söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Adidas ramadankampanj fick juryn på fall: ”Okunskap leder till rädsla”

Inför ramadan ställs många muslimer inför ett dilemma: Att fortsätta träna och bryta fastan eller att fasta och strunta i träningen. Den insikten blev till en kampanj för Adidas – som Obeya vinner guld för i Månadens idé.

Publicerad: 1 juni 2023, 12:00

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjObeyaCanan YasarAdidasOatlyReklamKampanjPR-kampanjReklamkampanj

Adidas lanserade en stor kampanj under ramadan.

Foto: Adidas

Innehåll

1. Från soluppgång till solnedgång

Byrå: Obeya
Kund: Adidas

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Trots att nästan tio procent av Sveriges befolkning är muslimer är ramadan fortfarande ett känsligt ämne att prata om. Och de få tillfällen som varumärken vågar kommunicera kring ramadan är ofta med fokus på mat och firande. Att avstå från mat och dryck under dygnets ljusa timmar kan vara utmanande för personer som är fysiskt aktiva, framförallt för att det saknas information och inspiration för hur man kan lägga upp träningen under ramadan. Flera fysiskt aktiva muslimer ställs inför ett val inför ramadan; att fortsätta träna och välja bort fastan eller att fasta och välja bort träningen.

– Adidas ringde på dörren och sa: vi har en idé om att göra något för att hjälpa folk fasta och träna under ramadan. Och på den vägen är det, säger Canan Yasar creative director på byrån.

Varför tror du att få annonsörer kommunicerar om ramadan?
– Jag tror att det handlar om okunskap. Vi utgår ofta från oss själva och ramadan är en högtid inte så många har firat i Sverige. Och okunskap bidrar ofta till rädsla. Därför behöver vi höja vår kunskap om fler grupper i samhället. Lära känna fler och jobba med insiktsarbetet. När vi väl har gjort det blir det inte längre vi och dem och man är tryggare med att kunna genomföra och stå för den här typen av kampanjer.

Vilken typ av annonsörer kan kommunicera om ramadan?
– Om man år efter år lyckas komma på mängder av kampanjer kopplat till andra religiösa högtider så kan man även göra det här. Oavsett vilken annonsör man är. Däremot är det viktigt att vara påläst och göra relevant kommunikation.

Canan Yasar berättar att man i insiktsarbetet kommit fram till att fasta och träning har mycket gemensamt: Båda kräver viljestyrka och beslutsamhet och att hålla i och hålla ut.

– Alla ser olika på fasta och träning – så med vår kampanj ville vi gräva vidare i vad som händer i huvudet på de som väljer att träna under fastemånaden. Vad betyder det för dem? Hur går de tillväga? Vad tänker de på? Hur förblir de motiverade? Genom individuella berättelser från en mängd olika profiler från hela Sverige ville vi lyfta fram människor som tränar medan de fastar under ramadan och därigenom inspirera andra.

Återkommer den nästa år?
– Något blir det absolut!

Hur har den tagits emot?
– Över förväntan! Vi har varit överväldigade av den positiva respons vi fått, framför allt från människor runt om i landet som äntligen sett sig sedda! Kampanjen har även fått internationell spridning.

Arbetsgrupp

Adidas:
Redwan Hossain, Brand Comms Manager
Henrik Hallberg, Senior Manager PR & Newsroom
Annahita Mojarrad, Brand Comms Manager
Karolina Lander, PR & Culture Marketing Manager

Obeya:
Canan Yasar, Creative Director
Linda Burrill, Projekt- och produktionsledare
Maria Hazard, PR-strateg
Jakob Merlenius, PR-konsult
Lovisa Ström, PR-konsult
Melinda Grothén, Grafisk designer
Lallo Darbo, PR-konsult
Said Can PR-assistent

2. Spam by Oatly!

Byrå: Oatly Department of Mind Control
Kund: Oatly Department of Mind Control

Spam by Oatly.

Foto: Oatly

Alla seriösa företag bör väl ha ett nyhetsbrev, resonerade Oatly. Därför bestämde de sig för att lansera ett. I sitt inskick till tävlingen beskriver de tonaliteten:

"Det är dock mer av motsatsen till seriöst, för helt ärligt, vem är genuint intresserad av seriös havredryck förutom möjligtvis när det kommer till att dricka det? Och för att sätta ribban direkt och inte ge någon missvisande förhoppningar om innehållet döpte vi det till SPAM BY OATLY".

Nyhetsbrevet lanserades med en stor global kampanj. Förutom i Sveriges största städer syntes kampanjen även i New York, London, Berlin, Helsingfors, Amsterdam och Köpenhamn.

Arbetsgrupp

Creditlista
Client: Oatly
Agency: Oatly Department of Mind Control Title: Spam By Oatly
Executive Creative Director: Martin Ringqvist Creative Director: Kevin Lynch
Art Director: Julius Tuvenvall
Copywriter: Ida Backman
Project Manager: Antje Dittmann
Project Manager UK: Rob Godfrey
Project Manager DACH: Ivana Medo Project Manager USA: Melanie Geng Digital Project Manager: Marcus Holmqvist Production Manager: Patrik Danroth
Social Content Planning Lead: Anni Tjebbes
Paid Social & Digital Media Lead: Catalina Östrell Graphic Designer: Kristoffer Hiller
Digital Designer: Katri Hansson
PR Strategist: Tim Knight
Global Media Director: Sarah Sutton
Media Strategist: Sheena Pun
Event Project Manager: Tina Johansson
Event Project Manager: Säde Viitanen
Event Project Manager: Sophie Jensen
Media Agency: PHD

3. Guldäggsbettet

Byrå: Perfect Fools
Kund: KOMM

Foto: Perfect Fools

Guldäggsbettet började med en enkel tanke: vad händer om man tar gissandet och bettandet som redan sker internt hos landets byråer, kommunikationsavdelningar och inhousekontor inför Guldägget, och lyfter fram det, gör det officiellt.

På så sätt ville Komm med hjälp av Perfect Fools skapa ett naturligt och lustfyllt sätt att lyfta upp Guldäggscasen.

Arbetsgrupp

Perfecr Fools:
ECD: Klas Lusth
CD: Nayeli Kremb
AD: Karl Nord
Copy: Daniel Berg
Producer: Cattis Donatello
Designers: Evelina Lindahl, Linnéa Andersson
Developer: Stefan Lagergren

KOMM:
VD: Linda Nilsson
Projektledare: Josephine Frigge


Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev