Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens PR

Månadens pr, maj-aug 2019

Månadens pr, maj-aug 2019

Burger King och reklambyrån INGO utmanade de tvärsäkra köttätarna. Det fick oväntad effekt världen över. Och storslam i Månadens kampanj.

Publicerad: 18 Oktober 2019, 08:18


Innehåll

50/50

Kund: Burger King

Byrå: INGO

Ni har redan läst om INGO:s vinst i Månadens kampanj i alternativa medier för kampanjen 50/50 Burger King. Men 50/50 var inte bara ett innovativt medieval. Eller just medievalet gav genklang över hela världen.

Alltså, kampanjen gick ut på att de som beställde menyn 50/50 hos Burger King fick gissa om burgaren var av kött eller var växtbaserad. Tanken var att utmana de som är tvärsäkra på hur en "riktig" hamburgare ska smaka.

De som köpte fick gissa i Burger King-appen vilken typ av burgare man ätit för att sedan skriva in den kod som fanns på förpackningen och därmed få rätt svar.

– Det blev ett sätt att utmana deras säkerhet, säger Rickard Allstrin, projektledare på INGO.

Kampanjen gav bra försäljning men det var pr-effekten som gav utslag. Medier från hela världen tog upp Burger Kings svenska utmaning.

– Jo, vi blev lite tagna på sängen av att kampanjen fick så mycket utländsk media. Framför allt från i USA.

Enligt Rickard Allstrin är Sverige en testmarknad för nya grepp och många har intresserat sig för 50/50-kampanjen. Men mycket mer vill han inte säga.

Kampanjen utmanade och delvis skojade med kunderna. Men Burger King tvekade aldrig över upplägget.

– De är ute efter den här typen av aktivering.

Månadens kampanj PR röstade fram 50/50 som vinnare efter långa, intensiva diskussioner och en omröstning där Primes storslagna The Edible Country för Visit Sweden blev slagen med några få tiondels poäng. Men många i juryn ställde sig tveksamma om 50/50 för Burger King var pr över huvud taget eftersom kampanjen byggde på köpt media.

– Det är reklam men utgångspunkten är pr, sa Ellinor Irving på Juno PR.

– Ja, det här är nya tidens pr, konstaterade juryordförander Mandarva Stenborg på Abby Priest.

Petter Rudwall
"Perfekt sätt att skapa lite nerv hos en lootbox-törstande generation. Ett grönt hamburgelotteri, 50/50 i betyg!"

Simon Stefansson Planner
Rickard Allstrin Projektledare
Mia Melani Produktionsledare
Maria Oddbjörn Innovation Manager
Björn Ståhl ECD
Karolina Fellenius Grafisk designer
Åsa Eklund Grafisk designer
Magnus Ivansson Copywriter
Max Hultberg Art director
Erik Karlsson Produktionsledare
Stefan Kindgren Tech director

The Edible Country

Kund: Visit Sweden

Byrå: Prime Weber Shandwick

Med allemansrätten är Sverige och våra delikatesser tillgängligt för alla. Här finns nyttig och hälsosam mat runt hörnet - i naturen. Tillsammans med fyra svenska Michelinkockar tog Prime fram en meny bestående av råvaror som finns i den svenska naturen. Meny och instruktionsfilmer var tillgängliga digitalt och bord med stormkök och köksredskap placerades ut på vackra ställen runt om i Sverige. Menyn har en räckvidd på över 100 miljoner och fått genomslag i över 137 medier, inklusive National Geographic och franska Télè Matin.

Petter Rudwall
"Kom till Sverige, käka lite svamp och traska runt i skogen. Det blir lika gott som trevligt! Absolut, bra och stabilt PR-hantverk rätt igenom."

David Orlic Key Account Manager
Cecilia von Beetzen Projektledare
Petter Lublin cd
Henning Wijkmark copy
Felix Holfve ad
Elin Dahlstedt mediespecialist
Fredrik Lewandowski digital- och innehållsstrateg
Goran Filipovic designer
Amanda Engström planner
Edward Boethius planner

Eat like Rocky

Kund: Restaurang Tjoget

Byrå: Borg & Owilli

När den amerikanska rapartisten ASAP Rocky anhölls i somras, skäligen misstänkt för misshandel i Stockholm, blev det uppmärksammat över hela världen. Bland annat rapporterade världspressen om undermålig mat.

Som en reaktion på nyheten om ASAP Rockys matsedel i häktet, valde restaurangen Tjoget i Stockholm att ge sina restaurangbesökare möjligheten att själva äta mat inspirerad av häktesmenyn - men tillagad av Tjogets prisbelönta kök.

Tjoget sålde slut på alla rätter och donerade över 5 000 kr till ASAP Foundation. Nyheten togs upp av 19 nyhetssidor runtom hela landet med en räckvidd på över 15 000 000 personer.

Petter Rudwall
"FREE ASAP! FEED ASAP! Bra och rapp newsjackning rätt in i popkulturen. Nu ångrar Häktet att de tackade nej till idén"

Amina Korlat projektledare
Erik Reimers art director
Felix Jörneman kreatör
David Borg creative director

Läv även

Krönika PR: Mandarva Stenborg: PR eller inte PR, det är frågan.

Billy Andersson

Dela artikeln: