söndag26 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

Dödliga meningar knep förstaplatsen i Månadens print

Reportrar utan gränser och Åkestam Holst tog orden ”death sentence” till en ny nivå när de lanserade sin kampanj. Nu prisas den i Månadens Print.

Publicerad: 23 juni 2022, 13:22

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstReportrar utan gränser

Foto: Pressbild

Innehåll

A six word death sentence, så döptes den kampanj som Reportrar utan gränser lanserade tillsammans med Åkestam Holst i februari tidigare i år, fyra år efter mordet på den slovakiska journalisten Ján Kuciak

”Under året kommer fler mördade journalister att uppmärksammas på liknande vis, genom annonser med några av de sista ord som journalisterna skrev, innan de mördades. Ord som blev deras död. För att de gjorde sitt arbete”, skrev Reportrar utan gränser i ett pressmeddelande.

– Det är viktigt att vi påminner oss om varför journalister mördas eller tystas, för att makthavare känner sig trängda av journalisternas granskning och till varje pris vill tysta dem. Ett mord på en journalist är en attack på yttrandefriheten och demokratin. Det en journalist skriver ska vara frihet, inte en dödsdom, sa Erik Halkjaer, ordförande för RSF Sverige, när kampanjen gick ut.

Tiago Pinho, Art Director, på Åkestam Holst berättar att deras utgångspunkt var att utforska idéer som satte mördade journalisternas sista berättelser i centrum för kommunikationen. 

Kampanjen gjorde ett starkt intryck på Månadens-juryn. Vad tror du att det är som får folk att reagera på den?

– Annonserna påminner om det otroliga engagemanget och riskerna som journalister tar på jobbet. Och att de många gånger, torts att de lever med ett överhängande hot, väljer sanningen före sin egen säkerhet. Det är svårt att inte bli påverkad av.

Det är inte första, och säkerligen inte sista gången, ni samarbetar med Reportrar utan gränser. Brinner ni lite extra för det fria ordet på Åkestam Holst?

– Kundens engagemang och passion inspirerar alla på Åkestam Holst. Vi är tacksamma över att få fortsatt förtroende att få kommunicera en så viktig sak som det fria ordet, säger Tiago Pinho.

Arbetsgrupp Åkestam Holst:

Joakim Khoury, Creative Director

Tiago Pinho, Art Director

Erik Nordenankar, Art Director

Joakim Estemar, Copywriter

Adam Reuterskiöld, Copywriter

Petter Nylind, Copywriter

Sara Bellafesta, Creative Designer

Caroline Sjöström, Produktionsledare

Jesper Ander, Projektledare

1:a plats: ”Death sentence” av Åkestam Holst NoA för Reportrar utan gränser

Så tyckte juryn:

Jonas Eriksson, digital creative, Abby World:

Man brukar prata om att välja sina ord väl. Här blir en riktigt mörk verklighet en riktigt smart ordlek och en solklar topplacering. 

Josefin Fridlund, art director, Stendahls:

När pennan är så vass att svärdet provoceras och svingar, var min känsla när jag såg detta första gången. Oerhört starkt. 

Hedda Hyland, art director, Familjen:

Åkestam lyckas berätta och uppmärksamma en gripande historia genom att belysa några få ord. Smart och snyggt genomfört.

Jonathan Elmblad, copywriter, Futurniture:

Det ska vara lite jobbigt att ta in information i denna bakhala uppförsbacke vi kallar livet. Tycker Åkestam Holst gång på gång levererar bra grejer för Reportrar utan gränser. Hatten av och välförtjänt guldpeng. 

Elin Enström, copywriter, Acne:

Starkt budskap och en påminnelse om vikten av journalistik där betydelsen av ordet verkligen förmedlas i sin kraftfulla enkelhet.

2:a plats: ”Ätbara växter” av Forsman & Bodenfors för Peas of Heaven

Så tyckte juryn:

Jonas Eriksson, digital creative, Abby World:

En ärtig skolplansch visar på ett fint hantverk som får mig att känna avund. Tänk om jag var lite mer visuellt begåvad. 

Josefin Fridlund, art director, Stendahls:

Lite fulsnygg där låtsas-kött möter naturen, men skulle ändå kunna tänka mig ha den på väggen hemma. 

Hedda Hyland, art director, Familjen:

Det här gillar man ju. Kombo av nostalgi och humor. Fint och trots allt oväntat hantverk för nutida produkter.

Jonathan Elmblad, copywriter, Futurniture:

Förra gången vi prisade hantverk kommenterade jag ”SÅ kul att hantverk premieras. Det är allt jag har att säga.” Än en gång är det allt jag har att säga. Heja, heja och hoppas verkligen hantverksbonanzan fortsätter. 

Elin Enström, copywriter, Acne:

Fint hantverk i ett roligt format! En känsla av att kastas bak i tiden till klassrummet på lågstadiet men där planschen man tittar upp på är hämtad ur framtiden. Blir riktigt sugen på ärt-korv. 

3:e plats: ”Dubbelt så lite” av Oatly Department of Mind Control för Oatly

Så tyckte juryn:

Jonas Eriksson, digital creative, Abby World:

Tänk att dubbelt så lite kan bli dubbelt så bra. Kul i sin enkelhet, tyckte vi i juryn.

Josefin Fridlund, art director, Stendahls:

Kaxigt att lita på att konsumenten har stenkoll på originalprodukten så en kan vara så här enkel, gillar’t!

Hedda Hyland, art director, Familjen:

Genial i sin enkelhet. Snyggt!

Jonathan Elmblad, copywriter, Futurniture:

Oatly fortsätter att leverera annonser som är roliga att se och läsa. Osäker på hur de gör, men bra blir det. Om och om igen. 

Elin Enström, copywriter, Acne:

Här har vi någon som inte behöver en närmre introduktion. Kaxigt av Oatly!

 

 

 

Joakim Wedholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev