söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

Här är första(?) AI-kampanjen som vinner en tävling i Sverige

We are more kniper förstaplatsen i Månadens Print – med hjälp av AI: "Resultatet blev inte riktigt vad vi hoppades på."

Publicerad: 7 juni 2023, 08:41

Ämnen i artikeln:

Nord DDBWe Are MoreGarbergsGreenpeaceKampanjPR-kampanjReklamkampanjReklamAIArtificiell intelligensAnnons

We are more gjorde kampanjen Artificiell Inkompetens åt Studio Mint.

Innehåll

1. Artificiell Inkompetens

Byrå: We are more

Kund: Studio Mint

AI har varit på precis allas läppar sedan det Microsoft-backade bolaget Open AI lanserade sitt ChatGPT. Även reklambranschen var inte sena att leka med AI i kampanjer. Men nu kan den första AI-gjorda kampanjen vunnit en tävling för första gången i Sverige – kanske i hela världen. När juryn för månadens print samlades utsågs kampanjen ”Artificiell inkompetens” till vinnare.

Johan Nerman, kreatör på We are more, förklarar att det inte fanns någon brief när de fick i uppdrag att ta fram en kampanj för Studio Mint.

– Idén kom väl från en vilja att nyansera den totalt spårade craze som alltid uppstår i svallvågorna av en potentiellt branschförändrande innovation. Nej, undergången är inte här… än. Ja, bra produktionsbolag behövs fortfarande. Och vilka passar väl bättre att kommunicera detta än Sveriges bästa och mest sympatiska bildstudio? Så vi frågade helt enkelt Studio Mint och de skrattade ja.

Hur kom ni på tanken att leka, och driva, med AI-boomen?

– Vi har, precis som alla andra i branschen, testat och lärt oss verktygen. När vi behövde en bild på en go gäng som spelade golf till en kundpresentation testade vi att ta fram den med Dalle 2. Resultatet blev inte riktigt vad vi hoppades på. Men, som man säger, every cloud has a silver lining.

Hur tror ni att kampanjen tas emot av målgruppen?

– Juryn är ju målgruppen, så det är bättre att låta deras kommentarer svara på det.

Johan Nerman avslutar med en fråga:

– Är det här Sveriges första prisvinnande kampanj gjord med AI? Kul i så fall. Det kan ju Dalle sätta på CV:t.

Arbetsgrupp:

We Are More


Björn Eklind, Art Director


Christoffer Hägglin, Junior Copywriter


Johan Nerman, Copywriter


Mathias Lövström, Designer


Therese Berglund, Produktionsledare


William Menke, Junior Art Director
Studio Mint


Karl Vestklev

Så tyckte juryn:

Rolig och aktuell. AI kommer säkert ta alla våra jobb, men fram tills dess njuter vi av kul reklam som denna.

August Laustsen, Art Director, Animal

Ett kul sätt att lyfta sin byrå och ett högst aktuellt ämne samtidigt. Tycker också att artificiell inkompetens är ett riktigt bra namn.

Inez Härneman, copywriter, Prime

Reklam för reklamare – som faktiskt fungerar. En något eländig, men rolig, printannons som väcker intresse (och lite obehag). Denna var min spontana favorit i omgången, och jag är glad över att den fick behålla ställningen jag redan hade gett den i mitt huvud.

Fanny Belaieff, copywriter F&B

Knasig och rolig om än redan utdaterad pga farten utvecklingen av ai-genererade verktyg går i. Men oj vad roligt man har haft med diverse ai-baserade bildgenereringsverktyg. Känns som alla reklamare satt och gjorde sjuka bilder där ett tag. Vilket kan förklara förstaplatsen denna månad.

Elin Enström, Copywriter, ACNE

I ett stormigt hav av AI-idéer lyckas vinnaren ändå komma ut på andra sidan med en idé som har både humor och relevans för sin affär.

Adan Radi, Art Director, Abby World

2. Sist i Sverige med alkoholfri öl

Alkoholfri öl.

Byrå: Garbergs

Kund: Galatea

Arbetsgrupp:

Galatea

Affärsområdeschef Öl Daniel Boltes

Brand Manager Marcus Friari
Mediabyrå: Dwise
Garbergs:

Art Director Martin Baude

Art Director Mattias Dahlquist

Copywriter Johan van der Schoot

Designer Lowe Steiner

Motion designer: Maja Nylund

Formgivare: Rasmus Asp

Original Carola Edlund

Projektledare Mehrnaz Bejne

Produktionsledare Birgitta Bergström

Praktikant, produktionsledare: André Ferreira Barbosa

Klippare: Tola Hirori
Produktionsbolag Audio: Swartling produktion

John Swartling Director & Audio Creative

Så tyckte juryn:

Sist i Sverige med alkoholfri öl. Först i Sverige med att driva om det.

August Laustsen, Art Director, Animal

Tycker "Sist i Sverige med alkoholfri öl" är en rolig och smart tagline. Dock tycker jag att referenser som "Flicka mer pärlörhänge" kanske är lite uttjatade.

Inez Härneman, copywriter, Prime

Det är (nästan) alltid kul att äga att man är sist ute med något. Alkoholfri öl, exempelvis. Det är en charmig självinsikt – men mer än så blir det tyvärr inte för mig. För ju mer jag tittar på denna print, desto mer förvirrad blir jag. För vad är det egentligen som Flickan med pärlörhänge vill säga? Kanske missar jag något. Hur som helst: i denna omgång ändå en värdig andraplats.

Fanny Belaieff, copywriter F&B

Tänkte direkt, rolig reklam! Tänkte sen, förstår inte riktigt. Tänkte igen, spelar det någon roll? Kom fram till att näe egentligen inte.

Elin Enström, Copywriter, ACNE

Stark art direction tar en långt. I detta fallet till en andra plats.

Adan Radi, Art Director, Abby World

3. När mormor dör blir världen en bättre plats

Byrå: Nord DDB

Kund: Greenpeace

Arbetsgrupp:

Nord DDB

Emelie Ravelli, Copywriter

Frida Wiita, Art director

Joel Ekstrand, Creative Excellence Director & Senior Art director

Tobias Bergenwall, Client manager/Creative producer
Greenpeace

Vivian Awuku, Head of legacies

Så tyckte juryn:

Omgången blev a better place när den här kampanjen kom med. En smart och kaxig bronsmedalj.

August Laustsen, Art Director, Animal

En väldigt smart och rolig annons som föll lite på det visuella. Men gillar copyn skarpt!

Inez Härneman, copywriter, Prime

Jag må vara copywriter, men rent visuellt får jag lite stresspåslag av denna. Tur då att den har finurlig copy som väger upp för det. Den genererade olika tolkningar och diskussioner runt bordet, och trots att jag personligen hade föredragit den på svenska, så tycker jag att det är kul att Greenpeace fick stå för tredjeplatsen.

Fanny Belaieff, copywriter F&B

Väldigt fin grundidé. Hade nog kunnat leta sig ännu högre upp om hantverket hade varit starkare.

Adan Radi, Art Director, Abby World


Joakim Wedholm

joakim.wedholm@resume.se


Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev