Månadens print
Lidl:s ”Bananskala” ger första plats till JMWGolin
Med printannonsen ”Bananskala” vill Lidl med hjälp av JMWGolin bidra till att minska hushållens matsvinn. Greppet gick hem hos juryn, som gav den guld i årets första Månadens print.
Publicerad: 18 februari 2020, 13:50
Se hela JMWGolins printannons för Lidl nedan.
01. Bananskala
Byrå: JMWGolin
Kund: Lidl
Lidl har valt att öppet redovisa hela sitt matsvinn och dessutom satt som mål att halvera det egna svinnet fram till år 2025, samt aktiv arbeta för att öka kunskapen kring hållbarhet och användning av livsmedel. Som en del i det arbetet valde Lidl och JMWGolin att göra en annons som inte bara informerade om målet med matsvinn utan även fungerade som en guide för konsumenten att själv minska sitt eget svinn. Detta genom att få ut så mycket som möjligt av köpta bananer då bananen är ett av de livsmedel hushållen slänger mest av. De tog fram en färgskala för hur bananen mognar med tillhörande tips och råd för användning under alla stadier.
Joakim Karlsson, creative director och partner på JMWGolin, berättar hur idén till ”Bananskala” kom till världen:
– Som vanligt i en ofokuserad stund i ett nära deadline-frustrerat möte. Någon ondgjorde sig över övermogna bananer. Någon annan sa att de gick att använda ändå. Någon tredje att det finns massa nivåer av bananmognad. Och någon fjärde ”banaskala”. Sen skrattade vi och gjorde annonsen.
Vad tror du är framgångsfaktorn hos den här printannonsen?
– Primärt beror det på att ni hittat en väldigt bra jury. I övrigt tänker vi att vi presenterar gammal kunskap på ett nytt sätt, med en lösning som tilltalar såväl ordkära copywriters som Pantonekära art directors.
Arbetsgrupp:
Linn Hulten, Projektledare
Björn Mellstrand, Kundansvarig
Joakim Karlsson, Executive Creative Director
Karl Nelson, Creative
Jonas Persson, Art Director
Samuel Garlöv, Creative
Bella Goldman, CMO/CCO på Lidl
Så tyckte juryn:
Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Jag har alltid gillat när reklamytor används till något mer än att bara göra reklam, i det här fallet tipsa om hur man tar tillvara på gammal frukt. Extra plus för ordleken i rubriken”.
Edvin Holm, art director, Knak
”Bra och enkel idé som utnyttjar mediet på ett bra sätt. Hantverket skulle kunna vara vassare men idén trumfar”.
Dorothea Barre, art director, Le Bureau
”Väldigt rolig ordvits, enkel men smart! Lidl gör ett bra jobb med frukt och grönsaker, så annonsen känns relevant för dem. Jag hade nog velat se lite starkare hantverk, kanske mer igenkänning och koppling till varumärket, för att förtjäna förstaplatsen dock”.
Katharina Sand, pr-strateg och grundare, Peachy
”När många aktörer i samma bransch vill prata om just svinn sticker denna annons ut genom att skapa något som faktiskt är användbart i praktiken för mottagaren. Ett kul och annorlunda sätt att använda mediet”.
Haisam Mohammed, vd, Brons
”Att bli upplyst och smartare samtidigt som jag tar del av ett kommersiellt budskap gillar jag. Enkelt och tydligt annons men det hade nog kunnat göras lite mer med hantverket”.
Erik Bejmar, copywriter, mStudio (vikarie för Fanny Klefelt)
”Alltid kul med en print som är mer än bara, ja, en print. Mätte precis en banan efter Bananskalan och kan meddela att den hamnade mellan 'Avvakta' och 'Njut som den är'. Beslutsångest!”
02. Nyårsannonsen
Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: SJ
Den här annonsen publicerades på nyårsafton som ett litet subtilt förslag på vad årets nyårslöfte borde vara - ett mer klimatsmart resande.
Arbetsgrupp:
Marknadschef: Maria Höglund
Projektledare: Ann Spennare
Produktionsledare: Ewa Edlund & Åsa Pedersen
Art Director: Elin Johansson & Staffan Lamm
Copywriter: Fredrik Jansson, Pontus Caresten
Designer: Christian Sundén
Planner: Maria Hallenborg
PR-strateg: Robert Johnsson
Originalbyrå: F&B Factory
Så tyckte juryn:
Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Vacker, enkel och vältajmad”.
Edvin Holm, art director, Knak
”Briljant i sin enkelhet och fint fotohantverk”.
Dorothea Barre, art director, Le Bureau
”Snygga foton och fin idé. Tog en liten stund för mig att fatta, men känns också bra att man inte skriver mottagaren på näsan genom att göra den för övertydlig”.
Katharina Sand, pr-strateg och grundare, Peachy
”En hantverksmässigt fin annons med ett budskap som ligger rätt i tiden. Den är dessutom enkel att förstå och ta till sig snabbt”.
Haisam Mohammed, vd, Brons
”Min personliga favorit. Faktan kring miljöfördelarna av att resa med tåg har vi hört många gånger, därför var det skönt med en annons som på ett skickligt sätt lyckas visualisera och kommunicera budskapet med en sån enkelhet. Mycket bra!”
Erik Bejmar, copywriter, mStudio (vikarie för Fanny Klefelt)
”Favoriten. Vi måste skifta perspektiv när det gäller hur vi ser på resande – det gjorde SJ, bokstavligen”.
03. Marginalen
Byrå: Stendahls
Kund: Göteborg Filmfestival
Göteborg Filmfestival är har varje år ett övergripande tema som genomsyrar vilka filmer som visas. Inför årets upplaga var temat ”50/50”, vilket innebär att hälften av alla filmer som visas är regisserade av kvinnor och hälften av män. Detta gör Göteborg Filmfestival till den första etablerade festivalen i världen att på regissörsnivå uppnå ett helt jämställt program. För att skapa intresse kring temalanseringen tag Stendahls fram denna annons (i GP) med fokus på just ”50/50 Vision” som en centralt bärande idé.
Arbetsgrupp:
Stendahls:
Martin Cedergren, Chief Creative Officer
Mikael Andersson, Copywriter
Alexander Skoglund, Art Director
Anna Lotto, Project Manager
Jens Flensburg, Client Director
Göteborg Filmfestival:
Kim Nilsson, Chief Marketing Officer
Andreas Degerhammar, Kommunikationschef
Sigrid Bersmann, Production Manager
Linda Gester, Webbredaktör
Cecilia Floris, Press Coordinator
Josefine Hardstedt, Projektledare
Jussi Öhrvall, Art Director
Maja Dolk, Copywriter
Så tyckte juryn:
Agnes Edin, copywriter, Dear Friends
”Att använda en tom yta för att göra en poäng känns kanske lite gjort. Med det sagt tycker jag ändå att annonsen får fram ett viktigt budskap på snyggt sätt”.
Edvin Holm, art director, Knak
”Stark idé och ett smart sätt att utnyttja mediet för ett effektivt obs-värde”.
Dorothea Barre, art director, Le Bureau
”Smart och annorlunda utnyttjande av mediet. Årets 50/50-fördelning känns stor och värd att lyfta. Kanske hade man kunnat prata mer om det, snarare än att fokusera på hur ojämnlikt det ser ut i Hollywood”.
Katharina Sand, pr-strateg och grundare, Peachy
”Briljant användande av mediet som känns innovativ och nytt, där själva frågan blir inkorporerad i hantverket”.
Haisam Mohammed, vd, Brons
”Grymt budskap och smart användning av mediet för att locka intresse men också förklara orättvisorna och hur kvinnor tvingas verka i marginalen”.
Erik Bejmar, copywriter, mStudio (vikarie för Fanny Klefelt)
”Kreativt sätt att använda sig av annonsytan, men lite lång väg fram till det fantastiska budskapet – att Göteborgs filmfestival är 50/50 kvinnor och män!”
Missa inte krönikan om Månadens print
Jesper Pålsson: ”Svårt att slå reklam om hållbarhet och inkludering – om den har förankring i verkligheten”