Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens PR

Mystery Sniper charmar ytterligare en jury

Publicerad: 22 december 2021, 10:10

Vinnare belönas – med att bli ihjälskjutna. Det är idén bakom ”Mystery Sniper”, som ska marknadsföra den nya versionen av Call of Duty. Nu prisas kampanjen för andra gången i Månadens Kampanj.


 

1. Mystery Sniper

Byrå: Ingo Stockholm
Kund: Activision Blizzard

Hur skapar man surr i den så kräsna gaming-målgruppen? Ingo och Activision Blizzard gjorde det genom att göra det förbjudna: mörda vinnaren.

I multiplayer-spelet Call of Duty: Warzone tävlar 150 spelare mot varandra tills bara en är kvar och sedan eskorteras vinnaren från krigsplatsen i en helikopter. Väl där blev hen ihjälskjuten.

– Den här idén kom i slutfasen av produktionen, och då är ju utvecklarna av naturliga skäl svårtillgängliga. Men Activision trodde på idén så pass att de tog in Raven för att tillsammans med oss producera själva slutscenen, säger Ingos ad Max Hultberg och copy Magnus Ivansson.

På Tiktok var surret igång snabbt. Sedan spreds det till andra sociala plattformar. 

– Extremt kul att se spelares reaktioner, speciellt för de som vinner första gången. Förvånansvärt få blev arga även om de dog lite orättvist.

Kampanjen täcktes av de största nyhetssidorna för gaming. Hur jobbade ni med er pr-strategi för att nå ut?
– Om vi får backtracka lite, så vet vi att den här typen av händelser i spel får organisk spridning bland dess spelare. Det vill säga, de lägger upp klippen i sina kanaler, och så sprids det den vägen till nyhetssidor inom gaming. Målet/strategin var väl att Polina Petrova, en av spelet mer tongivande karaktärer, skulle bli ett någorlunda household name inom COD-scenen … och gaming i stort.

Hur många fler tror ni har upptäckt spelet Call of Duty - Vanguard på grund av er kampanj?
– Det största syftet var att berätta att kampanjen i Call of Duty – Vanguard är något utöver den vanliga. Speciellt då många av dess konkurrenter skippar kampanjläget i år. Vi har ju inte all data, men hoppas att fler köpte spelet bara för kampanjen i år, och inte bara för att lira online.

Här kan du se casefilmen.

Så tyckte juryn:

Tanja Peltoarvo, art director på Wenderfalck: Smart, enkelt och kaxigt att skapa ett chockmoment som förstör den absolut viktigaste delen av hela spelet – och ändå uppskattas. Hade gärna sett lite tydligare resultat, men hatten av för en stark kampanj!

Christofer Weider, art director, Super Tuesday: GG (reds.anm: GG är ett ref till spelvärlden, som betyder gog game).

Johanna Lindberg, kreativ pr-strateg på Abby Priest: En listig idé vars genialitet ligger i att man vet precis vad som krävs för att tända gnistan hos målgruppen och med förhållandevis ”enkla” medel och vänder helt upp och ner på ett format de alla är extremt välbekanta med. Träffsäkert i alla avseenden. Ja, pun intended.

Arbetsgrupp // Mystery Sniper

Ingo Stockholm

Art Director: Max Hultberg

Copywriter: Magnus Ivansson

Project Manager: Rickard Allstrin

Planner: Simon Stefansson

CCO: Björn Ståhl

 

Produced by Raven Software

Directed by Eric Biessman, Senior Creative Director Raven Software

 

Tyler Bahl, Vice President and Head of Marketing Activision

Fernando Machado, Chief Marketing Officer Activision Blizzard

Pelle Sjoenell, Chief Creative Officer Activision Blizzard

Carolyn Wang, Vice President Consumer Marketing Call of Duty

Anna Malmhake, Managing Director Go-To-Market Activision Blizzard Daniel Green, Vice President EMEA Marketing Activision Blizzard

Jim McMullin, Vice President Call of Duty

Michael Sanders, Senior Visual Director Activision Blizzard

2. Bröst- och pungmeditation

Byrå: Wenderfalck
Kund: Apotek Hjärtat

Som en Rosa Bandet-aktivitet ville Apotek Hjärtat belysa vikten av självundersökning och uppmana till att skapa en livsviktig kvällsrutin. Därför lanserade man två meditationsprogram med fokus på självundersökning av bröst och pung.

Foto: Fotograf Asa Liffner AB

Så tyckte juryn:

Johanna Lindberg, kreativ pr-strateg på Abby Priest: Smart, fint och rent från idé till exekvering. Inte bara jackar man in i en aktuell företeelse, utan fyller också kampanjen med hantverksmässig smartness som undersökningsunderlag och ett riktigt effektfullt ”vad-sa-du-att-det-hette-sa-du?”-namn.

Arbetsgrupp / Bröst- och pungmeditation

Wenderfalck:

Ola Granfeldt, kundansvarig

Tanja Peltoarvo, AD

Anders Malm, copywriter

Sofi Viebke, PR

Nina Johansson, PR

Lisa Scheel, PR

 

Apotek Hjärtat:

Isabella Rönnmark, PR-ansvarig

Anna Mossklint, projektledare

Casting by Smile, ljudproduktion

Camilla Sköld, expert

 

3. Football lowlights

Byrå: Post
Kund: AIK

Enligt Skolverket har vart tredje barn blivit utsatt för kränkningar på nätet. AIK Fotboll menar att de är en av de samhällsaktörer vars plikt är att motarbeta detta. I ett försök att göra just detta har man tillsammans med huvudpartners BenQ startat utbildningsinitiativet ”Det digitala omklädningsrummet”, ett projekt som genom utbildningstillfällen för spelare, ledare och föräldrar syftar till att synliggöra, diskutera och minska problemet med digital mobbning. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Så tyckte juryn:

Tanja Peltoarvo, art director på Wenderfalck: Såg filmen på Twitter och förväntade mig trötta highlights, som vände till en riktig slap in the face. Smart och relevant att få folk att lyssna på ett viktigt budskap genom det välkända highlight-formatet.

Johanna Lindberg, kreativ pr-strateg på Abby Priest: Spännande att välja en lite mindre ”självklar” väg för att kommunicera ett känsligt ämne, men som för den sakens skull inte är mindre effektiv. Precis som månadens vinnare vänder man på ett smart sätt upp och ner på ett för målgruppen välkänt format och skapar en wtf-situation med Jarelinds hårda ord – som blir extra obehagliga av faktumet att de är hämtade från verkligheten.

Arbetsgrupp / Football lowlights

Post

Patrik Sundberg – Projektledare

Viktor Bolin – Creative Director

Viktoria Löwkrantz – Produktionsledare och PR

Miquel Gallardo – Art Director

Sara Brandin – Art Director

Carl Stuchly – Copywriter

Max Mohlin – Junior Copywriter

Erik Lokind - Video Editor (Spoon)

 

AIK Fotboll

Fredrik Söderberg – TF Klubbdirektör

Max Bergander – Värdegrundsansvarig

Tobias Larsson - Kommunikationschef

Olle Östman – Grafiker & kommunikatör

Filip Wiklund - Kommunikatör

BenQ Nordic

Petter Adolfsson – Marketing and communications manager

discovery+

Niklas Jarelind – Kommentator

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.