Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Guld till Acnes borttynade bokstäver

Guld till Acnes borttynade bokstäver

Acne inleder året med en dubbel pallplacering i Resumés reklamtävling Månadens kampanj.

Publicerad: 18 Februari 2021, 09:13

Ämnen i artikeln:

Månadens PrintAcneFamiljen

Zikarion ville uppmärksamma vikten av att inte glömma bort Förintelsen, på minnesdagen den 27 januari.

Foto: Press

Innehåll

01. Förintelängesen

Byrå: Acne

Kund: Zikaron

Det är trots allt inte längesedan Förintelsen skedde. Det påminde organisationen Zikarion, namnet betyder minne på hebreiska, under minnesdagen den 27 januari. 

Budskapet nådde tidningsläsare i Dagens Nyheter och Expressen med hjälp av en ordlek, som förstärktes av borttynade bokstäver i mitten av ordet. 

– Idén föddes ur en tävling på byrån där alla kreatörer deltog. ”Förintelsen var inte för så länge sen”, tänkte det vinnande teamet och såg orden byta plats och forma slutresultatet. Den vinnande annonsen var ett faktum (att ett flott vandringspris och en låda dryck låg i vinstpotten kan eventuellt också ha varit en framgångsfaktor i processen), säger Hanna Björk, creative director på Acne.

Utöver att uppmärksamma Förintelsens minnesdag var kampanjens syfte att öka organisationens kännedom och få högstadie- och gymnasielärare att boka en föreläsning. Sedan annonsen gått i tidningen har över 30 bokningar trillat in, och även bidragen till organisationen har ökat. Utbildningsminister Anna Ekström delade annonsen på Facebook, och uppmanade alla lärare att boka en föreläsning. Även Stefan Löfven har bett om att få vara med vid nästa föreläsning i skolan.

Vilka utmaningar mötte ni under arbetets gång?
Att jobba med ett allvarligt ämne som Förintelsen är en utmaning i sig, det måste göras på rätt sätt. Vår vilja var att fånga människors uppmärksamhet och få dem att reagera, utan att kommunicera för bildligt eller bokstavligt. 

Så tyckte juryn: 

Klas Tjebbes, communications strategist, KAN
”Smart och direkt, men ger också en tanke som borrar sig vidare på djupet och dröjer sig kvar. Allt på 16 tecken. Dessutom, ett väldigt snyggt art work.”

Oskar Ferm, ad, Ehrenstråhle
”Snygg ordlek som behandlar ett viktigt ämne. Gillar att man också vågat hålla annonsen ren, det gör budskapet ännu tydligare.” 

Erik Bejmar, copy, frilans
”Otroligt bra samspel mellan art och copy. Minnet som får historien att hålla ihop bleknar bokstavligen. Så bra. Så tänkvärt.” 

Sofia Bleiweiss, planner, Ingo
”När jag såg den här ordleken kändes den helt självklar. Den är så träffsäker och sätter ord på det som är svårt. Det genialiska sitter i det enkla att genom ett enda ord skildra det som är och det som har varit.”

Arbetsgrupp

Acne

Creative Directors: Hanna Björk & Daniel Wall

Art Director: Agnes Zetterman

Copywriter: Emma Kirsch

Final Art: Henrik Åkerberg

Account Director: David Klagsbrun

 

Zikaron

Nadine Gerson Flam, grundare

Adina Broström, grundare

 

 

02. En nödvändig resa

Byrå: Familjen 

Kund: Trafikförvaltningen Region Stockholm

Hur kan Trafikförvaltningen påminna invånarna i Region Stockholm om att fortsatt följa rekommendationerna om att undvika onödiga resor, och samtidigt väcka uppmärksamhet i det vanliga corona-kommunikationsbruset? Med glimten i ögat löste reklambyrån Familjen den frågan genom att placera tomten i en tom tunnelbanevagn. 

Så tyckte juryn: 

Sofia Bleiweiss, planner, Ingo
””Jag gillar ett den här sticker ut bland all annan corona-relaterad kommunikation genom sitt lekfulla angreppssätt. Den visar att även tomten är som folk och på så sätt lyckas enheten på ett enkelt och effektivt sätt visualisera vilka resor som är nödvändiga och inte.

Erik Bejmar, copy, frilans
”En enkel och gullig print som fick mig att köpa SL:s annars så frustrerande kommunikation ”i dessa tider.” 2020 har gjort mig blödig.”

Oskar Ferm, ad, Ehrenstråhle
”Det har gjorts mycket kommunikation kring covid-19 med blandat resultat senaste året. Genom att använda en välkänd figur lyckas man här tydligt informera om riktlinjerna men på ett underhållande sätt. Min favorit i denna rundan!”

Klas Tjebbes, communications strategist, KAN
”Pang på (tomte)rödbetan med en enkel idé. Funkar direkt och ger en varm känsla mitt bland alla bistra corona-förmaningar.”

 

Arbetsgrupp

Hanna Ternström, Client Director, Familjen

Britta Risholm, Account manger, Familjen

Ulf Paulsrud-Sirbäck, Copywriter, Familjen

Tova Andersson, Art director, Familjen

Johan Helander, Creative director, Familjen

Henrik Berglund, Producer, Familjen

Johan Olsson, Graphic designer, Familjen

Karl- Johan Sanfer, Brand designer, Familjen

Caroline Bauer, Projektledare, Scream

Suss Forssman Thullberg, Kommunikationschef, Trafikförvaltningen

Thomas Hansen, Marknadschef, Trafikförvaltningen

Anna Larsén, Pressredaktör, Trafikförvaltningen

03. Bättre tider 

Byrå: Acne 

Kund: Kommunal 

Medan många längtar efter att allt ska bli som vanligt igen valde Acne att vända på steken. Kampanjen ”Bättre tider” för fackförbundet Kommunal ska uppmärksamma hur år av nedprioriteringar påverkat Sveriges vård- och omsorgspersonal. Med beslutsfattare och opinionsbildare som särskild målgrupp vill Acne med sympati hitta en lösning om att göra välfärden till en bättre arbetsplats. 

Så tyckte juryn: 

Sofia Bleiweiss, planner, Ingo
”Copyn känns relevant och aktuell. Jag hade gärna sett att den stuckit ut mer visuellt.”

Klas Tjebbes, communications strategist, KAN
”Fint förankrad i sin samtid och den kollektiva känslan av att vi nu måste ta hand om varandra. Och med rubriker som skaver precis lagom mycket för att budskapet ska vara både intressant och lättillgängligt.”

Erik Bejmar, copy, frilans
”Kommunal har lyckats med att stå ut på ett relevant och viktigt sätt när all kommunikation låter likadan. Förhoppningsvis stannar budskapet hos väljare och makthavare även efter pandemin.” 

Arbetsgrupp

Acne

Christian Karlsson, Copywriter

Tommy Karlsson, Art Director

Malin Högström, Produktionsledare

Johanna Gradin, Projektledare

Henrik Åkerberg, Final Art

Niclas Norström, Strategi

 

Kommunal

Nina Rådström, kommunikationschef

Marie Ekbom, varumärkesstrateg

Projektgrupp: Sara Öhman, Anna Sahlée, Hillevi Billinger, Hillevi Good, Maria Zanchi och Clara von Otter

Missa inte krönikan om Månadens print

Stephanie Moradi: ”Hantverk kan aldrig rädda en halvdan idé” 

 

Julia V. Caesar

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.