Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Månadens print

Hyllade världens pressfotografer – tar hem Månadens print

Hyllade världens pressfotografer – tar hem Månadens print

Åkestam Holst kniper förstaplatsen i Månadens print med kampanjen "Om världen inte får se" som belyser pressfotografernas förvärrade situation. Andra platsen går till Ehrenstråhle och tredje till Nord DDB.

Publicerad: 20 September 2019, 09:18


Innehåll

"Om världen inte får se"

Kund: Pressbyrån och Expressen

Byrå: Åkestam Holst

Pressfotografernas förvärrade situation och bildens betydelse för sann och slagkraftig nyhetsrapportering är idag mer aktuellt än någonsin. Det ville Pressbyrån och Expressen tillsammans med Reportrar utan gränser belysa på Pressfrihetens dag.

Genom ett samarbete med några av världens mest kända nyhetsfotografer Nilüfer Demir, Nick Ut, Jeff Widener och Richard Drew använde Åkestam Holst sig av några av de mest ikoniska pressbilderna som på ett eller annat sätt förändrat bilden av tillståndet i världen, och påvisade hur det sett ut om de aldrig publicerats eller ens blivit tagna. Redaktionellt publicerades också orginalbilderna tillsammans med dess historia.

– Det är sällan man får breda ut sig på det här sättet i en av de största dagstidningarna och det är klart att det tar för sig. Reaktionerna var väldigt positiva men såklart även starkt emotionella. Det här är bilder som satt djupa spår i människor på olika sätt och som spänner över flera generationer, säger Filip Laurent, copywirter på Åkestam Holst, till Resumé.

– Sättet kampanjen är gjord på gör att du själv framkallar minnet och känslan från när du såg bilden första gången. För många ligger bilden på Alan Kurdi i närminnet och det kanske är den bild som väckt starkast känslor. Även i arbetsprocessen och i sökandet efter de bilder som förändrat världen på ett eller annat sätt, har både vi själva och kollegor bitvis påverkats starkt, fortsätter han.

 

 

Calle Österberg, creative director Dear Friends
Trots att detta är en ganska självklar lösning, med tanke på briefen, är den riktigt bra. Genom att ta bort det som “gör bilden” påminns man om sprängkraften i bra bildjournalistik. Gillar även att copyn är återhållsam och kopplar an både till idén och nyhetshändelsen.

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
Väldigt ren idé. Otroligt enkel i sin form men lyckas ändå beröra på djupet. Placeringen av texten ger annonsen sin sista briljanta touch. Riktigt bra jobbat!

Åkestam Holst: Filip Laurent, Johan Landin, Erik Nordenankar, Julia Sebesteny, Bella Lagerquist, Jesper Ander, Kenna Magnusson. BKRY: Jens Broman. Pressbyrån: Lennart Schultz, Madeleine Berglund. Reportrar utan gränser: Erik Halkjaer, Anna Widmark. Expressen: Helena Kieffer, Göran Forsberg, Evelina Maltesson, Emma Rosenbaum, Mattias Lundell, Elin Fredriksson, Magnus Alselind.

Res kort i sommar

Kund: SL

Byrå: Ehrenstråhle

Polarisarna smälter och extremvädret härjar, ändå fortsätter vi lockas av fjärran äventyr en flygresa bort. Så hur kan vi påminna stockholmarna om att det finns äventyr på hemmaplan? Som dessutom ger lägre påfrestning på både klimat och plånbok?
Genom att inspireras av flyg och resebolagens visuella uttryck och kontrastera dessa med våra egna resmål och (betydligt) lägre priser – uppmanar SL tillsammans med Ehrenstråhle stockholmarna att resa kort i sommar.

Calle Österberg, creative director Dear Friends
Min favorit i startfältet. Älskar att den är så aktuell i sin kommentar till flygskam. Dessutom är formgivningen både modig och härligt minimalistisk. Kan det vara så att Ehrenstråle får resa hela vägen från Sveavägen till Guldäggsgalan för att bli belönade i vår?

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
Stilren och uppseendeväckande på samma gång och som dessutom ligger helt rätt i tiden. En sån idé som lätt kan hamna i byrålådan men som ni faktiskt lyckades genomföra. Imponerande!

Fanny Klefelt, copywriter MC Saatchi, vikarierar för Linda Elers
Så himla enkelt och så himla smart. Kommer ihåg när den har kampanjen gick och tajmingen kunde inte ha varit bättre. Utan att säga ett ord om miljö fick man in ett miljöbudskap enbart baserat på tajming. Har inte sett många kampanjer som är lika välkomponerade i form av idé, placering och tidpunkt.

Ehrenstråhle: Jakob Elmgren, Joakim Estemar, Markus Bjurman, Åsa von Yxkull, Anna Lennström, Maria Ströman, Lars Carlsson, Johan Nerman, Oskar Ferm, Satany Doughouz. PHD: Sanna Kronsell, Emelie Stade, Caroline Ekstrand.

En klassiker. Med bacon.

Kund: McDonald's

Byrå: Nord DDB

McDonald’s lanserade Big Mac Bacon. Ja, en klassiker man lagt bacon på. För att marknadsföra nyheten gjorde Nord DDB ett samarbete med tre världskända konstnärer, där man modifierade deras klassiska verk och la bacon på dem. Leonardo da Vincis "Mona Lisa" fick en skiva varsamt vilandes på axeln. I Grant Woods "American Gothic” spettades det på högaffeln. Och i Vincent van Goghs självporträtt hängdes det rökta och rimmade fläsket elegant från halslinningen.

Calle Österberg, creative director Dear Friends
Gillar verkligen kontrasten mellan konstverken och en skiva bacon. Fint att baconet är i samma stil som målningen men ändå bara “ditslängt”. Insiktslöst javisst, men tillräckligt kul för en bronspeng.

Nayeli Kremb, art director, Perfect Fools
Dum-kul och smart-tramsig eller hur man ska säga. Hatten av för snyggt hantverk. Gillar framförallt att högaveln är ett upp och nervänt M också. Himla bra!

Fanny Klefelt, copywriter MC Saatchi
Jag tycker alltid att den bästa reklamen är den enklaste. Idén ska vara enkel, utförandet ska vara enkelt och framförallt ska det vara enkelt för mottagaren att förstå budskapet — och det tycker jag man har NAILAT här. Älskar också hur man har imiterat manéren från varje konstverk i den baconbit man har lagt in. Det här är reklam jag skulle kunna tänka mig att hänga på väggen hemma! Fint, roligt, smart.

Nord DDB Stockholm: Petter Dixelius, Svante Pårup, Anton Bolin, Joel Ekstrand, Johanna Björnfot, Sebastian Reinbring, Ylva Höckerlind, Christian Björnerhag, Anna Lisspers, Andreas Dahlqvist, Erik Woxberg.

Läs även

Krönika print: Oskar Parnefeldt: Framtidens krigshjältar är reklamare

Dela artikeln: