Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Här har det inte hänt något! Le Bureau plockar poäng i Månadens idé

Här har det inte hänt något! Le Bureau plockar poäng i Månadens idé

Sensationslöst blir underhållande menar juryn för Månadens idé som ger Le Bureau
guld för påminnelsen om att bra arbetsmiljöer gör att mänskliga katastrofer undviks, för Arbetsmiljöverket.

Publicerad: 22 november 2022, 09:30

Ämnen i artikeln:

ArbetsmiljöverketLe BureauTalitaÅkestam HolstAdidasZound IndustriesM&C Saatchi

Foto: Emil Nordin

Innehåll

 

01. Odramatiska berättelser

Byrå: Le Bureau
Kund: Arbetsmiljöverket

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Konceptet ”Odramatiska berättelser” lanserades förra året av Le Bureau och Arbetsmiljöverket. Idén var att fortsätta lyfta fram värdet av bra arbetsmiljöer på ett positivt sätt. Målgruppen är Sveriges alla arbetsgivare, men även arbetstagare. Syftet är att få fler att se värdet av bra arbetsmiljöer och prioritera arbetsmiljöarbetet mer.

– Nollvisionen hos Arbetsmiljöverket innebär att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö på jobbet. Vi började fundera på  vad som är det viktigaste för en arbetsgivare – det är ju att det är bra på jobbet. Så föddes konceptet ”odramatiska berättelser” och att det skulle vara kul att berätta om alla ställen där det inte har hänt något, säger Josephine Wallin Ankarstrand, art director och creative director på Le Bureau. 

Vad var svårast med att landa idén?
– Det är ett ganska allvarligt ämne i grunden. Det är ganska svårt för en myndighet att kommunicera budskap, det gäller att inte syssla med skrämselpropaganda. Det tog ett tag innan vi väl satte konceptet. Det är skönt när man kommer en idé som är enkel, man bara förstår det direkt. Konceptet och humorn funkar i sammanhanget och man kan bara ösa ur själva grundidén säger Josephine Wallin Ankarstrand och fortsätter:

– Det är inte lätt att landa i den rena idén. Det är ett komplext ämne. Tänk om en familjemedlem inte kommer hem från jobbet för att de skadar sig. 

Hur blir fortsättningen?
– Det här var version 2.0 och det finns otroligt mycket kvar att göra. Idén stanna ett litet tag till, till folk tröttnar, det är ett ganska ungt koncept som får fortsätta vara väldigt odramatiskt.

Så tyckte juryn:
Olle Landerberg, kreatör, Jung:
När Odramatiska berättelser tas ut på gatan är de alltjämt roliga att ta del av. Det säger något om styrkan i den här idén! 

Adam Reuterskiöld, copywriter, Åkestam Holst:
– Tre beprövade reklamtrick i ett. Lokalanpassat, tidsanpassat och en vändning på en typ av reklam som normalt brukar handla om olyckor, axelvärk och brutna ben.  

Paul Martinsson, copywriter, Animal:
– Veckans vinnare är ett integrerat litet mästerverk som sätter fingret på hur en bra idé, helt odramatiskt, går att anpassa till alla möjliga kanaler. 

Andrea Sundström,copywriter, Forsman&Bodenfors:
– Ett smått genialiskt koncept, och jag njuter av vetskapen att allt alltid slutar väl. Som en feel-good-film i utomhusformat.

Läs gärna: Adam Reuterskiöld – För reklam i tiden 

 

Arbetsgrupp

Arbetsmiljöverket:

Ulrica Klettner, tf kommunikationschef

Åsa Wallin, enhetschef strategisk kommunikation

Helena Fallberg, kommunikatör

 

Le Bureau, Reklambyrå:

Josephine Wallin Ankarstrand, AD/CD

Hjalmar Delehag, Copywriter

Stella Blekte, Projektledare

Claes Kjellström, Strateg

Agnes Wahlberg/Mimmi Ericsson, Formgivare/original

Elisabeth Philipson, Produktionsledare

 

Radio:

Daniel Kilgren, Regissör

Sandra Windahl, Ljudtekniker

 

Annonser:

Anneli Nygårds, Fotograf

 

Utomhus/annonser:

Retusch: Linjepunkt, Daniel Myhr

 

Film Stadsvandringen:

Oskar Lundgren, Filmfotograf

 

Mediabolag:

Scream Media, projektledning: Jan Selling

02. Äntligen sämre tider

Talita vill påminna om vikten av att inte köpa sex.

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Talita

Vad har egentligen sexköp och lågkonjuktur med varandra att göra, den frågan ställde sig Åkestam Holst med Talita. Det rådande ekonomiska läget har få positiva konsekvenser och det är svårt att hitta ljusglimtar när inflationen skenar, priser stiger och räntor höjs. Men en viktig fördel för Talita, är att mindre pengar i plånboken också drabbar sexköpare. För varje krona som inte läggs på sexköp är en vinst.

Så tyckte juryn:
Andrea Sundström,copywriter, Forsman&Bodenfors:

– There’s always a silver lining! Och här har Talita hittat den förmodligen enda positiva konsekvensen av en allmänt deppig lågkonjunktur. Snyggt är det också. 

Olle Landerberg, kreatör, Jung:
– Jag är nog inte ensam om mitt Aha-moment när Talita sätter konceptet köpkraft i ett nytt ljus. Bra idé!

Paul Martinsson, copywriter, Animal:
– Åkestams jobb för Talita fortsätter imponera. Ett knippe rubriker som känns både reklam-nostalgiska och samtida på samma gång. Väldigt bra!

 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst:

Hugo Wallmo, Art Director

Caroline Andersson, Art Director

Petter Nylind, Copywriter

Stephanie Moradi, Copywriter

Joakim Khoury, Creative Director

Anna Nollendorfs, Account Manager

Ville Askelöf, Motion Designer

 

Produktion:

Calle Cassel, Grafisk formgivare, Firma Calle Cassel

Anna Forsberg, Original, BKRY NoA

 

Talita:

Josephine Appelqvist, grundare

Anna Sander, grundare

03. Running billboards

Running billboards, ett sätt att väcka liv i tävlingsinstinkten.

Byrå: M&C Saatchi Stockholm
Kund: Zound Industries och adidas Headphones

M&C Saatchi Stockholm ville skapa en väldigt riktad kampanj mot just löpare, eftersom lurarna är gjorda för just den målgruppen.  Idén var att skapa specialdesignade, ultralätta, utomhusannonser gjorda för att springa med. Arbetsgruppen satte dem på ett gäng rutinerade löpare från Stockholm Run Club och lät dem springa runt Stockholms mest populäraste löpspår. På ryggen stod en utmaning, och om köparen kunde hålla jämna steg och skanna koden fick hen 50 procent på hörlurarna.

Adam Reuterskiöld, copywriter, Åkestam Holst:
– Lätt att dissa. Lätt att gilla. Har onekligen något befriande och dumt över sig.

Andrea Sundström,copywriter, Forsman&Bodenfors:
– Att människor springer sig flåsiga för att ta del av reklam hör inte till vanligheterna. Kul aktivering med relevanta influencers.

Paul Martinsson, copywriter, Animal:
– Känner du dig förföljd av reklam? Är du trött på retargeting annonser av produkter du redan köpt? Adidas gör tvärtom: En analog banner som försöker springa ifrån dig. Med ett erbjudande du måste jaga ikapp för att ta del av. Är det dumt? Ja. Känns det off-brand? Japp. Är det ändå lite … kul? Ja, lite.

Olle Landerberg, kreatör, Jung:
Oavsett vad man tycker om detta är Running Billboards tydlig, enkel och ogjord på ett sätt som får idén att sticka ut ur mängden. 

 

Arbetsgrupp

Kund: Zound Industries / adidas Headphones

Head of Marketing EMEA, Nicole Ross

Global Communications Manager, Maria Sjöström

Creative Director, Chris Light

 

Byrå: M&C Saatchi Stockholm

Creative Director: Linda Elers

Art Director: Robin Wiman

Copywriter: Christoffer Dymling

SoMe AD: Andrea Andersson

Designer: Anton Haag

Strateg: Mounes Zandi

Head of Social Media/Account Director: Kristina Annehed

Produktionsledare: Hilda Carlsson, Linus Larsson

Projektassistent: Charlotta Odenstjärna

Filmproduktion: Oliver Martin Henriquez

Fotograf: Angelo Henriquez

Stillbildsfotograf & Postproduktion: Oliver Martin Henriquez

Fotoassistent: Alexander Kaj

 

Billboardproduktion: JCDecaux i samarbete med Havelle

Försäljningsdirektör, Cecilia Claesson, JCDecaux

Kommunikationschef, Malin Otterström, JCDecaux

Marknadsprojektledare, Anna-Cecilia Jonsson, JCDecaux

VD, Tobbe Christell, Havelle

Influencerkontraktering: SpoilConcept

Junior PR-konsult, Cornelia Doolke, SpoilConcept

 

Nellie Pilsetnek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev