Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens ljud

Månadens ljud, dec-mars 2018

Månadens ljud, dec-mars 2018

Sovproblem är 00-talets plåga och i dag trendar 1990-talet. Därför var det kanske inte så oväntat att Ikea och Futurniture vann Månadens kampanj Ljud med Sovlinjen. Billy Andersson

Publicerad: 29 April 2019, 07:25


Innehåll

Sovlinjen

Kund: Ikea

Byrå: Futurniture

Årets fokus på Ikea är sovrum vilket bland annat manifesterades med en pop-up-shop med sängtema i experimentgallerian The Lobby. Byrån Futurniture hade uppdraget att marknadsföra butiken. För att få snabbt genomslag ville Ikea också ha en snackis.

Tillsammans med projektledaren på Ikea, Helena Rosenqvist Hallin, började byrån prata om att tillhandahålla hjälp av något slag och det som flest tycks behöva hjälp med på 2010-talet är att sova.

De mest självklara verktygen hade varit en app eller en pod. Men i stället blev det 90-talstekniken telefonlinje. Helt klart annorlunda.

– Vi kom fram till att vi borde starta en hjälplinje via telefon där vi kunde erbjuda olika sätt som hjälper om man har svårt att sova. Vi började leta efter knäppa idéer och på nätet finns sjukt mycket metoder, berättar Fredrik Nilsson, creative director på Futurniture.

Sovlinjen, som tjänsten kallades, guidade fram bland metoderna inklusive klassikern att läsa telefonkatalogen, som i det här fallet naturligtvis ersatts med Ikeakatalogen.

Sovlinjen blev uppringd dagligen/nattligen av tusentals sömnlösa.

– Det blev mer än en snackis och fick ett otroligt genomslag, inte minst på sociala medier.

Men en telefonbaserad hjälplinje är både komplicerad och kostsam så Sovlinjen lades ned i samband med att den tillfälliga butiken stängdes. Men behovet fanns helt klart kvar och därför uppdaterades Sovlinjen till en pod som är tillgänglig i dag.

Men förutom podden är projektet avslutat. Eller kanske inte, men Fredrik Nilsson kan inte säga någonting om framtiden.

– Men jag skulle gärna hålla på med det här på heltid för det var otroligt kul.

Lyssna här

Per Rundgren
Copywriter Uncle Unicorn
Tydligt, ambitiöst, både lekfullt i ton och seriöst i genomförande. Och såklart helt rätt för varumärkets position.

Julia Sebesteny
Kreatör Åkestam Holst
Roligt, enkelt, och väldigt Ikea. Men framförallt oerhört välgjort och ambitiöst. Borde spara numret till Sovlinjen som favoritkontakt för jag varvar ner och somnar redan innan jag valt hjälpalternativet "ASMR, eller det gamla knepet läsa högt ur IKEA-katalogen". Och i det här fallet är ju sömnig reklam en riktigt bra grej.

Fredrik Nilsson, creative director
Anna Lenskog Belfrage, copywriter
Sandra Esposito, projektledare
Joakim Hampus, PR
Robin Böckman, teknik
Mattias Sjöstedt, designer
Dan Grettve, kundansvarig
Annie Engdahl, Junior producent – Soundtelling
Mohamed El Abed, exekutiv producent – Soundtelling

Så nära en vanlig jul man kan komma

Kund: Ronald McDonald Hus

Byrå: Nord DDB

Radioreklam för Ronald McDonald Hus. I huset kan svårt sjuka barn få bo i närheten av det sjukhus de behandlas på, för att de under sin behandling ska få leva så normala familjeliv som det går. Inte minst viktigt under högtider som julen. I ljudspoten förmedlas känslan av att komma bort från otäcka sjukhusljud, och få fira jul på Ronald McDonalds Hus, med värme och trygga julsånger omkring sig.

Lyssna här

Per Rundgren
Copywriter Uncle Unicorn
Så nära en vanlig jul kan komma:
En röstlös berättelse från kall dramatik till varmt förlösande på 30 sekunder, med en puls som håller uppmärksamheten hela vägen fram. Tydligt och elegant.

Julia Sebesteny
Kreatör Åkestam Holst
Starkt att man lyckas balansera ett otroligt jobbigt ämne helt rätt. Och att man nästan enbart med andningsapparater och blippljud kan få en att känna den där jobbiga anspänningen som slutar i ett rätt, men inte helt och hållet lyckligt, slut.

Svante Pårup, copywriter
Anton Bolin, art director
Petter Dixelius, copywriter
Erik Woxberg: account manager
Jeanette Ytterman: account director
Lina Gooch: business director
Andreas Dahlqvist: CCO

Komma hem (låda låda låda) - Björn Gustafsson feat. Julia Frej

Kund: SBAB

Byrå: Emakina DBG

Emakina DBG gjorde bostadsfrågan till en hit genom en tung trap-låt och en storslagen musikvideo med komikern Björn Gustafsson och artisten Julia Frej. Musiken är skriven av stjärnproducenten Alexander Kronlund och texten handlar om Björns olika boendesituationer genom livet och de stora utmaningarna på bostadsmarknaden.

Kombinationen ljud och rörlig bild är förvisso ingenting nytt, men en musikvideo för en statlig bank är det. I en bransch där kommunikationen i regel fokuserar på rationella budskap och information tog vi ett helt nytt grepp och vände upp och ner på vad bank-kommunikation kan vara. Och för första gången i historien hamnade en nästan tre minuter lång reklam för en statlig bank på andra plats på Spotifys Viral 50 i Sverige.

Lyssna här

Per Rundgren
Copywriter Uncle Unicorn
En reklamlåt med varumärkesrelevant storytelling som folk lägger på sin dagliga playlist? Ruggigt välgjord. Hatten av – och lurar på!

Julia Sebesteny
Kreatör Åkestam Holst
Ja vad ska man säga. Saftig produktion. Väl utfört. Och en refräng som sätter sig i huvudet.

Fredrik Blomberg, kreatör
Nils Axel af Malmborg, art director
Carl Daag, copywriter
Tommy Gottberg, projektledare
Sandra Ludvigsson, produktionsledare

Make some noise!

Enligt Wikipedia är ljud "mekaniska vågor, ett varierande tryck som överförs av ett fast ämne, vätska eller gas, vars frekvenser faller inom intervallet för hörsel med en nivå som är tillräckligt stark för att höras, eller känslan av sådana vibrationer, som stimulerar hörselorgan." Att ljud inte bara är mekaniskt utan också kan framkalla starka känslor och reaktioner och att juryns hörselorgan stimulerades stod helt klart vid vår första omgång i kategori LJUD; här hördes både entusiastiska och högljudda diskussioner.

Ljud-kategorin i Månadens är inte längre enbart synonymt med radioreklam. De mekaniska vågorna från totalt 30 varumärken och bidrag hade många källor - sövande telefonlinjer och Spotify-listor samsades med kvinnoskrik, ASMR, rappande komiker, hjärt- och lungmaskiner och butiksmusik, för att bara nämna några.

Det jag uppskattade mycket med juryns diskussioner var att man kritiskt granskade både hantverket och den optimala ljudkvaliteten, såväl som dramaturgin, längden och tydligheten i det överförda budskapet.

Ikea blev en stark vinnare som uppenbarligen kammade hem höga poäng på alla tävlingens bedömningsgrunder - idé, relevans och hantverk. Att vårt behov av god sömn och mindfulness peakar i ett samhälle präglat av krav och stress var något Ikea var vakna inför, men utan pekpinnar och som sig bör med en ikeansk glimt i ögat. En behagligt sövande ljudupplevelse med andra ord, helt olik radioreklamen för Ronald McDonald's - en dramaturgiskt skicklig ljudövning inför barnens högtid; julen.

Att SBAB:s "Komma hem (låda låda) också tog sig till prispallen var knappast en överraskning - kudos till SBAB som gjorde boendelån till en välproducerad raplåt från första andetaget.

Om kommande bidrag håller samma kvalitet och variationsgrad blir det åter en fröjd att lyssna till en högljudd samling jurymedlemmar i september.
Make some noise until then!

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.