Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Ingen vinnare i 2022 års första omgång av Månadens Idé

Ingen vinnare i 2022 års första omgång av Månadens Idé

Juryn i Månadens Idé fattade det smått sensationella beslutet att inte utse någon vinnare i januariomgången.

Publicerad: 28 februari 2022, 13:24

Ämnen i artikeln:

Månadens Kampanj

Nej, ingen vann i Månadens idé.

Foto: Getty Images/Evgenia Tsvirko.

Innehåll

 

01. Ingen

Byrå: Ingen
Kund: Ingen

Att inte utse en vinnare i en omgång av Månadens kampanj har i skett en enda gång tidigare. Den gången i Månadens content, då juryn inte tyckte att bidragen som var med och tävlade uppfyllde definitionen för vad content är för något. Det var 2018.

Enligt reglerna för Månadens Kampanj kan juryn välja att inte utse en vinnare. Detta ska ske i undantagsfall och inte som standard. Majoriteten av jurygruppen måste i sådana fall rösta för att inte utse en vinnare, vilket skedde i senaste omgången av Månadens Idé. 

LÄS MER: Ordförande John Schoolcraft om beslutet: Why only exceptionally great ideas perfectly executed should be awarded

Diskussionen var livlig och det var inte alla juryledamöter som var eniga om beslutet, även om majoriteten som sagt var det. Större delen av juryn ansåg helt enkelt att bidragen i omgången inte höll tillräcklig nivå för att dela ut ett guld. 

Kriterierna som juryn ska bedöma bidragen ifrån är:

Idéhöjd
Hur hög är idéhöjden? Har bidraget löst sin uppgift och utnyttjat mediet på ett kreativt sätt?

Nyskapande
Är kampanjen innovativ eller har den gjorts förut? Kanske har den gjorts förut men på ett nytt sätt eller utifrån en ny infallsvinkel?

Relevans
Hur relevant är kampanjen i förhållande till det varumärke den ska göra jobbet för?

02. Bara 403 dagar kvar

Byrå: Garbergs
Kund: Barncancerfonden

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

När barn över hela världen längtade som allra mest efter tomten och julafton, uppmärksammade Garbergs och Barncancerfonden längtan som barn drabbade av cancer känner för sin sista behandlingsdag.

Budskapet: Sista behandlingsdagen innebär inte att faran är helt över, men från och med den dagen så slipper Nadim, Sadeen och andra drabbade barn att ägna långa och många dagar på sjukhus. De behöver inte heller visa hur duktiga de är på att genomlida krävande medicineringar, ta sprutor och vänta timme efter timme i ett sjukhusrum. De kan få känna sig lite mer som andra barn.

Julkampanjens nya perspektiv gjorde att Barncancerfonden trängde igenom den hektiska annonsmarknaden och slog rekord när det gäller uppmärksamhet, gillande och antal gåvor.

Arbetsgrupp

Barncancerfonden:

Michel Brygiewicz Marknadschef, avdelning insamling

Jonas Anghammar Projektledare

Anne Bergsten Kreativ chef Inhouse och varumärke

Johnny F Kroneld Enhetschef kampanj och event

 

Garbergs:

Art Director Mattias Dahlqvist

Copywriter Fredrik Sundqvist/Lina Bergman

Formgivare Rasmus Asp

Original Rasmus Asp

Projektledare Mehrnaz Bejne

Produktionsledare Birgitta Bergström

Byråproducent Birgitta Bergström

BTS: DOP/director/edit: Anna Hugosson

Motion creative/edit: Iris Rylander/ Najeb Alkabar

Praktikanter Alhagi Njie, Erica Hungler, Smilla Luuk

 

Agentur: LundLund

Fotograf: Peter Gehrke

Producent: Louise Hall

Bildarbete: Linjepunkt

Retuscher & repro: BT Studios

 

Film:

Grading Linjepunkt

Musik och ljud: Redpipe

 

Mediabyrå: Carat

 

Så tyckte juryn:

Annika Frankel, kreatör, Birde & Frankel: Jag får ett perspektiv på mitt liv som gör att det känns i hjärtat, och får mig att swisha.

Jesper Eronn, copywriter, F&B Daily: Javisst, kommunikation från organisationer som jobbar med barn och cancer är ju dopade från början. Ändå är det här ett sätt att dramatisera hopp och förtvivlan genom renodling, understatement och kontext som får det att hända ovanligt mycket i mig. Elegant.

Paul Martinsson, copywriter, Isobar: En nästan kirurgiskt avskalad idé där helheten är större än summan av delarna. Dessutom väldigt väl utförd i flera kanaler.  Vad den inte är, är nyskapande, innovativ eller oväntad. Men skit i det, alla kände nåt, då blir det pallplats ändå. 

Sanna Landaboure Lengholm, ecd, Prime: Det är svårt att stå ut då vi sett många fantastiska kampanjer på liknande teman. Ett barns längtan efter julafton är ett vackert, hjärtskärande och smart sätt som inte bara lyckas stå ut, utan också placerar Barncancerfonden på prispallen. 

03. Barn till salu

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Talita

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Enligt kampanjskaparna går prostitutionen i Sverige ner i åldrarna och barn som erbjuds ersättning för sexuella handlingar blir allt fler. Under 2019 ökade anmälda brott om utnyttjade av barn genom köp av sexuell handling med över 70 procent, och mörkertalet är enormt.

Talita är en ideell organisation som arbetar förebyggande mot sexhandeln i Sverige. För att synliggöra det utbredda problemet med att prostitutionen går ner i åldrarna, tog de fram en kampanj med ambitionen att få folk att reagera, och agera.

Kampanjen tog avstamp i ett till synes välbekant men motbjudande budskap som härstammar från en typisk skoltoalett där nedlåtande ord ofta skrivs slentrianmässigt och obefogat, men som i dagens klimat ligger allt närmare sanningen. En spegling av hur dagens verklighet tyvärr ser ut.

Under kampanjperioden ökade donationerna till Talita med 59 procent.

Arbetsgrupp

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA

Kundansvarig: Johan Östlund

Creative Director: Joakim Khoury

Art Director: Caroline Andersson

Copywriter: Stephanie Moradi

Produktionsledare: Anna Nollendorfs

 

Kund: Talita

Grundare: Anna Sander

Grundare: Josephine Appelqvist

 

Produktionsbolag: Bsmart

Pontus Rudolfson

Linnea Lindblad

 

Produktionsbolag: Handmade Media

Produktionsbolag: Flickorna Larsson

Regissör: Daniel Kilgren

Ljuddesigner: Olof Eronn

Grafisk form / Original: Firma Calle Cassel

BT Repro: Stefan Karlström

Så tyckte juryn:

Annika Frankel, kreatör, Birde & Frankel: Enkelt och starkt om hur det värsta man kunde säga när jag var ung, idag är många ungas verklighet.

Jesper Eronn, copywriter, F&B Daily: Alla enheter i den här kampanjen kanske inte är helt klockers. Men på det hela taget är det inspirerande med annonsörer som i dessa tider fortfarande vågar utnyttja provokation på det här sättet. Jag vill också tro att allt ylande runt muralmålningen trots allt hjälpte syftet på rätt sätt i slutänden.

Paul Martinsson, copywriter, Isobar: En idé som delade juryn. ”Geni!”, utbrast vissa. Andra var tvungna att titta igen för att se vad man eventuellt missat. Tredjeplats bara på grund av att alla andra bidrag i månadens omgång var en näve sömnpiller. 

Sanna Landaboure Lengholm, ecd, Prime: En av många briljanta kampanjer från Talita men just denna är en personlig favorit. Får ont i exakt hela kroppen (som sig bör) när jag läser annonsen och det är nästintill omöjligt att inte bli berörd. 

 

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.