Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Succé för splattermusikalen – tar hem månadens film

Succé för splattermusikalen – tar hem månadens film

Gustav Egerstedts trallvänliga splatterfilm för Elmsta 3000 Horror Fest tog hem 2019 års sista omgång av månadens film. Silverpengen kneps av King och Clas Ohlson medan bronsplatsen gick till Le Bureau och MSB.

Publicerad: 8 Januari 2020, 08:18

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Innehåll

01.”The Musical Massacre 2”

Byrå: GEAB
Kund: Elmsta 3000 Horror Fest

Elmsta 3000 Horror Fest är skräckfilmsfestivalen som av sajten TVdags kallats för ”indie-festivalernas indie-festival”. Festivalen har arrangerats i snart 20 år och sedan några år tillbaka huserar den på Bio Rio i Stockholm. Totalt lockar den mellan 100 till 150 besökare. I reklamsammanhang är festivalen mest känd för sina årliga kampanjer signerade Gustav Egerstedt, tidigare creative director på Saatchi & Saatchi och numera frilansande kreatör och regissör på Film de Liberté. Hela projektet bygger på eldsjälar, varav många varit med i flera år, som lägger ned tid utan någon vidare ersättning.

Kampanjerna har genom åren prisats med en rad diplom, och ett silverägg, i Guldägget och nu vinner årets reklamfilm, ”The Musical Massacre 2” månadens film. Filmen återbesöker 2016 års musikaltema med en avgörande skillnad – den här gången är det offren snarare än monstren som står för sången. Precis som i den första versionen står Gustav Egerstedt för text, musik och delar av sånginsatsen.

– Det är lite av ett kärleksbrev till skräckfilmsgenren och då ligger musikalgreppet nära till hands. Jag började skriva på låten redan i våras och sedan dess har den ekat i skallen, berättar han för Resumé.

Gustav Egerstedt medger att arbetet med reklamfilmerna, givet festivalens storlek, sedan länge ”spårat ur”. Men att det samtidigt är det som gör att folk vill vara med och hjälpa till.

– Det känns som att vi i år fått till en otroligt hög detaljnivå, för att hitta alla måste man nog se filmen femtio-sextio gånger. Det är med andra ord hög film-nerdnivå. Credit till alla i teamet som orkade ta det hela vägen.

Några av de mindre uppenbara detaljerna är att en av zombierna bär ett ”skönhetsdrottningsband” från Pittsburgh, staden där de klassiska Living Dead-filmerna spelades in, att scenen som refererar till Blair Witch Project är filmad med en snarlik typ av DV-kamera som stora delar av filmen i sig och att de flesta specialeffekter är gjorda direkt i filmkameran.

– Det har varit väldigt mycket knep och knåp, hantering av blod, fejkade knivar, armar av marsipan etc. Det analoga bidrar till hela känslan, det får inte bli för mycket data.

Årets skräckfilmsepos, som även är regisserat av Gustav, spelades in under två inspelningsdagar i Stockholmstrakten.

Kreativ frihet som förvaltas på bästa möjliga sätt. Vilken ynnest att få göra – och få titta på.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA.

------

För mig en solklar vinnare i årets sista omgång, otroligt ambitiöst och eget. Fin detalj med anpassad grafik och visuellt uttryck per genre och plus i kanten för ett smittande soundtrack! 

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

 

Arbetsgrupp:

Gustav Egerstedt, regissör/kreatör

Film de Liberté:

Christer Kildén, producent

Karin Jakobsson, B-foto

Andreas Sandberg, clapper loader

Thomas Mets, gaffer

Sminkassistenter: Elin Laine, Lina Johansen, Marina Cannone, Elina Lasmane, Laura Joints, Karolina Vilcinskaite & Pavan Pothuluri

Jacob Mohlin, produktionsdesign & sfx

Amanda Edelönn, produktionsdesign & sfx ass

Anders Eklund, DIT

Joakim Eliasson, location manager

Alice Andersson, produktionsassistent

Magnus Jonth, produktionsassistent

Teo Kildén, förare

Skådespelare: Julia Dehnisch, Sarah Giercksky, Olle Lagerqvist, Fille Angele, Andreas Billing, Katinka Wall, Mattias Briston, Carl-Johan Berg, Roger Glassel, Elliot Glassel, William Glassel, Lilja Li Gille, Claes Lindström, Casper Lindström, Elsa Lindström, Laurence Zaccheus, Victor Brott, Tomio Araki, Xindian Yan

The Line:

Björn Clausen, klippare

Olle Ljungman, ljuddesign

Mikael Lindblad, ljuddesign

Rickard Ahlbeck, grade

Anders Bergén, online

Grafisk form:

Alexander Rehnby, frilans

Fotograf:

Kenneth Ishii, frilans

Sångare:

Katinka Wall, Olle Lagerqvist, Fille Angele, Elsa Botolfs, Gustav Egerstedt

Swiss:

Johan Boije, Vfx

Art Official Agency:

Soley Astudottir, smink

Sofia Ringertz, stylist

02.”The Real Santa”

Byrå: King
Kund: Clas Ohlson

Tillsammans med King har Clas Ohlson det senaste året tagit rejäla kliv när det kommer till kreativ kommunikation. Borta är de beige männen i kortärmade företagsskjortor och i stället har varumärket satsat på ett betydligt mer emotionellt koncept. 

I årets julkampanj uppmärksammar Clas Ohlson det faktum att jultomten inte är på riktigt utan att det är andra som får julstämningen att infinna sig, vad barnen i familjen än tror. En enkel idé med ett hjärtevärmande slut, något som lyckades charma månadens film-juryn.

Fin hyllning till alla som sliter för att göra julen mysig. Och sen ska ljudeffekterna inte heller förglömmas. Oerhört härliga, särskilt med in ear-hörlurar.

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA.

-----

Blir så klart poäng för nostalgiska inslag och en oväntad twist på slutet!

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

 

Arbetsgrupp:

King:

Christoffer Dymling, creative director/copywriter

Martin Sööder, copywriter
Axel Lokrantz Månson, art director
Jesper Stein, art director

Per Wilson, planner

Lena Ivarsson, produktionsledare

Tom Hedström, projektledare

Frank Hollingworth, executive creative director

Sunit Mehrotra, kundansvarig

Clas Ohlson:

Filippa Orback, advertisers supervisor

Jacob Sten, advertisers supervisor

B-Reel Films:

Torbjörn Martin, regissör

Lina Ehrenpreis, producent

Swiss:

Crille Haag, director of photography

Colony:

Markus Ahlm, byråproducent

03.”Vuxen nog för Sveriges beredskap”

Byrå: Le Bureau
Kund: MSB

Vi är många som försökt köpa cigaretter eller komma in på klubb utan att ha åldern inne. Fler gånger än ofta med bristande resultat. 

I Le Bureaus senaste kampanj för MSB ger parterna viss tröst till de som längtar efter vuxenlivet men som ännu inte fyllt 18. Har de fyllt 16 har de nämligen åldern inne för att vara en del av Sveriges beredskap, något de flesta nog inte har koll på. Målet var att på ett humoristiskt sätt nå ut med budskapet på ett rakt sätt. Uppdrag utfört.

Att informera och samtidigt underhålla lyckas gänget bakom denna film göra med bravur. Kul! Grattis!

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA.

-----

MSB kommunicerar sin roll med en originell och kul film. Det abrupta slutet gör hela grejen!

Johanna Nyberg, regissör, Camp David.

Arbetsgrupp:

Le Bureau:

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director

Dorothea Barre, art director

Mimmi Ericsson, originalare

Hjalmar Delehag, copywriter

Anna Nylander, produktionsledare

Amanda Bermheden, projektledare

B-Reel Films:

Artur Wolgers, regissör

Olle Bergman, regissör

Anisa Dzindo, producent

MSB:

Liselotte Jansson, kommunikatör

Erika Espino Colin, presskommunikatör

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.