Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

”Äckligt snygg!” – F&B:s Ålevangeliet hyllas och kniper förstaplatsen i Månadens Print

”Äckligt snygg!” – F&B:s Ålevangeliet hyllas och kniper förstaplatsen i Månadens Print

Kampanjen ”Julia i 6B är en hora”, från Talita av Åkestam Holst, vållade kritisk debatt på sociala medier. Men den gick inte hela vägen i Månadens printkategori och hamnade på en tredjeplats. Förstaplatsen knep ”Ålevangeliet” av Forsman & Bodenfors och ”Bara 403 dagar kvar” kvalade in på andraplatsen.

Publicerad: 1 april 2022, 12:49

Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsÅkestam HolstGarbergsRedaktionens val

Topp tre-placeringarna i Månadens Print.

Foto: Pressbild

Innehåll

 

 

”Ålevangeliet” av Forsman & Bodenfors.

01. ”Ålevangeliet”

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: Folkoperan

Författaren Patrik Svenssons Augustprisade debutroman ”Ålevangeliet”, som kom för ungefär två och et halvt ett år sedan har blivit en internationell succé. Redan innan lanseringen hade rättigheterna sålts till ett tjugotal länder. Under våren 2022 blir den en opera på Folkoperan fick Forsman & Bodenfors uppdraget att ta fram kampanjen. Och annonsen för operan blev lika hyllad i Resumés Månadens kampanj som boken blev av recensioner när den kom ut. 

Marcus Hägglöf, copywriter på Forsman & Bodenfors, berättar om reaktionerna de själva fått på kampanjen:

– Det är just det där att annonsen både är vacker och lite obehaglig – vilket också var målet. Musikålen verkar vara fascinerande, precis som den riktiga ålen, säger han och tillägger att idén i sig kom ganska snabbt, men att göra själva bilden på ålen tog längre tid.

– Eftersom ålen är fridlyst blev det till att göra den i 3D. En rolig process där vi fick följa fisken från grå korv till färdig slem-ål. Vi vill passa på att tacka Linnea och Andreas på Bildinstitutet som skapade den äckliga skönheten!

Hur kom ni på idén? 

– Det kändes viktigt att ha en tydlig ål-koppling, men på ett sätt som blev relevant för Folkoperan. Tanken gick ganska snabbt till noter, och att forma ålen som en not, men sedan blev det tydligt att ålar gör sig bäst som G-klavar, säger Marcus Hägglöf.

Vad har ni fått för reaktioner på kampanjen?

– Det är just det där att annonsen både är vacker och lite obehaglig – vilket också var målet. Musikålen verkar vara fascinerande, precis som den riktiga ålen.

 

Arbetsgrupp:

Folkoperan:

Kommunikationschef, Susanne Reuszner

Konstnärlig chef och regissör, Tobias Theorell

Kommunikatör, Frida Edoff

 

Forsman & Bodenfors:

Copywriter, Marcus Hägglöf

Art Director, Joakim Blondell

Account Manager, Lena Birnik

Client Director, Peter Kamstedt

Designer, Kalle Garmark

Designer, Sara Lemchen

Planner, Alena Suche

 

3D: Bildinstitutet

Så tyckte juryn:

Ren och enkel idé med ett bra hantverk. Alla (i målgruppen) fattar. Att hålla det enkelt och avskalat föll mig, och de flesta andra i juryn, i smaken.

Rickard Beskow, juryordförande, kreatör och partner på Åkestam Holst

 

Den här printen är som en bra TikTok – Garanterad thumb-stopper. Slemmig, uppseendeväckande, hantverksmässigt briljant.

Jonas Eriksson, Abby Priest

 

Besatt av den här! Jag har svårt att sluta titta, och det med en slags skräckblandad förtjusning. Otroligt hantverk där det känns som man inte lämnat några detaljer till slumpen. Helt klart värd vinnare i denna omgång! 

Hedda Hyland, Familjen

 

SÅ kul att hantverk premieras. Det är allt jag har att säga. Enkel idé med riktigt bra finish som ger en big data-trött copy hopp i dessa KPI-galna tider. 

Jonathan Elmblad, Futurniture

 

Snabb och tydlig bildidé med fint utförande och art direction. Lite Polarpriset möter Carl Butlers kokbok. Bra!

Mattias Dahlqvist, Garbergs

 

Äckligt snygg! Finns något härligt med att försöka lista ut om ålen lyckades placeras så eller om det enbart är redigering.

Josefin Fridlund, Stendahls

 

Tror inte någon bläddrar förbi den här. Äckligt snygg.

Erik Palm, Creative director, Ny Studio

 

I en omgång som svämmade över av copy-printar kände jag ”hurra” när jag såg ålen! Så ljuvligt äcklig och fascinerande vacker på samma gång.

Jenny Lindgren, Markus Reklambyrå

”Bara 403 dagar kvar” av Garbergs.

02. ”Bara 403 dagar kvar”

Byrå: Garbergs

Kund: Barncancerfonden

Arbetsgrupp:

Barncancerfonden:

Michel Brygiewicz Marknadschef

Jonas Anghammar Projektledare

Anne Bergsten Kreativ chef Inhouse och varumärke

Johnny F Kroneld Enhetschef kampanj och event

 

Garbergs:

Art Director Mattias Dahlqvist

Copywriter Fredrik Sundqvist/Lina Bergman

Formgivare Rasmus Asp

Original Rasmus Asp

Projektledare Mehrnaz Bejne

Produktionsledare Birgitta Bergström

Byråproducent Birgitta Bergström

BTS: DOP/director/edit: Anna Hugosson

Motion creative/edit: Iris Rylander/ Najeb Alkabar

Praktikanter Alhagi Njie, Erica Hungler, Smilla Luuk

Agentur: LundLund

Fotograf: Peter Gehrke

Producent: Louise Hall

Bildarbete: Linjepunkt

Retuscher & repro: BT Studios

 

Film:

Grading Linjepunkt

Musik och ljud: Redpipe

Mediabyrå: Carat

Så tyckte juryn:

Väcker en varm och hoppfull känsla kring ett ämne som per automatik inte alltid är så glatt.

Rickard Beskow, juryordförande, kreatör och partner på Åkestam Holst

 

Den skär rakt in i hjärtat men samtidigt väcker en hoppfull och delad längtan. 

Josefin Fridlund, Stendahls

 

Det är en stark visuell idé som skär rakt in i hjärtat med sitt tunga budskap. Blicken från barnet har förföljt mig och tankarna går till alla barn som kämpar för sina liv. 

Linda Lundgren, Forsman & Bodenfors

 

I sin enkelhet griper Barncancerfonden och Garbergs som vanligt tag och hintar om en känsla som är större än julaftonspirret.

Jonas Eriksson, Abby Priest

 

Ett ovanligt positiv grepp på något i grunden smärtsamt sorgligt. Smart sätt att sticka ut under en snårig tid på året!

Jenny Lindgren, Markus Reklambyrå

 

Barn längtar till olika saker, även i juletider. Tankeväckande och med fin balans i designen.

Erik Palm, Ny Studio

 

Jag gillar att det är enkelt och inte så mycket mer än så. Samma sak dag in och dag ut. Cancer tar aldrig helg. 

Jonathan Elmblad, Futurniture

 

Den långa rubriken är för mig målande på ett sätt som blir så himla starkt. Den skildrar hur skört livet är och hur vissa av oss får kämpa så mycket hårdare än andra. Viktigt budskap som verkligen känns. Snyggt!

Hedda Hyland, Familjen

”Barn till salu” av Åkestam Holst NoA.

03. ”Barn till salu”

Byrå: Åkestam Holst NoA

Kund: Talita

Arbetsgrupp

Reklambyrå: Åkestam Holst NoA

Kundansvarig: Johan Östlund

Creative Director: Joakim Khoury

Art Director: Caroline Andersson

Copywriter: Stephanie Moradi

Produktionsledare: Anna Nollendorfs

Kund: Talita

Grundare: Anna Sander

Grundare: Josephine Appelqvist

Grafisk form / Original: Firma Calle Cassel

Produktionsbolag: Handmade Media

Så tyckte juryn:

Intressant kontrast i den snabba igenkänningen för något som bör vara så långt ifrån verkligheten

Josefin Fridlund, Stendahls

 

Den här tycker jag är mitt-i-prick. En av dom jobbigaste annonserna jag sett på länge, med all rätt. Tycker tonen är helt rätt, enda man hade kunnat göra för att få det ännu närmare en tonårings sätt att snacka är väl kanske Julia ”P” i 6B.

Jonathan Elmblad, Futurniture

 

Idén plus bildlösningen gör den här supereffektiv. Och jag gillar verkligen att brödtexten är så återhållsam – med faktan presenterad lägger jag själv till allvaret i situationen.

Erik Palm, Ny Studio

 

En fin och tung annons med en ännu tyngre sanning bakom sig. Den väcker många starka känslor och fyller därmed sitt syfte. Absolut värdig en pallplats.

Hedda Hyland, Familjen

 

En verklighetstrogen idé som visar samhällsproblemet på ett starkt sätt. Ett viktigt ämne och budskapet är en mardröm att mötas av. 

Linda Lundgren, Forsman & Bodenfors

 

Talita ger klotter en helt ny mening. Starkt utfört! Bravo! En välförtjänt bronsmedalj.

Jonas Eriksson, Abby Priest

 

Starkt, hårt och svindlande budskap paketerat på ett smart och uppseendeväckande sätt.

Jenny Lindgren, Markus Reklambyrå

 

 

 

Joakim Wedholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.