Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Månadens print

Innovativ copy stal juryns hjärta – guld till New Normal

Innovativ copy stal juryns hjärta – guld till New Normal

New Normal tar hem årets sista omgång av Månadens print med sin annons för Läkare utan gränser.

Publicerad: 17 december 2020, 13:11

Ämnen i artikeln:

Volvo CarsÅkestam HolstForsman & BodenforsNew NormalLäkare utan gränserMånadens PrintMånadens Kampanj

Innehåll

01. Oavsett vem, oavsett var, oavsett varför

Byrå: New Normal

Kund: Läkare utan gränser

Men den här printen är syftet att fortsätta Läkare Utan Gränsers långsiktiga varumärkesarbete genom att fokusera på att de är en folkrörelse och inte bara modiga superhjälteläkare. Mitt i copyn tar historien en plötslig vändning när organisationen tar emot ett bidrag från en givare. 

Juryn vad väldigt imponerad av copyn i den här printen. Berätta om hur idén föddes?
– Vad kul att höra! Egentligen hade vi en annan annons presenterad och klar, men precis då kom det ut en skum havremjölksannons med samma idé, så då kände vi att vi behövde tänka om. Vi visste att vi ville ha den där dubbelheten, mötet mellan livet i fält och livet här hemma. Så när vi kom på formen var det egentligen bara att skriva. För mig var formen nyckeln. Utan den hade texterna varit svåra att skriva och tråkiga att läsa, säger Hannes Tomani, copywriter på New Normal.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Väldigt fina! Trots att kampanjen i första hand är varumärkesbyggande och del av en lång varumärkesresa, så har gåvorna varit fler än vanligt. Många har till och med skrivit ”Vilken fin annons!” som en kommentar på sin Swish. Sen är det också alltid kul att få beröm från branschen och att se marknadschef Hanna Lidén vara ute i Reklamsnacks kommentarsfält och svara de som inte kan låta bli att tvivla på en lång, krävande textannons, säger Sofia Hagansbo, projektledare på New Normal.

En del givarorganisationer upplever att det är svårt att nå ut i dag när alla vill kommunicera syftesdrivet. Vad tar ni med er för insikter/lärdomar från ert arbete med Läkare utan gränser när det gäller det?
– Det är lite ”ska vi byta grejer med varann”. Kommersiella varumärken har alltid varit bra på att visa värdet för kunden. NGO’s har alltid varit bra på att visa på värdet för världen. Så på samma sätt som den kommersiella världen nu ser potentialen i att vara god och göra gott, arbetar vi med tanken om att det ska vara värdefullt att ge även för dig som ger. Över 95% av Läkare Utan Gränsers intäkter kommer från privata gåvor. Så på papperet är du redan livsviktig. Men om du dessutom känner det så vinner alla på det, säger Johan Henriksson, strateg på New Normal.

Arbetsgrupp

New Normal:

Johan Henriksson, Client Director
Ivo Lundin Hatje, Art driector
Arvid Wennel, Creative Director
Marcin Tallmarken, Agency Producer
Hannes Tomani, Copywriter
Sofia Hagansbo, Project manager 

 

Läkare Utan Gränser:
Hanna Lidén, Marketing Manager
Tove Olin, Marketing Strategist
Anna Huerta, Marketing Coordinator
Petter Hägg, Digital Marketing Specialist
Julia Åström, Originalare

Så tyckte juryn: 

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Risken med copyannonser är att ingen läser dem, men här gör utformningen att jag vill läsa vartenda ord. Texten är välskriven och tilltalet väl avvägt. Ett smart sätt att visa hur enkelt det är att hjälpa till”. 

Louise Berthu, art director, Frank (vikarie för Jesper Pålsson)
”Det är alltid en avvägning och balans och inte minst en risk att göra en typografiannnons. Det är lätt att misslyckas med fel fokus. Men här finns det något som man lyckas riktigt bra med, båda i själva budskapet och hur man navigerar sig i texten, mycket fint”. 

Edvin Holm, art director, Knak
”Smart lösning som sticker ut bland annonseringen för 90-konton”. 

Pernilla Lundmark, art director, Reform Act
”Lysande visuellt berättargrepp för printmediet. Matchas av en kanoncopy som lyckas kombinera alvar med en välbalanserad glimt i ögat och igenkänningsfaktor utan att bli cynisk. Tycker särskilt om hur annonsen effektivt förmedlar budskapet om akut behov av handling trots att hoppfullhet och möjlighet till förändring står i centrum (snarare än nöd och kris som är vanliga drivkrafter för givande)”.

 

Bild 1/1  

02. XC40 For Everyones Safety

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: Volvo Cars

Idag är bilar säkrare än någonsin. Men statistiken visar att de blir farligare för människor utanför bilen. Därför ville Volvo och Forsman & Bodenfors visa att Volvo XC40 inte endast är en bil designad för staden, utan designad för alla på vägen. Inte bara på grund av sin storlek, design och smarta lagringssystem, men på grund av City Safety System som skyddar både fotgängare och cyklister. Den här kampanjen syftar till att hylla alla vi delar vägen med. 

Arbetsgrupp

Art Directors: Leo Dal, Sophia Lindholm, Karl Risenfors, 

Copywriters: Hampus Elfström, Nicholas Düfke

Designers: Martin Joelsson, Christian Sundén, Milly Björkman

Client Director: Magnus Wretblad

Account Executive: Ewa Edlund, Katarina Klofsten

Agency Producer: Lena Sellman

PR: Bjarne Darwall

Planner: Daniel Sjöstrand

Web Strategist: Peter Gaudiano

Web Design: F&B Inhouse

Media Agency: Mindshare

Stills:

Photographer: Patrik Johäll / Superstudios

Så tyckte juryn: 

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Fantastiskt fint foto! Och en smart idé. Produkten syns tydligt i bild, men blir ändå sekundär, vilket jag gillar”. 

Louise Berthu, art director, Frank (vikarie för Jesper Pålsson)
”Detta är ett bra exempel på hur kommunikation mellan budskap och bild samspelar bra. Väldigt fint sätt att belysa en usp med väldigt bra foto och komposition”. 

Edvin Holm, art director, Knak
”Fint hantverk i fotot och en finess i budskapet”.

Pernilla Lundmark, art director, Reform Act
”Tänk att det kunde kännas nytt att placera en bil i innerstadskontext, och ändå är bilderna vackrare än någonsin. Begåvat att kunna visa motiv av nära förestående olyckor och stressfaktorer i trafiken samtidigt som känslan i bilderna helt domineras av lugnt, trygghet och mjukt morgonljus. Och ja, payoffen sitter ju där den ska”.

Bild 1/1  

03. Är du säker på ditt lösenord?

Byrå: Åkestam Holst

Kund: SSF Stöldskyddsföreningen

SSF Stöldskyddsföreningen gör just nu en större satsning för att bekämpa digital brottslighet. Under konceptet ”Är du säker?” kommer flera kampanjer att rullas ut under de kommande åren. I en första kampanj ville man fokusera på säkra lösenord, eller snarare bristen på dem. Utifrån en lista på de 25 vanligaste lösenorden i Sverige skapade man sex olika annonser som på olika sätt uppmanade svenskarna att skaffa säkrare lösenord. På listan (från en rapport av Internetstiftelsen) fanns till exempel lösenord som ”123456” (plats 1) ”knulla” (3), ”mamma” (11), ”bajskorv” (16) och ”kuken” (24). 

Arbetsgrupp

Åkestam Holst, NoA

Simon Lublin, Copywriter
Martin Noreby, Art Director 

Joakim Khoury, Art Director
Bella Lagerquist, Account Manager 

Maria von Holst, Client Director 

Frida Norén, Planner 

Magnus Jakobsson, CCO 

Anna Forsberg, formgivare 

Jenny Kaiser, Business Director 

 

SSF Stöldskyddsföreningen

Pia Hjelt, tf CMO 

Erik Nielsen, web manager 

Natalie Forslind, growth marketer 

Anna Stark, CMO 

Per Klingvall, chef rådgivning

Så tyckte juryn: 

Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Den här annonsen gillade jag från första stund. Den är smart, rolig och väcker uppmärksamhet. Gissar att i princip alla som ser den börjar reflektera över sina egna lösenord, vilket ju är precis det Stöldskyddsföreningen vill åt”.

Louise Berthu, art director, Frank (vikarie för Jesper Pålsson)
”Här lyckas man verkligen fånga betraktarens uppmärksamhet, nästan så man tycker till lite, vilket man gillar. Vågat och träffsäkert.”

Edvin Holm, art director, Knak
”Bra idé som är relevant och verkligen fångar ögat”.

Pernilla Lundmark, art director, Reform Act
”Här har kreatörerna hittat en magisk formula för annonsmanéret, som dessutom har substans i statistik och sanningar som gör varje annons till en snackis. Roligt och modigt”.

Missa inte krönikan om Månadens print

Jesper Pålsson och Louise Berthu: ”Det lönade sig att sticka ut hakan” 

 

Amanda Törner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.