söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Oatly årets sista vinnare i Månadens idé

Oatly årets sista vinnare i Månadens idé

Enkla idéer med eftertanke i utformningen tenderar att bli bäst, menar juryn för Månadens idé som ger Oatly årets sista delvinst, för annonsen i Buffé som lockade många till att höra av sig efter de löst korsordet.

Publicerad: 19 december 2022, 14:04

Ämnen i artikeln:

NyheterOatlyÅkestam HolstHummingbirds

Oatlys korsord tog pris i Månadens idé

Innehåll

01. Korsordet

Byrå: Oatly
Kund: Oatly

Ett korsord i Buffé visade sig vara vägen till hjärtat hos förvånansvärt många i målgruppen ”Leif, Margareta, Barbro, Anita, Christer och Gert”.

Bildordet, tillika mejldressen bildar ”havrepropaganda@oatly.com” och kunde användas vid upprördhet över att Oatly gör skojiga korsord av kräng, men förutom ett par undantag har det bara varit idel glada mejl i Oatlys mejlkorg. Alla som svarade fick en liten gåva hemskickad till sig, och blev ännu gladare!

Längst ner i annonsen står det: ”Skulle du vara av uppfattningen att företag som försöker sälja havredryck ska låta bli att göra annonser som ser ut som skojiga korsord, kan vi till viss del ha förståelse för det. Då går det det bra att höra av sig till adressen i bildordet.”

Så tyckte juryn:
Paul Martinsson, copywriter,
Animal:
Enklare är ofta bättre. Månadens vinnare är löjligt enkel. Och lika löjligt bra. Extra plus för Inception-splashen.  

Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily:
Riktigt underhållande målgruppskontextuell mindfuck. Metanivå på meta-metanivå, med ett fantastiskt copyhantverk.

Oatlys Julius Tuvenvall och Ida Backman har varit en del av arbetsgruppen i Månadens Idé.

Uppdraget var en annons till tidningen Buffé, arbetsgruppen kände till att den skulle gå under jultider, men ville inte försöka anpassa sig till julmat eller något jultema. 

– Det är kul att så många har lagt ner så mycket tid på korsordet och sedan kontaktat oss, många har sagt att de vill ha fler korsord, säger Julius Tuvenvall, art director på Oatly. 

De flesta som har hört av sig har varit nöjda, även om budskapet var att man skulle höra av sig om man var missnöjd. Annonsen har också gått i korsordstidningar. 

– Jag klarade inte ens att lösa det, men vi blir asglada över vinsten i Månadens idé och över alla reaktioner. Vi nådde en annan målgrupp än vad vi hade tänkt, vi hade tänkt att det var kul med ett korsord bara, men det här kanske vi tar med oss till nästa gång, säger Ida Backman, copywriter på Oatly.

Läs gärna: Ett korsord verkligen!?

Arbetsgrupp

Creative Director: Martin Ringqvist, Johan Olivero

Art Director: Julius Tuvenvall

Copywriter: Ida Backman

Designer: Jessie Salomonsson

Production Manager: Fanny Ericsson

Project Manager: Amanda Lindblom

 

Korsordskonstruktör: Tobias Burnesson, Burnesson i kvadrat

02. Lusseballen

Vem har egentligen bestämt hur en traditionell lussebulle ska se ut?

Byrå: Åkestam Holst
Kund:
Pressbyrån

Vem har egentligen bestämt hur en traditionell lussebulle ska se ut? Pressbyrån tycker att traditioner ständigt ska utvecklas. Utifrån denna filosofi tog Åkestam Holst fram en ny variant av Pressbyråns klassiska lussebulle, nu med ett syfte.

Eller Lusseballe kanske vi ska säga.

Lussebullen var nämligen formad som just en ”balle” för att uppmana och påminna män om att undersöka sig för prostatacancer. Lusseballen fanns att handla i utvalda Pressbyråbutiker under vecka 46 där Pressbyrån skänkte hälften av intäkterna till Mustaschkampen.

Lusseballen syntes också på DOOH och butiksmaterial där män som fyllt 50 år uppmanades att undersöka sin prostata. Den spreds också i sociala medier där bland annat den specialskrivna Lusseballelåt och film gjorde stor succé och mängder av memes och reactionvideor skapades. 

Så tyckte juryn:
Paul Martinsson, copywriter,
Animal:
Det jag imponeras mest av är att Pressbyrån + Åkestam varit så konsekventa över tid. Och som en del av en helhet är denna helrätt. 

Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily:
Fantastisk idé. Fantastiskt hantverk. Och allra mest ett fantastiskt beslut av Pressbyrån att genomföra den.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden

Marknadschef: Lennart Schultz

Campaign Manager: Adrienne Heurlin

Content Manager: Gabriella Matheny

Byrå: Åkestam Holst NoA

Creative Director: Joakim Khoury

AD/Copy: Hanna Meijer & Carl Rets

Kreatörer: Eva Wallmark, Jerker Winther, Desirée Engström, Jeremy Phang, Felicia Jensen

Planner: Patrik Lundberg

Produktionsledare: Bella Lagerquist

Projektledare: Lisa Voltaire

Orginalproduktion: BKRY NoA

Digitalproduktion: BKRY NoA

Fotoproduktion: Bsmart

Audioreklam: Bold NoA

PR-Byrå: Spotlight

Mediabyrå: Carat

03. Inslagspappret

Juletikett tryckt direkt i papperstidningen för att återanvända tidningen som inslagspapper.

Byrå: Hummingbirds the hybrid agency
Kund:
TMR

Med en så enkel sak som en juletikett tryckt direkt i tidningen kan vi få läsaren att använda denna sida, och resten av tidningen, som omslagspapper i stället för att köpa det nyproducerade julpappret. På så sätt sprids också kunskap och öka medvetenheten kring julens ohållbara pappersanvändning.

Så tyckte juryn:
Paul Martinsson, copywriter,
Animal:
Smart och superrelevant.  

Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily:
Fint, smart och uppfriskande med helt pappersbaserad kreativ innovation år 2022!

Arbetsgrupp:

Team Hummingbirds

Nellie Pilsetnek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev