Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens ljud

Månadens ljud, aug-nov 2018

Månadens ljud, aug-nov 2018

Volt gör inte bara traditionell radioreklam för Skellefteå Kraft. Byrån till och med återanvänder engelsk kuplett från 1940-talet för att inte slösa på resurser i onödan. Kul och bra, tyckte juryn för Månadens ljud. Billy Andersson

Publicerad: 7 Januari 2019, 13:31


Innehåll

100 % förnybar kraft – Skellefteå Kraft

Kund: Skellefteå Kraft

Byrå: Volt

Årets sista jurymöte i kategorin Ljud präglades av – radioreklam. Bidragen från Mekonmen, gjord av Volt, och Jeep, gjord av Saatchi & Saatchi, var vanliga reklamspotar. Bra, men traditionellt vilket inte är vanligt i tider av röststyrda ljudexperiment.

Samma gäller vinnaren "100 % förnybar kraft" för Skellefteå Kraft, gjord av Volt (som avslutade året starkt.)

Volt och Skellefteå Kraft lanserade sitt nya reklamkoncept "100% förnybar reklam" i september. För att lyfta fram kundlöfte om 100 procent förnyelsebar energi återanvänds reklam från förr. Reklamfilmerna är dubbad reklam från 1960-talet och i radioreklamen har byrån fiskat upp en kuplettliknande jingel som gick i engelsk radio i mitten av 1940-talet och kompletterat melodin med svensk copy. Musiken är fri från kostsam upphovsrätt och klämkäck är ett understatement.

Skellefteå Krafts kommunikation- och marknadschef Anki Högdahl är strålande glad.

– Konceptet har mottagits väl så det kommer vi hålla fast vid. Vi själva tycker det är fantastisk och att vi nu vinner är himla kul.

Reaktionen från lyssnare har varit odelat positiv, säger hon. Innan marknadsavdelningen hann lägga ut radioreklamen på nätet ringde folk och ville ha ljudfiler.

– Budskapet har nått fram och det når igenom bruset.

Lyssna på spoten här. 

Hur charmigt var inte det här? I full harmoni med det övriga konceptet, utfört med fingertoppskänsla och musikalitet.
Elias Modig, copywriter, Ingo

Nu är jag förvisso en smula jäv här men jag tycker att det här är en fullständigt briljant radiospot. Rolig, originell och välproducerad.
Elisabet Fischer, copywriter, Volt

Kristoffer Wernald copywriter, Karl Andersson ad, Viktor Arve ad, Jörn Arnell projektledare, Melina Svéd produktionsledare, Susanna Svedjeholm produktionsledare, Kaj Hettman planner, Martina Lrsson pr.

Jeep – världens smutsigaste bilmärke

Kund: Jeep Sverige

Byrå: Saatchi & Saatchi

Traditionell radioreklam som uppmärksammar att Jeeps modeller kommer i nya färger. Problemet är, enligt reklamen, att ägarna sällan ser bilens färg eftersom de ofta är ute i lerig terräng.

Lyssna på spoten här.

Knepigare än såhär behöver det inte vara. Enkelt och effektivt, även om jag tycker att man skulle kunnat gå ett steg längre i beskrivningen av hur lite Jeepförare bryr sig om färger.
Elias Modig, copywriter, Ingo

Med en bra röst som läser en välskriven och rolig copy kommer man långt, till silverplats i månadens kampanjkategori ljud till exempel. Väldigt tydlig, väldigt Jeep.
Elisabet Fischer, copywriter, Volt

Erik Wingfors copywriter, Alexander Rehnby ad, Louise Persson produktionsledare, Peter Bergendahl projektledare.

Lite snack, mycket verkstad – Mekonomen

Kund: Volt

Byrå: Mekonomen

Ännu en traditionell radiokampanj. En del av lanseringskampanjen av nya konceptet "Lite snack, mycket verkstad". En bilmekaniker intervjuas om Mekonomens nya erbjudande men har inte tid att snacka eftersom han har fullt upp på verkstaden.

Lyssna på spoten här. 

Det är svårt att inte köpa konceptet om snack och verkstad, det passar varumärket som hand i handske. Idén till spoten är inte dum, men det hade ju varit kul om man jobbat mer med mekanikerns ovilja att prata och skapat lite dålig stämning.
Elias Modig, copywriter, Ingo

Nu är jag förvisso en smula jäv även här men jag tycker att det här är en riktigt, riktigt bra radiospot. Konceptuellt supertight och skojig.
Elisabet Fischer, copywriter, Volt

Viktor Arve ad, Sandra Burman copywriter, Jonas Brodén projektledare, Viveka Hilding produktionsledare.

Gammaldags reklam på uppgång

Vi avslutar årets ljudbedömning med att lyfta fram tre helt vanliga gammeldags radiospotar. Eller egentligen är de väl ovanligt bra radiokampanjer till skillnad från det mesta som kommer in i våra hörlurar.

De har det gemensamt att de har en (1) tydlig idé och har tagit bort allt annat. En får in allt de har att säga i en gammal låt, en annan förlitar sig på en riktigt bra berättarröst och en bra historia, och den sista har visserligen en ljudlogga men klipper den snyggt för att få fram sin devis.

Att ta det som ett tecken på att kvaliteten på radioreklam är på uppåtgång är kanske att hoppas på för mycket.

Eller?

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.