Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens idé

Pyjamasparty – Åkestam Holst får sin andra raka seger för frukostkampanjen

Pyjamasparty – Åkestam Holst får sin andra raka seger för frukostkampanjen

En randig pyjamas fick idéjuryn på fall. Det gör att Åkestam Holst och 7-Eleven plockar sin andra raka seger i Månadens kampanj.

Publicerad: 31 maj 2021, 10:01

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst7-ElevenFolket SthlmM&C SaatchiKLM

Innehåll

01. Breakfast & Looks

Byrå: Åkestam Holst
Kund: 7-Eleven

Kampanjen, som också har prisats i utomhus-kategorin, syftar till att lyfta 7-Elevens erbjudande ”frukost hela dagen” genom en pyjamas. Tanken? ”Snygg nog att bära en dag på stan, bekväm nog för en natt i sängen”.

– När vi började prata om att många just nu jobbar hemma och flera köpmän vittnat om kunder som kliver in på sin lokala 7-Eleven iklädd just pyjamas kändes det naturligt att 7-Eleven skulle lansera sin egna. På den vägen var det, säger Andreas Karlsson, kreatör på Åkestam Holst.

Juryn påpekade att idén liknar den som McDonald's gjorde för några år sen, när de lanserade pyjamasar med produkter på. På vilket sätt har ni inspirerats av tidigare kampanjer?
– Vi är absolut inte de första, eller sista, som kommer att göra merch. Vår inställning var mer ”om vi ska göra merch, hur kan vi göra det så fett som möjligt”. Vi är supernöjda med resultatet. Allt från förpackningen, till fotografen, modellerna och de influencers vi samarbetade med kändes bra och genomtänkt, säger Noah Bramme, kreatör på Åkestam Holst.

LÄS OCKSÅ

Krönika från Adam Reuterskiöld: Är det någon idé med hantverk?

500 pyjamasar trycktes upp i två storlekar, medium och large, och såldes på 7-Elevens butiker. De sålde slut på en vecka – sedan såldes vissa vidare på Tradera för ett högre pris.

Hur tänkte ni kring utformningen av pyjamasen?
– Det kändes självklart att göra den i ett klassiskt pyjamasmönster då det är en … pyjamas. Och att använda sig av 7-Elevens signaturfärger var givet. Inga krusiduller egentligen. 

På vilket sätt har ni jobbat för att sprida ordet?
– En bra balans mellan känt varumärke, het fotograf, coola modeller, snygg pyjamas, bra pressbearbetning tillsammans med Ibeyo Studios, och lite tur såklart.  

Så tyckte juryn

Christina Knight, ecd, The Amazing Society
”Befriande skönt att slippa den pliktskyldiga ostfrallan med tillhörande kaffe i take-away-mugg så fort vi pratar frukost på 7-Eleven. Snygg pyjamas, snyggt stylat och plåtat.”

Helya Houshmand, vd och pr-strateg på Story Relations
”Bilder på rykande kaffekoppar och ostfrallor är inte det enda, eller bästa, sättet att berätta om sitt frukosterbjudande. Och även om det inte är första gången ett varumärke gör brandade kläder, är 7-Elevens version helt rätt. Såväl avsändare som budskap är tydliga. Och extra plus för kampanjbilderna. Som en jurykollega sa, samma idé med halvdassiga kampanjbilder hade nog inte nått hela vägen. Välförtjänt vinst till 7-Eleven i denna omgång.”

Arbetsgrupp

Reitan Convenience

Anna-Maria Carnemark, inköps- och marknadsdirektör

Charlotte Svanström, kampanjansvarig

Johan Grönberg, Head of Marketing

 

Åkestam Holst NoA

Frida Detter, produktionsledare

Hanna Brochs, strateg

Jesper Ander, projektledare

Noah Bramme, kreatör

Andreas Karlsson, kreatör

Claudia Rolf, kreatör

Alva Nyström, kreatör

 

Foto

Paul Edwards, fotograf

Ebba Gratte, producent

Aida Adem, kreativ assistent

Julius Hayes, ljus

Sainabou Chune, hårstylist

Sainabou ”Naboughal” Secka, makeupartist

Square Circ Stockholm, scenografi

 

Ibeyostudios

Johanna Sörstrand, CEO/projektledare

Alexander Urombi, pr-konsult/projektledare

Lotta Signeul, pr-konsult/projektledare

 

Fugeetex

Angelo da Silveira, pyjamasproducent

02. Måla med Yoggi

Byrå: The Barn/Folket Sthlm
Kund: Yoggi

Hur skapar man ett minnesvärt 50-årsfirande för något så alldagligt som en fruktyoghurt? Yoggi och inhousebyrån The Barn tyckte att det skulle göras genom en helt egen kulörkollektion där färger som samoagult och jordgubbsrött får flytta ut från kylskåpet och upp på väggarna.

Därför tog man tillsammans med Nordsjö tagit fram en unik färgkollektion bestående av 15 kulörer inspirerade av klassiska Yoggi-smaker. 

Så tyckte juryn:

Åsa Sohl, business development & innovation, Scream
”Uppfriskande att se oväntade samarbeten som kanske på pappret känns som en märklig mix, som yoggi och målarfärg, men blir kul och lyckat när det genomförs. En bra idé helt enkelt.”

Christina Knight, ecd, The Amazing Society
”Knasig oväntad kombo med målarfärg och yoghurt; men oförargligt glatt och folkligt så där som Yoggi är. Hade önskat lite mer av hantverket; att pynta lite mindre och låta de färgstarka miljöerna tala för sig själva.”

Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst
”Måste säga att formen på den här idén klöv mitt huvud i två bitar. Ena halvan sa kul att det ser ut som färgburksreklam alltid gör, den andra sidan sa oj det ser helt vansinnigt ut. Men den skapade förvirringen kanske var en del av idén?”

Helya Houshmand, vd och pr-strateg på Story Relations
”Den otippade kombon mellan livsmedel och målarfärg, två saker som vi normalt inte skulle vilja blanda, fångade vår uppmärksamhet. Enkelt och kul, en kampanj som juryn inte kunde undvika att dra på smilbanden åt.”

Arbetsgrupp

Folket STHLM (reklambyrå)

Vanda Wide, Copywriter

Victor Stenström, Art director

Lukas Eisenhauer, DOP

Björn Norström, Motion Graphics

Norbert Pelka, Formgivare

Malou Marnfelt, Production manager

 

LundLund (agentur)

Niklas Hansen, Set designer

 

The Barn (inhousebyrå)

Nina Salo Åseskog, Production lead

Åsa Scherman, Project manager

Linnea Hamnér, Media buyer

03. The cold catching billboard

Byrå: M&C Saatchi
Kund: KLM

Genom en interaktiv utomhustavla ville man påminna om KLM:s avbokningspoilicy. Tavlan programmerades att känna igen 40 000 olika ljud på förkylningssymptom så att budskapet kunde ändras från ”boka!” till ”avboka!”. Genom pr-bearbetning och sociala medier nådde man ut till fler än de som såg tavlan på plats.

Så tyckte juryn

Christina Knight, ecd på The Amazing Society:
”Reaktiva OOH är ingen ny idé, men det jag gillade särskilt den här gången var den empatiska insikten, förståelsen och tonen. Schyssta avbokningsregler i pandemitider är extra välkommet och dramatiserades tydligt på detta sätt.”

Adam Reuterskiöld, copywriter på Åkestam Holst
”Alltid kul med tavlor som är något mer än bara en tavla för den som går förbi den, även om den här varianten är gjord förr. För mig platsar den därför bättre i en kampanj än i tävlingssammanhang.”

Helya Houshmand, vd och pr-strateg på Story Relations
”En bra uppföljning på den första avboka gratis-kampanjen, som i all sin enkelhet var smart och effektiv.”

Arbetsgrupp

Kristina Annehed Account Director

Bjarte Eide Business Director 

Tove Sandström Account Manager 

Erika Fondin Strategist 

Robin Wiman Art Director 

Alexander Elers Creative Director/Art Director 

Linda Elers Creative Director/Copywriter 

Desirée Larsson Social Media Manager 

Anton Hååg Graphic Design/Final Art

 

Kund

Maria Hagelberg Marketing Manager 

Dan Hammarberg Brand Manager 

 

Havelle

Tobbe Christell Tekniskt ansvarig 

 

Clear Channel

Karl Höglund Business Development Manager

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.