Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens idé

Utsåg Gotlands fulaste gräsmatta med 1 300 spänn i mediebudget – hamnade hos BBC och The Guardian

Utsåg Gotlands fulaste gräsmatta med 1 300 spänn i mediebudget – hamnade hos BBC och The Guardian

Det har blivit dags att kassera uttrycket ”guld och gröna skogar”. Från och med nu kan det lika gärna heta ”guld och gula gräsmattor”. Fråga Differ Agency och Region Gotland som kammar hem första pris i Månadens Idé.

Publicerad: 15 september 2022, 10:11

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjJohan GustafssonNyheter

Vinnaren av Gotlands fulaste gräsmatta.

Foto: Press/Differ Agency.

Innehåll

 

01. Gotlands fulaste gräsmatta

Byrå: Differ Agency
Kund: Region Gotland

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

En ful gräsmatta kan ta en långt. När Region Gotland ville få invånarna på ön att sluta slösa på vattnet – Gotland har nämligen länge haft problem med grundvattnet och under sommaren infördes ett bevattningsförbud – utlyste man en tävling med byrån Differ. Pekpinnar röstades ner, eftersom man inte trodde att de skulle hjälpa till att skapa beteendeförändringar i denna ”viktiga men ganska tråkiga fråga”, som Differ Agencys ad Johan Gustafsson uttrycker det.

Tävlingen anses enligt Region Gotland vara en av anledningarna till att bevattningsförbudet kunde hävas i slutet på augusti. En bild som Johan Gustafsson delar.

Läs även krönikan från jurymedlemmen Malin Evrenos

■ Vänlig påminnelse – en riktigt bra idé kan också vara riktigt jävla billig 

– Den minskade vattenkonsumtionen har varit en gemensam seger för Gotland. Regionen, besöksnäringen, näringslivet och vanliga gotlänningar har varit engagerade i frågan vilket har skapat goda resultat. Gotlands fulaste gräsmatta med sin stora spridning i lokala medier (print, radio, tv och sociala medier) har självklart bidragit till den positiva utvecklingen, säger han.

Kampanjen fick stor spridning i såväl lokal- som riksmedia, med inslag i bland annat SVT, Alex & Sigges podcast och TV4. Men den fick även vingar som tog sig utanför Sveriges gränser. Bland annat har den blivit omskriven i BBC, CBC och The Guardian. Allt som allt hade tävlingen en mediebudget på 1 300 kronor.

Pengarna lades bland annat på att förstärka kampanjens synlighet och spridning genom boostade inlägg. Planen initialt var att skapa ett lokalt engagemang.

– Kommunikation i Region Gotlands lokaltrafik och andra egna kanaler var också viktiga. I början av sommaren arbetade vi aktivt för att få redaktionell spridning i lokala medier. Arbetet med spridningen skedde i tre faser – lokalt, nationellt och slutligen internationellt. Hårt arbete, många mejl och dialoger krävdes för att nå ut med vår berättelse. 

Juryn i Månadens Idé var måttligt imponerad över hantverket – men desto mer imponerad över själva idén. Gotlands fulaste gräsmatta vann över tvåan med god marginal. Johan Gustafsson tror att det som slog an en sträng hos den samlade journalistkåren var längtan efter att höra röster som är ”positiva och lösningsorienterade i en tid då media överöser oss med dystopiska klimatnyheter”.

– Ur ett internationellt perspektiv kan man konstatera att Gotland inte varit ensamma om att drabbas av torka och vattenbrist denna sommar. Många internationella medier, som exempelvis The Guardian, har delar av sin nyhetsrapportering dedikerad till klimatfrågor och där har intresset för vår kampanj varit stort. Gotlands fulaste gräsmatta belyste ett akut problem tillsammans med en lösning på ett både positivt och avväpnande sätt. Enkelhet i berättelsen var också viktig. Vi har sett att berättelser om lokalt engagemang kring globala problem inspirerar människor världen över. Människor törstar efter goda exempel! 

Differ Agency har varit Region Gotlands huvudbyrå under de senaste två åren. ”Gotlands fulaste gräsmatta” ingick i ett större arbete kring att skapa och kommunicera en hållbar sommar på Gotland.

Så tyckte juryn

Jesper Eronn, copywriter på Forsman & Bodenfors

En superenkel och supergenial anti-idé som växer genom målgruppens engagemang. Fränvaron av kommuniukativa krusiduller gör det hela ännu bättre.

 

Johan Olivero, creative director på Oatly
Briljant idé som tycks ha gjort verklig skillnad för att lindra vattenbristen på ön. Vad-ska-grannarna-säga-oron förflyttades i ett slag från de torra, vanvårdade gräsmattorna till de saftigt gröna.

Arbetsgrupp

​​Jonas Bengtson, projektledare

Viktor Andersson, planner

Johan Angantyr, cd

Linda luta Fryxell, ad

Johan Gustafsson, ad

Madelen de la Motte, grafisk formgivare

Gustaf Jonshult, produktionsledare

02. Grow your own sausages

Byrå: F&B
Kund: Peas of Heaven

Korv behöver inte bestå av kött. Det visade F&B och Peas of heaven genom att för första gången någonsin låta folk odla sin egen korv hemma. Ett sätt att både stärka Peas of Heavens varumärke och associera korv till något som är växtbaserat.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Så tyckte juryn

Johan Olivero, creative director på Oatly

Underbart idiotiskt sätt att lyfta fram ytterligare en växtbaserad korv. Det här är ju en mycket intressantare story än att bara prata om produkten. Pluspoäng också för finfint hantverk.

Arbetsgrupp

COO, Peas of Heaven: Latif Andersson

Creative Director, Peas of Heaven Creative Dept.: Gustav Johansson

Art Director: Karl Risenfors, Johanna Landberg, Nina Friman, Julia Holtback Yeter

Copywriter: Anna Karlsson

Account director: Ewa Edlund

Designer: Christoffer Persson

Planner: Maria Hallenborg

PR-strateger: Julia Samuelsson & Samuel Danofsky

Illustration: Mikael Selin

Film & foto: F&B Studios

Print: GJ Grafiska

03. Hämt Extra

Byrå: Åkestam Holst
Kund: 7Eleven

7-Eleven är kända för att sälja kaffe, korv och cigaretter. Våren 2022 ville de påbörja resan mot att etablera sig som en given matdestination för de som önskar en smidig, fräsch och prisvärd hämt-lunch. I kampanjen ”Hämt Extra” spred de därför nyheten om att 7-Eleven serverar Dagens Lunch genom att prata om den nya lunchen som en faktisk nyhet istället för ett erbjudande.

Så tyckte juryn

Jesper Eronn, copywriter på Forsman & Bodenfors
Genialiskt dumkul idé med ett fantastiskt hantverk i alla detaljer. Det är omöjligt att inte bli glad av detta. 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst

Linda Bryttmar, Produktionsledare

Frida Norén, Strateg

Annika Åhlund, Projektledare

Magnus Jacobsson, ECD

Joakim Khoury, Creative Director

Noah Bramme, Kreatör

Andreas Karlsson, Kreatör

Sara Bellafesta, Designer

Ville Askelöf, Motion designer

 

7-Eleven (Reitan Convenience)

Lennart Schultz, marknadschef

Charlotte Svanström, kampanjansvarig

Produktionsbolag: XO Studios

 

 

Yasmine Winberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.