1. Orch Therapy
Byrå: BBDO Nordics
Kund: Unga Lukas
Psykisk ohälsa bland unga är ett växande problem. BBDO Nordics och Unga Lukas bestämde sig för att nå unga på ungas plattform, i stället för att försöka förmå de som är drabbade av psykisk ohälsa att själva söka hjälp för sina problem.
Lösningen blev spelkaraktärer i form av orcher inuti World of Warcraft, som för den med behovet gick att söka upp via sökfunktionen i spelet. Här kunde spelare med problem vara anonyma, men ändå tala ut om sina tankar och känslor. Sedan användes egendesignade orcher, som liknade de i spelet, för att sprida budskapet i sociala medier.
– Som alltid i kommunikation, handlar det om att kombinera två saker som skaver. Men själva idén utvecklades från fler och fler larm om psykisk ohälsa bland unga och ett förändrat umgängessätt hos denna målgrupp. Till skillnad från tidigare generationer är det fysiska mötet inte grejen, vilket gör det svårt för ideella organisationer att nå fram för att hjälpa dem. Vi ville helt enkelt hitta ett nytt sätt att möta dem där de kände sig allra mest trygga, säger Oskar Ferm, art director på BBDO Nordics.
Han säger att det både var roligt och ansträngande att ta fram orcherna i 3D. För den uppgiften tog byrån hjälp av Studio Mint.
– Även själva plattformen för känsliga samtal krävde en del hjärnceller. Sedan handlade det om att se till att staffa upp med frivilliga samtalsstödjare som har gamingbakgrund. Rent mekaniskt handlade det om att finnas där i spelet, etablera kontakt, för att sedan ta det vidare via Unga Lukas plattform.
Idén har knådats i några år och tanken med projektet är att det ska vara långvarigt, förhoppningen är att Unga Lukas ska kunna jobba vidare med orcherna under flera års tid, men själva kampanjperioden pågår i ett år.
Många varumärken vill in i gamingvärlden men vet kanske inte hur. Vad har du för råd till dem?
– Vi visste inte mycket för några år sedan, men som vi först nämnde handlar det om att sätta sig in i vad som fungerar och inte. Klassisk kommunikation med banners, sexsekundare och allmänt kräng ger inte mycket i den här miljön (adblockers). Att däremot komma med något nytt genom att kombinera saker som de känner igen med något överraskande, underhålla, eller chockera är helt rätt väg att gå. Som alltid på internet.
Hur många har använt sig av terapin inne i spelet?
– Det kan vi tyvärr inte svara på på grund av sekretess. Vi har dock 30 samtalsstödjare i form av gamers som delar på uppgiften bakom Olurg, Edsurg och inte minst Gakors öron.
Så tyckte juryn
Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Ett ambitiöst och insiktsfullt val av kanal för att nå unga pojkar och män; en målgrupp som inte alltid är fostrad och van vid att söka hjälp, prata känslor och visa sig svag. Kommunikation på mottagarens villkor och med känsla för tonalitet. Skulle vara spännande att veta vad det ledde till för Unga Lucas.
Åsa Sohl, business development & innovation, Scream: Månadens vinnare Orc Therapy tycker jag definierar lite det vi brottas med i den här kategorin, här har du en tydlig idé. Fler och fler annonsörer går in i gamingvärlden för att aktivera målgruppen, med Orc Therapy har du en lösning som är genomtänkt och landar in i målgruppens sätt att kommunicera med varandra och fyller flera funktioner. Svårt att glömma!
Gustav Egerstedt, art director/director, Gustav Egerstedt AB: En trojansk ork. Smart och ”enkel” lösning på en svår och viktig brief.
Orch Therapy – arbetsgrupp
Unga Lukas:
Åsa-Maj Jonzon, Verksamhetsledare Unga Lukas
Tone Persdotter, Leg. Psykolog, organisationspsykolog på Unga Lukas
BBDO Nordics:
Oskar Ferm, Art Director
Joakim Estemar, Copywriter
Jonna Peltonen, Projektledare
Markus Bjurman, Creative Director
Elin Myhrman, Produktionsledare
Johan Molitor, Produktionsledare
Clara Ferdinand-Dreyfus, PR
Anna Mattsson, Social Media manager
Linda Engström, Grafisk designer
Satany Doughouz, Grafisk designer
Susanne Åström, Grafisk designer
Allex Olsson, Growth Marketeer
Adin Rozajac, Growth Marketeer
Paul Hultkvist, Technical Advisor
Fredrik Widell, Digital Director
Jesper Hellmark, UI Designer
Studio Mint:
Karl Vestklev, Creative Director
Jenny Göransson, Producent
Anton Apel Forsberg, Digital Artist
2. Mobbningen tar inte sommarlov
Byrå: Perfect Fools
Kund: Friends och Ocean Outdoor
Under barnens skolavslutningsvecka utsatte Perfect Fools, Friends och Ocean Outdoor alla vuxna för mobbning. Mobbning som sker på barns telefoner, som vuxna annars aldrig skulle få se: den gömda mobbningen. Detta gjordes genom att flytta ut den från barnens mobilskärmar till tusentals utomhusskärmar runtom i Sverige. Autentiska notiser rullade över den vanliga reklamen och trängde sig på, precis som den gör i barnens telefoner. Dygnet runt och hela tiden. För mobbningen tar inte sommarlov.
Så tyckte juryn
Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Det är tillfredsställande och roligt att branschen och kommunikativt skickliga människor använder sina skills för att ta tag i verkliga samhällsproblem - som med psykisk ohälsa med Orc Therapy och som här mot mobbning för Friends. Lite rädd för att budskapen inte uppfattas i sin kontext, men när de gör de, det akut och bränner till. Starkt!
Åsa Sohl, business development & innovation, Scream: Genom att använda samma upplevelse som många barn har på sin mobil i en större skärm får Friends och Ocean upplevelsen att bli större och bredare. Innovativt användande av digitala OOH!
Gustav Egerstedt, art director/director, Gustav Egerstedt AB: Kul och annorlunda grepp i IT-segmentet. Långt ifrån Silicon Valley.
Mobbningen tar inte sommarlov – arbetsgrupp
Friends:
Lovisa Lönnebo, Marknads- och kommunikationschef
Karin Schütz, Projektledare
Naod Abera, PR-och pressansvarig
Filmproduktion:
Henrik Hanson, Regissör
Maria Elmqvist, Producent
Filmproduktion:
Bleck
Henrik Hanson, Regissör
Maria Elmqvist, Producent
Ocean Outdoor:
Jesper Albansson, Director of Marketing & Communications
Staffan Eliasson, Creative Solutions Manager
Niklas Gagnegårdh, Head of trading
Malin Sjödin, Head of Ad Operations
George Stassais, Director of development & contracts
Johan Lööf, Marketing Project Manager
Perfect Fools:
Nayeli Kremb, Art Director
Petter Esbjörnsson, Copywriter
Fabian Lakander, Copywriter
Klas Lusth, Creative Director
Antonino Ognissanti, Designer
Anna Rosdahl, PR Manager
Josefine Enelid Roos, Client Lead
3. Straight outta Tampere
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: BANG
Kund: Wirepas
Ville är CTO på Wirepas. Idén består av ”Villes” mamma som den ultimata talespersonen för Wirepas. Hon skryter gärna och mycket om sin son och hans företag. Hon erbjuder en hjälpande hand när det behövs, fixar kaffe och påminner givetvis också om när hon tycker att det är dags att ”get shit done”. Hon har en finsk no bullshit mentalitet. Konceptet mynnade ut i en ”filmserie” som fick namnet ”Straight outta Tampere”. Serien består av åtta reklamfilmer där man får följa Wirepas, bolagets riktiga medarbetare och framför allt Villes mamma.
Så tyckte juryn
Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Hög filmisk produktionskvalité med pricksäker storytelling och casting och framför allt ett ovanligt, uppfriskande grepp för kategorin.
Straight outta Tampere – arbetsgrupp
Lead agency, BANG
Projektledare Claudia Trujillo
Kundansvarig Christian Nivelius
Creative Director Peter Fjäll
Client Director Patrick Walldén
Produktionsledare Lotta Karlstrand
Produktionsledare Paulina Levin-Ander
Planner Gunnar Lindén
Copywriter Johan Lindman
Art Director Johan Andersson
Art Director Magnus Färnström
Art Director Jani Niilivirta
Grafisk designer / Original Peter Gaimer
Grafisk designer / Original Mikael Eisen
Partners
Produktionsbolag, Sverige Parapix
Produktionsbolag, Finland MacWell
Regissör Markus Virpiö
DOP Juge Heikkilä
Designbyrå Kurppa Hosk
Digital growth Differ & Sthlm Stratlab
Mediabyrå Amaker & Sthlm Stratlab
PR byrå, US/UK Stickles PR
PR byrå, Frankrike Red Lorry Yellow Lorry
PR byrå, Tyskland Lewis
Kund
Wirepas, CMO Mia Karlsson
Supporting Act, Strategy Fredrik Wrahme
3. Öppna er dörr
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Byrå: NORD DDB
Kund: McDonald's
På grund av pandemin är det svårare än någonsin för unga att få in en fot på arbetsmarknaden. Inte nog med det, enligt McDonald's har unga blivit en måltavla för vuxna som anklagar den nya generationen för att bete sig oansvarigt och vara ovanligt självupptagen. Här vill hamburgerjätten visa att dessa fördomar inte är nya – som en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare har man sett bortom fördomarna mot unga och gett dem ansvar i tidig ålder. McDonald’s startar nu ett upprop för Sveriges ungdomar, där man uppmanar näringslivet att kraftsamla för att tillsammans öppna dörren för nästa generation.
Så tyckte juryn
Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Hamburgerkedjan, ja, den är stor nog att göra skillnad även i samhällsfrågor med en öppen dörr för unga att ta sig in igenom och ut i arbetslivet. Även här med hög produktionskvalité och tonsäker känsla för generationsporträtt och tidsanda.
Gustav Egerstedt, art director/director, Gustav Egerstedt AB: En stor hatt som man får känslan av att McD faktiskt kan bära upp. Och hatten av för en fin film!
Öppna er dörr – arbetsgrupp
Reklambyrå: Nord DDB
Kund: McDonald's
PR-byrå: Prime
Mediabyrå: OMD
Produktionsbolag: Acne
Fotograf: Olle Kirchmeier