Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Månadens print

Månadens print, dec - jan 2019

Månadens print, dec - jan 2019

Granath vinner guld i årets första omgång av Månadens print. Sveriges Annonsörers vd-annons kniper andra platsen och den tredje går till Acne. Amanda Törner

Publicerad: 14 Februari 2019, 11:59


Innehåll

Pantamera – God fortsättning

Kund: Returpack

Byrå: Granath

Julen är ett av de tillfällen på året när vi konsumerar som mest läsk, öl, must och annan dricka. Genom att panta våra tomma burkar och flaskor så bidrar vi både till miljön och plånboken. Med det här klassiska motivet i ny tappning vill Returpack skicka en positiv och ständigt aktuell julhälsning – panta mera så bidrar du till en god fortsättning.

Hur föddes idén hos er?
– När man pantar så gör man en insats för miljön och framtiden. Vi ville skicka en julhälsning från Pantamera och ge begreppet "god fortsättning" en lite större innebörd, säger Fredrik Espmark, copywriter/CD på Granath.

Vilken är styrkan i annonsen?
– Den är enkel och snabb utan att den blir för enkel, man får ändå känna sig lagom lite smart. Sen är det i grunden ett klassiskt motiv som många känner igen och gillar.

Hur har responsen sett ut?
– Än så länge bara positiv.

Nayeli Kremb, Art Director Perfect Fools

Barnsligt enkel och otroligt elegant tycker jag! Smälter in i juletider men sticker ut som reklam. Nostalgi med en twist som funkar på alla jultrötta tidningsbläddrare. Väldigt fint hantverk i illustrationen och en rubbe som osar framtidstro. Klassisk bra print.

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
Endast tomten är vaken. Att han dessutom bär ut julens alla tomburkar är inte bara bra för miljön, det värmer även ett reklamhjärta. Copyn är helt brilliant i sin dubbeltydighet. Hatten, eller snarare luvan av för smart lösning och fint hantverk både i art och copy.

Lina Franzon, copywriter, TBWA
Det var inte min tippade etta, men förtjänar absolut beröm och lovord. Ibland behöver det inte vara svårare än såhär. Och det kan ju kännas skönt att luta sig mot när man nästa gång sitter och sliter sig i håret i färd med att försöka uppfinna hjulet.

Maria Häggman, art director, Valentin Experience
Så enkelt, smart och snyggt. Så självklart att det nästan blir simpelt. Men det brukar betyda att det är väldigt väldigt bra. Superfint hantverk som känns ”på riktigt” och väl avvägda beslut i typografival. Glad att man vågade stanna här och inte frestades att julpynta formen ytterligare.

Lina Södergren, grafisk designer Saatchi & Saatchi
Det är klart tomtenissen ska gå och panta resterna av Julafton i en Jenny Nyström vinteridyll.  En enkel och klar idé som samtidigt lämnar utrymme till åskådaren att fundera och fantisera. Printen svävar ut från panta meras typiska rörliga material som har en mer sketchaktig känsla men håller samtidigt deras humoristiska röda tråd.

Cyndie Vintilescu, Planner, McCann Stockholm
En barnsligt smart idé utan onödig copy där varumärkets logga är så tydlig och välkänt att den kan stå för sig själv och berätta handlingen ihop med uttrycket/ hälsningsfrasen.

Cornelia Wangel, head of planning, Volt
De har lyckats med en dubbel i igenkänning genom att utgå från ikoniskt julmanér och varsamt situationsanpassa det utifrån målgruppens relation till avsändaren. Det gör att denna print sticker ut och budskapet känns självklart.

Maria Lamke, art director, Fredrik Espmark, copywriter, Johan Billström, formgivare, Camilla Andersson, formgivare, Göran Berggard, projektledare, Tomas Lindell, illustratör, Emelie Drakenberg, produktionsledare.

VD Sökes

Kund: Sveriges Annonsörer

Byrå: Forsman & Bodenfors

Texten beskriver allt du behöver känna till och kunna om branschen för att klara av jobbet som vd för Sveriges Annonsörer.

Maria Häggman, art director, Valentin Experience
Hatten av för en otroligt välskriven copy-annons. Varenda rad sitter som smäck och jag skrattar högt och vill läsa vidare. Visst, jag är målgrupp, men det betyder ju egentligen bara att kreatörerna verkligen lyckats med sitt uppdrag. Älskar också den perfekt figursatta texten runt den roliga illustrationen som gör att man bara måste ta redan på vad det här handlar om. En riktigt klassiskt bra annons i fin old school-anda.

Lina Franzon, copywriter, TBWA
Jag både älskar och hatar personen som skrev den här annonsen. Älskar, för att hen skriver så träffsäkert, fantastiskt och ja… har kan du som läser bara infoga valfritt superlativ själv. Hatar, för att hen skrev den och inte jag. Och i vår bransch är det väl det man ska bli hatad för om något.

Lina Södergren, grafisk designer Saatchi & Saatchi
En kaxig jobbansökan som paketerar sin målgrupp på ett klockrent vis genom att beskriva den på ett ironiskt sätt med glimten i ögat. Igenkänningen från min sida är hög så jag är övertygad om att de träffat rätt målgrupp. Jag skrattar samtidigt som printen stör mig då jag har en hatkärlek till denna ”vi är så coola och vet allt” approach som osar i reklamens värld. Med samma ironiska kaxighet lyckas F&B binda ihop säcken genom att driva med sig själva och Åkestam, och avslutar lika självklart med en anusbjörn.

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
Hade det bara varit för den mycket välskrivna, roliga och träffsäkra copyn skulle den fått höga poäng. Men när man dessutom får en björn med anus i pannan att kännas relevant, ja då förtjänar man ett silver.

Nayeli Kremb, Art Director, Perfect Fools
Här har ni busat till det på det bästa sättet. ”Vill ha på väggen”-snygg och knasigt kul copy med hög finess. Går att läsa om och om igen. Internskämt när det är som allra bäst. Bra jobbat! Nu ska jag läsa igen.

Cyndie Vintilescu, Planner, McCann Stockholm
Länge sedan jag fick kramp i smilbanden. Allt fångade mitt intresse – bilden, rubriken, texten. Kaxig, underfundig, träffsäker och med härlig självdistans. Man har placerat annonsen i rätt media och allt är utformat efter målgruppen. Så snyggt och vem vill inte börja jobba där?!

Cornelia Wangel, Head of Planning, Volt
När ettan var självklar i all sin avskalade enkelhet är denna en fest i detaljrikedom och underfundighet. Den utnyttjar verkligen fåfängan hos målgruppen – att få bli bekräftad i att uppskatta ett gott hantverk samtidigt som den utnyttjar den lilla pyrande oron för att inte förstå alla referenser.

Stefan Rudels, account director, Lena Grundström, account executive, Tomas Grantah, art director, Johan Holmström, copywriter, Kalle Garmark, designer, Michael Grimborg, marknadsdirektör Synsam (sitter i Sveriges Annonsörers styrelse).

Snela tomten

Kund: Telenor

Byrå: Acne

I sin senaste julannons illustrerar Telenor hur den nya generationen av digitalsmarta barn tolkar den klassiska önskelistan. Genom att sätta den i en modern kontext, vill Telenor visa att de är ett relevant telekombolag för vår digitala tidsålder. För när smartphonen toppar de yngres önskningar, och barnen ofta hittar sina klappar online, kan en url-länk vara avgörande för en fröjdefull jul.

Lina Franzon, copywriter, TBWA
En fin skildring av vår samtid som nog får mer än en generation att försiktigt le igenkännande.

Maria Häggman, art director, Valentin Experience
Som förälder bara ler jag när jag ser den här annonsen. För precis så här gör barnen i gränslandet mellan tomten och handskrivna önskelistor och den första egna mobilen. Digitalt och analogt flyter ihop och för att säkra upp viktigaste julklappen kan man absolut tänka sig att knåpa ner en hel länk för hand. För säkerhets skull. Även detta en väldigt enkel och bra print, väl utförd utan att dra idén för långt i formen.

Lina Södergren, grafisk designer Saatchi & Saatchi
Jag började le så fort jag såg denna print. Kan verkligen se framför mig hur ett barn kämpar, tecken för tecken för att pränta ner länken till telefonen i sitt brev till tomten. Min fantasi leder sedan till tomten som sitter i sin verkstad, kisande rättar han till glasögonen och försöker skriva in länken i sin smartphone som han inte riktigt förstår sig på. Tillslut får han be sina lite mer tekniska tomtenissar om hjälp. Men tillbaka till verkligheten, denna print spelar på nutidens teknikvärld och våra traditioner med en lättsamt stilrent klang som uppfattas snabbt av den som tittar.

Nayeli Kremb, Art Director, Perfect Fools
Ett leende på läpparna är det som fastnade efter att ha sett den här annonsen. Den känns på riktigt på ett riktigt bra sätt. Önskar att ni hade kunnat skippa allt söder om url:en. Man fattar liksom ändå. Hur som! Smart idé, väldigt kul, förtjänar pris, får pris.

Cyndie Vintilescu, Planner, McCann Stockholm
En klar favorit. Den är så självsäker och självklar på samma gång. Befriande att inte visa produkten utan bara skriva med den i texten. Väldigt insiktsfull.

Cornelia Wangel, Head of Planning, Volt
Smart och samtida. Och en high five till både kund och byrå för att de vågade lita på att målgruppen skulle fatta budskapet utan blänkande produktbilder eller juliga grankvistar.

Calle Österberg, creative director, Dear Friends
Fin krock mellan en ung önskan och en gammal lista. Tack Telenor för att ni inte tryckte in en produkt och förstörde historien.

Erik Bergqvist, executive creative director, Agnes Zetterman, art director, Olivia Widmark, copywriter, Johanna Gradin, account director, Henrik Åkerberg, final art, Evie N’Doye, illustratör, Linda Wetterborg, marknadsdirektör Telenor, Tobias Clewemar, head of brand, Kendra Ibsen, market communication manager, Mathias Murman, content marketing manager.

Tripp, trapp, gull

Då var årets juryarbete för Månadens Print igång! Jag har sett fram emot detta som en del människor ser fram emot Messias. Det var med stor iver som juryn gick igenom de inskickade bidragen. Det kanske inte var ett antal som fick Penetrace back-end anno 1993 att krascha. Gränsen går väl vid 30, antar jag. Men tur för oss eftersom vi fick äran att utvärdera ett gäng strålande bidrag.

Vinnande ut ur matchen gick den fullkomligt underbara annonsen för Pantamera. Denna eleganta bildlösning fick inget annat än ros från den eniga juryn. En intressant kommentar som fälldes, som jag tänkt en del på sedan jag hörde den, var att den "nästan är för enkel”. Menat med all välvilja, såklart. Det här annonsen är en personlig favorit. En sådan jag måste erkänna att jag som kreatör blir avundsjuk på.

På andraplats kom den sanslöst välskrivna och roliga printen för Sveriges Annonsörer. Inte helt oväntat så gick juryn, tillika målgruppen för annonsen, upp i brygga för varje mening som höglästes. Sista pallplatsen gick till Telenor, där nutiden möter dåtiden på gulligaste möjliga vis.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.