Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens ljud

Månadens ljud maj-aug 2019

Månadens ljud maj-aug 2019

En man i en Gary Cooper-film från 1951 skriker till när han blir uppäten av en krokodil. 68 år senare ger skriket Wenderfalck vinsten i Månadens kampanj.

Publicerad: 22 Oktober 2019, 07:42


Innehåll

Wilhelm Scream

Kund: Samsung

Byrå: Wenderfalck

Byrån Wenderfalck vann senaste Månadens kampanj Ljud med minsta möjliga marginal. Det fanns ingen tvekan om vem juryn vill ha på förstaplatsen men det var jämt. Juryn sammanfattade förstaplaceringen med "Briljant" och "Rätt in i målgruppen".

Wenderfalck jobbade med att lansera Samsung tv-högtalaren Samsung Soundbar.
Högtalaren säljs in primärt till filmnördar som vill ha det bästa ljudet till sina högupplösta tv-skärmar. Utmaningen för byrån var att hitta en kulturell kontext att använda.

Byrån valde Trummor i fjärran, knappast filmhistorien största ögonblick, trots att Gary Cooper hade huvudrollen.
– Det blev mycket kulturell planning och vi försökte gå så smalt som möjligt, säger Petter Rudwall, cd på Wenderfalck.

Valet föll på mansskriket från Trummor i fjärran. Ett kort "ahhhgh" som hörs när en man blir uppäten av en krokodil, och har blivit en ljudklassiker.. Skriket påstås finnas med i hundratals filmer.

Men det är alltså inspelat 1951 och när Wenderfalck hittade ljudspåret var kvalitén mindre bra. Som ett bidrag till filmkulturen har Samsung, med Wenderfalcks försorg, restaurerat ljudeffekten så att det passar modern ljudåtergivning.

Och Samsung tyckte det var ok att lägga budgeten på några sekunders skrik från 50-talet?
– I dag måste du göra annorlunda och oväntade grejer för att nå igenom och det här hade ju relevans för produkten. Men det var viktigt att vi hamnade rätt i målgruppen så vi luftade idén på förhand bland ljudliga personer, säger Petter Rudwall.

"Nya" Wilhelm Scream är sparad till filmhistorien och på en dedikerad sajt kan filmare av alla slag ladda ned det kärnfulla skriket.

Kajsa Tretow – Talking to me
Supersmart och innovativt användande av ett klassiskt ljud.

Per Rundgren – Uncle Unicorn
Att storyn kring Wilhelm scream kräver förklaring för den oinvigde är snarare en styrka än en svaghet. Filmentusiasten produkten riktar sig till, hen vet – och säg den entusiast som inte gillar att veta mer än gemene man.

Nils Nyebölle – Produktionsledare
Petter Rudwall – CD
Frida Lind – PR Kreatör
Sebastian Andersson – Mediespecialist
Urban Wirdheim – Copy
Bella – Labrador
Joel Klasén – Grafisk designer
Adam Radi – AD
Hampus Fernström – Projektledare
Linn Petrén – Ansvarig projektledare

Artificiell med hjärta

Kund: Arbetsförmedlingen

Byrå: Le Bureau

I en radiospot hör en mekanisk röst som i början berättar att den vill göra världen till en bättre plats. Men i slutet framgår det att det är Victor, 23 år, som jobbar på ett högteknologiskt företag och talar genom en dator.

Arbetslöshetsnivån för personer med funktionsnedsättning är högre jämfört med övriga befolkningen, oavsett kön, ålder och utbildningsbakgrund. Kampanjen Gör Plats handlar om att visa arbetsgivare och allmänheten att det finns massor av outnyttjad kompetens hos personer med funktionsnedsättning.

Per Rundgren – Uncle Unicorn
Elegant berättande som inte behöver skrika högst för att sticka ut i radiosorlet, och som inte behöver vara vemodigt för att vara emotionellt.

Kajsa Tretow – Talking to me
Radiospot som väcker känslor, men framför allt nyfikenhet. Som lyssnare vill jag veta vem personen bakom robotrösten är, och vad hans budskap är. Den suger in mig.

Josephine Wallin Ankarstrand – AD/CD
Gustaf Sehlstedt – projektledare
John Wernvik – digital projektledare
Claes Kjellström – copy
Mimmi Ericsson – grafisk formgivare
Elisabeth Philipson – produktionsledare

En klassiker. Med bacon

Kund: McDonald’s

Byrå: Nord DDB

McDonald's lanserade Big Mac Bacon. Ja, en klassiker med bacon. För att marknadsföra nyheten gjorde vi ett samarbete med den världskända kompositören Ludwig van Beethoven, och adderade baconvisk till hans klassiska verk Für Elise. Radiospoten var en del av en större kampanj med utomhus och print där vi samarbetade med andra berömda konstnärer så som Leonardo da Vinci, Grant Wood och Vincent van Gogh.

Per Rundgren – Uncle Unicorn
Även som reklamidé betraktat – en klassiker, med bacon. Är det helt nyskapande? Njae. Men välgjort. Och allting sägs ju bli bättre med... Ja, ni vet.

Kajsa Tretow – Talking to me
En klassisk radioreklam, med bacon. Vi har hört den förut, men den fungerar.

Petter Dixelius – copywriter
Svante Pårup – copywriter
Anton Bolin – AD
Joel Ekstrand – AD
Johanna Björnfot – projektledare
Erik Woxberg – produktionsledare
Andreas Dahlqvist – CCO

Läs även

Krönika ljud: Christina Knight: Loud but not clear

Billy Andersson

Dela artikeln: