Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Lät orcher bli terapeuter för att nå unga pojkar med psykisk ohälsa – nu vinner byrån Månadens idé

Lät orcher bli terapeuter för att nå unga pojkar med psykisk ohälsa – nu vinner byrån Månadens idé

Hur når man unga pojkar med psykisk ohälsa? Unga Lukas och BBDO Nordics lösning, att bygger orcher inne i World of Warcraft, ger dem förstaplatsen i senaste omgången av Månadens idé.

Publicerad: 4 oktober 2021, 14:22

Ämnen i artikeln:

BBDO NordicsMcDonald´sNord DDBPerfect FoolsBangFriends

Innehåll

 

1. Orch Therapy

Byrå: BBDO Nordics
Kund: Unga Lukas

Psykisk ohälsa bland unga är ett växande problem. BBDO Nordics och Unga Lukas bestämde sig för att nå unga på ungas plattform, i stället för att försöka förmå de som är drabbade av psykisk ohälsa att själva söka hjälp för sina problem.

Lösningen blev spelkaraktärer i form av orcher inuti World of Warcraft, som för den med behovet gick att söka upp via sökfunktionen i spelet. Här kunde spelare med problem vara anonyma, men ändå tala ut om sina tankar och känslor. Sedan användes egendesignade orcher, som liknade de i spelet, för att sprida budskapet i sociala medier.

– Som alltid i kommunikation, handlar det om att kombinera två saker som skaver. Men själva idén utvecklades från fler och fler larm om psykisk ohälsa bland unga och ett förändrat umgängessätt hos denna målgrupp. Till skillnad från tidigare generationer är det fysiska mötet inte grejen, vilket gör det svårt för ideella organisationer att nå fram för att hjälpa dem. Vi ville helt enkelt hitta ett nytt sätt att möta dem där de kände sig allra mest trygga, säger Oskar Ferm, art director på BBDO Nordics.

Han säger att det både var roligt och ansträngande att ta fram orcherna i 3D. För den uppgiften tog byrån hjälp av Studio Mint.

– Även själva plattformen för känsliga samtal krävde en del hjärnceller. Sedan handlade det om att se till att staffa upp med frivilliga samtalsstödjare som har gamingbakgrund. Rent mekaniskt handlade det om att finnas där i spelet, etablera kontakt, för att sedan ta det vidare via Unga Lukas plattform.

Idén har knådats i några år och tanken med projektet är att det ska vara långvarigt, förhoppningen är att Unga Lukas ska kunna jobba vidare med orcherna under flera års tid, men själva kampanjperioden pågår i ett år.

Många varumärken vill in i gamingvärlden men vet kanske inte hur. Vad har du för råd till dem?
– Vi visste inte mycket för några år sedan, men som vi först nämnde handlar det om att sätta sig in i vad som fungerar och inte. Klassisk kommunikation med banners, sexsekundare och allmänt kräng ger inte mycket i den här miljön (adblockers). Att däremot komma med något nytt genom att kombinera saker som de känner igen med något överraskande, underhålla, eller chockera är helt rätt väg att gå. Som alltid på internet.

Hur många har använt sig av terapin inne i spelet?
– Det kan vi tyvärr inte svara på på grund av sekretess. Vi har dock 30 samtalsstödjare i form av gamers som delar på uppgiften bakom Olurg, Edsurg och inte minst Gakors öron.

Så tyckte juryn

Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Ett ambitiöst och insiktsfullt val av kanal för att nå unga pojkar och män; en målgrupp som inte alltid är fostrad och van vid att söka hjälp, prata känslor och visa sig svag. Kommunikation på mottagarens villkor och med känsla för tonalitet. Skulle vara spännande att veta vad det ledde till för Unga Lucas.

Åsa Sohl, business development & innovation, Scream: Månadens vinnare Orc Therapy tycker jag definierar lite det vi brottas med i den här kategorin, här har du en tydlig idé. Fler och fler annonsörer går in i gamingvärlden för att aktivera målgruppen, med Orc Therapy har du en lösning som är genomtänkt och landar in i målgruppens sätt att kommunicera med varandra och fyller flera funktioner. Svårt att glömma!

Gustav Egerstedt, art director/director, Gustav Egerstedt AB: En trojansk ork. Smart och ”enkel” lösning på en svår och viktig brief.

Orch Therapy – arbetsgrupp

Unga Lukas:

Åsa-Maj Jonzon, Verksamhetsledare Unga Lukas

Tone Persdotter, Leg. Psykolog, organisationspsykolog på Unga Lukas

 

BBDO Nordics:

Oskar Ferm, Art Director

Joakim Estemar, Copywriter

Jonna Peltonen, Projektledare

Markus Bjurman, Creative Director

Elin Myhrman, Produktionsledare

Johan Molitor, Produktionsledare

Clara Ferdinand-Dreyfus, PR

Anna Mattsson, Social Media manager

Linda Engström, Grafisk designer

Satany Doughouz, Grafisk designer

Susanne Åström, Grafisk designer

Allex Olsson, Growth Marketeer

Adin Rozajac, Growth Marketeer

Paul Hultkvist, Technical Advisor

Fredrik Widell, Digital Director

Jesper Hellmark, UI Designer

 

Studio Mint:

Karl Vestklev, Creative Director

Jenny Göransson, Producent

Anton Apel Forsberg, Digital Artist

2. Mobbningen tar inte sommarlov

Byrå: Perfect Fools
Kund: Friends och Ocean Outdoor

Under barnens skolavslutningsvecka utsatte Perfect Fools, Friends och Ocean Outdoor alla vuxna för mobbning. Mobbning som sker på barns telefoner, som vuxna annars aldrig skulle få se: den gömda mobbningen. Detta gjordes genom att flytta ut den från barnens mobilskärmar till tusentals utomhusskärmar runtom i Sverige. Autentiska notiser rullade över den vanliga reklamen och trängde sig på, precis som den gör i barnens telefoner. Dygnet runt och hela tiden. För mobbningen tar inte sommarlov.

Så tyckte juryn

Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Det är tillfredsställande och roligt att branschen och kommunikativt skickliga människor använder sina skills för att ta tag i verkliga samhällsproblem - som med psykisk ohälsa med Orc Therapy och som här mot mobbning för Friends. Lite rädd för att budskapen inte uppfattas i sin kontext, men när de gör de, det akut och bränner till. Starkt!

Åsa Sohl, business development & innovation, Scream: Genom att använda samma upplevelse som många barn har på sin mobil i en större skärm får Friends och Ocean upplevelsen att bli större och bredare. Innovativt användande av digitala OOH!

Gustav Egerstedt, art director/director, Gustav Egerstedt AB: Kul och annorlunda grepp i IT-segmentet. Långt ifrån Silicon Valley.

Mobbningen tar inte sommarlov – arbetsgrupp

Friends:

Lovisa Lönnebo, Marknads- och kommunikationschef

Karin Schütz, Projektledare

Naod Abera, PR-och pressansvarig

Filmproduktion:

Henrik Hanson, Regissör

Maria Elmqvist, Producent

 

Filmproduktion:

Bleck

Henrik Hanson, Regissör

Maria Elmqvist, Producent

 

Ocean Outdoor:

Jesper Albansson, Director of Marketing & Communications

Staffan Eliasson, Creative Solutions Manager

Niklas Gagnegårdh, Head of trading

Malin Sjödin, Head of Ad Operations

George Stassais, Director of development & contracts

Johan Lööf, Marketing Project Manager

 

Perfect Fools:

Nayeli Kremb, Art Director

Petter Esbjörnsson, Copywriter

Fabian Lakander, Copywriter

Klas Lusth, Creative Director

Antonino Ognissanti, Designer

Anna Rosdahl, PR Manager

Josefine Enelid Roos, Client Lead

3. Straight outta Tampere

Byrå: BANG
Kund: Wirepas

Ville är CTO på Wirepas. Idén består av ”Villes” mamma som den ultimata talespersonen för Wirepas. Hon skryter gärna och mycket om sin son och hans företag. Hon erbjuder en hjälpande hand när det behövs, fixar kaffe och påminner givetvis också om när hon tycker att det är dags att ”get shit done”. Hon har en finsk no bullshit mentalitet. Konceptet mynnade ut i en ”filmserie” som fick namnet ”Straight outta Tampere”. Serien består av åtta reklamfilmer där man får följa Wirepas, bolagets riktiga medarbetare och framför allt Villes mamma.

Så tyckte juryn

Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Hög filmisk produktionskvalité med pricksäker storytelling och casting och framför allt ett ovanligt, uppfriskande grepp för kategorin. 

Straight outta Tampere – arbetsgrupp

Lead agency, BANG

Projektledare Claudia Trujillo

Kundansvarig Christian Nivelius

Creative Director Peter Fjäll

Client Director Patrick Walldén

Produktionsledare Lotta Karlstrand

Produktionsledare Paulina Levin-Ander

Planner Gunnar Lindén

Copywriter Johan Lindman

Art Director Johan Andersson

Art Director Magnus Färnström

Art Director Jani Niilivirta

Grafisk designer / Original Peter Gaimer

Grafisk designer / Original Mikael Eisen


Partners

Produktionsbolag, Sverige Parapix

Produktionsbolag, Finland MacWell

Regissör Markus Virpiö

DOP Juge Heikkilä
Designbyrå Kurppa Hosk

Digital growth Differ & Sthlm Stratlab

Mediabyrå Amaker & Sthlm Stratlab

PR byrå, US/UK Stickles PR

PR byrå, Frankrike Red Lorry Yellow Lorry

PR byrå, Tyskland Lewis


Kund

Wirepas, CMO Mia Karlsson

Supporting Act, Strategy Fredrik Wrahme

3. Öppna er dörr

Byrå: NORD DDB
Kund: McDonald's

På grund av pandemin är det svårare än någonsin för unga att få in en fot på arbetsmarknaden. Inte nog med det, enligt McDonald's har unga blivit en måltavla för vuxna som anklagar den nya generationen för att bete sig oansvarigt och vara ovanligt självupptagen. Här vill hamburgerjätten visa att dessa fördomar inte är nya – som en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare har man sett bortom fördomarna mot unga och gett dem ansvar i tidig ålder. McDonald’s startar nu ett upprop för Sveriges ungdomar, där man uppmanar näringslivet att kraftsamla för att tillsammans öppna dörren för nästa generation.

Så tyckte juryn

Christina Knight, ecd på The Amazing Society: Hamburgerkedjan, ja, den är stor nog att göra skillnad även i samhällsfrågor med en öppen dörr för unga att ta sig in igenom och ut i arbetslivet. Även här med hög produktionskvalité och tonsäker känsla för generationsporträtt och tidsanda.

Gustav Egerstedt, art director/director, Gustav Egerstedt AB: En stor hatt som man får känslan av att McD faktiskt kan bära upp. Och hatten av för en fin film!

Öppna er dörr – arbetsgrupp

Reklambyrå: Nord DDB

Kund: McDonald's

PR-byrå: Prime

Mediabyrå: OMD

Produktionsbolag: Acne

Fotograf: Olle Kirchmeier

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.