
Oscar Bäckström, copywriter, Animal
------
"Heja knasigheten, knasigheten är tillbaka! Vad härligt med en film som vågar vara ja konstiga! Ingen kund som sagt nej till ansiktstatueringar, barns ångestrop efter sin pappa och ett parallellt liv med en familj som har förvanskats. Jättebra!"
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
"Välgjort, tramsigt och kul. Allt som behövs för att man ska stanna upp och lyssna. En mycket värdig vinnare."
Kalle dos Santos, art director, Nord DDB
Medverkade på mötet gjorde även Daga Simonsson, Anna Werkell, Hanna Meijer
Arbetsgrupp
Burger king:
Emese Szenczi, brand lead Scandinavia
Bernardo Michelotto, chief marketing officer Scandinavia
Forsman & Bodenfors:
Magnus Wretblad, account supervisor
Helena Lignell, account executive
Leo Dal, art director
Karl Risenfors, arti director
Sophia Lindholm, art director
Nina Friman, art director
Karolina Groop, copywriter
Samuel Danofsky, pr strategist
Chanelle Kazami, designer
Daniel Sjöstrand, planner
Åsa Hammar, agency producer
Emil Gradén, motion graphics
Produktionsbolag: Business Club Royal
Siamand Masoodian, producer
Vedran Rupic, director
Gustav Sundström, director
Nico Poulsson, DOP
Luisa Fanciullacci, gaffer
My Slögher, production designer
Siri Bergnéhr, wardrobe
Niklas Hermansson, SFX Make up
Johanna Eliason, make up
Elias Nilsson, edit and online
Sound Mix: Redpipe
Grade: Tint post
Composer: Gustav Jennefors
02. "150 miljoner flyttfåglar"
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: 13
Kund: OKQ8
Kvällarna blir längre, solen varmare och benen brunare. Sommaren är här, och med den 150 miljoner skitnödiga flyttfåglar. Hur mycket du än spenderat på din nya bil kommer ingen missa den gråvita blaffan på motorhuven, på samma sätt som att ingen lägger märke till din nya frisyr när du saknar en framtand. Tur då att du kan tvätta bilen på OKQ8. Precis som omgångens vinnare föll juryn för en enkelhet i idén och det humoristiskt hotfulla budskapet, även om den förmodat strama budgeten stundtals gör sig påmind.
Så tyckte juryn:
"Bästa idéen jag sett på länge. Så bra att detta var helt klart min favorit. Man hade verkligen önskat att denna idé hade fått blomma ut i en större produktion. Med en så stark internationellt relaterbar idé, för en så enkel produkt som alla känner till skulle denna med ett mer omfattande genomförande kunna plocka hem flera internationella priser! Men, filmen är också ett bra exempel på att när budgetarna sviktar på många håll blir en stark idé ännu viktigare för att underhållningsvärde ska uppnås."
Markus Ahlm, byråproducent, Colony
------
"Jag är så knäpp att jag faktiskt gillar reklamsåpor (så länge de är bra…) och jag tycker filmerna för OKQ8 bara växer och växer. Kul idé här och kul med en film i såpan som inte är dialogdriven."
Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi
------
"När man ska skämta om den svenska våren är det lätt att sparka upp redan vidöppna dörrar. 13 lämnar dock ingen plats åt gnälliga pollenallergiker eller anekdoter om att svenskar grillar vid första plusgraden. Istället får de oss att se på våren med nya ögon på ett unikt och roligt sätt."
Oscar Bäckström, copywriter, Animal
------
"Hatten av för copy-hotet ”Snart är 150 miljoner flyttfåglar tillbaka”. Här är verkligen en ide som ska premieras. En bra ide är allt."
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
"Fiffig skrämselpropaganda som faktiskt skapar biltvättarbegär!"
Kalle dos Santos, art director, Nord DDB
Arbetsgrupp
Kund: OKQ8
Head of Marketing: Charlotte S Nilsson
Marketing Communication Manager: Lotta Lindkvist
Byrå: 13
Projektledare: Mattias Bohlin
Art Director: Nima Stillerud
Copywriter: Jens Englund, Christian Heinig
Produktionsledare: Emelie Jägstål
Produktionsbolag: Esteban
03. "Säljare utan gränser"
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Förra året bytte Blocket affärsmodell. Att annonsera är numer gratis, medan plattformen satsar på att dra in pengar via olika kringtjänster. En av dem är att skeppa de prylar man köpt. Alla gillar ju inte att åka hem till främmande människor för att hämta upp dem, eftersom många människor i den här världen är något underliga. Även om juryn kände att filmerna höll något ojämn nivå var alla överens om att det både i idé, relevans och utförande fanns något väl värt att belöna.
Så tyckte juryn:
"Rolig insikt att göra ett filmkoncept på. För min smak är situationerna lite för knasiga för att bli roliga och spelet känns en smula forcerat. Men helt klart värdiga än pallplats ändå, trots mitt gnäll."
"Rolig insikt att göra ett filmkoncept på. För min smak är situationerna lite för knasiga för att bli roliga och spelet känns en smula forcerat. Men helt klart värdiga än pallplats ändå, trots mitt gnäll."
Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi
------
"Igenkänningsfaktor deluxe. En gång postade jag ett paket som skulle (obs inget skämt) tre gator bort bara för att undvika mänsklig kontakt med en köpare. Varför? För att köpare inte heller har några gränser. 'Tja! Du skulle inte kunna ta upp tröjan och visa? Alltså jag litar på dig och så men jag vill bara se den innan jag swishar. Kan jag känna på den? Ah men nice. Visst slutade ditt nummer på 32? Sa vi 390 spänn?' (och så ett blygsamt skratt för att visa att man ändå försöker pruta pyttelite men bara om jag är med på det och en gång gick jag faktiskt på det). Bevara mig! Så tack Blocket för att ni tycker det är helt okej med gränser."
Alhagi Njie, copywriter, King
------
"Varumärken med självinsikt är alltid uppfriskande. Det är dock ännu mera uppfriskande när en byrå tar tillvara på denna självironi och skapar något vi både kan skratta åt samtidigt som det stärker varumärket i sig."
Oscar Bäckström, copywriter, Animal
------
"Välskrivna roliga filmer med föredömlig längd (20s!). Fint att Blocket dels sätter fingret på sitt eget problem (man måste träffa säljare suck hjälp!) och lösningen: Frakt genom Blocket. Fin cast och bra regi."
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
"Rolig igenkänning kring våndan inför ett fysikt Blocketköp. Även om jag tyckte att filmerna var lite ojämna sinsemellan."
Kalle dos Santos, art director, Nord DDB
Arbetsgrupp
Volt:
Alexandra Arvidson, copywriter
Lisa Granberg Gille, art director
Victor Forsberg, produktionsledare
Helena Sjöqvist, planner/strateg
Henrik Toftling/Jonas Brodén, projektledare
Åsa Stjärnquist, originalare
Blocket:
Kristian Packalén, creative director
Erik Wikström, brand manager
Mattias Bogren, marketing director
Sofia Manninger, head of brand
Jasmine Edé, media lead
Produktion:
Jesper Ganslandt, regissör
Christian Rehnfors, exekutiv producent
Erik Molberg Hansen, filmfotograf
Cyndie Vintilescu, producent
Alina Grön, produktionsledare
Henrik Svensson, scenograf
Anya Sylwander, stylist
Vanessa Dime, cast
Peter Wendin, klippare
Redpipe, ljudläggning
Online: Johan Wiman