Månadens PR
Månadens pr jun-aug 2018
Månadens pr är avgjord och i topp ser vi Abby Priest för Abode-kampanjen "The Lost Typography of Bauhaus". Tvåa kommer Volt med "We Don't Always March Straight" för Försvarsmakten och trea blir Åkestam Holst med "Den sociala ölen" för Norrlands Guld. Billy Andersson
Publicerad: 11 oktober 2018, 11:34
"The Lost Typography of Bauhaus"
Kund: Adobe
Byrå: Abby Priest
För en månad sedan vann Abby Priest lätt med "The Lost Typography of Bauhaus" i Månadens Innovation/Alternativa medier. Nu vinner byrån ungefär lika överlägset i Månadens pr.
Juryn var hänförd.
Kampanjen, eller projektet, har fått tillbaka ett tyskt typsnitt från 1920- och 30-talet. Då gick designinstitutet Bauhaus i fronten för modernismen och institutets korta historia satt djupa avtryck inom design och arkitektur.
Men Bauhaus ogillades av nazisterna och stängdes 1932. Mycket av de som skapades blev inte slutfört och försvann i arkiven. Bland annat fem typsnitt som nu integrerats i ett typsnittsbibliotek i Adobe programsvit Creative Cloud.
Abby Priest var med och grävde upp typsnitten från arkiven och skapade kampanjen The Lost Typography of Bauhaus.
Den bärande delen är att väcka kreatörer till att använda Adobe programvara.
– Det var extremt medvetet att bygga in pr-dna i grundidén och inte lägga på pr som ett smink på slutet, säger projektledaren Andreas Morne.
Det blev bra utdelning i medier riktad till kreatörer och uppmärksammades i till exempel i Fast Company Design, Adweek, Design Taxi, och Dezeen.
Adobe och Abby Priest arrangera även tävlingar på bland annat Instagram där deltagarna skulle designa med hjälp av typsnitten. Över 2 000 bidrag har kommit in.
– Vi trodde aldrig att det skulle bli så många. Det krävs mycket engagemang för att delta.
Andreas Morne betonar att det inte bara är pr. Det handlar om riktiga, användbara, typsnitt och det handlar om designhistoria.
– Det är viktigt att det inte stannar vid bara en kampanj.
Markus Söderberg, Ingo
En kampanj men framförallt idé som på ett enkelt sätt skapar talkability inom precis rätt målgrupp. Med dess fantastiska storybuilding och finish är den väl värd en första placering!
Samuel Skwarski, Volontaire
Shut up and take my money!
Joel Sköld, Jung Relations
Adobe och Abby Priest har gjort det igen! En lysande kampanj som osar kreativitet, skickligt hantverk och fantastisk storytelling. Den gav en enorm effekt och är en solklar vinnare!
Axel Bringel, Cohn & Wolfe
Kreativt och nära affären i en mekanik som de vet fungerar. Riktigt härliga resultat och en film som ger gåshud.
Anders Hellström, kreatör
Pontus Widell, kreatör
Oskar Hellqvist, creative director
Andreas Morne, projektledare
Cecilia Höglund, produktionsledare
"We Don't Always March Straight"
Kund: Försvarsmakten
Byrå: Volt
Försvarsmakten gjorde en kampanj i sociala medier om sitt engagemang i pridefestivalen. ”I vanliga fall är syftet med ansiktsmålning att inte synas. I det här fallet ville vi göra tvärtom, vi ville synas”, kommenterar Volt kampanjen som väckte uppståndelse i olika typer av media.
Markus Söderberg, Ingo
Försvarsmakten har gjort liknande grejer tidigare där de tagit ställning för Prida och allas lika värde, men inte i en sådan här tappning eller explosivitet. Det var en fantastisk tension mellan prideflaggan och det militära, hårda som gjorde att idén blev enkelt levande och kunde få spridning.
Samuel Skwarski, Volontaire
När ställningstagande och copy i världklass samverkar blir resultatet riktigt fint för Försvarsmaktens relationsbyggande gentemot allmänheten. Att någon militärt överintresserad person satte kaffet i halsen är bara en bonus i sammanhanget.
Joel Sköld, Jung Relations
Älskar när det är enkelt. En kampanj som tar tillvara på ett naturligt skav och som otvivelaktigt gör att alla förstår dess budskap. Guldstjärna till copyn!
Axel Bringel, Cohn & Wolfe
Att folk fortfarande blir provocerade av en sådan här kampanj visar verkligen hur mycket den behövs! Snyggt genomförande med ett tydligt ställningstagande från armén som gör en stolt att vara svensk.
Jörgen Berglund, ad
Johanna Johansson, ad
Daniel Jakobsson, copy
Christian Heinig, copy
Henrik Stampe, strateg
Sofia Heinig, produktionsledare
Malin Almqvist, projektledare
Åsa Stjärnquist, original
Cornelia Wangel, planner
Martina Larsson, pr-strateg
Per Sturesson, digital producer
"Den sociala ölen"
Kund: Norrlands Guld
Byrå: Åkestam Holst
Norrlands Guld ville slå ett slag för att ses på riktigt och lanserade en lite socialare öl under VM. De senaste match-relaterade inläggen printades direkt i ölets skum, med ett malt-baserat bläck. Inom sekunder från att något postades på Twitter så serverades det iskallt på fat. Tanken med tekniken var helt enkelt att ge folk en chans att följa matchen tillsammans, fritt från störiga mobiler.
Markus Söderberg, Ingo
En möjligen enkel idé, men de är oftast de bästa. Det går bra in i resterande kommunikation som gjorts för Norrlands Guld och lanserades med rätt timing. Som med all bra kommunikation så är det något som lämnar en med en varm känsla, det tycker jag absolut att den här gör!
Samuel Skwarski, Volontaire
Man drog på smilbanden. Man tänkte att ”en sån öl hade varit kul att få serverad”. Man gick till Systemet och handlade Norrlands. Hällde upp den i ett glas framför TVn. Kollade på någon av VM-matcherna. Och öppnade Twitter-appen för första gången på mycket länge. Grattis till en hedervärd tredjeplats Åkestam Holst.
Joel Sköld, Jung Relations
Att under årets stora populärkulturella händelse hitta en rolig och egen vinkel som faktiskt sticker ut är svårt. Att göra det utan sponsorrättigheter är ännu svårare. Norrlands Guld och Åkestam Holst lyckades!
Axel Bringel, Cohn & Wolfe
Klockrent medium för målgruppen, Twitterdöden gäller inte fotbollsfolket! Om jag hade fått välja hade all kommunikation varit på ölskum.
Daniel Vaccino, copy
Joakim Khoury, ad
Bella Lagerquist, produktionsledare
Simon Lublin, copy
Hanna Brosch, digital strateg
Martin Noreby, ad
Ida Persson, pr-strateg
Fredrik Burman, projektledare
Johan Albrektsson, Go Fight! Fantastic!
Från penslar till typsnitt till..?
För tredje gången i år samlades Månadens PR jury för att diskutera bidragen som tävlade under vår- och sommarhalvåret. Som vanligt (så får man säga efter omgång tre) ägde roliga, slingriga och meningsskiljaktiga diskussioner rum - vi var dock rörande överens om att förstaplatsen skulle gå till Adobes The lost typography of Bauhaus.
Adobes ”Hidden treasures of creativity”-koncept handlar förenklat om att återskapa konstskatter från förr. Den tidigare kampanjen The Original Brushes of Edvard Munch gick ut på att ge en ny generation konstnärer tillgång till över 100 digitaliserade orginalpenslar framtagna i samarbete med Munch Museet.
Den här gången satte Adobe siktet på Bauhaus, den kortlivade (1919-1933) men progressiva tyska designskolan som abrupt stängdes ner av nazisterna.
Ofärdiga typsnitt färdigställdes och likt penslarna gav de dagens designers och formgivare chansen att ta dessa nya fonter vidare in i nutiden.
Bortsett från relevans, PR, engagemang och skapat mervärde som båda kampanjerna påvisar, finns det ett otroligt starkt koncept som genast väcker frågan om vad som kommer här näst. Jag blir alltid imponerad av reklamkoncept där strukturen för att skapa nya konsekventa lösningar känns helt naturligt. Jag går nästan mer igång på den smartheten och långsiktigheten av att bygga varumärket än själva lösningen i sig (även om typsnittsnörden i mig vaknar till liv).
Så grattis Adobe, Abbey Priest och alla typsnittsnördar där ute. Jag hoppas på att få se The forgotten colors of Pompei (eller något liknande) i Månadens kampanj 2019!