Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Glöm kyrkan! Nu kammar Donkens burgarbröllop hem guld

Glöm kyrkan! Nu kammar Donkens burgarbröllop hem guld

Gifta sig i en drive in? Varför inte. Tilltaget faller juryn för Månadens idé i smaken då de belönar Nord DDB och McDonald's ett guld för McDrive Thru Wedding.

Publicerad: 14 november 2022, 10:14

Ämnen i artikeln:

McDonaldsNyheter

Innehåll

 

01. McDrive Thru Wedding

Byrå: Nord DDB
Kund: Mc Donald's

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Efter pandemin är det svårt att boka lokal och vigselförrättare för bröllopssugna, då köerna blivit långa. Det gäller förstås framför allt Stockholm, där Stadshuset var uppbokad i sex månader framåt. 

McDonald's ville erbjuda en lösning på det problemet. Under en lördag i somras valde man därför att göra om sin drive in till en bröllopsmottagning. 60 personer svängde förbi McDonald's i Nacka.

– Det pratades en del om att Stadshuset var fullbokat när vi fick briefen. Och eftersom en vigsel där tar i snitt 5 minuter kom vi rätt snabbt in på McDonald’s vision om att underlätta livet för folk. De har ju hela system för att allting ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Så kändes kittlande att effektivisera vigselceremonin, säger Jacqueline Hellstedt och Sofia Nordström, copywriter och art director på Nord DDB.

Ni adderade menyn Giftermålet. Berätta om tankarna bakom den?
– Bröllopsplanering kan vara jobbigt. Tror att många skulle vilja få både vigsel och bröllopsmiddag i en beställning, så blev naturligt att lägga till det på menyn då vi trots allt är på en av världens populäraste restauranger. 

Det finns ju en risk här att folk inte vill gifta sig hos McDonald's. Hur jobbade ni för att säkerställa att folk faktiskt skulle utnyttja kampanjen?
Dels hade vi en modig kund som vågade tro på idén. Sedan skapade vi ett klassiskt event på Facebook för att få en uppfattning om hur många som var intresserade. Vilket visade sig vara många fler än vi vågat hoppas på. Men vi fångade ändå upp några par som anmälde sig och kommenterade för att vara helt säkra på att de skulle komma.

Vad gav detta för effekt utanför att de vigda paren handlade hos McDonald's?
– Uppmärksamheten kring vigseln var faktiskt över förväntan. Det skrevs om den i både svensk och utländsk press vilket i sin tur har lett till en förtjänad medieräckvidd på över tio miljoner. Expressen TV pratade om det, par som hade gift sig dök upp under prime time i Nyhetsmorgon och hundratals inlägg på sociala medier vittnade om att det blev en riktigt lyckad dag. Men den finaste effekten i våra ögon var att en av de 60 personer som gifte sig burgerligt faktiskt friade efter att ha hört vår radioannons! 

Varför ska en hamburgerkedja agera vigselarrangör?
– Varför inte? 

Kampanjen fick 7,5 miljoner kronor i förtjänad räckvidd.

LÄS OCKSÅ: Alex Bogusky och supermodellen

Så tyckte juryn

Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily: Detta initiativ andas verkligen Donken i alla detaljer. Inget bjäfs, bara äktenskap. Och det är ju därför det blir så kul och bra på riktigt.

Paul Martinsson, sr copywriter & creative lead på Animal: Charmig aktivering där detaljerna sitter som en McFlurry efter maten. Giftermål-boxen, vigselbeviset, drive-in luckan etc. lyfter idén (saknade dock läskmuggar dinglandes efter några nygiftas bil när de lämnar drive-thru’n). En kampanj som får mig att gilla McDonalds lite mer. 

Annika Frankel, grundare Birde & Frankel: En älskar ju ordvitsar! Och ett varumärke så älskat att det för många känns som en bra plats att viga sig på är värt ett förstapris. 

Arbetsgrupp

NORD DDB 

CCO/CEO Andreas Dahlqvist

Senior Client Director Jens Welin

Client Director Jeanette Ytterman

Client Manager Alicia Hellqvist

Creative Lead Joel Ekstrand & Petter Dixelius

Art Director Sofia Nordström

Copywriter Jaqueline Hellstedt

Creative Producer Ludwig Bile

Client Director & Strategy Lead Jesper Andersson

Designer Daniel Liljas & Fredrik Kjellström

Animation/film Designer Patrik Cederlind

Print Production Manager Anna Lisspers

Community Manager Emmy Björkman

Social Media Strategist Sara Dastory

Social Media & Content Creative Mirjana Stanicis & Mira Ekman

PR Frida Rosenqvist

 

McDonald's 

Marketing Director Staffan Ekstam

Brand Manager Susanne Rydjer

Digital Campaign Manager Johan Tennbäck

 

Söderbergs Agentur 

Photographer Erik Djurklou

 

The Scenery Eventbyrå

OMD Sweden Mediabyrå

Prime Weber Shandwick PR-byrå

02. Table Hockey Turnaround

Table Hockey Turnaround.

Foto: Kampanjbild.

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Svenska Spel

Svenska Spel har tillsammans med Forsman & Bodenfors tagit fram världens första damfigurer till bordshockeyspel. Att på ett nyskapande sätt visa att Svenska Spel nu gör sin största satsning någonsin för jämställdhet inom ishockey.

Så tyckte juryn

Paul Martinsson, sr copywriter & creative lead på Animal: Tydlig insikt. Tydlig idé. Bra genomfört. Pluspoäng för den nostalgiska magvärmen som bordshockeyn frambringade. Dessutom relevant för Svenska Spel. Alla rätt kan tyckas, men ändå är det nåt som saknas för mig… 

Annika Frankel, grundare Birde & Frankel: Fyndig liten uppdatering (frisyren) för att en viktig stor fråga (jämlik sport).  

Arbetsgrupp

Linda Lundgren, Art Director F&B Daily

Andrea Sundströn, Copywriter Forsman&Bodenfors

Camilla Tengborg, Designer F&B Daily

Helena Wård, Strateg Forsman&Bodenfors

Cecilia Ross, Projektledare F&B Daily

Katarina Wredmark, Produktionsledare F&B Daily

03. Växtbaserat längs vägen

Byrå: Perfect Fools
Kund: Jureskogs

Glöm utetavlorna.

Stortavlor på motorvägarna kan vara effektiva i att få bilarna att svänga av. Men det har också gått inflation i dem. Perfect Fools innoverar medievalet när de använder ensilagebalar som reklampelare. Som har formen av en hamburgare men som är 100 procent växtbaserad.

Så tyckte juryn

Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily: Snabb, enkel och liksom dumkul idé som, så att säga, ”går igenom vindrutan”. Det skeva utförandet kanske är en tanke i sig?

Paul Martinsson, sr copywriter & creative lead på Animal: Alla i juryn höll med om idéns kvaliteter. Det är hypersnabb, relevant och kreativ utomhus, som ställer andra snabbmats-restaurangers motorvägsreklam i skamvrån. Alla i juryn var också eniga i hur fult allt är. Estetisk fyllemat.

Annika Frankel, grundare Birde & Frankel: Det är inte vackert, men det sticker ut!

Arbetsgrupp

Karl Nord, Art Director

Jeremy Phang, Art Director

Petter Esbjörnsson, Copywriter

Desiré Engström, Copywriter

Amit Raab, Projektledare

Uppdragsgivare Jureskogs: Anna Ringborg

Yasmine Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev