Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens film

Volvo och Forsman & Bodenfors familjedrama ger vinst i Månadens film

Volvo och Forsman & Bodenfors familjedrama ger vinst i Månadens film

Den bästa Volvokampanjen på flera år, kände juryn och delade ut förstaplatsen i Månadens film till Forsman & Bodenfors ”The Parents”. Silvret gick till Clas Ohlson och King medan bronspengen kneps av Garbergs och St1.

Publicerad: 10 November 2020, 15:02

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsVolvoGarbergsST1KingClas Ohlson

Innehåll

 

01.”The Parents”

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Volvo Cars

Under 10-talet har Göteborgsduon Volvo och Forsman & Bodenfors legat bakom några av Sveriges mest omtalade reklamfilmer. Volvo Trucks ”Epic Split” blev en global succé och på hemmaplan skrev de med Volvo Cars-konceptet ”Made by Sweden” en nationalromantisk hymn för ett nytt Sverige.

Den senaste vinnaren av Månadens film, ”The Parents”, fick en av jurymedlemmarna att utbrista: ”Det här är tillbaka till hur jävla bra Volvo var ett tag”.

I ”The Parents” kryssar skådespelarna Fares Fares och Ana Gil de Melo Nascimento genom den hinderbana som är småbarnslivet. Det köps blöjor, det slipas bordskanter, det köps blöjor, barn räddas från trappor och det köps ännu mer blöjor. Allt till tonerna av Pete Seegers ”Hard times in the mill”. Hälften hade varit nog för att bli trött, varför det är lätt att tappa fokus bakom ratten och glida över i fel fil. Då finns Volvo XC90 och XC60:s säkerhetssystem där och leder en tillbaka på rätt körbana. ”The car that looks after you, like you look after others”.

LÄS MER: Juryordförande Josefine Richards: ”En hyllning till extravarvet”

Med kampanjen bygger Volvo Cars vidare på vad som är varumärkets kärna – säkerhet. Juryn var rörande överens om att samtliga delar, från klippning och casting till historieberättande och relevans, höll högsta möjliga kvalitet. Delar av juryn tyckte att ”The Parents” är det bästa vi sett från Volvo på flera år.

Två av de kreatörer som jobbat med kampanjen är Sophia Lindholm och Nicolas Düfke, kreatörsveteraner men båda relativa nykomlingar till Volvo givet den över 25 år långa kundrelationen. De berättar att ansatsen var att med både värme och humor visa att Volvo förstår att föräldraskapet är ett arbete som aldrig slutar, och att det inte är konstigt om man som förälder stundtals tappar fokus.

– Den moderna familjebilen behöver vara mer än bara ett stort bagageutrymme. Den behöver förstå alla delar av familjelivet och skydda dig när du behöver det, säger Nicholas Düfke.

Alltsomoftast spelar Volvo in sina globala kampanjer på andra platser i världen än i Sverige, men i våras var det som känt andra spelregler och då blev skådeplatsen Stockholm.

– Det är klart det var lite småknepigt med alla restriktioner men jag tycker att vi och New Land under förutsättningarna fick till en oerhört proffsig produktion, säger Sophia Lindholm.

Skådespelarduon Fares Fares och Ana Gil de Melo Nascimento har båda färsk erfarenhet av småbarn, vilket underlättade i gestaltningen av föräldrarna.

– Det är en enorm tillgång att jobba med så duktiga skådisar. Det svåraste för oss var att försöka regissera de två 1,5-åringarna. Det blir inte alltid som man tänkt sig, men oftast blir det något som är minst lika bra, säger Nicholas Düfke.

Både Sophia Lindholm och Nicholas Düfke understryker hur mycket de uppskattar att jobba med en kund som enligt dem inte är rädd för att visa att verkligheten inte alltid är perfekt.

– I reklam är det ofta bara de perfekta barnfamiljerna som får ta plats. Den här kampanjen handlar snarare om att vi alla är människor och att olyckor inte bara uppstår i samband med rattonykterhet eller slarv. Även de mest fantastiska och ansvarstagande föräldrar kan ibland vara trötta föräldrar, säger Sophia Lindholm.

Arbetsgrupp

Volvo Cars: Holger Pegelow, Katarina Adamson, Louise Ahlström

Agency: Forsman & Bodenfors

Art Directors: Sophia Lindholm, Karl Risenfors, Leo Dal

Copywriters: Hampus Elfström, Nicholas Düfke

Client Director: Magnus Wretblad, Jerk Zander

Account Executive: Katarina Klofsten, Ewa Edlund

Agency Producer: Lena Sellman

Music Supervisor:

PR: Bjarne Darwall

Planner: Daniel Sjöstrand

Artwork: Martin Joelsson

Web design: F&B Inhouse
Mediebyrå: Mindshare

Produktionsbolag: New land

Niclas Larsson, regissör
Producenter: Joel Rostmark, Adam Holmström

Linus Sandgren, D.O.P

Denise Östholm, stylist

Grade: Sofie Borup, Company 3
Post-produktion: Chimney

Ellinor Nilsson, sound design

Fotograf: Patrik Johäll

Musik: ”Hard times in the mill” av Pete Seeger

Så tyckte juryn:

I juryn i år har vi sett många filmer som antingen har en väldigt bra idé eller väldigt bra hantverk. Men det är tyvärr alltför sällan vi sett idéer som förhöjs så tydligt av sitt hantverk, och summan av delarna verkligen blir något större tillsammans. En toppenfilm för Volvo som kombinerar humor, igenkänning, en nypa svenskt vemod och visuell poesi, som alla snurrar som ett hypersnabbt elektronmoln runt en stabil varumärkeskärna av säkerhet.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

-------

Roligt att se en liten utveckling av Volvos koncept, med en mer lekfull klippning, bildspråk, storyline och humoristiska detaljer som fångas upp i ett hektiskt uppvardagsliv. Bra balanserat mellan vardag och allvaret och hur snabbt livet kan ändras och ryckas ifrån oss. Även denna månad en vinnare med ett starkt musikspår! 

Tilde Franzén, vd/executive producer, Giants & Toys

------

En av årets hittills bästa filmer, och kanske den starkaste som gjorts för Volvo sedan...Zlatan? I ”The Parents” har man hittat den perfekta kombon av dåtidens varma, medmänskliga Volvo, med nutida Volvos vackra bildspråk och magiska estetik. Älskar allt med denna film. Inspirerande!

Maria Fridman, art director, B-Reel

------

Skådespeleriet, de snabba och uppspeedade klippen och musiken på det! Det här är grymt bra. En både nyskapande och tankeväckande berättelse om säkerhet.

Hampus Mattsson, copywriter, ANR BBDO

------

Medverkade vid mötet gjorde även Kalle Widgren, Filip Lindquist och Terese Andrén

02.”Älskade trotjänare”

Byrå: King
Kund: Clas Ohlson

Clas Ohlson siktar på att bli butiken för hela hemmet. I höstens kampanj ”Älskade trotjänare” vill man visa det genom att balansera en varumärkesbyggande berättelse med en slutkläm och lösning i form av en produkt. 

Föräldrar är alltför medvetna om att det inte bara är att ge en ny leksak till sitt barn om favoriten gått sönder eller försvunnit. Då kan det vara bra att ha tillgång till ett reparationskit, i fall olyckan skulle vara framme. I ”Älskade trotjänare” är olyckan för en blå och lite skraltig docka framme mer ofta än sällan, trots det vaknar den upp hel igen varje morgon. Slutscenen visar vem som egentligen är Jesus bakom dockans återkommande Lazarosuppståndelse.

Arbetsgrupp

Clas Ohlson:

Anna Drysén, uppdragsgivare
King:

Christoffer Dymling, creative director/copywriter
Jesper Stein, art director
Peter Preisler, projektleder
Katarina Bäcklund, produktionsledare
Per Wilson, planner
Frank Hollingworth, creative director
Sunit Mehrotra, kundansvarig
Produktionsbolag: Bleck Film

Tobias Granström, regissör
Lars Nordenson, producent
Pål Åsberg, exekutiv producent

Jallo Faber, filmfotograf
Elsa Fischer, costume designer
Tobias Granström, klippare

Markus Ahlm, byråproducent, Colony
Erik Lindahl, online grade finishing, Colony
Joel Bringmark, online, Colony
Set Design: Wilda Winclair
Grade: Julian Alary
Sound: Plop
VFX: Copenhagen VFX/Colony

Så tyckte juryn:

En smart kombo av idé och produkt som landar i en solid film, och förstärker en ny tydlig riktning för Clas Ohlson. Får dock erkänna att den lila trolldockan som spelar huvudrollen i filmen fyllde mig med något slags oklar Uncanny Valley-panik. En leksak som bara barn kan älska, kanske.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

------

Lekfull och medryckande med tydlig koppling till kund och slutbudskap. Väldigt fint hantverk och scenografi rakt egendom och roligt att dom använder en leksak som inte är den klassiska söta nallen. 

Tilde Franzén, vd/executive producer, Giants & Toys

------

En lekfull och charmig film där man varit både modig och smart i valet av den fula dockan vars blå kalufs etsar sig fast på näthinnan. 

Maria Fridman, art director, B-Reel

------

Väldigt charmig film med snyggt foto. Inåkningarna och närbilderna får en verkligen att känna med det lilla leksakstrollet. Och vilken bra grej med reparations-kit!

Hampus Mattsson, copywriter, ANR BBDO

-----

Medverkade vid mötet gjorde även Kalle Widgren, Filip Lindquist och Terese Andrén

03. ”Björnen”

Byrå: Garbergs
Kund: St1

Ibland sitter det geniala i det enkla och icke påkostade. I Garbergs senaste kampanj för St1, bensinstationen utan personal, använder de sig av en lättigenkänlig scen med en kvinna jagad genom skogen av en björn. Mellan träden ser hon räddningen genom en glimt av en bensinstation. Äntligen! Till hennes besvikelse blir jakten på räddning längre än så, för St1 har ju bara obemannade mackar. Ett smart sätt att vända vad vissa skulle anse vara en svaghet till en styrka, tyckte juryn.

Arbetsgrupp

St1:

Erica Samuelsson, marknadschef
Mats-Ola Malmqvist, marknadsförare
Faisal Ouahid, marknadsförare

Garbergs:

Joakim Landin, projektledare
Fredrik Sundqvist, copywriter
John John Lundquist Coey, art director
Annika Witkowska, byråproducent
Anna Ohlsson, produktionsledare
Rasmus Asp, produktionsledare

Produktionsbolag: Madre
Kalle Breitholts, regissör
Jenny Phil, producent
Cornelia Opitz, produktionsledare

Så tyckte juryn:

En enkel men fin film för ST1 som fortsätter göra en potentiell svaghet till en tydlig styrka, och förhöjs av roliga detaljer. Kul, helt enkelt.

Karl Wikström, kreativ strateg, Åkestam Holst

------

Känns enkel och effektfull med en tydlig koppling till användaren och bekant slutbild som knyter ihop alla spottar. Intressant utveckling av konceptet där dom istället för som tidigare lyfter fram fördelarna med en obemannad mack och nu istället lyfter dom eventuella nackdelarna.

Tilde Franzén, vd/executive producer, Giants & Toys

------

En liten kul historia som lyfts av sin tafatta B-films estetik. För mig gör repliken i slutet hela filmen.

Maria Fridman, art director, B-Reel

------

Medverkade vid mötet gjorde även Kalle Widgren, Filip Lindquist och Terese Andrén.

Thomas Nilsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.