Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens ljud

Diplomatens allvarsamma nyårsdikt gav guld till TBWA

Diplomatens allvarsamma nyårsdikt gav guld till TBWA

TBWA gjorde om nyårsdikten för att uppmärksamma att nyårsdagen är den dag då flest människor tar sitt liv. Det gav dem guld i årets första omgång av månadens ljud.

Publicerad: 24 April 2020, 09:02

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjTBWA

Innehåll

01 Ring någon, ring

Byrå: TBWA Kund: Mind

Arbetsgrupp: Lina Franzon copywriter, Sofia Nordström art director, Maria Sylwan formgivare, Annika Molnár operativ projektledare, Elin Hjelte art director, Lolo Westerman kommunikatör, Camilla Mattsson kommunikationsansvarig, Jan Eliasson medverkande, Flickorna Larsson ljud, Bauer Media medieutrymme probono.

Forskning visar att ett enda samtal besitter kraften att ändra tankarna hos en människa som vill ta sitt eget liv. Nyårsdagen är för många förknippad med pizza i sviterna av att det nya året har firats in. Men det är också den dagen på året då flest människor begår självmord. 

För att uppmärksamma problemet och få personer som mår dåligt att ringa någon gjorde man om Nyårsklockan, en av vår tids mest kända dikter. Nu inleddes den i stället med ”Ring någon, ring i den bistra nyårsnatten” och diplomaten Jan Eliasson läste upp den i rikstäckande radio. TBWA och kunden Mind beräknar att den nådde cirka 300 000 människor då den sändes under nyårsafton och nyårsdagen. 

Någon i juryn sa att gemene man inte hör att det är Jan Eliasson som läser. Hur tänker ni kring det?
– Vi ville att rösten skulle generera den högtidliga känslan som nyårsdikten brukar förmedla. Att det var Jan Eliasson som läser är inte något vi tyckte påverkade dikten eller budskapet i sig, utan en väldigt fin bonus, säger Sofia Nordström, art director på TBWA.

Varför valdes just Jan Eliasson för detta uppdrag?
– Det var faktiskt Jan Eliasson själv som visade ett intresse för Minds arbete. Hans trygga, varma röst gjorde att han kändes självklar för att läsa dikten. 

Hur kom ni på idén?
– Vi visste sedan tidigare att självmordstalen skjuter i höjden på nyårsdagen och ville göra någonting för att informera om att stöd finns att få hos Mind för den som behöver. När vi började prata om traditioner i samband med nyår dök dikten snabbt upp och när vi läste igenom den insåg vi ganska snabbt att det fanns många paralleller till måendet i nyårsnatten. Och att ringa såklart.  

Vad har ni fått för respons på kampanjen?
– Den har varit väldigt positiv. Antalet stödsökande ökar alltid vid den här tiden. Men dikten verkar ha träffat brett och ökat medvetenheten hos den bredare massan kring problematiken runt nyår vilket i sig är viktigt. Att fler ringer varandra för att höra hur allt är. 

Hur har ni resonerat kring ton? I ett sådant här allvarligt ämne tänker jag att det är svårt att hitta rätt balans?
– Att hitta rätt ton för ämnet är alltid en utmaning. Att inte vara för mörk men inte heller för lättsam. Ambitionen var hela tiden att vara så nära originalet som möjligt, för att inte förlora kopplingen till nyårsdikten vi är vana vid att höra, vilket i sig gav oss en tydlig ram att förhålla oss till. Det viktigaste för oss var att Minds version skulle ingjuta hopp och mod i den som mår dåligt, genom att berätta att det finns stöd att få, och att det stödet bara är ett samtal bort.

Lyssna här

Missa inte krönikan från ordförande Erik Lidsheim

Den hittar du här: ”Ljud är mer än radio.”

Så tyckte juryn

Hrefna Birgisdottir, art director på Emakina DBG
Så vackert formulerat! Meningen ‘Ring bort döden’ ger en rysningar. De har även lyckats undgå risken att det uppfattas som skådespel med rätt val av uppläsare.

Hugo Albrektsson, planner, Garbergs
Det finns bra nyårstraditioner, och så finns det dåliga nyårstraditioner, och så finns det reklammakare som försöker skapa värdefulla synergier mellan de båda. Ett enastående manus, en potent Jan Eliasson och ett livsviktigt budskap senare, så var juryn rörande överens om vem som förtjänade guld pengen i första omgången utav Månadens Ljud 2020. Hatten av till Mind och TBWA.  

Per Forssberg, copywriter, frilans
Briljant idé, lysande utförande och brännande relevans. Så här bra blir det bara när allting stämmer.

Ulrika Hamrén, contentchef, Stendahls
Kanske är det Jan Eliassons bekanta stämma som gör att jag hajar till och spänner hörseln lite extra. Men framförallt är det pricksäkerheten för tid och rum, där man varsamt och skickligt använt den festiva nyårsnattens odödliga dikt för att uppmärksamma något så allvarsamt som döden.

02. Vad ger man till någon som har allt?

Byrå: Garbergs Kund: Jula.

Arbetsgrupp: Pia Hjelt projektledare, Hugo Albrektsson planner, Mattias Dahlqvist art director, Johan van der Schoot copywriter, Joakim Landin strateg, Anna Alfonzetti produktionsledare, John Swartling regissör/producent, Jonas Järrenfors marknadschef, Silje Ekeberg Falk marketing manager.

När hemmafixarkedjan Jula fyllde 40 år, men vad ger man någon som redan har allt? Det försöker Torkel och Juan reda ut. Briefen handlade dels om att uppmärksamma jubileet men också att berätta att Jula har 15 000 produkter för hem, trädgård och fritid.

Lyssna på ena spotten här.
Lyssna på andra spotten här.

Så tyckte juryn:

Hrefna Birgisdottir, art director på Emakina DBG
Riktigt rolig spot! De har på ett enkelt sätt, med fantastiskt samspel mellan uppläsarna, lyckats skryta om deras stora sortiment utan att upplevas som alla andra. De har också fått med det faktum att de firar 40 år utan att vara tjatiga som så många tyvärr är i sin kommunikation.

Per Forssberg, copywriter, frilans
Ibland får man för sig att all reklam var så här skojig och smart förr i tiden. Men det var den inte. Den försökte bara. 

Ulrika Hamrén, contentchef, Stendahls
Att arbeta med detta sketchformat för Jula känns helt rätt. Ett smart grepp att ta till för att sy ihop ett manus som består av produkter, som i detta fallet inte är några direkta storsäljare. Det är inte mycket som får mig att skratta högt i min ensamhet. Men karaktärernas tolkning av manus gör så pass mycket för leveransen att det tas emot med ett kvävt skratt genom näsan.

03. Do the Pant

Byrå: Åkestam Holst, Kund: Loka

Arbetsgrupp: Anna-Stina Hallberg marknadschef, Maria Frankendal varumärkeschef, Linus Bronge och Oskar Pernefeldt art directors, Fredrik Burman projektledare, Anna Svensson produktionsledare, Stina Hansson strateg, Rosanna Hagald content creator, Malin Burén digital strateg, Lamin Cassama regissör / låtskrivare / content creative / post production, Lisa Rabe content creative / låtskrivare, Nisse Axman DP, Henrik Adenskog producent, Olle Skog artist, Oliver Heinänen musikproducent.

I dag pantas uppåt 85 procent av alla flaskor och burkar men den siffran ville Loka och Åkestam Holst ha upp. Loka lanserade därför ”The Pant” – ett av världens enklaste, men också viktigaste, danssteg. Du kan den säkert redan: handrörelsen du gör när du pantar en burk. Danssteget lanserades genom musikvideon till den nyproducerade låten ”Do the Pant” framförd av artisten Olle Skog och visades mellan spelningar på musikfestivaler och sportevenemang. Låten spreds även i sociala medier som Tiktok.

Lyssna på låten här.

Så tyckte juryn:

Hrefna Birgisdottir, art director på Emakina DBG
Kul idé att ta fram en låt och försöka etablera ett nytt danssteg. Slutprodukten upplevs som en äkta låt och inte bara reklam. Dock tappar den lite i just denna kategori när man enbart dömer ljudet och kan därmed inte räkna in det visuella, som till exempel dansstegen som ändå är en stor del av idén.

Hugo Albrektsson, planner, Garbergs
Fint hantverk, progressiv distributionsplanering och med en seriös risk för att bli en jobbig sommarplåga, så trillar Do The Pant in på en välförtjänad tredje plats i denna omgång utav Månadens Ljud.

Per Forssberg, copywriter, frilans
Kul gjort av Panta Mera att skapa sin egen TikTok-dans. Jaså var det Loka? Jaha, men bra i alla fall.

Ulrika Hamrén, contentchef, Stendahls
Fint och proffsigt producerat. Radioreklamen förvirrar mig något då jag inte uppfattat att ungdomar och unga vuxna är de som behöver panta mera.

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.