Månadens film
Tredje Månadens kampanj-vinsten för AMV och Le Bureau
Arbetsmiljöverkets och Le Bureaus ”Odramatiska berättelser” har blivit en hit i jurysammanhang. Efter vinster i Idé och utomhus tar den nu sin första seger i film-kategorin. På andra- och tredjeplats hittar vi St1/Garbergs respektive TBWA/Matsmart.
Publicerad: 14 februari 2023, 08:54
01. ”Odramatiska berättelser”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Le Bureau
Kund: Arbetsmiljöverket
I Arbetsmiljöverket och Le Bureaus koncept ”Odramatiska berättelser” råder en slags omvänd logik. I reklam, eller vilken typ av berättelser som helst, brukar det vanligtvis hända något. Tittaren får vara med i en uppbyggnad, ett crescendo och en avslutning. I ”Odramatiska berättelser” är mellanakten helt utsuddad. Tanken är att genom en obefintlig dramaturgisk kurva berätta om Arbetsmiljöverkets vision om att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö på jobbet. Nu vinner konceptet sin tredje Månadens kampanj på mindre än ett år.
Den klara favoriten bland den senaste filmkvartetten var mannen som i sin egen takt berättar om den gången han inte blev påkörd av en truck på det lager där han arbetar. Det enda ”dramatiska” som händer är att han halvvägs in i den 30 sekunder långa filmen inser att han stod en meter till vänster från var han inledningsvis trodde.
LÄS MER: Ordförande Hanna Björk: ”Mer logga i bild och fler knäckta näsben i juryrummet!”
Som helhet uppskattade juryn att filmerna, och konceptet i sin helhet, dramatiserar en lösning snarare än ett problem.
– Det mest förväntade för uppdraget hade kanske varit att lyfta varnande exempel, alltså visa på hur illa det kan gå för människor när arbetsmiljön är dålig. För att vara mer inspirerande och inte så skrämmande bestämde vi oss tidigt för att istället lyfta positiva exempel. Den kommunikativa utmaningen låg i att ett bra arbetsmiljöarbete mest resulterar i att ingenting händer, men i den utmaningen låg förstås också lösningen. Brist på dramatik kan ju faktiskt vara det bästa som finns, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director på Le Bureau.
I filmer där ingenting ska hända balanserar man på en slak lina, hur undviker man att det innehållslösa bara blir tråkigt?
– Totalt relevant fråga för det har vi stött och blött och varit väldigt noggranna med. Vi har ofta frågat oss under hela processen om det är tillräckligt eller för mycket. Blir det för tråkigt nu? Men det får ju inte hända något! Så ja det har varit en skör balansgång.
Tre vinster i Månadens för samma koncept – börjar ni bli favoriter till Guldägget?
– Å jösses det vågar jag inte spekulera i, jag kan bara hoppas och hålla alla tummar och tår.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Så tyckte juryn:
”Ibland är det enda som behövs ingenting och i sin enkelhet är dessa filmer såklart briljanta, precis som resten av konceptet. För att vara lite tuff tycker jag dock att en film hade räckt.”
Alhagi Njie, copywriter, King
------
”Bra film bygger oavsett genre på drama/konflikt/problem i någon form. Att då göra filmer för en kund var uppdrag är att undvika att det uppstår just problem och dessutom skapa komik genom det samma är genialiskt. En mycket oproblematisk vinnare helt enkelt.”
Markus Ahlm, byråproducent, Colony
------
”Uppfriskande med en avsändare som dramatiserar lösningen istället för problemet. Om än på ett väldigt odramatiskt sätt. Stort grattis Le Bureau!”
Janna Rydberg, creative director, Animal
------
”Det här är något så ovanligt som ett långsiktigt reklamkoncept som gång på gång fortsätter leverera riktigt bra kommunikation. Idén är ju brilliant enkel och utförandet håller toppklass. Riktigt imponerande att få ihop roliga filmer på något så tråkigt som en odramatisk berättelse. Längtar till nästa kampanj i konceptet!”
Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi
------
”Hur nervigt kan det bli när dramat uteblir? Inte alls – men däremot roligt. Ett tydligt icke-drama där charmigt spel och lite för långa pauser nog får många att både fnissa och lägga avsändaren på minnet.”
Anna Werkell, copywriter, Ingo
------
”Visar på ett smart sätt lösningen istället för problemet med ett detaljrikt och finurligt manus med superb casting. Mannen som inte har blivit påkörd är ett riktigt fynd. Guldstjärna till castaren.”
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
”Imponerande att göra så stort drama av helt odramatiska berättelser. I synnerhet Pias lagerarbetande kollega gör mig väldigt nyfiken att titta vidare och höra upplösningen på den rafflande historien. Mycket tack vare det fina skådespeleriet.”
Kalle dos Santos, art director, Nord DDB
Arbetsgrupp
Le Bureau:
Josephine Wallin Ankarstrand, AD/CD
Hjalmar Delehag, Copywriter
Claes Kjellström, Strateg
Elisabeth Philipson, Produktionsledare
Stella Blekte, Projektledare
Agnes Wahlberg, Originalare
Arbetsmiljöverket:
Ulrica Klettner, tf Kommunikationschef
Åsa Wallin, Enhetschef strategisk kommunikation
Helena Fallberg, Kommunikatör
B-Reel Films:
Sacarias Kiusalaas, Regissör
Fiffi Kjell, Producent
Rikard Åström, Executive Producer
02. ”Inget mer att säga”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: Garbergs
Kund: St1
St1 har under fler års tid varit brutalt ärliga med vad de har att erbjuda – låga priser och inget annat. Vill du ha en kopp kaffe? Glöm det!
I ”Inget mer att säga” befinner vi oss på någon slags metanivå där en entusiastisk och briljant castad försäljare ska spela in en reklamfilm. Efter argumentet om att St1 har riktigt låga priser tar det dock tvärslut. En viss tveksamhet börjar infinna sig hos säljaren men med ett subtilt ”Fortsätt!” från den spökande regissören är det bara att dra på smilbanden och höja på armarna igen, bara lite lite högre den här gången.
Så tyckte juryn:
”Det är faktiskt otroligt att jag känner feel good-känslor av en bensinmack. Men så är det. Och så får det vara. Bra ST1! Bra Garbergs!”
Alhagi Njie, copywriter, King
------
”Kul film! Jag har inget mer att säga.”
Janna Rydberg, creative director, Animal
------
”En liten karamell till film. Kenneth är så fint castad och hans märkliga kroppsspråk är svinkul. Jag hoppas man håller i det här konceptet och vågar fortsätta vara så nedtonade. Det är dumt och kul och jag gillar att ha kul så FORTSÄTT!”
Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi
------
”Svårt att inte falla för detta banala grepp. Med små nyanser och medel lyckas filmen få fram ett tydligt budskap och vara underhållande på en och samma gång. Befriande enkelt.”
Anna Werkell, copywriter, Ingo
------
”Ingen blir gladare än jag när reklam inte stjäl för mycket av ens tid. Här finns väl utnyttjade sekunder, både för produkt och publik, i en både rolig och effektiv film. Enkelhet och tydlighet premierar i alla fall jag gärna.”
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
”Ett supertydligt och roligt koncept där man blir övertygad till att hålla med, det låga priset är faktiskt allt jag behöver känna till. Och så får jag en underhållande liten tystnad!”
Kalle dos Santos, art director, Nord DDB
Arbetsgrupp
St1:
Marknadschef Erica Samuelsson
Marknad Meja Gustafsson
Marknad Mats-Ola Malmqvist
Garbergs Kommunikation:
Projektledare Joakim Landin
AD John Lundquist Coey
Copy Fredrik Sundqvist
Grafisk formgivare Rasmus Asp
Produktionsledare/byråproducent Anna Ohlsson
Filmproduktionsbolag Bleck Film:
Regissör Morten Borgestad
Exekutiv producent Sofia Swahn
Producent Samuel Hahn
03. ”Inte för alla”
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: TBWA Stockholm
Kund: Matsmart
Med stigande temperaturer och rusande matpriser har Matsmart ett erbjudande i tiden. Bolaget köper upp produkter med kort datum, som blivit felmärkta eller från stora lager och säljer dem till rabatterade priser. I ”Inte för alla”, vilket är den största kampanj bolaget genomfört, försöker de lyfta fram fördelarna med sitt erbjudande genom att peka på motsatsen. I filmen får vi följa två gäng som på olika sätt hatar att rädda planeten och dessutom är redo att betala extra för att göra det. De hatar pingviner, frisk luft och sköldpaddor – allt sånt som vi andra älskar. Juryn delade ut extra pluspoäng till de tre tennisdamernas skådespelarinsats och för att Matsmart/TBWA Stockholm valde humorns väg när de skulle kommunicera kring hållbarhet.
Så tyckte juryn:
”Kul när saker dras till sin absoluta (och mest absurda) spets. Blir det för mycket? Inte för mig iallafall. Bäst är castingen av det amerikanska housewives-gänget.”
Alhagi Njie, copywriter, King
------
”Klag är alltid kul. Extra kul är det att klaga på något så gulligt och oklagbart som pingviner och isbjörnsbebisar. Fint manus, bra castat och väl utfört.”
Janna Rydberg, creative director, Animal
------
”När det mesta som handlar om klimat är otroligt generiskt vid det här laget är det befriande oängsligt att våga skoja. Ska man få någon att lyssna på något som alla redan vet krävs det att man vågar välja nya utryck. Som bäst blir det när det som här dessutom görs med högt produktionsvärde!”
Markus Ahlm, byråproducent, Colony
------
”Vilka märkliga och roliga filmer! Jag fattade kanske inte riktigt slutklämmen men hade roligt medan jag tittade och det var himla länge sedan jag såg något med ett så eget uttryck. Sånt här vill jag se mer av!”
Christoffer Dymling, senior copywriter, M&C Saatchi
------
”Amerikansk reality-svulst på bästa sätt. Välgjort och välspelat.”
Anna Werkell, copywriter, Ingo
------
”Hög finish, fin casting och spännande ingång i det alltid aktuella ämnet miljö gör att den här, också internationellt gångbara filmen, till en uppfriskande fläk.”
Mats Udd, regissör, Slutet är nära
------
”Uppfriskande perspektiv på ett ämne så många på ett eller annat sätt pratar om. Och väldigt roligt. Vill höra fler knasiga betraktelser från det här gänget.”
Kalle dos Santos, art director, Nord DDB
Arbetsgrupp
Matsmart:
Sofia Syrén, chief marketing officer
Caroline Chalmers, head of creative
Hannes Bolin Olsson, head of marketing
TBWA Stockholm:
Elin Hjelte, art director
Ellen Marklund, copywriter
Alexander Fredlund, creative director
Fanny von Pongracz, grafisk formgivare
Matt Chapman, planner
Per Olholt, projektledare
Pernille Nylén Janze, produktionsledare
B-Reel Films:
Sacarias Kiusalaas, director
Rikard Åström, executive producer
Alexandra Malmqvist, producer
Arvid Kornstrand, DOP
Milan Rakic, set designer
Sara Edlund, stylist
Fredrika Andersson, editor
Tint / Oskar Larsson, grade
Ponytail / John Johnson, sound designer
Wille Rising, online/VFX
Max Kiusalaas, music composer