01. Ingen
Byrå: Ingen
Kund: Ingen
Att inte utse en vinnare i en omgång av Månadens kampanj har i skett en enda gång tidigare. Den gången i Månadens content, då juryn inte tyckte att bidragen som var med och tävlade uppfyllde definitionen för vad content är för något. Det var 2018.
Enligt reglerna för Månadens Kampanj kan juryn välja att inte utse en vinnare. Detta ska ske i undantagsfall och inte som standard. Majoriteten av jurygruppen måste i sådana fall rösta för att inte utse en vinnare, vilket skedde i senaste omgången av Månadens Idé.
Diskussionen var livlig och det var inte alla juryledamöter som var eniga om beslutet, även om majoriteten som sagt var det. Större delen av juryn ansåg helt enkelt att bidragen i omgången inte höll tillräcklig nivå för att dela ut ett guld.
Kriterierna som juryn ska bedöma bidragen ifrån är:
Idéhöjd
Hur hög är idéhöjden? Har bidraget löst sin uppgift och utnyttjat mediet på ett kreativt sätt?
Nyskapande
Är kampanjen innovativ eller har den gjorts förut? Kanske har den gjorts förut men på ett nytt sätt eller utifrån en ny infallsvinkel?
Relevans
Hur relevant är kampanjen i förhållande till det varumärke den ska göra jobbet för?
02. Bara 403 dagar kvar
Byrå: Garbergs
Kund: Barncancerfonden
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
När barn över hela världen längtade som allra mest efter tomten och julafton, uppmärksammade Garbergs och Barncancerfonden längtan som barn drabbade av cancer känner för sin sista behandlingsdag.
Budskapet: Sista behandlingsdagen innebär inte att faran är helt över, men från och med den dagen så slipper Nadim, Sadeen och andra drabbade barn att ägna långa och många dagar på sjukhus. De behöver inte heller visa hur duktiga de är på att genomlida krävande medicineringar, ta sprutor och vänta timme efter timme i ett sjukhusrum. De kan få känna sig lite mer som andra barn.
Julkampanjens nya perspektiv gjorde att Barncancerfonden trängde igenom den hektiska annonsmarknaden och slog rekord när det gäller uppmärksamhet, gillande och antal gåvor.
Arbetsgrupp
Barncancerfonden:
Michel Brygiewicz Marknadschef, avdelning insamling
Jonas Anghammar Projektledare
Anne Bergsten Kreativ chef Inhouse och varumärke
Johnny F Kroneld Enhetschef kampanj och event
Garbergs:
Art Director Mattias Dahlqvist
Copywriter Fredrik Sundqvist/Lina Bergman
Formgivare Rasmus Asp
Original Rasmus Asp
Projektledare Mehrnaz Bejne
Produktionsledare Birgitta Bergström
Byråproducent Birgitta Bergström
BTS: DOP/director/edit: Anna Hugosson
Motion creative/edit: Iris Rylander/ Najeb Alkabar
Praktikanter Alhagi Njie, Erica Hungler, Smilla Luuk
Agentur: LundLund
Fotograf: Peter Gehrke
Producent: Louise Hall
Bildarbete: Linjepunkt
Retuscher & repro: BT Studios
Film:
Grading Linjepunkt
Musik och ljud: Redpipe
Mediabyrå: Carat
Så tyckte juryn:
Annika Frankel, kreatör, Birde & Frankel: Jag får ett perspektiv på mitt liv som gör att det känns i hjärtat, och får mig att swisha.
Jesper Eronn, copywriter, F&B Daily: Javisst, kommunikation från organisationer som jobbar med barn och cancer är ju dopade från början. Ändå är det här ett sätt att dramatisera hopp och förtvivlan genom renodling, understatement och kontext som får det att hända ovanligt mycket i mig. Elegant.
Paul Martinsson, copywriter, Isobar: En nästan kirurgiskt avskalad idé där helheten är större än summan av delarna. Dessutom väldigt väl utförd i flera kanaler. Vad den inte är, är nyskapande, innovativ eller oväntad. Men skit i det, alla kände nåt, då blir det pallplats ändå.
Sanna Landaboure Lengholm, ecd, Prime: Det är svårt att stå ut då vi sett många fantastiska kampanjer på liknande teman. Ett barns längtan efter julafton är ett vackert, hjärtskärande och smart sätt som inte bara lyckas stå ut, utan också placerar Barncancerfonden på prispallen.
03. Barn till salu
Byrå: Åkestam Holst
Kund: Talita
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Enligt kampanjskaparna går prostitutionen i Sverige ner i åldrarna och barn som erbjuds ersättning för sexuella handlingar blir allt fler. Under 2019 ökade anmälda brott om utnyttjade av barn genom köp av sexuell handling med över 70 procent, och mörkertalet är enormt.
Talita är en ideell organisation som arbetar förebyggande mot sexhandeln i Sverige. För att synliggöra det utbredda problemet med att prostitutionen går ner i åldrarna, tog de fram en kampanj med ambitionen att få folk att reagera, och agera.
Kampanjen tog avstamp i ett till synes välbekant men motbjudande budskap som härstammar från en typisk skoltoalett där nedlåtande ord ofta skrivs slentrianmässigt och obefogat, men som i dagens klimat ligger allt närmare sanningen. En spegling av hur dagens verklighet tyvärr ser ut.
Under kampanjperioden ökade donationerna till Talita med 59 procent.
Arbetsgrupp
Reklambyrå: Åkestam Holst NoA
Kundansvarig: Johan Östlund
Creative Director: Joakim Khoury
Art Director: Caroline Andersson
Copywriter: Stephanie Moradi
Produktionsledare: Anna Nollendorfs
Kund: Talita
Grundare: Anna Sander
Grundare: Josephine Appelqvist
Produktionsbolag: Bsmart
Pontus Rudolfson
Linnea Lindblad
Produktionsbolag: Handmade Media
Produktionsbolag: Flickorna Larsson
Regissör: Daniel Kilgren
Ljuddesigner: Olof Eronn
Grafisk form / Original: Firma Calle Cassel
BT Repro: Stefan Karlström
Så tyckte juryn:
Annika Frankel, kreatör, Birde & Frankel: Enkelt och starkt om hur det värsta man kunde säga när jag var ung, idag är många ungas verklighet.
Jesper Eronn, copywriter, F&B Daily: Alla enheter i den här kampanjen kanske inte är helt klockers. Men på det hela taget är det inspirerande med annonsörer som i dessa tider fortfarande vågar utnyttja provokation på det här sättet. Jag vill också tro att allt ylande runt muralmålningen trots allt hjälpte syftet på rätt sätt i slutänden.
Paul Martinsson, copywriter, Isobar: En idé som delade juryn. ”Geni!”, utbrast vissa. Andra var tvungna att titta igen för att se vad man eventuellt missat. Tredjeplats bara på grund av att alla andra bidrag i månadens omgång var en näve sömnpiller.
Sanna Landaboure Lengholm, ecd, Prime: En av många briljanta kampanjer från Talita men just denna är en personlig favorit. Får ont i exakt hela kroppen (som sig bör) när jag läser annonsen och det är nästintill omöjligt att inte bli berörd.