1. Sea Level Re-Boot
Byrå: F&B
Kund: Tretorn
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Havsnivån kommer att stiga med 26 centimeter till 2050, enligt IPCC. Utifrån den insikten utformade Tretorn och Forsman & Bodenfors en mätsticka på Tretorns mest ikoniska produkt: Gummistöveln.
Detta ska uppmärksamma det hållbarhetsarbete som Tretorn sysslar med.
– Klimatkrisen blir alltmer akut. Men det är svårt att fullt ut förstå konsekvenserna av något som kommer hända om tio, tjugo eller femtio år. Tillsammans med Tretorn ville vi synliggöra effekterna av den globala uppvärmningen och samtidigt berätta om företagets progressiva miljöarbete. Så vi gjorde en stövel som slutar fungera 2050, säger Pontus Caresten Lychou, copywriter på Forsman & Bodenfors
Varför ska ett varumärke som Tretorn uppmärksamma klimathotet?
– Alla varumärken behöver uppmärksamma klimathotet, inte minst de som tillverkar kläder och skor. I Tretorns fall är det enkelt, eftersom de faktiskt förändrar sin produkt. Från och med vårkollektionen 2022 är alla deras gummistövlar tillverkade av certifierat naturgummi och återvunnet material, säger Staffan Lamm, art director på Forsman & Bodenfors.
Hur har ni gjort för att nå ut med informationen om vad mätstickan tillför intill produkten?
– Produkten såldes enbart online, där det var tydligt att stöveln hade en unik design och att vinsten gick till Sea Life Trust. Fokus för kampanjen var organisk pr och nyheten blev omskriven i bland annat Vogue, Glamour och kinesiska magasinet Sohu, med en total räckvidd på över 74 miljoner.
Sea Level Re-Boot har tidigare prisats i Månadens design.
Så tyckte juryn
Christina Knight, executive creative director och grundare / Mad Women Academy: Miljöapati är en vanlig, mänsklig reaktion på överväldigande klimat- och miljöhot. Gummistövlarna är därmed ett fräscht, smart och konkret sätt att kommunicera detta ’jobbiga’ på - genom en fysisk, tydlig manifestation som väcker nyfikenhet och fungerar som ’conversation starter’. Smart idé; snyggt paketerat.
Arbetsgrupp Sea Level Re-Boot
Client: Malin Cleverdal
Art Director: Staffan Lamm
Copywriter: Pontus Caresten Lychou
Designer: Martin Joelsson
Account Director: Greger Andersson
Account Executive: Sofie Bengtsson
PR Strategist: Bjarne Darwall, Jade Deconzac Mbay
Planner: Maria Hallenborg
Production Company: Superstudio
2. Football Lowlights
Byrå: Post
Kund: AIK
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Det är inte ovanligt att fotbollssupportrar konsumerar myscontent dagen efter en seger i form av highlights. AIK Fotboll använde det fenomenet för att lyfta hat och mobbning, dokumenterade i klubbens incidentrapporter.
Christina Knight, executive creative director och grundare / Mad Women Academy: Otroligt effektivt sätt att adressera och kommunicera ett svårt, viktigt ämne - skruvat som Beckham träffade det rakt i magen och gjorde jobbet.
Arbetsgrupp Football Lowlights
Post
Patrik Sundberg – Projektledare
Viktor Bolin – Creative Director
Viktoria Löwkrantz – Produktionsledare och PR
Miquel Gallardo – Art Director
Sara Brandin – Art Director
Carl Stuchly – Copywriter
Max Mohlin – Junior Copywriter
Erik Lokind - Video Editor (Spoon)
AIK Fotboll
Fredrik Söderberg – TF Klubbdirektör
Max Bergander – Värdegrundsansvarig
Tobias Larsson - Kommunikationschef
Olle Östman – Grafiker & kommunikatör
Filip Wiklund - Kommunikatör
BenQ Nordic
Petter Adolfsson – Marketing and communications manager
discovery+
Niklas Jarelind – Kommentator
3. Banklingo: Plugin
Byrå: Nordax
Kund: Nordax
BankLingo är ett plugin för Google Chrome som översätter krångliga banktermer till enkel svenska och till Sveriges fem största språk. Detta initiativ ska hjälpa Nordax bli en mer inkluderande bank och demokratisera ekonomiska beslut.
Christina Knight, executive creative director och grundare / Mad Women Academy: Nu när Banklingo-tjänsten finns, känns den så självklar att varje bank givetvis borde erbjuda den till alla sina kunder på ’alla’ språk. Men Nordax kom tydligen först med både insikten kring behovet och den tillgängliga lösningen!
Arbetsgrupp Banklingo: Plugin
Nordax Bank:
Felix Holfve - Creative Director
Robin Sjöblom - Creative Director
Hanna Belander - CMO & creative
Jonas Axblom - Social Media & Campaign Strategist
Malin Thell - Marketing Coordinator
Anna Berg - Content manager
PR: Wikberg&Frisk
André Frisk, Founding Partner
Sara Wikberg, Founding Partner
Matilda Grebestam, PR-konsult
Produktion: Brand New Content
Kreatör/manus/regi: Henrik Wahlström
Exekutiv producent: Klas Lindberg
Manus: Leo Riggebo
Fotograf/postproduktion: Erik Hassel
Mediabyrå: MediaCom
Digital byrå: Precis Digital