Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Ju mer skitfilm – desto billigare pris: här är idén som fick juryn på fall

Ju mer skitfilm – desto billigare pris: här är idén som fick juryn på fall

Ju mer skit svenskarna kollar på, desto billigare pris. Oklart om det rörliga priset får fler att välja Draken Film – en streamingplattform som vill andas kvalitet. Desto mer klart att det får juryn för Månadens idé på fall.

Publicerad: 15 december 2021, 11:43

Ämnen i artikeln:

Oatly

Innehåll

01. Bad Movie Index

Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Draken Film (Göteborg filmfestival)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Genom ett API sammanställer Draken Film, Göteborg filmfestivals egen streamingtjänst, genomsnittsbetyget på filmerna som strömmas i Sverige. Utifrån det betyget sätts priset. Ju sämre genomsnittsbetyg, desto lägre pris.

På så vis vill man förstås signalera en hög kvalitet på det egna produktutbudet, som är handplockat av filmexperter.

– Draken Film ville öka kännedomen om deras tjänst och få fler att upptäcka kvalitetsfilm. Vi började prata om att problemet hos streamingjättarna är att kvantitet ofta kommer före kvalitet – och att det vore kul att hitta på ett direkt motgift till just dåliga filmupplevelser. Därefter föddes idén om att göra ett rörligt pris på Draken Film som blir billigare, ju sämre film Sverige tittar på, säger Hampus Elfström, kreatör på Forsman & Bodenfors.

Läs också

Gustav Egerstedts krönika: Att skilja på idé och idé 

Hur avancerad var API:t att bygga?
– API:t samlar in data på streamingjättarnas mest populära titlar. Det som var mest avancerat var att tillämpa datan och att sedan göra det till ett fungerande rörligt pris som hela tiden fluktuerar baserat på filmtopplistorna.

Kampanjen började på 69 kronor, sedan ökade priset till 70 kronor – och som mest har det legat på 79 kronor. 

Just nu ser vi en stark effekt av alla julfilmer, vilket innebär en BMI-nivå på 6.52 och att månadspriset kostar så lite som 47 kronor. Man kan också se alla tidigare svängningar, det nuvarande priset och läsa veckovisa strömningsanalyser på badmovieindex.se 

Är detta en långsiktig lösning eller är den tillfällig?
Hela livet! Eftersom behovet av att hitta kvalitetsfilm inte kommer försvinna ser vi det mer som en del av affärsmodellen snarare än en kampanj.

Vad har ni sett för resultat av kampanjen hittills?
– Den har tagits emot väl hittills. Mycket positiv respons, stort genomslag i både svenska och internationella medier och flera nya prenumeranter som förhoppningsvis får uppleva kvalitetsfilm till ett förmånligt pris. 

Hur har streamingjättarna reagerat, om denna kampanj har nått dem?
Har inte hört något, vilket vi tolkar som att de gillar kampanjen.

Arbetsgrupp Bad Movie Index

Head of Marketing: Karl Svedung

Head of Communications: Andreas Degerhammar

Manager: Olle Agebro

Editor: Erik Toresson Hellqvist

Back-end developer: Anders Matsson

 

Agency: Forsman & Bodenfors

Art Directors: Leo Dal, Karl Risenfors, Sophia Lindholm

Copywriters: Hampus Elfström

Designer: Martin Joelsson

Client Director: Cilla Pegelow

Account Executive: Ewa Edlund

PR: Bjarne Darwall

Planner: Daniel Sjöstrand

Web Strategist: Peter Gaudiano

 

Film: F&B Daily

Music: Jonas Quant

Front end & web production: Simma Lugnt

 

Så tyckte juryn

Åsa Sohl, business development & innovation, Scream: Briljant idé som bygger på en insikt och dessutom är skickligt genomförd och flörtar med målgruppens attityder och intressen.

02. The Oatly Ad(s)

Byrå: Oatly Department of Mind Control
Kund: Oatly

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Så tyckte juryn

Åsa Sohl, business development & innovation, Scream: Meta, meta, meta det här fick oss att haja till och gav ett skratt. En riktig flirt med reklambranschen och även alla kreativa tävlingar.

03. Universal Health Wear

Byrå: Ingo
Kund: Craft

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Grundidén var att kommentera USAs avsaknad av Universell sjukvård genom att ge en rabatt på träningsprodukter fram till USA inför gratis sjukvård för alla. Craft stod inför sin första riktiga brandning-kampanj på länge. Briefen var öppen och Craft letade efter en idé som kunde skapa stolthet internt.

 

Arbetsgrupp: Universal Health Wear

CCO: Björn Ståhl

Art Director: Max Hultberg

Copywriter: Magnus Ivansson

Project Manager: Ylva Jacobsson

Planner: Markus Söderberg

Tech Director: Stefan Kindgren

Final art: Alexander Lundvall

 

Craft:

Product & Marketing Director: Daniel Högling 

Marketing Manager, International: Niklas Moberg

CEO, Craft Sportswear NA: Eric Schenker

Marketing Director, Craft Sportswear NA: Jon Howard

Creative Manager: Niklas Ericsson

 

Colony:

Director: Peter Hansson

Producer: Mats Sandin

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.