Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens film

SVT och Åkestam Holsts hyllning till den oberoende journalistiken vinner Månadens film

SVT och Åkestam Holsts hyllning till den oberoende journalistiken vinner Månadens film

Med ”Höna av en fjäder” tar Åkestam Holst och SVT hem den senaste omgången av Månadens film. På andraplatsen landar ICA och Kings Rosa bandet-kampanj medan bronspengen går till Forsman & Bodenfors och Swedbank.

Publicerad: 2 December 2019, 13:24

Ämnen i artikeln:

KingÅkestam HolstICASVTSwedbankForsman & Bodenfors

Innehåll

01. ”Höna av en fjäder”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: SVT

Våren 2018 stod det klart att public service skulle genomgå en finansieringsreform, en reform som gör att avgiften betalas via skattesedeln i stället via Radio- och TV-tjänst. Lägg därtill att kanalerna från och med 2020 lyder under ett nytt sändningstillstånd.

SVT ville därför ta fram en kommunikation som dels förklarade deras roll och uppdrag men som dessutom visade på den oberoende journalistikens värde i tider av desinformation och påverkanskampanjer. Den första filmen från det nya konceptet ”Har aldrig varit viktigare” är ”Höna av en fjäder”, en reklamfilm som lyfter värdet av just oberoende journalistik. I filmen får ett oskyldigt skämt viral spridning och vantolkas till att slutligen landa i #hengate. I korta klipp flimrar alltifrån Donald Trump till ryska trollfabriker förbi.

– Den här kampanjen handlar inte bara om SVT, all seriös media bidrar. Vi behöver också ställa oss frågan om vem som är förövaren? Är Donald Trump ett offer? Alla har en del i det här och alla kan känna igen sig i den här samtidsberättelsen. För det händer här och nu, berättade SVT:s marknadschef Christer Mellstrand för Resumé i samband med att kampanjen publicerades.

Bakom kampanjen ligger Åkestam Holst som fick in uppdraget i mitten av 2018. Briefen från SVT var att inte bara lyfta public service journalistiska erbjudande utan även skapa debatt. Joakim Khoury och Martin Noreby, art directors på Åkestam Holst, har båda jobbat med kampanj och koncept.

Om SVT ville prata om värdet av oberoende journalistik, var det givet att utgå från spridningen av falska nyheter/desinformation eller hade ni några andra tankar som skrotades längs vägen?

– Saklig journalistik kan man prata om på en rad olika sätt. Med konceptet ”Har aldrig varit viktigare” vill vi prata om SVT:s roll i en alltmer digitaliserad och polariserad samtid, och då känns desinformation och falska nyheter som relevanta fenomen att lyfta. Nästa kampanj kommer lyfta ett annat fenomen, där SVT också kan spela en viktig roll, berättar de.

Donald Trump, Boris Johnson, Vladimir Putin och ryska trollfabriker – var ni rädda för att bli övertydliga?

– Det är så klart alltid en balansgång mellan att vara övertydlig och direkt otydlig, men med denna film ville vi berätta en fiktiv historia, med tydliga förankringspunkter i verkligheten, och den verkligheten är både trollfabriker och diverse världsledare en del av. När man gör en sån här typ av film, som en stor del av svenska folket kommer se, går det inte att vara för snäv heller. För många människor är inte desinformationsmekaniken vardagsmat direkt.

På vilket sätt skiljer sig SVT från att jobba med andra kunder?

– SVT är en speciell kund på många sätt, men kanske tydligast för att så otroligt många människor har starka åsikter om varumärket. Det hör kanske inte till vardagen. Vi är ju även alla uppväxta med SVT, precis som en stor del av svenska folket. För oss personligen ligger uppdraget varmt om hjärtat, och vi har även haft förmånen att få jobba med många smarta personer hos SVT, som har kämpat hårt för att denna film ska bli bra. 

”Pampig och politisk – mina två favorit-P:n. Slutcopyn får mig att uppskatta public service mer än någonsin. Stort grattis!”

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA

-----

Spännande och annorlunda film som väcker mycket tankar, åsikter och känslor. Snyggt och starkt med nyhetsklippen! 

Lina Söderström, regissör, BRF.

-----

”Snyggt och välskrivet! ”Last night in Sweden”-klippet i slutet bryggar filmens story med verkligheten på ett väldigt elegant sätt.”

Pontus Widell, art director, Abby Priest.

Medverkade vid mötet gjorde även Ted Mellström (F&B), Joakim Khoury (Åkestam Holst) och Kristian Bengtsson (Camp David).

 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Joakim Khoury, art director
Martin Noreby, art director
Magnus Jakobsson, creative director
Karl Wikström, strateg
Jesper Ander, projektledare
Leila Widgren, exekutiv byråproducent
Helena de Brun, byråproducent
Mimmi Morén, produktionsledare

 

Acne:

Tomas Skogin, regissör
Petur Mogenssen, exekutiv producent
Tim Mardell, producent
Haris Badic, editor
Wille Rising, postproduktion
Olle Kirchmeier, DOP
Daniel Wårdh, second unit director
Musikkomposition: Frid & Frid
Ljud: Johan Johnson, Ponytail
Grade: Max Strömberg, Swiss

 

02.”Rosa bandet”

Byrå: King
Kund: ICA

Från mitten av september och under hela oktober byter ICA färg till rosa på 84 av sina egna produkter. För varje såld rosa vara går mellan 50 öre och 10 kronor till Cancerfonden och deras Rosa Bandet-kampanj. ICA och Cancerfonden har därtill samma reklambyrå, King, och har de senaste åren kört gemensamma kampanjer under Rosa Bandet-perioden. I årets kampanj får vi följa en pojke och hur han lägger veckopengen på en rosa diskborste i stället för lösgodis. Mot slutet av filmen möter han upp sin mamma som till följd av strålbehandling tappat allt sitt hår.

”Nämen, jag är smått mållös faktiskt. Testade att stänga av ljudet och jag blev lika tagen ändå. En otrolig film helt enkelt.”

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA.

-----

”Fint att man först tror att det är humor och sen är det en känslosam film, jag blir väldigt tagen när han gömmer diskborsten för sin mamma.”

Lina Söderström, regissör, BRF.

-----

”Fin film som känns i magen. Och i tårkanalerna.”

Pontus Widell, art director, Abby Priest.

Medverkade vid mötet gjorde även Ted Mellström (F&B), Joakim Khoury (Åkestam Holst) och Kristian Bengtsson (Camp David).

Arbetsgrupp:

King:

Adam Gäfvert, art director
Martin Sööder, copywriter
Ellen Marklund, copywriter
Anna Sjöberg, produktionsledare
Peter Preisler, projektledare
Frank Hollingworth, creative director
Sunit Mehrotra, kundansvarig

Barrfilm:
Martin Persson, regissör
Olof Barr, producent

ICA:

Gunilla Asker, marknadsdirektör
Anna Tideström, ansvarig TV-konceptet

03. ”Kick-offen”

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Swedbank

Det senaste året har det stormat rejält kring Swedbank. Banken har varit indragen i en penningtvättskandal som resulterat i en sparkad vd, en gryningsräd från Finansinspektionen och sjunkande aktiekurs. Läget har gjort att Swedbank satsat på att kommunicera sin kärnaffär – att agera som långivare för de som vill starta eget företag, köpa bostad eller göra någon annan satsning som kräver finansiering. I ”Kick-Offen”, framtagen av Forsman & Bodenfors, får vi följa med på en kick-off på ett anonymt företag. En lite väl energisk inspiratör vill få deltagarna att lämna sin ”comfort zone”, massera sina kollegor och viska att de är bra. Kort sagt den typ av upplevelse som kan få en att starta eget.

Som grädde på moset förs tankarna till en annan famös kick-off, om än i den politiska sfären.

”Både den vidriga inspiratören och den obehagliga kollegan får mig att dra på smilbanden. Och du är bra, och du, och du, och du är bra. Äckligt – och skitbra.”

Claudia Cavalli, copywriter, TBWA

-----

”Kul situation som alla kan känna igen sig i, uppskruvad men ändå realistisk. Så bra casting på coachen!”

Lina Söderström, regissör, BRF.

-----

”Kul! Många roliga detaljer som gör att filmen nästan bara blir bättre ju mer man ser den. Grattis F&B, ni är bra!”

Pontus Widell, art director, Abby Priest.

Medverkade vid mötet gjorde även Ted Mellström (F&B), Joakim Khoury (Åkestam Holst) och Kristian Bengtsson (Camp David).

Arbetsgrupp:

Forsman & Bodenfors:

Maria Bergkvist, projektledare
Katarina Söderholm, produktionsledare
Jessica Sjölin, produktionsledare
Joakim Blondell, art director
Olle Langseth, copywriter
Linus Lord, planner
Kalle Garmark, designer
Jens Odelbring, byråproducent

Swedbank:

Johan Bryngelsson, uppdragsgivare
Karin Hedelin, uppdragsgivare

Esteban:

Alexander Brügge, regissör

Marcus Ernerot, producent
Sofia Wall, producent

Thomas Nilsson

Dela artikeln: