Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens PR

Tredje vinsten för Call Girls – tar guld i Månadens PR

Tredje vinsten för Call Girls – tar guld i Månadens PR

PR-juryn imponerades stort av Åkestam Holsts ”Call Girls” för Talita, och gav kampanjen dess tredje vinst i Månadens kampanj. Silver och brons går till FLB Europa respektive Nord DDB.

Publicerad: 5 Mars 2021, 09:39

Ämnen i artikeln:

Månadens KampanjPRÅkestam HolstFLB EuropaNord DDB

Innehåll

 

Call Girls

Byrå: Åkestam Holst
Kund: Talita

Åkestam Holsts kampanj ”Call Girls” för organisationen Talita har redan hyllats med förstaplatsen i Sociala medier och nya kategorin Idé. Nu belönas den återigen med förstaplatsen av en enig PR-jury. 

Kampanjen, som lanserades i november, fungerar som en slags omvänd call girls-tjänst, där de som ringer till numret som presenteras i kampanjen i stället får ta del av erfarenheter från tidigare prostituerade. Samtalen kostar 9:90 kr/minut och pengarna går oavkortat till Talitas arbete mot prostitution och människohandel. Berättelserna kommer från kvinnor som själva har deltagit i Talitas program och som nu vill få sin röst hörd.

Call Girls fick stort genomslag i både traditionella och sociala medier. Redan första dygnet hade Talitas Instagram-inlägg delats över 600 gånger. Det stora engagemanget fick kända svenskar som Zara Larsson, Carola, Mia Skäringer, Kakan Hermansson, Miriam Bryant, Imenella och Peter Jöback att sprida numret, obetalt, i både Instagram stories och i sina flöden. Call Girls spred sig från sociala medier till traditionella och har bland annat uppmärksammats av The Independent, Metro (UK), The Sun, Nyhetsmorgon, SVT, P4, Ekot, Adweek, Muse by Clio, Elle, med flera. 

– Inför lanseringen presenterade vi idén för några som tidigare engagerat sig i frågan. De tyckte om initiativet och ville hjälpa till att sprida kvinnornas berättelser. Det gav ringar på vattnet och gjorde att fler, både kända och okända, hörde av sig och frågade hur de kunde hjälpa till, säger Andreas Karlsson, art director på Åkestam Holst. 

– Det förändrade egentligen inte kampanjens budskap utan betydde bara att kvinnornas berättelser nådde ut till fler människor, tillgäller Noah Bramme, copywriter på Åkestam Holst. 

Beskriv effekten av kampanjen hittills?
– Förutom flera nya månadsgivare, intäkter från alla samtal som kommer in genom tjänsten – som fortfarande är i gång – så har Talitas arbete uppmärksammats och nått utanför Sveriges gränser. Något som är väldigt roligt i och med att Talita är verksamma i många andra länder, säger Noah Bramme. 

Vad har ni lärt er av arbetet med Call Girls?
– Väldigt mycket. Detta är en idé vi jobbat länge och ihärdigt med för att få till på rätt sätt. Om något så är det väl vikten av att jobba nära kunden och verkligen försöka förstå sig på deras verksamhet, säger Andreas Karlsson. 

 Noah Bramme:

– Sen har det varit fint att se hur många som ställt upp ideellt och hjälpt till. Allt från Flickorna Larsson med ljudinspelningar/regi till Daniel Wårdh med team på Acne film.

LÄS MER: Ordförande Mandarva Stenborg: ”Utrullning låter riktigt skönt” 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst NoA:

Magnus Jakobsson, cco

Noah Bramme, copywriter

Andreas Karlsson, art director

Anna Nollendorfs, produktionsledare

Rosanna Hagald, social media manager

Sara Bellafesta & Kenna Magnusson, creative designer

 

Wikberg & Frisk:

Sara Wikberg, PR

André Frisk, PR

Matilda Grebestam, PR-konsult

 

Ljudproduktion/inspelning/regi:

Flickorna Larsson

 

Casting:

Flickorna Larsson & Smile

 

Produktionsbolag:

ACNE Film, Daniel Wårdh

 

Talita:

Josephine Appelqvist, grundare

Anna Sander, grundare

Så tyckte juryn: 

Sharareh Hoss, vd, Hoss Agency
En otroligt rörande och fin kampanj som på ett smart sätt hanterar ett stort och svårt ämne - i sin enkelt. Det här är verkligen genomtänkt i alla led. 

Anders Dalenius, kommunikationsstrateg, Stockholm-Dalenius
Angeläget budskap som är plågsamt starkt och kommunikativt komplett genomfört i alla delar. En nattsvart vinnare.

Jasmine Falk, planner och pr-rådgivare, Jung relations
En självklar vinnare som tickar alla boxar. Genom en tydlig idé där man på ett smart sätt nyttjar och vänder på en befintlig tjänst lyckas man skapa såväl uppmärksamhet som engagemang kring ett viktigt ämne. Resultatet visa även på ett gediget PR-hantverk som sträcker sig bortom bara en grym idé med en förtjänad kärna. Guldstjärna för att man genom idéns mekanik inte enbart fått människor att lyssna - utan faktiskt skrida till handling och skänka pengar. 

Samuel Skwarski, PR/Creative, Volt
Om man får drömma om hur en kampanj är uppbyggd 2021 så är det precis så här. En stark PR-driven idé i kärnan och ett extremt fint hantverk i alla uttag som bara gör idén ännu större. Världsklass!

Christofer Weider, art director, Strays
En bra kampanj, med bra uttag, för en bra sak, bättre blir det inte denna månad.

Simon Le Pluart, pr-strateg, New Normal
Med hjälp av en tydlig och enkel lösning lyftes den utbredda problematik som sexköp är. Under året blev ämnet särskilt aktuellt och svenskarna var kanske mer upprörda än någonsin till följd av en viss svensk profils fruktansvärda handlingar. Och att kampanjen på så sätt tajmades med samhällsdebatten stärkte budskapen och troligen effekten.

Sofie Segerborg, projektledare och pr-strateg, Nosy
Det här är både smart, tydligt och hantverksmässigt väldigt skickligt utfört. En värdig vinnare av månadens omgång!

En ölkyl med ljus

Byrå: FLB Europa
Kund: Norrlands Ljus

Under 2020 lanserade Norrlands Ljus det nya kommunikationskoncept ”En värld av Ljus” genom att bland annat börja använda den kommunikativa asseten i namnet och börja äga begreppet ”Ljus”. Den här kampanjen ämnade ta ett första steg bland kommande insatser. Mitt på en äng i Norrland under årets ljusaste dag, precis när solen sken som allra starkast, fångade man det ljusaste ljuset. Detta ljus placerades i en låda, att ta del av när mörkret känns som allra mörkast. Norrlands Ljus specialdesignade ölkyl utrustades med ljusterapibelysning för att sprida ljus i dubbel bemärkelse. Ljusterapikylen är en klassisk kylbox av passivt slag med utrymme för cirka 70 stycken 33 cl-burkar. Kylen producerades i en limiterad upplaga och såldes sedan i Norrlands Ljus helt egna webbshop.

Totalt genererade pressutspelet i över 100 artiklar, där några exempel är Dagens industri, Nyheter24, Yorkshire Post och The Scotsman.

Arbetsgrupp

FLB Europa – Kreativ byrå

Screensaver – Filmproduktion

Scream – Mediebyrå

Så tyckte juryn:

Sharareh Hoss, vd, Hoss Agency
Det behöver inte vara svårt när det är bra? Otroligt resultat med en idé som ligger nära till varumärket.

Anders Dalenius, kommunikationsstrateg, Stockholm-Dalenius
Attributdriven PR-lösning som vinner på att knyta arv till varumärkeshistoriken samtidigt som man gör en nyskapande lösning.

Jasmine Falk, planner och pr-rådgivare, Jung relations
En produktnära idé som engagerar utifrån insikten om den största längtan hos gemene svensk under vintermånaderna; längtan efter ljusare tider. Genom ett gediget hantverk tar man kampanjen till nästa nivå genom att erbjuda en genomtänkt och kvalitativ produkt som Norrlands konsumenter faktiskt vill ha. 

Samuel Skwarski, PR/Creative, Volt
Ett produktnära ljus i mörkret när vi behöver det som mest. Närmare ett oralt vaccin för välmåendet kommer vi inte.

Christofer Weider, art director, Strays
Roligt! Vad tycker ni? Diskutera i smågrupper på Mad Mads.

Simon Le Pluart, pr-strateg, New Normal
Ett smart och kul sätt att öka kännedom för en specifik produkt under ett redan välkänt varumärke. Öl engagerar och trots en tekniskt svårförklarad produkt lämnas vi med positiva känslor, och ett ölsug. 

Sofie Segerborg, projektledare och pr-strateg, Nosy
En stark insikt och ett gediget pr-hantverk. Snyggt att ta fasta på årets ljusaste dag för att lyfta produktattributen och att involvera teknik på ett sätt som genererat både engagemang och medial uppmärksamhet i bred bemärkelse.

McDo

Byrå: Nord DDB
Kund: McDonald's

90-talsstilen är tillbaka och trendigare än någonsin. Överallt kan du nu återigen se människor ha den klassiska mittbenan – precis som David Beckham, Nick Carter och Leonardo DiCaprio hade för trettio år sen. Att den kända frisyren lustig nog påminner om McDonald's gyllene M togs fasta på i den här kampanjen, där snabbmatskedjan bestämde sig för att hijacka frisyren och hylla alla sina omedvetna ambassadörer. Därför öppnades M Barber Shop, en frisörsalong med bara en självklar frisyr på menyn. På plats fanns en certifieras Gyllene M-frisör som via videosamtal hjälpte människor till de perfekta bågarna. Samtidigt lanserades appen The Golden M Detector som med hjälp av AI och machine learning kunde avkoda och ge gratis Big Mac till de som hade frisyren. Allt detta för att tacka de tusentals människor som haft eller som i dag har McDonald’s logga mitt i pannan. 

Nyheten om The M Barber Shop plockades upp av flera stora tidningar som The Independent, Fox News, New York Post, Vanity Fair och Bored Panda. Kampanjen har spridits till Japan, Indien, Frankrike, Tyskland, England, Ryssland och framför allt USA där den plockade upp utav en av världens största talkshows: The Late Late Show med James Corden. Under tre minuter sattes Gyllene M-frisyren på hela Cordens crew, inklusive Corden själv som visade bilder från 90-talet när han hade frisyren.

Arbetsgrupp

McDonald's:

Christoffer Rönnblad, CMO, McDonald's Nordic

Staffan Ekstam, CMO, McDonald's Sweden 

Henrik Nerell, Head of PR and communication

Sofie Lager, Senior marketing manager

Susanne Wahlberg, Project leader

Lisa Palm Danielsson, Head of media

Johan Tennbäck, Head of social

Michaela Bognäs, Digital Manager

 

Nord DDB:

Andreas Dahlqvist, CCO & COO

Anna Salonen, Art Director

Daga Simonsson, Copywriter

Simon Higby, Creative Lead

Petter Dixelius, Creative Lead

Joel Ekstrand, Creative Lead

Jens Welin, Business Director 

Jeanette Ytterman, Client Director

Tobias Bergenwall, Creative Producer

Kristin Åkerlund, PR Strategist

Jesper Andersson, Head of Communications Planning 

Sofie Hammers, Content Strategist

Siri Lindén, Content Manager

Jonas Eriksson, Content Creative

Alexander Olsson Nelin Content Creative

Christian Björnerhag, Motion Designer

Edith Sundberg, Graphic Designer

Daniel Johansson, Graphic Designer

 

Nord X:

Prince Talhaoui, Technical director NORD X

Mattias Nordenham, Digital Designer NORD X

Alexander Håkansson, Developer NORD X

Amöba, Technical Advisor

 

Swim Club:

Helena Widinghoff, Producer Swim Club

Teitur Ardal Rosengren, Photographer

Malin Ummer, Stylist

Moona Narancic, Makeup & Hair

 

House Agency

Natan Gullström, DP & Editor  

Alexander Biörsmark, DP & Editor

 

Prime Weber Shandwick:

Hanna Dahlborg, Project Manager

Hampus Knutsson, Key Account Manager

Hugo Broms, PR- & Mediaspecialist

 

OMD

Emanuel Falsen, Business Director

Karin Mohlin, Client Manager

Ylva Källén, Influencer Specialist

Oxana Naess, Senior Ad Operations

Malin Guillermo, Programmatic Coordinator

Patrik Lundberg, Video Specialist

Victoria Ray, Print, OOH & Cinema Specialist Director

Så tyckte juryn: 

Sharareh Hoss, vd, Hoss Agency
Som ett troget Backstreet Boys-fan älskar jag detta. Det är kreativt och attraherar flera målgrupper med en enorm igenkänningsfaktor. Oavsett om du är 15 eller 35 år så kopplar du en av de mest trendiga frisyrerna idag till ett snabbmatsställe? Genialiskt.

Anders Dalenius, kommunikationsstrateg, Stockholm-Dalenius
En insiktsbaserad kampanj som är sjukt kul men nog hade vunnit mer nationell relevans på ett ännu bredare fysiskt uttag än bara en liten fjuttig salong.

Jasmine Falk, planner och pr-rådgivare, Jung relations
En hamburgerkedja, en frisyr och en ökänd logotyp. Det är utgångspunkterna i denna roliga idé som har en estetik som man som 90-talist har svårt att motstå. En snackis som skapar likeability? Absolut. Skulle dock gärna sett resultat som visar på engagemang.

Samuel Skwarski, PR/Creative, Volt
Plötsligt kändes en dassig frisyr flott igen. Och flottig.

Christofer Weider, art director, Strays
En 90-tals frisyer som ger 3 min i The Late Late show med James. Det är ju guld (eller brons). 

Simon Le Pluart, pr-strateg, New Normal
Ett underhållande koncept som genererande bra spridning på både nationell och internationell nivå. Fråga är om kampanjen fick fler att vilja äta på McDonald's, och visst är man nyfiken på hur många som faktiskt besökte barberaren för att skapa sitt egna ”M”.

Sofie Segerborg, projektledare och pr-strateg, Nosy
Vi som växte upp under 90-talet minns nog alla den ikoniska frisyren, som här har förvaltats genom en fantastiskt rolig idé och ett utförande som skapat imponerande räckvidd och uppmärksamhet även utanför Sveriges gränser. Applåder!

Missa inte krönikan i Månadens PR:

Mandarva Stenborg: ”Utrullning låter riktigt skönt” 

 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.