Månadens PR
Guld till Göteborgs filmfestivals isolerade biograf
Guld till Göteborgs filmfestivals isolerade biograf
Juryn föll pladask för ”The Isolated Cinema” för Göteborgs filmfestival och belönar Stendahls med en första plats i den senaste omgången av Månadens PR.
Publicerad: 4 juni 2021, 12:23
”The Isolated Cinema” har fått stort genomslag internationellt.
01. The Isolated Cinema
Byrå: Stendahls
Kund: Göteborgs filmfestival
I kampanjen ”The Isolated Cinema” fick en enda gäst uppleva total isolering från omvärlden på Pater Noster, en svårtillgängligt belägen längst ut i havsbandet på en av Sveriges kargaste, mest vindpinade och utsatta platser. Ingen telefon, ingen familj, inga vänner. Bara havet och Göteborgs filmfestivals filmprogram med 70 filmpremiärer, i sju dagar.
Av 12 000 sökanden valdes filmfantasten Lisa ut, som under det gångna året slitit som akutsjuksköterska på frontlinjen i kampen mot covid-19. Hon fick sedan dokumentera sina dagar på ön genom en videodagbok. Kampanjen har fått stort internationellt genomslag, bland annat genom över 3 000 artiklar i 71 länder. Nu får kampanjen även guld i Månadens PR.
Alexander Skoglund, art director på Stendahls, berättar:
– Det här är tredje gången vi erbjuder en unik bioupplevelse sprunget ur årets festivaltema. I år var temat, föga förvånande, ”sociala distanser”. Men när vi startade upp arbetet visste vi fortfarande inte hur pandemin skulle påverka genomförandet av årets festival. Överallt fördes det samtidigt diskussioner om lockdowns och isolering och när det stod klart att festivalen inte skulle kunna genomföras som vanligt ställdes vi inför två val: lägga ner tanken på all typ av fysisk upplevelse eller att dra den sociala distansen till sin spets och göra upplevelsen mer unik än någonsin tidigare. Vi valde det senare.
LÄS MER: 3050 nyhetsartiklar och extrem räckvidd – så byggde filmfestivalen pr
Hade ni förväntat er det här stora genomslaget?
– Det har varit ett stort genomslag de två tidigare åren med Sarkofager och Gynekolog-stolar så ribban låg väldigt högt inför årets aktivering. Ett resultat med en mediareach på över 8,5 miljarder (källa: Meltwater), över 12.000 ansökningar från 65 länder och mer än dubbelt så många biobesökare mot förra årets festival var det nog ingen av oss som ens trodde var möjligt. Mitt under en pandemi och den stora omställning som festivalen gjorde att gå all-in på en digital arena. Ordet ”fantastiskt” kan nog inte vara mer passande här, säger Martin Cedergren, kreativ ledare på Stendahls.
Vad är ni mest stolta över med den här kampanjen?
– Det är ju omöjligt att inte vara stolt över det genomslaget och att vi lyckades skapa ytterligare en pandemi-kampanj som var tillräckligt oväntad för att väcka det smått otroliga intresset, säger Alexander Skoglund.
LÄS MER: Mandarva Stenborg: ”Visa mig ett till interaktivt, AR, VR, 3D-animerat live-event och jag skriker”
Ambitionsnivån var hela tiden att nå en bredare och global medial uppmärksamhet, vilket kräver ett sammanhang som är både enkelt att förklara och att förstå, menar Martin Cedergren.
– Samtidigt som det måste finnas en tydlig spets kring kommunikationens syfte och varför en journalist ska tycker det är intressant att skriva om aktiveringen. Det är hårt arbete från alla i superteamet som tog oss till årets höjder. Nu laddar vi om inför nästa års tema och kampanj!
Arbetsgrupp
Stendahls:
Martin Cedergren, chief creative officer
Alexander Skoglund, art director
Eva Råberg, copywriter
Peter Ohlsson, account director
Ruben Widin Dahlström, intern copywriter
Daniel Fasth, intern art director
Filmproduktion: Is This It & Tussilago
John Boisen & Björn Fävremark, directors
Robert Danielsson & Theo Gabay, producers
Julia Forssell, actress
Fredrik Sellergren, DOP
Hannes Johansson, focus puller
Adam Hinsch, drone operator
Jonas Gramming, VFX supervisor
Marcus Holst & Eric Ljunglöf, VFX artist
Jakob Sundström, storyboard
BF/C, soundtrack
Andreas Mellkvist, sound design
Key still visual:
Studio Mint, retouch
Henrik Trygg, photographer
Manifest PR:
Annika Svahn, PR strategist
Johanna Svantesson, PR strategist
Göteborg filmfestival:
Karl Svedung, head of marketing
Andreas Degerhammar, head of communications
Nanna Jamshidi, press coordinator
Anton Romanus, project manager Isolated Cinema
Linda Gester, inhouse web editor
Erik Toresson Hellqvist, inhouse production manager
Johanna Wingstrand, inhouse copywriter
Jussi Öhrvall, inhouse art director
Så tyckte juryn:
Tanja Peltoarvo, art director, Wenderfalck
”En stark förtjänad idé med riktigt bra aktivering. Att lyckas få sånt genomslag utan en enda investerad krona i mediebudget är ju galet imponerande”.
Sharareh Hoss, vd, Hoss Agency
”Fantastiskt rakt igenom - jag som har en bakgrund inom produktion uppskattar att se en PR-kampanj som är genomarbetad in i minsta detalj både vad det gäller hantverk och kommunikation”.
Håkan Bonnevier, partner, Bellbird
”De följer upp en serie fina kampanjer med en idé med helt rätt tajming. Mycket bra hantverk för att bygga upp och hålla i intresset”.
Jasmine Falk, planner och pr-rådgivare, Jung relations
”En tydlig och kul idé som drar det aktuella ämnet ’social distansering’ till sin spets. Med sitt genomtänkta, filmiska manér och sitt gedigna (väl beskrivna) PR-hantverk, bekräftar den här kampanjen dessutom den gamla sanningen att utförandet är minst lika viktigt som idén”.
Anders Dalenius, kommunikationsstrateg, Stockholm-Dalenius
”Ett komplett genomförande av en drömmigt fin idé. Extra plus för den kampanjstrategiska planeringen som gjorde att man förlängde aktiviteten i flera steg över tid”.
Simon Le Pluart, pr-strateg, New Normal
”Genomgående bra och omgångens solklara vinnare! En smart idé med stark aktualitet. Och effekten talar för sig”.
Sofie Segerborg, projektledare och pr-strateg, Nosy
”Att vända på logiken och lansera en isolerad biograf i dessa tider är genialiskt. En otroligt välgjord kampanj med ett imponerande resultat”.
02. Omfamningen: En nära-kram-upplevelse från Hjärtat
Byrå: Wenderfalck
Kund: Apotek Hjärtat
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Det senaste året har varit ett svårt år på många sätt. Bland annat för att man inte fått lov att krama de man tycker om. Så i samband med Kramens dag tog Apotek Hjärtat, i samarbete med en hjärnforskare och en ljuddesigner, fram en digital kram-upplevelse som aktiverar samma delar av hjärnan som en fysisk kram. Målet med filmen var att sprida värme och kärlek i en tid med distansering – med små medel skapa publicitet för Apotek Hjärtat i förtjänade medier. Över 80 artiklar rapporterade om initiativet och med filmen som nyckel lyckades man enligt egna siffror nå en räckvidd på 5,5 miljoner och ett ROI på 316 procent.
Arbetsgrupp
Wenderfalck:
Ola Granfeldt, kundansvarig
Nils Nyebølle, produktionsledare
Tanja Peltoarvo, art director
Joel Klasén, designer
Daniela Westmark, copywriter
Anders Malm, copywriter
Nathalie Folkeryd, PR-kreatör
Nina Johansson, PR-konsult
Sofi Viebke, PR-konsult
Foto: Studio Emma Svensson
Filmproduktion: Linus Larsson
Ljudproduktion: Casting by Smile och Carl Wachtmeister
Apotek Hjärtat:
Isabella Rönnmark, PR-ansvarig
Så tyckte juryn:
Sharareh Hoss, vd, Hoss Agency
”Ett härligt budskap som verkligen ligger rätt tiden. Genuint men också välarbetat vilket resulterade i ett effektfullt resultat. Vi känner med Apotek Hjärtat och omfamnar deras kreativitet”.
Håkan Bonnevier, partner, Bellbird
”En elegant rak linje mellan vad kunden vill säga och vad konsumenterna just där och då ville höra”.
Jasmine Falk, planner och pr-rådgivare, Jung relations
”Med utgångspunkt i Apotek Hjärtats värdeord ’omtanke’ och ett insiktsarbete som ringar in en av de största drivkrafter i samhället just nu; längtan efter fysisk närhet, har man tagit fram en fin idé som träffar rakt i (just det) hjärtat. Pluspoäng för att det faktiskt kändes som en riktig kram?!”
Anders Dalenius, kommunikationsstrateg, Stockholm-Dalenius
”Istället för ett pr-stunt så har man tagit vara på en problematik i tiden och bygger varumärke via lösningen på denna. Relevant, fint och innovativt”.
Simon Le Pluart, pr-strateg, New Normal
”Jag vet inte om det säger något om kramarna jag brukar få, men blev förvånad hur trevligt det kändes. En fin insiktsfull lösning som ligger rätt i tiden. Välförtjänt pallplats”.
Sofie Segerborg, projektledare och pr-strateg, Nosy
”En tydlig insikt och en rörande lösning som med små medel lyckas skapa stort värde!”
03. Breakfast & Looks
Byrå: Åkestam Holst NoA
Kund: 7-Eleven
Mackor, juice och yoghurt är gott – men inte särskilt kul att prata om. För att lyfta 7-Elevens signaturerbjudande ”frukost hela dagen” lanserades en egen 7-Eleven-pyjamas. Snygg nog att bära en dag på stan, bekväm nog för en natt i sängen. Pyjamasen togs fram i två storlekar, 7 och 11, som motsvarar medium och large, och såldes i begränsad upplaga på alla 7-Elevens butiker i hela Sverige.
Hemmajobbande svenskar sov inte en sekund på saken och pyjamasen sålde slut på mindre än en vecka. Driftiga resellers sålde vidare pyjamasen på Tradera för priser högt över 299 kronor som den kostade i butik. Kampanjen, som fotades av modefotografen Paul Edwards, fick stor spridning i media och uppmärksammades bland annat av Hypebeast, Adweek, Adage, Café, och Hypebae.
Arbetsgrupp
Reitan Convenience:
Anna-Maria Carnemark, inköps- och marknadsdirektör
Charlotte Svanström, kampanjansvarig
Johan Grönborg, Head of Marketing
Åkestam Holst NoA:
Frida Detter, produktionsledare
Hanna Brochs, strateg
Jesper Ander, projektledare
Noah Bramme, kreatör
Andreas Karlsson, kreatör
Claudia Rolf, kreatör
Alva Nyström, kreatör
Foto:
Paul Edwards, fotograf
Ebba Gratte, producent
Aida Adem, kreativ assistent
Julius Hayes, ljus
Sainabou Chune, hårstylist
Sainabou ”Naboughal” Secka, makeupartist
Square Circ Stockholm, scenografi
Ibeyostudios:
Johanna Sörstrand, CEO/projektledare
Alexander Urombi, pr-konsult/projektledare
Lotta Signeul, pr-konsult/projektledare
Fugeetex:
Angelo da Silveira, pyjamasproducent
Så tyckte juryn:
Tanja Peltoarvo, art director, Wenderfalck
”Varje gång pyjamasen dyker upp i mitt Instagram-flöde blir jag sugen på att käka frukost och gå runt i randig pyjamas hela dagen. Nischade klädkollektioner har vi sett förr, men smart sätt att prata om utbudet och ta vara på ett starkt varumärke”.
Sharareh Hoss, vd, Hoss Agenc
”Visuellt väl genomförd kampanj med internationellt imponerande resultat”.
Håkan Bonnevier, partner, Bellbird
”Vem behöver ord när man kan säga det med en pyjamas. Ett snyggt utfört tillskott till trenden att varumärken låter kläder och prylar sköta snacket”.
Jasmine Falk, planner och pr-rådgivare, Jung relations
”Vi har visserligen sett det förr; dagligvaruhandlare som skapar modekollektioner och kaviarvarumärken som gör solglasögon – men med en känsla för detaljer såsom fotograf och målgruppens mediekonsumtion – räcker faktiskt en polyesterpyjamas för att skapa lite extra uppmärksamhet kring ett frukosterbjudande 2021”.
Anders Dalenius, kommunikationsstrateg, Stockholm-Dalenius
”Ett trevligt sätt att berätta om sitt frukosterbjudande hela dagen men nu räcker det väl med klädkollektioner som kreativt uttag?”
Simon Le Pluart, pr-strateg, New Normal
”Ett väldigt snyggt hantverk. Men ligger kampanjens styrka i den förtjänade kärnan?”
Sofie Segerborg, projektledare och pr-strateg, Nosy
”Det här är en rolig idé för att lyfta signaturerbjudandet och ett bra exempel på hur det enkla ofta är det mest effektfulla”.
Missa inte krönikan i Månadens PR:
Mandarva Stenborg: ”Visa mig ett till interaktivt, AR, VR, 3D-animerat live-event och jag skriker”