Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Gummistöveln av guld – ger andra raka segern för Forsman & Bodenfors

Gummistöveln av guld – ger andra raka segern för Forsman & Bodenfors

En gummistövel placerar Forsman & Bodenfors överst på pallplatsen i 2021 års sista omgång av månadens idé.

Publicerad: 21 januari 2022, 08:56


Innehåll

1. Sea Level Re-Boot

Byrå: F&B
Kund: Tretorn

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Havsnivån kommer att stiga med 26 centimeter till 2050, enligt IPCC. Utifrån den insikten utformade Tretorn och Forsman & Bodenfors en mätsticka på Tretorns mest ikoniska produkt: Gummistöveln.

Detta ska uppmärksamma det hållbarhetsarbete som Tretorn sysslar med.

– Klimatkrisen blir alltmer akut. Men det är svårt att fullt ut förstå konsekvenserna av något som kommer hända om tio, tjugo eller femtio år. Tillsammans med Tretorn ville vi synliggöra effekterna av den globala uppvärmningen och samtidigt berätta om företagets progressiva miljöarbete. Så vi gjorde en stövel som slutar fungera 2050, säger Pontus Caresten Lychou, copywriter på Forsman & Bodenfors

Varför ska ett varumärke som Tretorn uppmärksamma klimathotet?
– Alla varumärken behöver uppmärksamma klimathotet, inte minst de som tillverkar kläder och skor. I Tretorns fall är det enkelt, eftersom de faktiskt förändrar sin produkt. Från och med vårkollektionen 2022 är alla deras gummistövlar tillverkade av certifierat naturgummi och återvunnet material, säger Staffan Lamm, art director på Forsman & Bodenfors.

Hur har ni gjort för att nå ut med informationen om vad mätstickan tillför intill produkten?
– Produkten såldes enbart online, där det var tydligt att stöveln hade en unik design och att vinsten gick till Sea Life Trust. Fokus för kampanjen var organisk pr och nyheten blev omskriven i bland annat Vogue, Glamour och kinesiska magasinet Sohu, med en total räckvidd på över 74 miljoner. 

Sea Level Re-Boot har tidigare prisats i Månadens design.

Så tyckte juryn

Christina Knight, executive creative director och grundare / Mad Women Academy: Miljöapati är en vanlig, mänsklig reaktion på överväldigande klimat- och miljöhot. Gummistövlarna är därmed ett fräscht, smart och konkret sätt att kommunicera detta ’jobbiga’ på - genom en fysisk, tydlig manifestation som väcker nyfikenhet och fungerar som ’conversation starter’. Smart idé; snyggt paketerat.

 

Arbetsgrupp Sea Level Re-Boot

Client: Malin Cleverdal

Art Director: Staffan Lamm

Copywriter: Pontus Caresten Lychou

Designer: Martin Joelsson

Account Director: Greger Andersson

Account Executive: Sofie Bengtsson

PR Strategist: Bjarne Darwall, Jade Deconzac Mbay

Planner: Maria Hallenborg

Production Company: Superstudio

2. Football Lowlights

Byrå: Post
Kund: AIK

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Det är inte ovanligt att fotbollssupportrar konsumerar myscontent dagen efter en seger i form av highlights. AIK Fotboll använde det fenomenet för att lyfta hat och mobbning, dokumenterade i klubbens incidentrapporter.

Christina Knight, executive creative director och grundare / Mad Women Academy: Otroligt effektivt sätt att adressera och kommunicera ett svårt, viktigt ämne - skruvat som Beckham träffade det rakt i magen och gjorde jobbet.

 

Arbetsgrupp Football Lowlights

Post

Patrik Sundberg – Projektledare

Viktor Bolin – Creative Director

Viktoria Löwkrantz – Produktionsledare och PR

Miquel Gallardo – Art Director

Sara Brandin – Art Director

Carl Stuchly – Copywriter

Max Mohlin – Junior Copywriter

Erik Lokind - Video Editor (Spoon)

 

AIK Fotboll

Fredrik Söderberg – TF Klubbdirektör

Max Bergander – Värdegrundsansvarig

Tobias Larsson - Kommunikationschef

Olle Östman – Grafiker & kommunikatör

Filip Wiklund - Kommunikatör

 

BenQ Nordic

Petter Adolfsson – Marketing and communications manager

discovery+

Niklas Jarelind – Kommentator

3. Banklingo: Plugin

Byrå: Nordax
Kund: Nordax

BankLingo är ett plugin för Google Chrome som översätter krångliga banktermer till enkel svenska och till Sveriges fem största språk. Detta initiativ ska hjälpa Nordax bli en mer inkluderande bank och demokratisera ekonomiska beslut. 

Christina Knight, executive creative director och grundare / Mad Women Academy: Nu när Banklingo-tjänsten finns, känns den så självklar att varje bank givetvis borde erbjuda den till alla sina kunder på ’alla’ språk. Men Nordax kom tydligen först med både insikten kring behovet och den tillgängliga lösningen!

 

Arbetsgrupp Banklingo: Plugin

​​Nordax Bank:

Felix Holfve - Creative Director

Robin Sjöblom - Creative Director

Hanna Belander - CMO & creative

Jonas Axblom - Social Media & Campaign Strategist

Malin Thell - Marketing Coordinator

Anna Berg - Content manager

 

PR: Wikberg&Frisk

André Frisk, Founding Partner

Sara Wikberg, Founding Partner

Matilda Grebestam, PR-konsult

 

Produktion: Brand New Content

Kreatör/manus/regi: Henrik Wahlström

Exekutiv producent: Klas Lindberg

Manus: Leo Riggebo

 

Fotograf/postproduktion: Erik Hassel

Mediabyrå: MediaCom

Digital byrå: Precis Digital

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.