Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Annonser som gör Trump till pressfotograf ger guld till Åkestam Holst

Annonser som gör Trump till pressfotograf ger guld till Åkestam Holst

För andra gången under året vinner Åkestam Holst förstaplatsen i Månadens print för sitt samarbete med Reportrar utan gränser. Den här gången var det annonser som placerar världsledare i en journalistisk kontext som stal juryns hjärta.

Publicerad: 20 December 2019, 10:17

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstMånadens KampanjMånadens PrintGarbergsForsman & Bodenfors

Innehåll

01. Vem äger sanningen?

Byrå: Åkestam Holst NoA

Kund: Reportrar utan gränser

I Åkestam Holst kampanjen ”Vem äger sanningen?” för Reportrar utan gränser tas fasta på hur det på många håll i världen just nu tas just nu oroväckande steg för att underminera den opartiska journalistiken och tysta det fria ordet. Inte minst är det världens stora ledare som just nu bidrar stort till denna dystra utveckling. Genom att sätta dessa ledare i en journalistisk kontext vill man väcka frågan om vem som egentligen äger sanningen samt betona vikten av opartisk, granskande nyhetsrapportering. 

– Är man någorlunda uppdaterad kring pressfrihetens tillstånd runtom i världen vet man att den negativa utvecklingen inte är en företeelse ute i marginalen, utan drivs just nu i stor utsträckning av världens stormakter. Sann, saklig journalistik får ofta stå tillbaka för alternativa sanningar – och det är en allvarlig utveckling. Det var det här vi ville belysa och då kändes det symboliskt starkt att placera just ledarna i en kontext där de uppenbart och direkt påverkar innehållet i journalistiken, säger Filip Laurent, copywriter på Åkestam Holst. 

Vad har ni lärt er av ert samarbete med Reportrar utan gränser?
– Att det är en fantastisk organisation med ett mycket viktigt uppdrag: att verka för pressfrihet och yttrandefrihet runt om i världen - dvs själva grunden för ett demokratiskt samhälle. Och att det är snabbfotad organisation med besjälade medarbetare som förstår värdet av stark kommunikation för att nå fram med sitt budskap och åstadkomma förändring.

Arbetsgrupp: 

Erik Halkjaer, Ordförande. Reportrar utan gränser
Anna Widmark, Verksamhelsledare. Reportrar utan gränser
Jenny Kaiser, Projektledare. Åkestam Holst
Jesper Ander, Projektledare. Åkestam Holst
Johan Landin, Art director. Åkestam Holst
Filip Laurent, Copywriter. Åkestam Holst
Jesper Månsson, Produktionsledare. Åkestam Holst
Jens Broman, Grafisk Design. BKRY
Linda Beming, Grafisk Design. BKRY
Samarbetspartner, JCDecaux

Så tyckte juryn: 

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
”Otroligt snyggt hantverk. Stark och på något vis skrattretande på samma gång. Grattis till första platsen!”

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
”En bild säger mer än tusen ord. Fantastiskt smart och välgjort. Gillar att mitt i allt allvar finns det något väldigt humoristiskt i leken med maktens män”. 

Linda Elers, creative director, M&C Saatchi
”Enkel, klok och fin!”

Maria Häggman, art director, Valentin Experience
”Detta är så fantastiskt bra. En otroligt väl genomförd visuell idé som både är stark och snabb men också väcker eftertanke och perspektiv. T o m bättre än 'Omvärlden inte får se' (från samma organisation) som vann i förra omgången, just för att den har flera dimensioner. Hantverk på total toppnivå”. 

Linda Södergren, grafisk designer, Saatchi & Saatchi
”Så rätt i tiden, dessutom är fotomontagen såpass bra gjorda att jag lika gärna kunde stött på dem på fotografiska. Min favorit är Press Putin”.

 

 

02. Barn och cancer hör inte ihop

Byrå: Garbergs

Kund: Barncancerfonden

Under hösten lanserades Barncancerfondens nya koncept ”Barn och cancer hör inte ihop”. För att berätta hela storyn har Garbergs tagit fram en helsida där man symboliskt delar ordet i två kolumner. Den vänstra är en hyllning till barn och barns rätt att få vara barn. Den högra informerar om den i många avseenden gåtfulla och fruktansvärda sjukdomen cancer. Kolumnerna delas visuellt av Swish-loggan, då det behövs mer insamling och mer forskning för att hålla cancern borta från de minsta i samhället. Annonsen har publicerats i några av landets största dags- och kvällstidningar.

Så tyckte juryn:

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
”Elegant lösning som briljerar i sin enkelhet”. 

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
”Härligt med en lång copylösning som verkligen fyller sitt syfte. I dubbel bemärkelse. Copyn är mycket välskriven och har en fin vändning i tonalitet mellan barn- och cancerspalten. Snyggt att det är swish-symbolen som delar på texten. Extra plus för modet att gå hela vägen och dela på Barn cancerloggan. Bravo!”

Linda Elers, creative director, M&C Saatchi
”Det här är inte bara en sjukt bra annons, hela huvudidén ”barn och cancer hör inte ihop” är fruktansvärt bra”.

Cyndie Vintilescu, planner, Åkestam Holst
”Blev berörd av texten som av idén och utförandet. Det nya konceptet kommer fram på ett extremt träffsäkert och uttänkt sätt - där flera delar uppmärksammar hur barn och cancer inte hör ihop!” 

Maria Häggman, art director, Valentic Experience
”Hurra för ett nytt smart och starkt koncept för Barncancerfonden. Jag var ganska trött på dom blåa stolarna och välkomnar verkligen detta. Man föreställer sig nästan hur idén kommer upp på bordet och man tänker, nä, det är FÖR enkelt. För självklart. Och sen vågar man ändå genomföra det och så blir det så väldigt bra. I det här fallet en riktigt fin print-lösning gjord med finess och kärlek till hantverket ner i minsta detalj. Kan bara tänka mig hur lång tid den tog att typografera. Plus för att dom vågade dela på logotypen”.

Lina Södergren, grafisk designer, Saatchi & Saatchi
”En kreativ textlösning med en stark idé att skilja på orden barn och cancer”.

Arbetsgrupp:
Birgitta Bergström, Garbergs, Produktionsledare
Michel Brygiewicz Brygiewicz, Kommunikationschef
Anne Bergsten, Barncancerfonden, Varumärkesansvarig
Evelina Dahlman, Carat, Client director
Petter Janbell, Carat, Strategy director
Sewit Jackob, Carat, Account manager
Rebecca Lundin, Garbergs, Planner
Mehrnaz Bejne, Garbergs, Projektledare
Mattias Dahlqvist, Garbergs, Art Director
Lowe Steiner, Garbergs, Formgivare/Designer
Carola Edlund, Garbergs, Original
Fredrik Sundqvist, Garbergs, Copywriter
Johnny K Federley, Barncancerfonden, Marknadsansvarig

 

03. Fully Electric

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: Västtrafik 

Det pratas en hel del om elbilar just nu. Nya modeller lanserar ständigt – och när turen kom till ett svensk-kinesiskt bilföretag som delar hemstad med Västtrafik ville Forsman & Bodenfors stjäla en del av uppmärksamheten. I början av 1900-talet rullade nämligen de första elektriska spårvagnarna ut på Göteborgs gator. Så man påminde helt enkelt om att klimatsmarta elfordon är gamla nyheter. Den 16 oktober var det stora rubriker om den nya elbilen på GP:s förstasida – på sidan tre gick Västtrafiks annons. 

Så tyckte juryn: 

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
”Ett smart sätt att ge sig själv en klapp på axeln. Väldigt fint och noggrant utformad!”

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
”Västtrafik – Bilbranschen 1-0. Älskar denna typ av 'Archive-printar'. Fint artwork och skönt torrt konstaterande copy. Sälj Teslan och köp ett månadskort istället”.

Cyndie Vintilescu, planner, Åkestam Holst
”Snyggt svar! Men även ett aktuellt, relevant och sant svar på ett större globalt problem. För mig är detta en talande print som kan leva länge”. 

Maria Häggman, art director, Valentin Experience
”Västtrafik fortsätter leverera smart, snygg och samtidigt folklig kommunikation. Den här gången som en kommentar på Polestar-lanseringen vilket är bra i sig. Men det hade inte ens behövt vara så. Klart man ska lyfta sina uppenbara fördelar när hela samtiden pratar om miljön. Den här printen är så bra för att den både är snabb, man fattar grejen, men också underbart nördigt detaljrik och jag vill titta länge på det fina hantverket”.

Linda Södergren, grafisk designer, Saatchi & Saatchi
”Detta är min personliga favorit. Jag har själv funderat på att kraftkort är så fina, ser ut som små städer och Forsman & Bodenfors tog detta ypperliga tillfälle att använda ett i en relevant situation. Stilrent med en visuell lösning som ger all information man behöver”.

Arbetsgrupp:
Susanne Eriksson, Västtrafik, Uppdragsgivare
Greger Andersson, Forsman & Bodenfors, Projektledare
Helen Johansson, Forsman & Bodenfors, Produktionsledare
Lars Jansson, Forsman & Bodenfors, Art Director
Pontus Caresten, Forsman & Bodenfors, Copywriter
Christoffer Persson, Forsman & Bodenfors, Designer
Thomas Feiner, Forsman & Bodenfors, Illustration/3D

Missa inte krönikan om Månadens print

Oskar Pernefeldt: ”Helskinnade, trots allt” 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.