Månadens idé
Oatly årets sista vinnare i Månadens idé
Oatly årets sista vinnare i Månadens idé
Enkla idéer med eftertanke i utformningen tenderar att bli bäst, menar juryn för Månadens idé som ger Oatly årets sista delvinst, för annonsen i Buffé som lockade många till att höra av sig efter de löst korsordet.
Publicerad: 19 december 2022, 14:04
Oatlys korsord tog pris i Månadens idé
01. Korsordet
Byrå: Oatly
Kund: Oatly
Ett korsord i Buffé visade sig vara vägen till hjärtat hos förvånansvärt många i målgruppen ”Leif, Margareta, Barbro, Anita, Christer och Gert”.
Bildordet, tillika mejldressen bildar ”havrepropaganda@oatly.com” och kunde användas vid upprördhet över att Oatly gör skojiga korsord av kräng, men förutom ett par undantag har det bara varit idel glada mejl i Oatlys mejlkorg. Alla som svarade fick en liten gåva hemskickad till sig, och blev ännu gladare!
Längst ner i annonsen står det: ”Skulle du vara av uppfattningen att företag som försöker sälja havredryck ska låta bli att göra annonser som ser ut som skojiga korsord, kan vi till viss del ha förståelse för det. Då går det det bra att höra av sig till adressen i bildordet.”
Så tyckte juryn:
Paul Martinsson, copywriter, Animal:
Enklare är ofta bättre. Månadens vinnare är löjligt enkel. Och lika löjligt bra. Extra plus för Inception-splashen.
Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily:
Riktigt underhållande målgruppskontextuell mindfuck. Metanivå på meta-metanivå, med ett fantastiskt copyhantverk.
Oatlys Julius Tuvenvall och Ida Backman har varit en del av arbetsgruppen i Månadens Idé.
Uppdraget var en annons till tidningen Buffé, arbetsgruppen kände till att den skulle gå under jultider, men ville inte försöka anpassa sig till julmat eller något jultema.
– Det är kul att så många har lagt ner så mycket tid på korsordet och sedan kontaktat oss, många har sagt att de vill ha fler korsord, säger Julius Tuvenvall, art director på Oatly.
De flesta som har hört av sig har varit nöjda, även om budskapet var att man skulle höra av sig om man var missnöjd. Annonsen har också gått i korsordstidningar.
– Jag klarade inte ens att lösa det, men vi blir asglada över vinsten i Månadens idé och över alla reaktioner. Vi nådde en annan målgrupp än vad vi hade tänkt, vi hade tänkt att det var kul med ett korsord bara, men det här kanske vi tar med oss till nästa gång, säger Ida Backman, copywriter på Oatly.
Läs gärna: Ett korsord verkligen!?
Arbetsgrupp
Creative Director: Martin Ringqvist, Johan Olivero
Art Director: Julius Tuvenvall
Copywriter: Ida Backman
Designer: Jessie Salomonsson
Production Manager: Fanny Ericsson
Project Manager: Amanda Lindblom
Korsordskonstruktör: Tobias Burnesson, Burnesson i kvadrat
02. Lusseballen
Vem har egentligen bestämt hur en traditionell lussebulle ska se ut?
Byrå: Åkestam Holst
Kund: Pressbyrån
Vem har egentligen bestämt hur en traditionell lussebulle ska se ut? Pressbyrån tycker att traditioner ständigt ska utvecklas. Utifrån denna filosofi tog Åkestam Holst fram en ny variant av Pressbyråns klassiska lussebulle, nu med ett syfte.
Eller Lusseballe kanske vi ska säga.
Lussebullen var nämligen formad som just en ”balle” för att uppmana och påminna män om att undersöka sig för prostatacancer. Lusseballen fanns att handla i utvalda Pressbyråbutiker under vecka 46 där Pressbyrån skänkte hälften av intäkterna till Mustaschkampen.
Lusseballen syntes också på DOOH och butiksmaterial där män som fyllt 50 år uppmanades att undersöka sin prostata. Den spreds också i sociala medier där bland annat den specialskrivna Lusseballelåt och film gjorde stor succé och mängder av memes och reactionvideor skapades.
Så tyckte juryn:
Paul Martinsson, copywriter, Animal:
Det jag imponeras mest av är att Pressbyrån + Åkestam varit så konsekventa över tid. Och som en del av en helhet är denna helrätt.
Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily:
Fantastisk idé. Fantastiskt hantverk. Och allra mest ett fantastiskt beslut av Pressbyrån att genomföra den.
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden
Marknadschef: Lennart Schultz
Campaign Manager: Adrienne Heurlin
Content Manager: Gabriella Matheny
Byrå: Åkestam Holst NoA
Creative Director: Joakim Khoury
AD/Copy: Hanna Meijer & Carl Rets
Kreatörer: Eva Wallmark, Jerker Winther, Desirée Engström, Jeremy Phang, Felicia Jensen
Planner: Patrik Lundberg
Produktionsledare: Bella Lagerquist
Projektledare: Lisa Voltaire
Orginalproduktion: BKRY NoA
Digitalproduktion: BKRY NoA
Fotoproduktion: Bsmart
Audioreklam: Bold NoA
PR-Byrå: Spotlight
Mediabyrå: Carat
03. Inslagspappret
Juletikett tryckt direkt i papperstidningen för att återanvända tidningen som inslagspapper.
Byrå: Hummingbirds the hybrid agency
Kund: TMR
Med en så enkel sak som en juletikett tryckt direkt i tidningen kan vi få läsaren att använda denna sida, och resten av tidningen, som omslagspapper i stället för att köpa det nyproducerade julpappret. På så sätt sprids också kunskap och öka medvetenheten kring julens ohållbara pappersanvändning.
Så tyckte juryn:
Paul Martinsson, copywriter, Animal:
Smart och superrelevant.
Jesper Eronn, copywriter på F&B Daily:
Fint, smart och uppfriskande med helt pappersbaserad kreativ innovation år 2022!
Arbetsgrupp:
Team Hummingbirds