Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens film

”Skolplattformen det värsta som hänt. Ever” – KPA och Bloomy segrar i Månadens film

”Skolplattformen det värsta som hänt. Ever” – KPA och Bloomy segrar i Månadens film

Vad är egentligen värst, Skolplattformen eller Digerdöden? Även om bidragsdiskussionen blev kort kammar KPA Pension och Bloomys ”Skolplattformen” hem Månadens film. Desto längre blev den om ett annat bidrag på prispallen.

Publicerad: 21 november 2022, 12:14

Ämnen i artikeln:

NyheterBloomy IdeasKPA PensionM&C SaatchiRFSUSvenska SpelPerfect Fools

Innehåll

 

01. ”Skolplattformen”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Bloomy Ideas
Kund: KPA Pension

Den så kallade ”Skolplattformen” är något som alla Stockholmsföräldrar behövt bekanta sig med. Men ryktet om Stockholms stads IT-system har nått betydligt längre än så. Projektet, som kostat hundratals miljoner kronor, har varit ett så stort haveri att amerikanska techtidningen Wired häromåret ”förärade” den och gerillaprojektet den fött med ett omslagsreportage

Det är också det projekt som står i skottgluggen i KPA Pension och Bloomy Ideas senaste kampanjfilm. I KPA:s klassrum, som i år fyller tio, får barnen en fråga om de kan komma på en händelse utöver digerdöden som drabbat mänskligheten hårt. Barn lär ju som bekant av vuxna, varför Skolplattformen blev det givna svaret levererad med sedvanlig briljans från KPA-barnen.

LÄS MER: Ordförande Hanna Stenwall: ”Reklamåret liknar Groundhod Day”

Det är inte ofta man hör reklam reciteras i offentligheten, men för några veckor sedan satt tre damer på tunnelbanans linje 17 och vek sig av skratt när en av dem levererade slutklämmen. 

Under mötet var bidraget ett av de som genererade minst diskussion. Att det trots det tog hem förstaplatsen understryker bara en av vår världs grundregler – bra reklam är ofta enkel reklam. 

I och med vinsten tar Bloomy Ideas över förstaplatsen i Månadens film.

Senare i veckan kommer du kunna läsa en längre text om KPA Pension och Bloomy Ideas koncept ”Tack för att ni tar hand om oss” som i år fyller tio år.

 

Arbetsgrupp

KPA Pension:
Anna Johansson, projektledare VM
Christopher Constantien, marknadschef

Bloomy Ideas:

Carl Wahlberg, planner

Jon Rönström, kreatör

Marcus Holmlund, kreatör

Holger Thorsin, formgivare

Pernilla af Klintberg, projektledare

Produktionsbolag: Madre

Jon Holmberg, regissör

Cornelia Opitz, producent

Jenny Pihl, producent

Så tyckte juryn:

”Igenkänningshumorn är inte död. Fler borde vara så här konsekventa och underhållande i sin kommunikation.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Rätt in i målgruppen. Återigen med klockrent manus och cast. Hur lyckas man egentligen regissera barn till sådan utomordentlig acting? Imponerande.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Gullig cast och spännande att jobba med det emotionella kapital (frustration) som uppenbarligen finns hos föräldrar (who knew?! mvh/har inte barn) angående skolplattformen.”

Sara Haag, regissör, frilans

------

”Har man ett koncept som håller så ska det utnyttjas. Ytterligare ett fint exempel från KPA på att ibland behöver det inte vara svårare än en riktigt rolig sketch där man dessutom tar upp många barnfamiljers mest hatade IT-haveri.”

Zeynep Sahin, creative director, BBDO Nordics

------

”Geni igenkänning! Väldigt skönt att inte vara ensam om att VERKLIGEN ogilla Skolplattformen. Fin och bra som alla dessa filmer!”

Johanna Johansson, art director, Ingo

------

”The filmkoncept that keeps on giving!”

Caroline Andersson, art director, Åkestam Holst

------

”Bara en av många bra filmer från KPA. Den träffsäkra kritiken mot skolplattformen och ungens leverans gör att just denna hamnar på en första plats.”

Agnez Zetterman, art director, Valtech Radon

02. ”Lusten ser inga hinder”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: M&C Saatchi
Kund: RFSU/Funktionsrätt Sverige

”Lusten ser inga hinder” var en klar ledare i förhandsröstningen och många i juryrummet väntade sig nog en säker seger för M&C Saatchis vackra och gränsöverskridande film. Under själva mötet gav den, efter en inledande hyllningsrunda, upphov till en lång diskussion om reklam som flyttar gränser. Är det inte väl konventionellt? Hur stora kliv ska man ta när man visar de som tidigare osynliggjorts? Det räcker att filmen ens är gjord! Är det inte kärlek snarare än lust vi ser? Är det inte härligt att visa lite göttigt sex på ett sätt som inte gjorts förut? 

Reklam ska väcka känslor. Det innebär oftast att den inte går hem i alla läger, även om man älskas av somliga. Det kan ibland leda till att man inte vinner tävlingar som Månadens kampanj. 

Arbetsgrupp

Beställare

Lena Levin, Projektledare, RFSU

Hanna Öfors, Projektledare, Funktionsrätt Sverige

Ulrika Hammar, Kommunikatör RFSU

Jeanna Isacson, Projektkoordinator, Funktionsrätt Sverige

M&C Saatchi

Projektledare: Therese Krupa 

Strategi: Mounes Zandi

Produktionsledare: Daniel Sundin

Kreatörer: Robin Wiman, Andrea Andersson & Christoffer Dymling

Studio: Anton Hååg

Film

Produktionsbolag: New Land

Executive Producer: Cathrin Holmqvist, Erik Torell

Producer: Moa Looft, Erik Torell

Director: Marcus Ibanez

DoP: Joao De Botelho

Set Designer: Simon Wallin

Stylist: Rebecca Palmer

Editor: Nikolaus Kohler

Grade: Joakim Rissveds

Sound Design: Mattias Eklund

Online: Petter Lindholm 

Musik: Johanna Carlsson

Talent: Holly Medic, Ibrahim Gomina

Så tyckte juryn:

”Min favorit denna omgång. Fint hantverk, från idé till foto, till regi.”

Pontus Thorén, copywriter, Forsman & Bodenfors

------

”Om en lyckas trollbinda på tre sekunder utan att egentligen presentera något, då är man en vinnare för mig. Att dessutom förflytta normer är inte lätt, men jag tror RFSU lyckas.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”En oerhört progressiv och oerhört konventionell film samtidigt! Viktigt och finstämt, men om det är lust man vill prata om känns filmen lite tillrättalagd. Med det sagt - heja detta, mer sånt här genast, och hoppas på röjigare stil framåt. Detta var min etta.”

Sara Haag, regissör, frilans

------

”Det viktigaste och största är kärleken. Och här ser vi den med en fina tafatthet och ömhet som gör den så underbar och till det största för alla, precis alla. Utan pekpinnar och förmaningar. Fint hantverk och vacker stämning lyfter ett viktigt ämne på helt rätt sätt.”

Zeynep Sahin, creative director, BBDO Nordics

------

”Jag blev väldigt berörd av denna. Så viktig och så fin!”

Johanna Johansson, art director, Ingo

------

”En fin och viktig berättelse som trovärdigt porträtterar spänning, förväntan och kärlek.”

Agnes Zetterman, art director, Valtech Radon

03. ”Nu spelar det ingen roll vem som vinner”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Byrå: Perfect Fools
Kund: Svenska Spel

Fotbollssupportrar blir glada för en sorts mål. De som görs av det egna laget. Samtidigt är det många av dem som gillar att kombinera intresset med olika typer av spel. Ibland innebär det en känslomässig karusell, fråga bara någon som har för vana att spela på matcher med sitt eget lag. Eller för den delen den värsta rivalen. Inom en brottas glädjen över en ekonomisk vinst med känslorna för laget i fråga. Den här brottningsmatchen står i centrum för Perfect Fools och Svenska spels nya ”Nu spelar det ingen roll vem som vinner”. Kampanjen ska marknadsföra det nya spelet ”Fullträff” som fokuserar på just målen, snarare än matcherna. I kampanjen säger supportrarna att de numera inte längre bryr sig om vilket lag som gör mål. Blicken och minspelet säger något annat. 

 

Arbetsgrupp

Perfect Fools:

Jeremy Phang

Desiré Engström

Michael Davinder

Petter Träff

Charlotte Zetterström

Mattias Mattisson

Evelina Lindahl

Klas Lusth

Svenska Spel:

Monica Sandström

Eva-Marie Röhl

Marcus Grahn

Colony:

Marcus Sundqvist

FLX:

Bill Schumacher

Frida Ström

Therese Pettersson

Johan Gabos

Så tyckte juryn:

”En jäkla fullträff helt enkelt! Rakt igenom bra, men mest imponerad blir jag av de vacklande ögonen och fingertoppskänslan i styling och setting.”

Therése Bohlén Kinn, copywriter, The Bond

------

”Gott hantverk, bra casting och snyggt! Men känns som att det fanns mer ännu komedi och känsla att krama ur från grundidén.”

Sara Haag, regissör, frilans

------

”Mål som mål som mål. Det där med subtila känslor kräver alltid sin fingertoppskänsla och här lyckas man verkligen leverera en serie bittra men glada men bittra men glada fotbollsfans.”

Zeynep Sahin, creative director, BBDO Nordics

------

” Kul film och väldigt bra cast på gubbarna!”

Johanna Johansson, art director, Ingo

------

”Gubbarna som dricker öl är underbara!”

Caroline Andersson, art director, Ingo

------

”Pallplats för sina härligt buttra bargubbar. Buttra gubbar är kul!”

Agnes Zetterman, art director, Valtech Radon

Thomas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev