Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Tidigarelagt slut gillades av juryn – Åkestam Holst och Sector Alarm tar hem månadens film

Tidigarelagt slut gillades av juryn – Åkestam Holst och Sector Alarm tar hem månadens film

Med jobb för Sector Alarm och Ving tar Åkestam Holst hem både första- och andraplatsen i årets första Månadens film-omgång. Bronspengen fick till King och Svenska Spel tur.

Publicerad: 17 februari 2020, 11:14

Ämnen i artikeln:

KingÅkestam HolstVing

Innehåll

01. ”The early end”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Sector Alarm

Filmen ”Ensam Hemma” har växt ut till en ordentlig julklassiker. När familjen McCallister ska resa bort över julen glömmer de i brådskan bort yngsta sonen Kevin, spelad av Macaulay Culkin, som får spendera en föräldrafri julledighet. Och när familjerna reser bort flockas tjuvarna, en insikt som Sector Alarm, Åkestam Holst och mediebyrån Zenith i sin julkampanj valde att gripa tag i. Parterna köpte den första ”spoten” i filmens första reklampaus, som inträffar direkt efter att Kevin och hans mamma insett att sonen är kvarglömd. Men i stället för en traditionell kampanj valde parterna att helt sonika rulla eftertexterna. För hade familjen McCallister investerat i Sector Alarms hemalarm hade filmen redan varit slut och Kevin hade inte behövt försvara huset mot inbrottstjuvarna Harry och Marv.

LÄS MER: Ordförande Josefine Richards: ”Super Bowl vs. Månadens”

Hugo Wallmo och Petter Nylind, kreatörer på Åkestam Holst, berättar att idén kom direkt från Åkestam Holst men att Sector Alarm inte var sena att hoppa på bollen.

– Vi pratade om hur annorlunda många klassiska filmer hade kunnat sluta om karaktärerna fått tillgång till all den teknik som finns i dag. Eftersom Sector Alarm har just uppkopplade hemlarm så hamnade vi ganska snabbt där och hittade en drös rätt roliga exempel där deras tjänster hade kunnat ändra storyn ganska radikalt. Eftersom det snart var jul så bestämde vi oss till slut för att se hur ett uppkopplat hemlarm hade kunnat påverka en av de mest ikoniska julfilmerna – och det visade sig att den bara skulle ha blivit knappt 20 minuter lång. Dessutom helt perfekt tajming med placeringen av det första reklamavbrottet, berättar de för Resumé.

Var det några juridiska eller upphovsrättsliga hinder som ni var tvungna att lösa?

– Det fanns absolut en del juridiska hänsyn som behövde tas. Till exempel behövde vi fylla eftertexterna med andra namn än dom riktiga filmarbetarnas, det löste sig med hjälp av några frivilliga från kontoret och viss Hollywoodisering av deras annars tyvärr lite för oglamorösa namn.

Hur har feedbacken varit?

– Väldigt bra! Folk som överraskades i reklampausen verkar verkligen ha gillat greppet, och Sector Alarm fick en del spontana hejarop. Extra kul att den gick hem i Månadens också!

Se filmen här! 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Hugo Wallmo, art director
Petter Nylind, copywriter
Jesper Ander, projektledare
Albin Muji, projektledare
Henrik Sjödin, planner

Kenna Magnusson, creative designer
Leila Widgren, Byråproducent

Sector Alarm:

Helene Löfgren, marketing director

Linda Karlsson, kampanjansvarig/produktionsledare

David Hultvall, digital marketing manager

Så tyckte juryn

Så otroligt smart och roligt! Den här idén är lika självklar som genial, varför har ingen tänkt på detta tidigare? Väldigt fina detaljer i julmusiken och eftertexterna också. 

Terese Andén, regissör, Slutet Är Nära.

------

Väldigt smart idé! Roligt att man hittat ett så kreativt och oväntat sätt att utnyttja TV formatet och den ikoniska filmen Ensam hemma på.

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors.

------

Rolig och insiktsfull lösning där fördelarna med Sector Alarms tjänst sannerligen blir tydligt. Ibland är ett mediainförande allt som behövs!

Adam Gäfvert, art director, King.

------

Fantastiskt smart och roligt sätt att koppla hemlarm till ett lika underhållande som folkkärt tillfälle. Kul med den finstilta copyn ”skaffa hemlarmet familjen McCallister borde ha haft” på slutet.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs.

------

Smart, genomtänkt och uppfriskande! Det är roligt att dom med så enkla medel lyckas sticka ut och roa och samtidigt så tydligt knyta ihop med varumärket och budskapet. Bra kontrast och exempel på att det inte alltid behöver ligga stora och påkostade produktioner bakom för att det ska bli en bra film som når ut. Stark idé helt enkelt!

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys.

02. ”Små saker gör stor skillnad”

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Ving

När Ving i slutet av sommaren 2019 inledde ett samarbete med Ving gjorde man det med en ambition om att komma bort från globalt styrda kampanjer och få en mer lokal touch på kommunikationen. En månad senare gick ägaren Thomas Cook i konkurs och norske hotellmagnaten Petter Stordalen klev in som ny ägare.

När parterna ett par månader senare presenterade sin stora sommarkampanj, Vings största marknadsaktivitet, valde de att fokusera på de små sakerna.

– I mer än 60 år har vi genom kundinsikter utvecklat egna hotellkoncept med stor omsorg om detaljer som nordiska gäster efterfrågar. Det är allt från perfekt kyld juice, roliga aktiviteter för barn, sköna kuddar, smarta krokar på hotellrummet, vegetarisk à la cartemeny till SATS-träning – det vill säga, de små detaljerna som lyfter upplevelsen till nya höjder, som vi nu valt att för första gången visa upp i en större kampanj och som vi hoppas lockar både nya och gamla kunder, berättade Claes Pellvik, marknadschef på Ving, i samband med att kampanjen presenterades.

I kampanjen leker Åkestam Holst med perspektivet och tittaren luras inledningsvis att tro att det uppseendeväckande som händer i förgrunden är slutmålet men där kameran i stället letar sig vidare till mindre episka, men lika viktiga, detaljer som sker i bakgrunden. 

 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Linus Bronge, art director

Oskar Pernefeldt, art director

Filip Laurent, copywriter

Johan Landin, art director

Anna Svensson, produktionsledare

Leila Widgren, byråproducent

Stina Hansson, strateg

Jessica Morales, projektledare

Produktionsbolag: New Land

Regissör: Tore Frandsen

Ving: Inhouseavdelningen

Så tyckte juryn

Jag skrattade rakt ut första gången jag såg ”Anders älskar yoga”. Väldigt fina små berättelser med en väl avvägd humor och sköna detaljer från Ving-världen. 

Terese Andén, regissör, Slutet Är Nära.

------

En trevlig, charmig och fint utförd filmserie där man lyckats trycka in en massa produktinformation på ett lite överraskande och finurligt sätt. 

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors.

------

Snyggt berättat med elegant samspel mellan kamerans resa och den välskrivna och återhållsamma VO:n. Roliga filmer som värmer i dubbel bemärkelse.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs.

------

Fina och följsamma berättelser som snyggt visar både de stora och små ögonblicken i chartervärlden. Sticker ut i kategorin utan att tappa reseinspirationen.

Adam Gäfvert, art director, King.

------

Väldigt fint och snyggt nytt koncept av Ving! Filmerna gör nerhopp i vardagen på semestern och fångar tag i dom där små detaljerna som förhöjer lite extra. Dom lyckas hitta det fina i det enkla i stället för att fokusera på paradisstränder och palmblad som man är lite mer van vid att se i resebolagssammanhang vilket känns kul. Älskar även entagningsgreppet genom alla filmer! Och musiken!

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys.

03.”Andra chansen”

Byrå: King
Kund: Svenska Spel Tur

Många är de golfare som slår sitt första utslag rakt ut i skogen och önskar sig en andra chans. Hade de varit Lottokunder i Kings skruvade koncept hade de fått sina önskningar uppfyllda. King och Svenska Spel inleder Månadens film-året lika starkt som vanligt.

Arbetsgrupp

King:

Pontus Ekström, copywriter

Jonas Yrlid, art director

Åsa Slättegård, produktionsledare

Peter Preisler, projektledare

Frank Hollingworth, creative director

Sunit Mehrotra, kundansvarig

Byråproducent: Markus Ahlm, Colony

Produktionsbolag: Camp David

Robert Jitzmark, regissör

Rickard Edholm, producent

Svenska Spel Tur:

Charlotte Burlin, marknadsansvarig

Mikael Holmgren, kommunikationsansvarig Lotto & Triss

Ulrika D'Afflitto, projektledare marknad

Så tyckte juryn

Den här filmen har ett bra driv och är helt enkelt ganska kul. Inte helt lätt att lyckas med det, och därför är Andra chansen värd en pallplats denna månad.

Maria Fridman, art director, Forsman & Bodenfors.

------

En kul och fartfylld fest i incidenter som binds samman på ett snyggt sätt med den somriga 80-talskomedi-doftande låten.

Hampus Mattsson, copywriter, Garbergs.

------

Genomtänkt, snyggt och roligt rakt igenom. Bra casting och många roliga små detaljer som förhöjer helhetsintrycket, som den illa sparken vid utslaget! Medryckande musik som sätter sig på huvudet och tydlig koppling till budskapet och avsändaren. Fin och kul film helt enkelt!

Tilde Franzén, vd, Giants & Toys.

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.