Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens ljud

Berättelser från gatan vann

Berättelser från gatan vann

En sliten men varm röst från den hårda verkligheten på gatan. Det gav Hummingbird vinst i årets sista Månadens kampanj Ljud.

Publicerad: 8 Januari 2020, 13:51

Ämnen i artikeln:

HummingbirdsSituation Stockholm

Innehåll

01.Läsning som förändrar liv

Kund: Situation Sthlm
Byrå: Hummingbirds

Rogers röst är sliten men ändå mjuk. Han berättar om den hårda tillvaron på gatan med förvånansvärt lite bitterhet. Det finns snarare ett stråk av humor i hans historier. 

Roger säljer Situation Sthlm och är huvudperson i radioreklamkampanjen ”Läsning som förändrar liv” just för Situation Sthlm gjord av Hummingbirds. En kampanj som vann sista omgången i Månadens kampanj ljud 2019. 

Juryn gillade närvaron och äkthet i både röst och berättande. 

– Det är jättebra att man humaniserar på det här sättet, sa Per Rundgren på Uncle Unicorn, vid jurymötet. 

– Bra castat men hoppas att det inte är en skådis, sa Julia Sebesteny på Åkestam Holst.

Hon kan vara trygg, Roger är ”äkta”.

– Vi producerade kampanjen tillsammans med Acne Film och Flickorna Larsson och den baseras i grunden på intervjuer med försäljarna. Vi fick många fantastiska historier, men Rogers berättelser stack ut. De var både gripande, roliga och sorgliga – en dramaturgi som innehöll allt, säger Peder Westerberg, cd på Hummingbirds. 

Uppdraget är att vända trenden med fallande försäljning av Situation Sthlm. Att få stressade stockholmare att stannat upp för att köpa en tidning. Lösningen blev att låta säljarna själva berätta.

– Målet med radioreklamen var att lyfta fram en hårt arbetande säljkår – och visa stockholmarna varför det är viktigt att stanna upp och köpa tidningen.

Här kan du lyssna
Radiospot 1
Radiospot 2
Radiospot 3

Så tyckte juryn

Dorothea Barre, Le Bureau: I all sin enkelhet gjorde de här spot:arna mig mer benägen att köpa tidningen. Skickligt att få till något som känns lite extra motiverande, i synnerhet mitt under välgörenhetskampanjernas högsäsong.

Louise Lundgren, Bauer Media: En fängslande dokumentärserie i 4 delar à 30 sekunder. Tack Roger, att du delar med dig av din historia!

Per Rundgren, Uncle Unicorn: Hjärtligt, äkta och inbjudande. Och samtidigt sårbart på ett väldigt positivt sätt. 

Arbetsgrupp

Peder Westerberg, creative director

Peter Mellberg, projektledare

Emil Löfman, copywriter

Vera Doverdalen, copywriter

Tobias Löfman, art director

Joakim Behrman (Acne Films), regi

Kristofer Larsson (Acne Films), producent

Flickorna Larsson, ljudproduktion

02.Ett erbjudande du måste höra

Kund: McDonald’s
Byrå: Nord DDB

Ett reklaminslag som är anpassat till vårt nya sätt att lyssna på poddar. I dag trycker många fram 30 sekunder när det kommer reklaminslag i poddarna. Det här inslaget gjorde därför 40 sekunder. Men de som lyssnar på hela inslaget premieras med en extra bonus. 

Här kan du lyssna på radiospoten.

Så tyckte juryn:

Dorothea Barre, Le Bureau: Känner verkligen igen hoppa-framåt-beteendet. Blir nog kul för den som inte är lika snabb på skip forward-knappen att få den här lilla belöningen. Erbjudandet känns enkelt att följa upp för den småhungrige som lyssnar i kollektivtrafiken till exempel. Den överdrivet krängiga rösten i början var väldigt kul!

Louise Lundgren, Bauer Media: Nu råkar jag veta att det är förhållandevis få som skippar reklamen i podd. Men en smart idé för att fånga de som gör det och ännu smartare att belöna de som lyssnar på hela spoten. Det värmer mitt poddhjärta!

Per Rundgren, Uncle Unicorn: En idé från någon som själv förmodligen hoppar reklamen, och självinsikt nog att jobba med den begränsningen istället för mot. Kul!

Arbetsgrupp

Frida Siversen Ljung, copywriter

Emelie Jinhee Johnsson, art director

Beata Mollberg Fagring, produktionsledare

Andreas Dahlqvist, CCO

Laila Mörk, Marketing consultant (McDonald’s)

Christoffer Rönnblad, Marketing director (McDonald’s)

Lisa Palm Danielsson, Senior Marketing Manager (McDonald’s)

Redpipe, produktionsbolag. 

03.Beijer Bygg – Bygga åt idioter

Kund: Beijer Bygg
Byrå: Masscreation

Beijer Bygg profilerar sig som hantverkarnas byggvaruhus. Och enligt Beijer Bygg behöver hantverkarna stöd, för ”alla” anser sig ha rätt att snacka skit om dem. Därför bestämde man sig för att vända på myntet och ge ut boken ”Bygga åt idioter” där hantverkarnas får berätta om knepiga kunder de haft. Boken lanserades tillsammans med en podcast med samma namn, där Adam Alsing intervjuar hantverkare som berättar roliga rövarhistorier om märkliga kunder. 

Här kan du lyssna på ljudspoten. 

Så tyckte juryn:

Dorothea Barre, Le Bureau: Kul att få kika in bakom kulisserna hon en annan yrkesgrupp. Känns ibland lite oklart om podden huvudsakligen riktar sig till yrkesverksamma eller den breda allmänheten. Tycker gott man hade kunnat ha ännu mer fikarumskänsla och internjargong för att verkligen ställa sig på hantverkarnas sida. Oavsett känns podden mycket relevant för Beijer och som en giveEtt n följeslagare till boken. Vem känner sig manad att dra igång något motsvarande för reklambranschen förresten?

Louise Lundgren, Bauer Media: Ett genialt koncept och snyggt uttag i podd. Touché!

Per Rundgren, Uncle Unicorn: En vanligtvis icke-tillrättalagd målgrupp får på ett snyggt sätt vara sig själva på bästa vis, tack vare van och skicklig programledning. Är detta för kärnmålgruppen, eller för att visa kärnmålgruppens perspektiv utåt? Tror faktiskt det funkar bra för både och!

Arbetsgrupp

Henrik Levahn, copywriter

Anna Baker, projektledare

Björn Börjesson, ljudtekniker Dwarf Studio

Adam Alsing, programledare

Billy Andersson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.