Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens ljud

Tredje vinsten till Nord DDB:s Systemet-kampanj

Tredje vinsten till Nord DDB:s Systemet-kampanj

Ibland behöver det inte vara svårare än att ge en gammal dänga ny kostym, konstaterade månadens jury och prisade Nord DDB:s kampanj för Systembolaget med guld.

Publicerad: 5 Oktober 2020, 09:46

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjSystembolagetNord DDB

Innehåll

01. Säg nej till den du älskar mest

Byrå: Nord DDB

Kund: Systembolaget 

Ett nej kan väcka arga känslor i stunden, men är den en fin gåva i längden. Så resonerar Systembolaget och Nord DDB i kampanjen ”Säg nej till den du älskar mest”. Målet? Att få föräldrar, vänner och anhöriga att inte köpa ut till minderåriga. 

– Den här radion är ju en del i en större kampanj vars syfte är att minska langningen till minderåriga. Vårt kampanjtema bottnar i statistik som visar att varannan tonåring faktiskt avstår från att skaffa alkohol om de får nej från någon de känner. Så det genomgående kampanjtemat fick bli att ett nej kan vara det finaste du kan ge din tonåring, säger Kalle dos Santos, art director på Nord DDB. 

Det är därmed tredje vinsten i månadens kampanj som Systembolaget och Nord DDB kammar hem, efter att ha vunnit i film och sociala medier. 

– Vi har sökt en mix av arenor för antilangningskampanjen för att nå ut och in till olika målgrupper. Här var det extra viktigt att reklamidén var enkel och tydlig för att kunna ta plats i bruset, säger Kristina Stutterheim, kommunikationsdirektör på Systembolaget.

LÄS MER: Juryordförande Erik Lidsheim om att bedöma bidrag utanför ramarna 

En central del av kampanjen är den svängiga tolkningen av 1990-talshiten No limit av bandet 2 Unlimited. I radioreklamen utgörs en större del av det 30 sekunder långa klippet av enbart musik.

– Musik är ju ett väldigt tidlöst sätt att förmedla känslor och budskap på, och i det här fallet var det en passande budbärare för det relativt enkla kampanjbudskapet. Den sätter sig ju blixtsnabbt, oavsett om du var med och nynnande på originalet när det kom eller inte. Sen har vi gjort en version som inte är så förknippad med en viss tidsepok, säger Kalle dos Santos.

Lyssna HÄR

Så tyckte juryn: 

Sofia Nordström, ad, TBWA:
”Trallvänligt tillsammans med fakta som definitivt gör att jag kommer känna mig mer rakryggad i ett ”nej”.”

Per Forssberg, copywriter, frilans:
”En snudd på irriterande enkel men svängig liten trudelutt som fastnar i huvudet. Svårare än så var det tydligen inte att vinna den här omgången.”

Elin Johansson, ad, F&B:
”Provocerande enkelt tyckte någon - och just därför en självklar vinnare. För det behöver inte vara svårare än så här. Låten fastnar, budskapet levereras alldeles lagom torrt och jag kommer på mig själv att undra varför jag nynnar på No Limit även långt senare…”

Erik Lidsheim, grundare, Talking to me:
”Gör en mysig version av en gammal dänga, berätta att det är svårare att få tag på sprit om ingen köper ut. Inte innovativt direkt, men stabilt hantverk och enkelhet kanske funkar. Ingen personlig favorit.”

0.2 Sound of Colleagues

Byrå: Familjen och Red Pipe Studios

Kund: Ingen 

En arbetande kaffemaskin, smatter från ett tangentbort och kontorssorl. Sound of Colleagues  startades som ett initiativ för att minska ensamheten under hemmaarbetet. Resultatet blev en egen hemsida samt spellista på Spotify, med olika kontorsljud som går att reglera uppåt eller neråt. I skrivande stund har sajten över 1,3 miljoner visningar, och projektet har uppmärksammats i internationell branschpress. 

Lyssna HÄR.

Så tyckte juryn: 

Sofia Nordström, ad, TBWA:
”En vattendelare - är det kommunikation eller vad är det? Mysigt regnsmatter och det behagligt stressiga ljudet av kollegor och kaffemaskiner. Hoppas vi kan få jobba på som vanligt snart igen.”

Elin Johansson, ad, F&B:
”Fint hantverk. En idé som får liv i en digital värld men som formgetts med en värme som behövs under våren 2020. Synd att det inte fanns någon kund, annars hade Sound of Colleagues tagit hem den här omgången.” 

Per Forssberg, copywriter, frilans:
”Snyggt utfört och bra PR-tänkt. Hade dom dessutom hittat en kund till detta så hade det varit jättebra reklam.”

Erik Lidsheim, grundare, Talking to me:
”Denna var vi kluvna inför. Tunn idé, ingen uppdragsgivare. Men genomförande är väldigt fint och timingen intelligent. Kul med ljud som bärande idé i något som inte är radioreklam. Bra jobbat.”

Arbetsgrupp

Familjen: 

Kristofer Gullard Lindgren, Art Director

Johan Helander, Creative Director

Fredrik Andersson, Illustratör

Peder Fjällström, Creative Innovation Director

Johan Ström, Utvecklare

Mats Eriksson, Client Director

 

Red Pipe Studios:

Erik Brattlöf, Creative Producer

Annika Hedlund, Sound Designer

Erik Olsson, Sound Designer

Robert Eklund, Red Pipe Studios

Tobias Norman, Head of Production

 

0.3 PenStore – PenBeat!

Byrå: First Lady Agency 

Kund: PenStore 

I PenStores nya reklamfilm för Youtube och Instagram är det ljudet som har satts i framsätet, trots att kampanjen även använder det rörliga mediet. Med inspelningar från pennor som skriver ordet Pen, lock som tas av och pennor som trummas mot andra ytor har First Lady Agency skapat en kampanj som ska väcka sinnena och göra kunden sugen på att shoppa.  

Lyssna HÄR

Så tyckte juryn: 

Erik Lidsheim, grundare, Talking to me:
”Innovativt att använda ljud för att sälja pennor. Jag blev verkligen sugen på en uppsättning riktigt fina pennor, bara av ljudet. Ännu ett bra exempel på när ljud är bärande utan att det är radioreklam. Personlig favorit!”

Elin Johansson, ad, F&B
”Fin och enkel idé som får mig att vilja plocka fram pennorna. Kanske hade det kunnat bli ännu bättre om man vågat ta i lite mer.”

Sofia Nordström, ad, TBWA:
”Skrapa och dova penndrag som i alla fall får mig att vilja poppa en penna och måla lite.”

Per Forssberg, copywriter, frilans:
”Att göra ett soundtrack med enbart ljud av pennor är en bra idé. Men det måste vara väl utfört också och det här lyfter inte riktigt.”

Arbetsgrupp First Lady Agency

Martin Åberg, Sound Designer / Composer

Emil Rydberg, Art Director

Hampus Lideborg, 3d artist

Thea Hamrén, Creative Director

Jet Hilferink, Creative

Julia V. Caesar

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.