Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Bilsäkerhet vann över isolerad ö

Bilsäkerhet vann över isolerad ö

Forsman & Bodenfors Volvokampanj A million more kammar hem förstaplatsen i senaste omgången av Månadens Idé. Detta efter en tajt strid med tvåan The Isolated Cinema.

Publicerad: 6 maj 2021, 12:07

Ämnen i artikeln:

StendahlsForsman & Bodenfors

Innehåll

 

1. A million more

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Volvo Cars

När Volvo introducerade trepunktsbältet 1959 fick de massiv kritik. Det var dumt, otäckt och inskränkte mänskliga rättigheter, enligt kritikerna. 

Fast forward till 2021. Insikten: Reaktionerna har en del gemensamt med de som riktats mot Volvos säkerhetsfunktioner speed cap och driver facing-cameras.

För att påminna om att nya tankar ofta är kontroversiella lät Volvo och Forsman & Bodenfors människor som överlevt en bilkrock läsa upp kritik mot just säkerhetsbältet innan de berättar om hur uppfinningen från 1951 faktiskt räddade deras liv.

Karl Risenfors, art director på Forsman & Bodenfors, berättar att insikten om att även trepunktsbältet fick massiv kritik var något som Volvo själva nämnde vid presseventet för de nya säkerhetsfunktionerna speed cap och driver facing-cameras.

– Sen började vi gräva i det, och hittade massa material att utgå från, säger Karl Risenfors.

De människor som berättar om de krockar de varit med om kommer från runtom i världen. Hur har ni jobbat med (och hittat) de som berättar om sina erfarenheter i videorna?
– Volvo har ett omfattande register med människor som överlevt krockar i deras bilar, så vi kunde börja där. Men eftersom säkerhetsbältet sitter i alla bilar, inte bara Volvos, så ville vi även ha med människor som räddats av bältet i andra bilar. Så här krävdes en omfattande och lång klassisk castingprocess, både via agentur och street casting. Och att hitta folk från hela världen till en produktion i Sverige mitt under en pandemi var minst sagt utmanande. Men det löste sig till slut! 

LÄS ÄVEN: Krönika från ordförande Frank Hollingworth om hur jävligt flinka administratörer kan briljera med aktiebolaget copycat

Av idéns natur ligger kampanjens fokus framför allt på trepunktsbältet. De nya säkerhetsfunktionerna exponeras, men för att hämta hem budskapet.

Hur har ni resonerat kring balansen här?
– Idén bygger ju på att säkerhetsbältet, som räddat över en miljon liv, kritiserades hårt i början. Och nu släpper Volvo en mängd nya säkerhetsinnovationer som ska bidra till att rädda ytterligare en miljon liv. Innovationer som inte är helt okontroversiella, en kamera inne i bilen och en hastighetsgräns på bilarna. Men även om man vet att båda kommer mötas av kritik så gör man det för att människors säkerhet går först. Att jämföra något så universellt som säkerhetsbältet med driver facing camera och speed cap kanske låter drastiskt, men faktum är att just distraherade förare och fortkörning är två av de främsta orsakerna till olyckor i dag.

Ni vann över The Isolated Cinema, som faktiskt låg etta efter förhandsröstningen men som ni sedan efter diskussioner och själva mötets röstning bräckte. Vad har ni för tankar kring detta?
– The Isolated Cinema är en fantastisk kampanj, så vi kan inte annat än att vara ödmjuka och stolta inför det faktum att juryn resonerade som dom gjorde. 

Volvo Cars och ni lyckas ju gång på annan göra marknadsföring som slår igenom stort, detta inom ett segment som annars är väldigt generisk beträffande marknadsföringen. Vad ser ni själva som den viktigaste anledningen till de ständiga genomslagen?
– Det viktigaste är att alltid utgå från en stark, mänsklig insikt. Något som människor kan relatera till. Och sen alltid hålla högsta nivå vad gäller både idéhöjd och själva hantverket. 

Så tyckte juryn:

Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors: Inte nog med att det där förbannade AIK har den mäktigaste låten. De har också Allsvenskans smartaste kampanj för att sälja säsongskort som man sedan inte får använda.

Richard Baynham, creative director på Ingo: Att bemöta människors rädsla för ny teknik och förändring med ett historiskt perspektiv känns både intressant, relevant och starkt. 10 poäng till Forsman och Volvo.

 

Arbetsgrupp:

Advertiser: Volvo Car Corporation

Louise Ahlström – Campaign Manager

Andreas Malm – Global CMO

Mike Johnstone – Global Brand

Agustín Soriano – Global Brand Strategy

Auste Skrupskyte – Creative Strategy

 

Art Directors: Sophia Lindholm, Karl Risenfors, Leo Dal, Johan Eghammer

Copywriters: Hampus Elfström, Nicholas Düfke, Rob Hirst-Hermans

Client Director: Magnus Wretblad

Account Executive: Ewa Edlund, Katarina Klofsten

Agency Producer: Anna Junker Lundin

PR Strategist: Bjarne Darwall

Planner: Daniel Sjöstrand

Digital Strategist: Peter Gaudiano

Web Design: F&B Inhouse

Artwork: Martin Joelsson, Christian Sundén

 

Media Agency: Mindshare

 

Director: Laerke Herthoni

Producer: Kalle Wettre

Production Company: New Land

D.O.P: Mattias Rudh

Executive Producer: Sophie Tamm Christensen

Stylist: Johanna Borggren

Production Designer: Catharina Nyqvist

Editor: Johan Söderberg, Miguel Angel

Grade: Joakim Rissveds

Sound Design: Adrian Aurelius, Ballad

Online: Peter Törnestam, Chimney

 

STILLS:

Photographer: Mattias Rudh

 

MUSIC:

Song title: A Million More

Composer & Artist: Jacob Mühlrad

Copyist: Frej Wedlund

Piano: Markus Jägerstedt

Strings: Erik Arvinder, Andrej Power, Albin Uusijärvi, Riikka Repo

Engineer: Mickey Hurcombe

Produced by: Markus Jägerstedt

Music Supervisor: André Brink, Universal Music Publishing

Published by: Universal Music Publishing

2. The Isolated Cinema

Byrå: Stendahls
Kund: Göteborg Filmfestival

Hur skapar man uppmärksamhet för ännu ett digitalt event när allt annat redan är digitalt, under ett pandemiår som detta?

Istället för att se isoleringens effekter som ett problem valde filmfestivalen att omfamna dem och när festivaltemat ”sociala distanser” lanserades hösten 2020, lanserades även The Isolated Cinema. En isolerad biograf längst ut i havsbandet på en av Sveriges kargaste, mest vindpinade och utsatta platser. Pater Noster.

Filmfestivalen utmanade internationellt om att ansöka om det enda festivalpasset tillgängligt för The Isolated Cinema. 12 000 ansökningar från hela världen senare sattes akutsjuksköterskan Lisa Enroth i land vid Pater Noster för att spendera sju dagar i total isolering. Ingen telefon. Ingen familj. Inga vänner. Bara havet och 60 filmpremiärer.

Kampanjen fick stor internationell spridning.

Så tyckte juryn:

Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors: Det här är helt enkelt en väldigt bra och engagerande idé för en filmfestival på västkusten som plötsligt inte kan ta emot någon publik. Det är nästan så att de lyckats vända festivalens största minus till ett plus.

Richard Baynham, creative director på Ingo: Ett snyggt sätt att få folk att prata om filmfestivalen i en tid då förutsättningarna för det var sämre än någonsin.

Åsa Sohl, business development & innovation på Scream: Innovativt och nytt grepp som de verkligen tog hela vägen, snyggt producerat och det gav effekt vilket ju är viktigt. Det gjorde mig nyfiken och intresserad både inför och även när personen satt isolerad på ön.

 

Arbetsgrupp:

Agency: Stendahls

Martin Cedergren, chief creative officer

Alexander Skoglund, art director

Eva Råberg, copywriter

Peter Ohlsson, account director

Ruben Widin Dahlström, intern copywriter

Daniel Fasth, intern art director

 

Film production: Is This It & Tussilago

John Boisen & Björn Fävremark, directors

Robert Danielsson & Theo Gabay, producers

Julia Forssell, actress

Fredrik Sellergren, DOP

Hannes Johansson, focus puller

Adam Hinsch, drone operator

Jonas Gramming, VFX supervisor

Marcus Holst & Eric Ljunglöf, VFX artist

Jakob Sundström, storyboard

BF/C, soundtrack

Andreas Mellkvist, sound design

 

Key still visual:

Studio Mint, retouch

Henrik Trygg, photographer

 

PR: Manifest PR

Annika Svahn, PR strategist

Johanna Svantesson, PR strategist

 

Client: Göteborg Film Festival

Karl Svedung, head of marketing

Andreas Degerhammar, head of communications

Nanna Jamshidi, press coordinator

Anton Romanus, project manager Isolated Cinema

Linda Gester, inhouse web editor

Erik Toresson Hellqvist, inhouse production manager

Johanna Wingstrand, inhouse copywriter

Jussi Öhrvall, inhouse art director

3. Vi e AIK

Byrå: POST
Kund: AIK Fotboll

Att köpa ett icke återbetalningsbart årskort till den allsvenska säsongen 2021, ett år då det är ytterst osäkert om publik kommer att tillåtas, är en solidaridetshandling. En insats som avgör hur AIK Fotboll har möjlighet att vara livskraftiga på lång och kort sikt.

Givet detta var det en självklarhet att sätta supportrarna, snarare än spelarna, i fokus för kampanjen VI E AIK (efter AIK Fotbolls inmarschlåt).

För att visa i handling att supportrarnas närvaro på läktarna är saknad valde vi att resa ett monument över alla årskortsköpare. En monolit av svart granit med tusentals namn graverade kommer att placeras i mitten av lagets omklädningsrum, platsen där spelare och ledare samlas i ring för att tillsammans hämta kraft innan match, i halvtid och efter slutsignalen. Monoliten placerades där för att påminna om supportrarnas närvaro även om de inte kan eller får vara på läktarna.

För att ytterligare förstärka detta valde AIK:s spelartrupp att bära supporternamn på ryggen under premiärmatchen snarare än sina egna. Varje dag fram till den allsvenska premiären presenterades spelarna med sina nya supporternamn.

Så tyckte juryn:

Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors: Inte nog med att det där förbannade AIK har den mäktigaste låten. De har också Allsvenskans smartaste kampanj för att sälja säsongskort som man sedan inte får använda.

Richard Baynham, creative director på Ingo: Att få fans att köpa årskort utan att få gå på en enda match är såklart inte en enkel uppgift. Personligen gillade jag fansens namn på tröjorna mest i den här idén. Monumentet i omklädningsrummet känns lite pliktskyldig och rör till kampanjen en smula.

Arbetsgrupp:

AIK Fotboll (beställare)

Fredrik Söderberg, Vice Klubbdirektör

Tobias Larsson, Kommunikationschef

Olle Östman, Kommunikatör

Andrius Vaskevicius, Grafisk formgivare

Jakob Odmark, Biljettansvarig

 

Post (reklambyrå)

Patrik Sundberg, Projektledare

Viktoria Löwkrantz, Produktionsledare

Viktor Bolin, Creative Director

Sara Brandin, Art Director

Jesper Zerman, fotograf

Oskar Rising – RBLS, retush

Christian Gardö – RBLS, retush

 

VE-Sten

Patrik Karlsson, arbetsledare stenproduktion

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News