Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens ljud

Garbergs omgjorda Disney-låt ledde till tårar – och vinst

Garbergs omgjorda Disney-låt ledde till tårar – och vinst

Efter en tajt sista omgång av ljudkategorin står det klart att Garbergs omgjorda Disney-låt kammar hem guld. Tredjeplatsen delas av Lexter Ljuddesigns kampanj för Adidas, och Abby Priests bidrag för Hjärtebarnsfonden.

Publicerad: 16 december 2020, 11:54

Ämnen i artikeln:

GarbergsBarncancerfondenÅkestam HolstAdidasAbby PriestMånadens Kampanj

Innehåll

01. Vill du inte ut och leka?

Byrå: Garbergs

Kund: Barncancerfonden 

I Garbergs kampanj för Barncancerfonden får låten ”Vill du inte ut och leka”, känd från Disneys film Frost, en ny innerbörd. I den nya versionen sjunger istället karaktären Anna direkt till sjuåriga August från Örnsköldsvik, som insjuknade i cancer 2018. 

– När vi hörde historien om August i Örnsköldsvik såg vi likheterna med karaktären Elsa i filmen Frost, vi tittade närmare på låttexten och insåg att om vi bara kunde ändra namnet, skulle den här världsberömda låten få en helt annan innebörd. Det kändes som ett fint sätt att få berätta om August och hur han inte kunde komma ut och leka med sina kompisar, säger Garbergs vd Mehrnaz Bejne.

Var det svårt att få rättigheterna till att göra om en Disney-låt?
Det är klart att det är utmanande att få ihop allt när man samarbetar med en så stor organisation som Disney, särskilt när det slutliga beslutet tas på huvudkontoret i USA. Vi har haft ett väldigt bra samarbete med både Disney Norden och Universal, det känns otroligt att vi fått möjlighet att göra det här.

Läs mer: Jurymedlem Ludvig Ehrenstråhle om omgångens bidrag 

Kampanjen har spelats på svenska radiostationer, med målet att samla in bidrag till fonden från allmänheten. Enligt Mehrnaz Bejne har responsen varit speciell. 

– Vi har förstått att den tränger igenom på ett sätt som vi inte riktigt varit med om. Speciellt i målgruppen småbarnsföräldrar som har sett och hört låten fler än en gång. 

Så tyckte juryn: 

Per Forssberg, copywriter, frilans: Var gång jag hör den här så börjar jag gråta. Det är bra.

Channa Rogsten, senior creative strategist, House of Radon: Med en väldigt ren, enkel och relevant idé träffar man verkligen rakt in i hjärtat.

Alexander Skoglund, ad, Stendahls: Ingen har knappast undgått denna Disneydänga och Barncancerfondens nya version får även de mest frusna hjärtan att smälta. Aj. Otroligt imponerad av att gänget på Garbergs lyckats komma igenom nålsögat av jurister och låta idén bli verklighet. Dessutom bevisar den att det går att vara kreativ även i korta format. Grattis till förstaplatsen!

Lyssna HÄR.  

Arbetsgrupp

Garbergs: 

Art Director Mattias Dahlqvist

Copywriter Fredrik Sundqvist

Motion creative Iris Rylander

Projektledare Mehrnaz Bejne

Produktionsledare Birgitta Bergström

 

Barncancerfonden:

Marknadschef   Michel Brygiewicz                   

Kreativ chef Varumärke   Anne Bergsten        

Enhetschef Kampanj och Event  Johnny F Kroneld 

 

Beppo ljudproduktion:

Regi och ljuddesign Daniel Nilsson

Producent Susanna Lewenhaupt     

02. Call Girls 

Byrå: Åkestam Holst

Kund: Talita

I november släppte Åkestam Holst kampanjen Call Girls där den som vill kan ringa ett nummer för att sedan debiteras 9:90 kronor per minut. På andra sidan svarar en inspelad telefonvärd med en berättelse baserad på riktiga erfarenheter som prostituerade upplevt. Berättelserna kommer från kvinnor som själva har deltagit i Talitas program och som nu vill få sina röster hörda. 

Så tyckte juryn: 

Channa Rogsten, senior creative strategist, House of Radon: Relevant och smart medialösning, men framförallt berättandet av historier som inte lämnar någon oberörd. Det behövs liksom inga krusiduller för att få detta bidrag att lämna mig djupt påverkad.

Per Forssberg, copywriter, frilans: Smart idé som inte står vägen för berättelserna. 

Alexander Skoglund, ad, Stendahls: Begreppet Call Girl får en helt ny innebörd när du för 9:90 kr/minut får höra de utsatta kvinnornas röst. Retsamt enkelt utan att tappa allvaret, som man faktiskt saknat i föregående kampanjer. Min personliga favorit denna omgång.

Lyssna HÄR

Arbetsgrupp

Kund: Talita 

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA

PR-byrå: Wikberg & Frisk

Ljudproduktion/inspelning/regi: Flickorna Larsson

Casting: Flickorna Larsson, Smile

Produktionsbolag: ACNE Film

03. Feel the the Zxience

Byrå: Lexter Ljuddesign

Kund: Adidas

Hur låter ett par skor från Adidas? Den frågan har Lexter Ljuddesign tillsammans med Adidas och artisterna Jireel och Tove Styrke försökt besvara i höstens kampanj för en skomodell från sportmärket. Kampanjen innehåller ljud i 8D, ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) och sobra videor framtagna tillsammans med Spotify. Kampanjen har rullat på Spotify i Sverige under fyra veckor, med målet att nå trendintresserade lyssnare. 

Så tyckte juryn: 

Channa Rogsten, senior creative strategist, House of Radon: Visst, vi har sett mycket ASMR senaste åren, men detta bidrag uppvisar ett förstklassigt hantverk som i alla fall får mig att rysa.

Alexander Skoglund, ad, Stendahls: Det fanns en tid då ASMR kändes som en kittlande lösning. Den tiden är dessvärre förbi så länge man inte lyckas skapa något nytt. Men ett fint hantverk räcker ändå till en delad tredjeplats.

Per Forssberg, copywriter, frilans: Välproducerad och charmig ASMR-reklam.

Lyssna HÄR

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp Adidas: 

My Bäck, Nordisk marknadschef

Henrik Hallberg, Snr Pr Manager Nordics

Anna Ingemansson, Brand Director

Simon Lagneryd, Brand Communication Manager Originals

Karolina Lander, PR Manager

 

Från Spotify har Marcus Winberg haft kreativt ansvar. För produktion av ljud och bild står Lexter och Parapix.

03. Dantes Heartbeats

Byrå: Abby Priest

Kund: Hjärtebarnsfonden

I Abby Priests omarbetade version av The Knife-hiten Heartbeats fick ettårige Dantes trasiga hjärta ge en ny rytm. Kampanjen släpptes den 29 september på WHO:s internationella hjärtdag, för att öka kunskapen om Hjärtebarnsfonden. Filmen följer två föräldrar som inväntar förlossningen av sitt barn, som sedan visar sig ha drabbats av ett medfött hjärtfel. Bakom den nya versionen av låten står det svenska bandet Amason. 

Så tyckte juryn: 

Per Forssberg, copywriter, frilans: Framgångsrikt paketerad kampanj med många fina komponenter. Låten är bra, men inte särskilt nydanande.

Alexander Skoglund, ad, Stendahls: Det är svårt att inte bli berörd av Amanda Bergmans tolking av ”Heartbeats”, ackompanjerad av ettårige Dantes hjärtslag. Av alla inskickade omtolkningar denna omgång stack ändå Hjärtebarnsfonden ut tack vare fin idé och gediget hantverk.

Channa Rogsten, senior creative strategist, House of Radon: Det otroliga hantverket är vad som lyfter detta bidraget till en pallplats!

Lyssna HÄR

Arbetsgrupp

Musik skriven av Karin Dreijer & Olof Dreijer

Framfört av Amason

Hjärtslag: Dante Eriksson Svahn

Exekutiv producent: Pontus Winnberg

Music Supervisors: André Brink & Jonas Holst (Universal Music Publishing)

Produktionsbolag - New Land Director: Marcus Ibanez

Executive Producer: Sophie Tamm Christensen, New Land 

Producer: Ylva Axell, New Land

Director Of Photography: Erik Henriksson

Choreographer: Joakim Stephensson

Byrå:

Creative Director: Oskar Hellqvist

Project Director/PR: Louise Lundqvist

Project Manager: Andreas Morne

PR Specialist: Johanna Lindberg

Production Manager: Louise Persson

Coordinator: Elin Albinsson

Copywriter: David Alledal

Art Director: Sebastian Brännén

Designer: Lukas Andersson

Creative Interns: Fredrik Moberg Kristofer Englund

 

Julia V. Caesar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.