Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Spelkampanj med dödlig utgång ger guld till Ingo

Spelkampanj med dödlig utgång ger guld till Ingo

Ihjälskjutna vinnare skapade surr kring den nya versionen av Call of Duty. Idén belönas med guld i den senaste omgången av Månadens idé.

Publicerad: 2 november 2021, 14:27

Ämnen i artikeln:

Ingo

Mystery Sniper vinner guld i Månadens idé.

Innehåll

 

1. Mystery Sniper

Byrå: Ingo Stockholm
Kund: Activision Blizzard

I multiplayer-spelet Call of Duty: Warzone kan bara en person vinna. Det är 150 spelare som tävlar mot varandra tills bara en är kvar och sedan eskorteras vinnaren från krigsplatsen i en helikopter. Men överraskande nog blev spelare som vunnit plötsligt skjutna på väg upp i helikoptern i samband med att den nya versionen av Call of Duty skulle marknadsföras.

Tilltaget var ett sätt att skapa uppmärksamhet för spelet och del av marknadsföringen kring det.

– Den här idén kom i slutfasen av produktionen, och då är ju utvecklarna av naturliga skäl svårtillgängliga. Men Activision trodde på idén så pass att de tog in Raven för att tillsammans med oss producera själva slutscenen, säger Ingos ad Max Hultberg och copy Magnus Ivansson.

LÄS ÄVEN: Ingo och Activison Blizzard marknadsför nya Call of Duty - använder spelet som mediekanal 

Vilka har varit de största utmaningarna med kampanjen?
– Det var nog det som var utmaningen, att göra om slutscenen på så kort tid. Men då både marketing och studion trodde att detta skulle få bra genomslag gick det ändå hyfsat smidigt.

Första dagen som spelet släpptes var det lite tyst om tilltaget. Men så gick Ingo in på Tiktok.

– Där var det fullt av reaktioner, sen fylldes Youtube och Instagram på. Extremt kul att se spelares reaktioner, speciellt för de som vinner första gången. Förvånansvärt få blev arga även om de dog lite orättvist.

Många marknadsförare vill in i gamingvärlden, men långtifrån alla lyckas. Ni har rutin på detta nu! Vad är era tips?
– Haha, tror inte vi vet mer än andra här. Första gången när vi gjorde en grej med Red Dead Redemption 2 fick vi ju ta lite omvägar. Nu när vi jobbar direkt med Activision är det aningen lättare. Men ja, man ska ju förstå spelet det kretsar kring på djupet och kulturen där omkring och så vidare, och så vidare.

Förutom framgångsrika spelkampanjer har Ingo också rönt framgångar med Burger King, bland annat med numera världskända kampanjen The Moldy Whopper. När marknadsdirektören Fernando Machado lämnade hamburgerkedjan tidigare i år tog han med sig Ingo till Activision Blizzard.

Hur ser ert framtida samarbete med Activision Blizzard ut?
Vi jobbar redan med ett par olika uppdrag med Activision och förhoppningsvis fortsätter det så med många av deras olika titlar. Men det är klart jätteroligt att fortsätta jobba med Fernando.

LÄS ÄVEN: Jurymedlemmen Karl Wikström skriver krönika om skräningspunkten mellan maskin och mänsklighet.

Här kan du se casefilmen.

Så tyckte juryn

Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors: En självklar etta. Och ett bra exempel på att reklam kan vara en del av populärkulturen.

Arbetsgrupp // Mystery Sniper

Ingo Stockholm

Art Director: Max Hultberg

Copywriter: Magnus Ivansson

Project Manager: Rickard Allstrin

Planner: Simon Stefansson

CCO: Björn Ståhl

 

Produced by Raven Software

Directed by Eric Biessman, Senior Creative Director Raven Software

 

Tyler Bahl, Vice President and Head of Marketing Activision

Fernando Machado, Chief Marketing Officer Activision Blizzard

Pelle Sjoenell, Chief Creative Officer Activision Blizzard

Carolyn Wang, Vice President Consumer Marketing Call of Duty

Anna Malmhake, Managing Director Go-To-Market Activision Blizzard Daniel Green, Vice President EMEA Marketing Activision Blizzard

Jim McMullin, Vice President Call of Duty

Michael Sanders, Senior Visual Director Activision Blizzard

2. Beyond the rainbow

Byrå: B-Reel
Kund: H&M

I den kampanjen Beyond the Rainbow lyfter H&M fram de personliga berättelserna som ofta försvinner i den regnbågsdränkta Pride-marknadsföringen världen över. För att sprida dessa historier har H&M och B-Reel använt teknologi för att utveckla en digital upplevelse som ger vem som helst möjligheten att skanna ett regnbågsmönster i sin omgivning – från flaggor till donuts, gosedjur, kläder och allt däremellan. Efter scanningen leds man genom regnbågen till andra sidan, där de personliga berättelserna väntar.

Arbetsgrupp // Beyond the rainbow

Client: H&M

Åsa Modig

Jessica Abril Hosk

Klaudia Klang

Sara Svirsky

Christina Bjerkander

Henrik Ahlm

 

Agency: B-Reel

Executive Creative Director: Petra Albrektsson

Executive Creative Director: Zack McDonald

Director of Innovation: Lars Bjurman

Creative Lead: Maria Lashari

Creative: Mimmi

Strategist: Thomas Eon

Design Director: Gustav Stockman

Designer: Peter Holtze

Producer: Charlotte LeFevre

Brand Manager: Bea Areilza

Brand Director: Caroline Deas-Ehrnvall

Agency Producer, Colony: Markus Ahlm

Agency Producer, Colony: Lena von der Burg

Executive Producer, SoYou: Anders Öhrman

 

Production: Pine

Director, Pine: Malin Ingrid

Producer, Pine: Adam Homström

3. Luften du andas

Byrå: Pool kommunikationsbyrå
Kund: Svensk ventilation

Vi har aldrig varit så medvetna om våra andetag som under pandemin. Kampanjen man tog fram skulle levandegöra likheten mellan husets ventilation och människans egen andning. För att symbolisera det peka kampanjen ut något som de flesta inte tänker på – ventiler på hus i vår omgivning.

Så tyckte juryn

Jacob Nelson, copywriter på Forsman & Bodenfors: Det är alltid uppfriskande när reklam lyckas bli en integrerad del av stadsbilden. 

Arbetsgrupp // Luften du andas

Britta Permats, vd Svensk Ventilation

Therese Danielsson, kommunikationschef Svensk ventilation

Sandra Kollberg, operativ projektledare Pool kommunikationsbyrå

Ida Ståhl, produktionsledare Pool kommunikationsbyrå

Tomas Carrfors, copywriter Pool kommunikationsbyrå

Patrik Lindkvist, art director Pool kommunikationsbyrå

 

Eva Östholm, grafisk formgivare Pool kommunikationsbyrå

Paria Mohammadi, content creator/multidesigner Pool kommunikationsbyrå

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.